Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1341 ggr
manbukten
2007-10-28 10:27
0

Vad tycker ni???

Ska köparna sätta priser?

Ska sällskapskatter vara testade för allt och säljas billigt? (alltså om priserna är på nedgående ingen fråga om tester i sig. Och dessutom kastrerade?

Provtagningar på friskhet skall väl höja värdet?

Om valet står på två saker friska linjer  men ej utställning eller sjuka vältypade. Vilka har högst värde.

Varför har en frisk sällskaps katt mindre värde? Detta har vi skapat själva.Bara det är supersnygga är de dyra och ibland sjuka. Detta är en katastrof för köparen och sänker hela rasen.

Kan vi göra något gemensamt för att ändra detta? eller är det så att alla jobbar för sig och inte för rasen.

Och en fråga till som vi är ensamma om i detta land,varför har kastrater inget värde i köparens ögon. Utomland har det samma försäljning värde om jag förstått det rätt. En katt med friskt långt liv och färdig för detta genom kastrering.

Hur ska vi höja kattens värde i förhållande i helhet och till det faktiska uppfödnings kostnaderna och att hålla ett katteri. Osv osv.

billyboy
2007-10-28 10:37
0

bra frågor, kan bli en intressant diskussion

Elisabet-E
2007-10-28 10:48
0

Mina tankar runt detta:

Jag har sålt äldre kastrerade katter för fullt pris. Jag har motiverat detta för köparna med att de vet exakt vad de får, en fullt frisk, färdigutvecklad katt som är kastrerad. Och köparna verkar förstå att det kostar att föda upp och hålla katter.

Hade jag fött upp idag hade jag fortfarande sålt till mitt pris för en kattunge som är vaccinerad 2 gånger, chipsmärkt och veterinärbesiktigad, efter pkd-fritestade föräldrar. Hade köparen velat ha ytterligare tester eller kastrering hade jag lagt på det på priset.

Jag motiverarde min ganska höga kattungekostnad med att jag är extremt petig vad gäller smittskydd. Blir någon katt här rinnig i ögonen eller snuvig åker den direkt till vetten för stor provtagning. Jag accepterar inte snuvor och rinniga ögon som något normalt utan slår ner direkt på detta för att eliminera alla tänkbara virus eller bakterier. Detta kostar en bra slant men så länge jag födde upp kunde jag också garantera att mina katter verkligen var fullt friska.

Jag fick också samtal från spekulanter som gnällde över att de kunde köpa en perserkattunge på annat håll för 1500 kronor. Ja men köp därifrån då svarade jag alltid iskallt. Och frågade samtidigt om kattungen levererades registrerad, vaccinerad 2 gånger, chipsmärkt med dagsgammalt veterinärbesiktningsintyg. Och var alla katterna i det katteriet verkligen testade friska? Svaret brukade bli nej och spekulanterna förstod bättre vad det handlar om. Att sedan föräldradjuren är utställningsmeriterade kostar också mycket och sammantaget måste alla dessa kostnader tas ut någonstans.

Man blir inte rik på att föda upp katter och jag tror inte ens att jag gick med vinst utan fick nog lägga till en del pengar för min hobby, men det är just en hobby. Och så länge jag födde upp visste jag att jag hade stora skyldigheter gentemot mina köpare och ville försäkra mig om att jag verkligen hade gjort allt i min makt för att sälja friska kattungar.

De kattungespekulanter som inte förstår ovanstående var inte intressanta för mig och jag skulle aldrig sålt en kattunge till en sådan spekulant.

Kittentotts
2007-10-28 11:43
0

Tyvärr så finns som säljer perserkattungar för billigt idag, detta slår ju mot dem som har rätt priser.

Vi testar ju våra också här hemma för de sen ska gå i avel, men detta verkar inte vissa spekulanter förstå.

Jag säljer ju inte t en som börjar tjata priser mm, det priset som är satt gäller, och jag anser katten värd sitt pris, det är trots allt en livskamrat som förhoppningsvis lever ett långt liv.

manbukten
2007-10-28 12:22
0

#2 jag vet att det fungerat förr men det är nya vindar. Och dåligt med svar, ska vi sitta kvar med hela kullar då?

ophelia
2007-10-28 13:07
0

Ja att det inte precis är någon fart på efterfrågan det har jag också märkt.Några mail ett samtal från Borlänge men när hon fick klart för sig var kissen fanns så hörde hon inte av sig mera.

