Balsam/Utredning efter bad
Hej! Jag har en ganska ung perserhona (1 och ett halvt år) som är kastrerad och som brukar trivas bra med att bli kammad omkring ansiktet/halsen och större delen av ryggen. Det är dock lätt att hon är tovig runt bakbenen, armhålor och ibland på magen. Hon är dock rätt otålig när jag ska kamma runt bakbenen. Magen tillåter hon att jag trimmar ned så den brukar jag hålla kort, men jag undrar om det underlättar med någon sorts balsam kombinerat med hennes bad? Det schampoot jag använder är Espree silky show, kanske finns det ett bra balsam som man kan använda i kombination med detta utan att pälsen blir helt rörig? Använder balsamspray när jag kammar och borstar så att jag slipper det statiska men det skulle vara skönt att kunna få ut tovorna runt baken ordentligt när jag kammar ut henne efter badet, så jag slipper krångla med det efteråt. Eller är det helt enkelt så att jag masserar in schampoot för lite?
Undrar också om de blir lite lugnare med åren vad gäller kammning och dyl. om man hanterar dem ofta eller om det beror helt på individen? Är ju som sagt bara små områden som hon är lite petig med att man ska kamma :)
Jag använder balsamet i den serien, tycker det är jättebra. Antar att du har bladningsflaskan till schampo't, samma sak gäller för balsamet. Alltså blanda med vatten i blandningsflaskan i den volym som står angivet på den.
Innan schamponeringen brukar jag använda inpackning som får sitta i några minuter, tiden beror på hur länge katten har tålamod…. Men iaf ca 10 min. Jag brukar linda in katten i ett badlakan under den tiden så att den inte blir kall och så håller jag den i min famn.
Sen är det ju förstås viktigt att torka med fön så att det blir torrt. Jag gör det i två omgångar eftersom de ofta blir lite fuktiga igen efter första föningen.
Hur gör ni andra?
Ok då vet jag, tack så jättemycket för tipset :)
sköljningen är A och O!
använd först ett avfettande medel när du ska bada (somliga använder yes och andra inte, man får prova vad man själv tycket) grotta in det riktigt riktigt ordentligt i pälsen ned till huden, extra i armhålor och på magen, skölj, gör om det igen, skölj, shamponera med espree (bra shampo) skölj, avsluta med balsam i samma serie som du låter sitta en stund, skölj sedan igen, när vattnet blivit utan shampo, skölj 10 min till!
torka lite med handduk, linda in katten, rengör öron, klipp klor, föna snustorr ända ned till huden (kallufts fön såklart) se till att få bort alla små tovor som finns överallt! jag sitter med katten i knät, mina katter ligger snällt på rygg men man får göra så gott man kan och vara envis det tar tid! räkna med 1 timme minst om katten har mycket päls och du använder handfön. vissa katter behöver badas var 6 vecka andra varannan, du måste hitta din katts intervall.
för att lägga grunden till att en katt skall bli trygg i badning och föning brukar det krävas att man redan från bebis lär den och sedan gör det regelbundet resten av livet, somliga accepterar det aldrig men de flesta finner sig i det. det kan hända att din katt har en ullig variant av päls och denna sort filtar ihop sig mycket snabbare än den mer silkiga.
Sajtvärd på Perser iFokus
Ungefär så som jag gör då :) Holy är van vid bad sedan hon var liten så hon tycker det är helt okej att bli tvättad och gosad med. Har inte haft så mycket problem alls med att hon är fet i pälsen, men ska ha i lite Yes för säkerhets skull och så balsam.
Tack så mycket för råden :)
Hej! Området kring bakben och knän kan vara extra känsligt på många katter. Det är också väldigt lätt att missa när man badar så att schampot och vattnet inte når ända in till huden just där. Samma sak med torkningen; det är lätt att man inte får riktigt torrt där, och då blir det lite stripigt och lockigt och tovar sig lättare. Att använda väl utspätt Yes i första omgången tycker jag underlättar för att få hela pälsen riktigt våt innan man börjar med schampot.
Eventuella tovor behöver man få bort innan man badar, för de går inte bort i badet, och det blir då inte heller riktigt rent där. Visst underlättar det att hantera och kamma henne ofta. Lugnast kan det vara att kamma en katt som är lite nyvaken och inte på sitt mest uppspelta humör.