Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3473 ggr
ulrikawelin
0

Perser hane söker till avel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag heter Ulrika Welin och jag söker en perser hane till vår röda katt Chanel. Hon är 70% Perser och 30% Maine Coon, hennes ögon är stora runda och bärnstens färgade.

Chanel är 2 år gammal och har haft två kullar innan. Hon är väldigt lugn och sansad i sättet. 

Jag bor i Åhus, Skåne. Så det vore bäst om ni bodde någonstans kring Kristianstad Kommun. Eller i alla fall i närheten !

Så om ni är intresserade, ring:

044-24 93 34
0704-24 93 34

eller maila mig:

petter.ulrika@telia.com

Tack på förhand!

MonicaLagerquist
2

En stilla undran varför ta så många kullar så tätt på en huskatt?

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
2

Varför överhuvudtaget ta kull på huskatt?

Det är inte tillåtet att låna ut raskatter till huskattavel.

http://katter.ifokus.se/discussions/4f366a22d3b4fd330d000952-en-kaktus-till-huskattaveln?discussions-1

LaSadie
1

Som de andra och jag redan sagt om huskattsavel lägger jag till att katten behöver äta upp sig. Hon ser väldigt smal ut.

ulrikawelin
0

Detta är en gammal bild, minst ett år. Katten har en fin stam tavla.

LaSadie
0

Din katt är en huskatt, den har ingen stamtavla.

ulrikawelin
0

Kullarna som hon fick innan var inte meningen att de skulle ske, men nu får hon p-piller.

LaSadie
0

Men okej, lite frågor då

*Vad är dina mål med aveln?

*Vilka tester har din hona fått? Vilka tester vill du att hanen ska ha genomgått?

*Har du testat för rasbudna sjukdomar eftersom hon ska ha 70% perser och 30 % MCO?

* Är hon vaccinerad, chippad och besiktad så hon inte har navelbråk eller annan defekt?

* Blir kattungarna som du säljer vaccinerade, besiktade och chippade innan leverans?

ulrikawelin
0

Jo, hon har en stamtavla. Hennes "förfäder" så kallat var renrasiga rakt igenom. Måste säga ja på alla dina frågor däruppe.

MonicaLagerquist
0

#6 Hur i fridens dar lyckas man med två tjuvparningar på så kort tid?Går katten lös ute?

ulrikawelin
0

Ja, det gör hon.

MonicaLagerquist
4

#10 Och du tror att någon skulle låna ut en perserhane till dig.Perseruppfödare lånar ytterst sällan ut sina hankatter utanför sitt eget kateri och att låna ut till en hona som går fritt ute.

Kastrera din hona och köp dig en raskatt om du ska syssla med avel.

Firinella
3

Man kan inte få en rasstamtavla på en katt som är en mix av två raser. En katt som är em mix av två raser blir reggad som huskatt i sin stamtavla och varför avla på en sådan katt…Det finns enligt mig för många huskatter.

Instämmer fö med # 11 /Laila

Razzmatazz
3

Jag tycker inlägg som detta inte hör hemma här på PIF och bör raderas av moderator.

//Rita

LaSadie
1

#8 Kan du utveckla lite mer kanske ;) Att säga ja säger inte mig så mycket. Eftersom din katt har blivit parad utomhus bör du testa för "katt AIDS"

En stamtavla får man via Sverak eller WCF (kan ej de andra förbunden), inget man snickrar ihop hemma själv på datorn.

MonicaLagerquist
0

Vilket förbund tillåter utparning i perseraveln?

Med tanke på att du säger att din katt har PER och MCO föräldrar.Jag håller ju själv på med en ras där vi kan ansöka om tillsånd att göra utparningar men jag trodde att PER aveln var stängd numera.

jambo
5

Varför tas inte ett sådant här inlägg bort?

För mej o kanske för de som inte sysslar med avel o uppfödning på ett seriöst sätt / förvirrnde.

