Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2094 ggr
Nicklasangora
0

Har ont i ögat :/

hej folk! Min perser hane på 1.5år har fått ont i ena ögat.. Det rinner mer än vanligt och han öppnar helst inte det. Jag har gjort rent det med vatten och torkat rent. Då ryckte han undan hela tiden och jag såg att han har ont där…

vad ska jag göra??

MonicaLagerquist
0

Ta katten till veterinären.Ögon ska man vara försiktig med.

Stolt ägare till tre La permer

Nicklasangora
0

#1 på en lördag??  Det är la inget öppet då? vi har en tid på måndag då han ska vaccineras tror du man kan vänta?

MonicaLagerquist
0

#2 jag skulle inte våga vänta då det gäller ögon.Varför kan du inte gå på en lördag?

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
0

När han har så ont som du beskriver och det inte finns något synligt skräp kan det vara en skada på hornhinnan. Veterinären gör ett test med en särskild droppe för att se om det är så, och i så fall brukar man få särskilda ögondroppar på recept att behandla med så att inte ögat blir förstört medan det läker.

Nicklasangora
0

#3 för då måste man få akut tid.. och då måste jag åka sjukt lånt för att komma ditt.. Och det går inga bussar på lördagar här ute i skogen :/

Nicklasangora
0

#4 jag köpte ögondroppar på apoteket som det stod skulle vara bra vid ögon irritation! Så jag håller på med det tills måndag! Tack för svar!

[silkesnosen]
0

tvätta med koksalt inte med vatten..han kan ha fått ett sår… finns ju ngt gult som kan vara bra..kommer inte ihåg vad det heter nu, som är receptfritt. Är han svullen? kan ha rivit sig? För då är det bråttom!

IdaJ
0

Du kan ju ringa någon veterinär som har jour och få rådgivning och höra vad de säger.

A_KickEm
2

Misstänker man skada på ögat så ska man ALDRIG försöka behandla själv! - kan göra mer skada än nytta!

Ögonskador ska alltid betraktas som AKUTA! Snabb veterinärvård kan göra skillnad mellan enkel behandling med ögondroppar eller att tvingas operera bort ögat. Att vänta två dagar med ett skadat öga är rent djurplågeri eftersom ögonskador är mycket plågsamma, och det är  ett stort risktagande vad gäller kattens framtida syn.

mallabralla
0

du tänker nog på noviform ;) tyvärr är den borta från marknaden ett tag frammöver av en anledning jag inte kan minnas.

Sajtvärd på Perser iFokus

A_KickEm
0

#7 #10

Noviform har varit slutsålt pga tillverkningsproblem - kan finnas nu men ska INTE användas i skadade ögon - kan användas om dom t ex blivit lite kladdiga av att sitta i drag "typ" när slemhinnorna är lite röda o kladdet inte är gult(varigt).

Upprepar - vid misstanke om skada ska man söka upp veterinär omedelbums och aldrig försöka med egen behandling! Det behövs såååå lite så är ögat sabbat för alltid om man inte kommer i tid och sätter in rätt behandling.

mallabralla
0

nä men är du vaken så här dags Glad

ja, ögonskador är fruktansvärda! blå hannen här hemma försökte para sig med en av honorna när hon inte ville och fick sig en tjotablängare, han blödde från ögat, åh fy jag blev så rädd att det tagit i ögat men tack och lov var det på undre ögonlocket pheu ingen ögonskada, men jag skulle också ringa vet, det är värt det, det kan bli hornhinne avlossning etc och det kostar defenitivt mer att operera det än att göra koll på en gång. nu säger jag inte att TS inte tar ansvar för katten, har ju bokat tid hos vet och jag förstår att det är kämpigt att ta sig på en lördag om man inte har bil eller vet i närheten (även om jag själv skulle kasta mig i en taxi :) ) men talar allmänt iom att vi började diskutera ögon frågan :)

Sajtvärd på Perser iFokus

A_KickEm
0

Jag var på föredrag med ögonveterinär i höstas och fick se många bilder på vad som kan hända med ett öga om man inte kommer i tid - även vid mycket små skador. Beror helt på hur djupt skadan går och det handlar ju om ngn tiondels millimeter hit o dit….värsta skadorna är de som blir av vassa kattklor sas det.

[silkesnosen]
0

# 10 Tack! Senildemensen slog till…

Nicklasangora
0

jag kan säga att ögat är som det ska nu! Jag behandlade med medlet som jag köpte på apoteket och han mår jätte bra idag! Har inte ont och det kladdar inte längre! Men tack för tips osv..

Tråden kan låsas eller tas bort Tack!

A_KickEm
0

# 15

Härligt!! Kan ju ha varit att ett skräp kommit in under ögonlocket men sedan sköljts bort……sånt gör också ont! Men om du i alla fall ska till vet imorgon så kan du ju be att han tar en titt….för säkerhets skull.

Nicklasangora
0

#16 sjävlklart det ska jag göra! :) Tror bara det var ett hårstrå eller något som låg och skavde! Men han mår mycket bättre nu!

Tack för svaren!