Till en del har jag väl skyllt på att jag är ganska anonym i perservärlden.Men det borde ju inte påverka folk som vill ha en kisse till sällskap.

Jag tror att många resonerar som så att finns det en katt för två tusen och en för fem så tar jag den för två sååå stor skillnad kan det ju inte vara på uppfödningen.Bara den är rasren och stamtavla ah pytt det struntar vi i.

Så frågan är hur vi ska nå ut till ev köpare hur viktigt det är att ha vissa tester gjorda.Att man har ett mål med sitt avelsarbet.

Tyvärr så har ju perser/exotic fått ett lite dåligt rykte genom Tv program och artiklar.Vi har ju haft disskusionen uppe här förut.Detta kan nog till en del vara orsaken till att efterfrågan har sjunkit.

För egen del vågar jag inte tänka frammåt utan får ta det som det kommer.

Elisabet-E
2007-10-28 17:38
0

#4 Om efterfrågan är så dålig och folk inte vill betala ett begärt pris för kattungar, ja då hade jag lagt av (vilket jag också gjort och det är kanonskönt!).

Persern är på nedåtgående, det har kommit många semilånghårsraser som stjäl intresset ifrån perser och persern kommer nog att dippa ytterligare i popularitet. Detta medför på sikt att uppfödare försvinner och rätt vad det är kommer det att bli ett jättesug efter denna ras igen.

Titta på en utställning idag, 20-30 katter i kategori 1, förr kunde det vara 100 katter.

Vad man ska göra åt trenden vet inte jag, men när jag sålde min sista kattunge 2003 var trenden likadan då och folk ville ha en snorbillig perser och krävde massor. Jag tog lika fullt ut mitt pris och hade inte heller något problem att hitta de perfekta hemmen där de fortfarande har det alldeles strålande bra.

manbukten
2007-10-28 18:52
0

36 Ja det är fruktansvärt lite katter på utställningar. Vill man åka för att titta bara är det inte värt besväret. fram till -06 gick det nog att vara envis, men inte just nu i alla fall. Men det var en sådan här svacka hösten -04 också. Men i år har det varit trögt hela året hos de flesta jag pratat med. ala kan ju inte sluta då tar persern slut. Och då blir det som du säger kaotiskt senare

Annkis54
2007-10-28 19:59
0

Ska köparna sätta priser? NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
o köpare som prutar är jag ALLERGISK mot

O om vi alla pratar ihop oss o samarbetar så finns det inga rasrena reggade per/exo för 2-3000 därute
men frågan är hur man ska åstadkomma detta.

o provtagningar…man kan inte provta för ALLT. dels kostar det en massa pengar o dels så finns det inget värde i vissa prov
det var ett förslag inom IDP nyligen om vi skulle ta prov på våra avelsdjur varje år …exakt vilka prover det var kommer jag inte ihåg…men det var dessa virus som går i alla fall
men vad ger såna prover…det ger ju bara svar då o när provet tas… 1 vecka senare kan ju katten har fått smittan nånstans.

naturligvis så tar vi prover på PKD som vi kan eliminera..o vaccinera som rek..o kanske annat som jag har glömt just nu
när det finns ett DNA prov mot HCM så tycker jag man ska kolla det oxå

o alla prover vi gör måste ju betlalas på nåt sätt. Ingen tjänar pengar på denna hobby..men kan ju i alla fall försöka att inte få betala en massa pengar för att vi tar på oss jobbet o låter förhoppningsvis kärleksfulla hem känna av hur det är att äga en per/exo
Olägga av…det är inte aktuellt…KAN inte sluta med denna underbara hobby. Minska ner möjligen men inte sluta

Nä jag tror…samarbete..o när nån har annons ute..o en köpare hör av sig..men det inte är rätt katt de söker…tänk efter…hur många andra har kattungar som ni vet är till salu…o ge köparna deras mail eller hemsidor.
vi måste hjälpa varandra…inte bara när det gäller att varna för oseriösa köpare..utan även att rekommendera de som vi tycker/tror är bra uppfödare..till köpare
inte bara tänka på oss själva
vart kommer vi med det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2007-10-28 23:20
0

