Konstigt beteende
En utav min perserhanar har ett lite märkligt beteende när han ska dricka vatten. Tänkte höra om nån mer sett nåt liknande.
När han ska dricka ur vattenskålen börjar han först krafs/trampa på stället vid den, sen så böjer han ner huvudet men drar upp det igen och krafsar/trampar lite mer, så gör han ett par tre gånger till innan liksom "kommer till skott" och börjar dricka. Under de första sekundrarna när han dricker fortsätter han att krafsa/trampa på stället tills han efter kanske en halv minut lugnar sig och dricker "som folk" (eller som en katt kanske jag ska säga
)
Det ser verkligen hellustigt ut och han gör det varje gång. Nästan lite tics över det hela tycker jag… 
haha min hane är likadan skvätter ut allt vatten på golvet så får torka upp varje dag :P Han doppar även ner hela huvudet i vattnet :P krafsar med ena benet sen ner med huvudet när halva vatten skålen är kvar :D
Katter tycker inte om att stöta i morrhåren i skålen, kanske du har en för liten skål?
det vet jag reden har en stor skål så har ej med det att göra har testat allt men han älskar bara vatten :)
Blir lite full i skratt, det där ett naturlig beteende för en DEl perserkissar.
Det du får välja emellan att trimma in dem på kaninflaska, eller absolut inte för stor öppning i kattskålen, om nu problemet är att katten är blöt i hela ansiktet.
Vilket inte jag tycker om, därav har jag en kisse som jag väljer att spruta i vatten o lite på botten, så att inte hela pälsen blir missfärgad.
Det jag pratar om är om jag skulle ställa ut, i så fall blir ju hela pälsen missfärgad av detta betteende.
Men det din katt gör när den dricker vatten ,inget ovaligt beteende, om det var det du undrade över.
Mvh/ Gujje
Jag har oxå en jättevid skål.
Har aldrig varit med om nån katt som gjort så här, och jag har haft ett antal katter genom livet. Men det ser både lustigt och gulligt ut 
Här är en gammal tråd ang detta: http://perser.ifokus.se/discussions/4d7172f1b9cb462221083cbc-vilka-ider
Enl tvprogrammet som jag nämner i länken så är det ett naturligt beteende från vilda kattdjur i naturen, för att få fram fräscht vatten och kolla så att det inte finns något farligt de kan skada sig på när de ska dricka. 
så sött :D
Tack för länken! Otroligt intressant det där att det är ett naturligt beteende hos rovdjuren, ska läsa mer om det 
Min hankatt är väldigt "pratsam" med tassarna annars oxå, han tassar ofta till mig för att få uppmärksamhet tex när han vill gosa och jag ligger och vilar. Ett antal tassningar i ansiktet får man alltid räkna med då och samtidigt stirrar han stint på mig, blicken säger: "fattar du ingenting matte…..". Haha!

Hejsan!
Jag såg också för länge sedan ett program om kattdjur där man nämnde att det var en inbyggd instinkt sedan de levde i det vilda, precis som du skriver # 6 Summerwind, att det var för att få fram fräscht vatten etc….
Samtidigt nämnde man detta med att vid en förlossning äter mamma upp moderkakan etc bl a för att inte locka dit rovdjur som kan tänkas vilja döda dem p g a blodlukten…
Sådana program tycker jag är jätteintressanta att titta på, synd bara att de är så få.
Hälsningar 
Lisa
Det här är en katt som jag fött upp, han gillade att leka med vatten som liten
http://www.youtube.com/watch?v=rG1DxrAFQ3o
Sussie
hahahaa gullis :D
Ah, vad kul att jag hittade ett svar på det här. Min lilla hittekatt gör samma sak. Ibland dricker han inte ens - han BARA krafsar. Och det är alltid innan vatten, aldrig innan han äter.
Roliga är dem <3
#10#
Va bra att du skickade detta på din kisse , har även haft ett par såna genom åren,
Tur att alla inte är såna.
Gujje
.
Gujje,Eva Detta var inget som han fortsatte med utan bara ett beteende som kattunge
Ja han verkade ha jättekul 
Sussie
Jag hade en hane som alltid krafsade när han drack, ena tassen krafsade jämt medan han drack. Nu har han en son som gör likadant. Jag har aldrig varit med om likande förr hos mina katter. Ärftligt?
Sen har jag en annan hane som alltid blöter ner sig långt ner på hakan, halsen, magen och hela frambenen.
Den senare har fått en annan typ av vattenskål för hundar med spillkant och bara ett litet hål i mitten för att dricka. Nu blöter han inte ner sig längre, bara lite på hakan.
Några föser omkring vattenskålen eller hakar fast tassen i urtaget på kanten och välter den. Detta avhjälptes med en tung vattenskål i keramik utan greppurtag. Den får stå i fred.
Ibland undrar jag om jag har tvättbjörnar istället för katter, för de lägger alltid leksaker i vattnet, särskilt skinnmöss.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Hos oss har beteendet fortsatt i generationer (både släkt och inte) från min allra första perserhona, som gjorde så när hon kom till oss. Vissa kattungar vi har fått och vissa inköpta katter har tagit efter. Nu är det två av våra fyra perser som gör sina vattenskålsritualer dagligen 
Pröva med en liten öppning , typ kaffekopp inte
alltför hög som de välter. .
Funkar jättebra hos oss.
Ja det verkar som att perser överlag gillar vatten
har en perserkille som gärna hoppar ner i badkaret när jag badar och älskar att både doppa tassarna i och dricka kolsyrat vatten, även om jag lagt i nån citron eller limeskiva som jag hört att katter inte tycker om…
och två damer som älskar att dricka ur handfat, diskho och gärna blöter ner halva kroppen!
Jag har en huskatt som är lite rolig. När hon har varit på kattlådan så gräver hon ner det hon har gjort, det brukar ta en bra stund. Efter det så går hon och "gräver" ner matskålen sen går hon och lägger sig. Min perserhona sitter bara och kollar på henne och ser ut och undra vad hon håller på med.