Mvh / Gujje

www.florindo.com

GråterOskyldigGråter

MonicaLagerquist
2

På sätt och vis är det bra att det kommer upp.Eftersom att okunskapen om hur seriös avel bör skötas är stor.

Likaså att det belyses hur man får stamtavla på en katt.

[silkesnosen]
2

Man har ju rätt att ställa frågan, sedan kanske det här är fel ställe, med tanke på hälsa och att här endast avlas inom rasen.

Dels så tycker jag nog att din kattfröken ska få vila från ungar ett tag. Hon  har redan haft två kullar och är bara två år. Sedan får du söka kanske via blocket eller andra kattsidor.

jambo
2

För mej var rubriken Perserhane sökes för avel.

Har defenitivt inga kommentarer att tillägga i denna diskution.

Mvh/Gujje

mallabralla
6

hua, jag ryser, det som arbetas för en ny lag om att ALLA huskatter (alltså ej renrasiga som saknar registrerad stamtavla, ett papper som endast ett kattförbund kan skriva ut) skall kastreras, det arbetas med andra ord på att det ska bli olagligt att ta kullar på blandras katter, jag kan verkligen inte förstå detta. nej ryser gör jag, alla de katter som sitter på katthemmen som ingen vill ha, avel är ingen lek, det är ett stort ansvar.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
8

och nej Monica, såklart finns det ju verkligen inget fog för att avla in andra raser i Perser, det här är en stor fet anledning till att uppfödare mer och mer väljer att kastrera kattungarna innan de ska flytta, men kan inte lite på någon, folk tror vi bor på bondgård fortfarande där katterna kan para sig kors och tvärs.

jag får be om ursekt om jag låter hård men denna naivitet gör mig så himla upprörd, det är ett stort fett slag i ansiktet på alla oss som kämpar för att stärka kattens status i samhället och informera köpare om skötsel, inte konstigt det dyker upp "raskatter" med både det ena och det andra problemet som sedan tas som exempel på osund avel, vad ska gemene man tro!

Sajtvärd på Perser iFokus

roisleo
3

En stilla undran…… Varför tror du att man vill ställa, sin förhoppningsvis registrerade Exotic hane till förfogande till en blandras.

Att vi har raser är för att värna om varje ras speciallitet och personlighet

Att blanda raserna hur som helst är absolut inte bra, med tanke på att den genetiska uppsättningen som gör varje ras unik och pasar inte ihop med pleti och kleti.

Det är just den biten man alltid är rädd för när man säljer en raskatt med stamtavla till någon som har okastrerade olika raser i hemmet.

Visst man kan ha 2 eller flera raser tillsammans men då SKALL de vara kastrerade.

Om inte så säler jag inte en katt förrän de kan visa att det är kastrater de har i hemmet innan en unge från mif får flytta

Vänligen Maria-L

www.leo-rois.se

roisleo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

PS. Skulle vilja se den "stamtavlan" på en blandras husis. Måste vara hemmagjord.

Inget fel i att ha en huskatt. Tror nog alla har eller har haft en huskatt. De är så mysiga.

Men då skall det vara en riktig husis utan inblandningar av andra raser. DS

på fotot, mitt barnbarn Lisen och myskatten Ådi. Han älskar att åka sparkstötting med barnen. Det är en RIKTIG huskatt

jenay
2

hmm va lik den va min gamle tarzan husis jag håller me derallihopa varför göra mer huskatter när de tfinns så många hemlösa stackre.

Skrattandeha en bra dag. kram

roisleo
7

ja, åk ut tll katthemmen och ta hand om en. Det vore en riktigt god gärning.

Erna
5

Det är inte tillåtet att korsa rasblandningar i något förbund. man kan inte tala om stamtavla på en korsning, för stamtavla kan den inte få. Resultatet är en huskatt.

Uppfödare av raskatter är inte tillåtna att låna ut sina hanar till avel på huskatter! I de flesta förbund är avel på huskatt inte heller tillåtet.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se