#8 Fil och fev eller hur det nu stavas var testerna förslag från en klubb i södra sverige 800:-/ katt och år. Nä man kan ite prova för allt till sällskap och kanske dessutom ensamkatter. Det är en viss skilnad mellan uppfödare men då måste köparen stå för kalaset. Men det har jag också upplevt som krav till ett lågt pris, till avel. jo så är det nog att vi måste hjälpa varandra men om vi har samma problem då? Och om vi inte får några svar alls em ska vi då bearbata till förståelse. Just nu är det köprna som sätter priser pga alla billiga katter som finns och utan egna annons ställen. Bra Annkis

Annkis54
2007-10-28 23:31
0

9..ja jag vet i alla fall att vår klubb..KKN röstade nej till det förslaget
ja..vad ska man göra
ha is i magen tror jag
o så får man inte vara rädd för att annonsera igen
jag tror många tänker som så…att jag kan inte annonsera nu igen..för då tror folk att jag inte får sålt mina katter
men "folk" vet det
så bara att på igen
men…jag är glad att jag bara har en småtting hemma o inga på G
vi får väl ha is i magen o invänta Elisabeth_E inlägg
_Detta medför på sikt att uppfödare försvinner och rätt vad det är kommer det att bli ett jättesug efter denna ras igen.
_nån gång måste det ju ändra tillbaka
problemet blir ju om man sitter med ett flertal fertila hanarHemlis

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-10-29 07:23
0

Jag fattar inte detta riktigt, jag har ju sålt de som föddes 2006, har detta med att de är svårsålda hänt nu under 2007? Men om det nu är så att man inte får sålt och sitter med ungdjur kvar så får man nog ha uppehåll, eller? jag hade inte vågat ta kul om jag sitter med ett antal kvar hemma som inte är sålda menar jag nu.

Jag har nu en hona som ska paras upp, får väl se hur det går med sälja, kanske får jag erfara detta sen med.

Ellinor Johansson
2007-10-29 08:28
0

Jag tycker det är stor skillnad mellan att bedriva avel och ta kullar.

Min åsikt om man vill bedriva en avel som är bra för rasen skaffar man sig så mycket information man bara kan väljer avelsdjur med stor noggrannhet. Jag tycker avelsdjuren ska friska, testade för PKD. Skulle jag välja avels djur idag skulle jag vilja att föräldradjuren var utställda som vuxna, det är inte toppresultat som är det viktiga utan att föräldradjuren har ett bra temperament som klarar en stressig miljö, (det är stor skillnad på att vara trevlig hemma i en trygg miljö mot att vara på utställning).

Det gäller alla djur som har en rasstandard. Jag tycker att de uppfödare som ställer ut sina avelsdjur ger ett seriösare intryck, det är lätt att bli hemmablind så det är nog bra om man visar sina avelsdjur ibland för att få en koll på att ens avel är på rätt väg. Uppfödare som deltar på utställningar och andra ras/avels sammankomster känns mer intresserade av rasen och dess framtid.

Jag upplever att alla dessa billiga Blocket kattungars uppfödare tycker att det räcker med att honan har en livmoder och att kompisens hane är fertil för att ta kattungar.

Kittentotts
2007-10-29 09:36
0

Nu är det ju inte alla som klarar av dessa resor och utställningar av skäl som vi andra inte kan veta om. Jag tycker inte det spelar mig någon roll om katten ställts ut el ej om den har bra gener och föräldrar är trygga osv. Man märker ju om inte annat hur en katt är i sättet då man åker bil, är hos veterinär mmm, det är så jag märkt mina djurs beteende mer än på utställningar. Jag har en unghona som inte ställts i år, fick så mkt beröm för tjejen då vi va för ta prover mm för 14 dagar sen, hon bara låg kvar på britsen o kurrade trots att veterinären gick för hämta mer matrial, hon tyckte om bli ompysslad.Jag själv har inte ställt i år pga min egen hälsa, hoppas kunna åka ut för min egen skull nästa år igen, men inte betyder detta man är sämre uppfödare för det

SussiF
2007-10-29 10:51
0

Priser är en lite lustig sak….. Då jag köpte min först exotic hane kostade han 6.000:- och det var för 9 år sedan. Nu i våras då jag köpte en ny exoticgosse kostade han………. 6.000:-. Priserna har alltså stått still. Sen vet inte jag om jag är dum eller….. Brukar aldrig försöka pruta priser som är satta, det finns ju en anledning till att det kostar som det gör!

Jag försöker att få ut "rätt" pris på mina kattungar men det ser inte så ljust ut för tillfället. Hoppas "rätt" köpare hittar min hemsida eller annons och slår till :-))

Lycka till med era försäljningar

manbukten
2007-10-29 11:15
0

Ja har legat och funderat i natt. Det finns ett par alternativ men de kommer inte att avslöjas här.

#14 Priserna har låst sig och gått ner. Priserna på 80-talet låg på 2-3000. 4000-5000 för en choklad. idag runt 6000:- som bäst de ska ligga på 8000:- Sällskapskatter idag runt 3-4000:- som vi uppenbarligen inte får.

Men en sak ärsväker inge choklader lämnas iväg billigt då får det vara kvar.

Ellinor Johansson
2007-10-29 11:25
0

# 13 Jag menar inte att man behöver åka land och rike runt med katterna om man inte har möjlighet till det, men nog har man möjlighet att visa katterna några gånger under deras liv. Jag tycker att ungar efter utställningsmeriterade djur borde kosta mer för att de har uppfödaren lagt både tid pengar och energi på.

Vi har många ponnyer hemma så mina möjligheter att åka på utställning är ganska begränsade, jag försöker åka på så många jag kan mest för min egen skull.

Ellinor Johansson
2007-10-29 11:26
0

Måste fråga en annan sak ni som skriver att ni avlar på bra stammar eller bra gener vad lägger ni in i det?

Kittentotts
2007-10-29 11:37
0

Jag går efter föräldrardjuren, deras avkommor.Jag ser gärna till vad föräldrarna gett i avkommor. Men temperament är ju minst lika viktigt som annat, ska vara bra beteende på deras föräldrar. Om jag sen ser att en katt jag köpt in inte håller det jag vill ha i min avel, ja då går den inte vidare heller, för det finns inget värre än få svaga individer el små nosar, och annat som kan bli fel. Men ibland vet man inte detta förrän man tagit kull. Jag gillar kraftiga benstommar på katter, finns så mkt att ta upp om man skulle ta fram allt. Men viktigt är också vem som är uppfödaren, man ska känna detta är en trygg person, en som kan sin sak.

manbukten
2007-10-29 12:28
0

#17 Så du menar att oavsett varför inte djuren  är utställda, så är det bara det som gäller. Men en sak vet jag du har en ton jag inte gillar.

#18 Håller med dig kittentotts finns många sätt att kolla stress faktorn hos djuren förutom utställningar

SofiaJ
2007-10-29 12:44
0

#19 Jag tror att Ellinor menar att det är en större trygghet för köparen om katterna är utställda. Naturligtvis kan det finnas jättemånga katter som borde vara EC med toppentemperament hemma hos många uppfödare. Men som köpare vet du ju inte det. Ställer man sina katter så har man ju ett yppeligt tillfälle att visa upp sina katters bra egenskaper och temperament för blivande köpare. Sen sä är det ju naturligtvis så att det kan finnas uppfödare som är välkända för att ha toppenkatter utan att ställa ut, de kan nog få köpare ndå. Men som ny uppfödare r det nog bra att förska synas med sina katter så att blivande köpare. Och då är utställning ett väldigt bra sätt.

Ellinor Johansson
2007-10-29 12:52
0

# 19 Jag ber om ursäkt om jag har gjort dig uppförd, det var absolut inte min mening att trampa dig på tåna.

Det finns massor av anledningar som gör att man inte har möjlighet att premiera sina avelsdjur, det har jag full respekt för.

Jag har aldrig skrivit att det är bara utställda djur som gäller, men jag tycker har stor respekt för uppfödare som premierar sina avelsdjur och deltar i sammankomster och möten kring som ras.

Kittentotts
2007-10-29 13:14
0

I början köpte jag katter från uppfödare som ställt ut föräldrardjuren, idag bryr jag mig inte så mkt om detta.

När jag skulle ställa ut mina som jag köpt in va de livrädda för vistas i lokalen(vissa)jag utsätter inte en individ som ogillar detta för denna stress. Jag har mkt fina priser jag fått genom åren, men jag tycker inte detta med ställa ut ger så mkt längre, men jag åker ibland, och t våren ska jag ut med mina nya småttingar för få bedömning på dem.

Men jag ser inte detta som ett bevis för något att föräldrardjuret är utställt, man kan också köpa av en uppfödare som ställlt ut mkt genom åren men slutat tex att ställa, för mig är viktigast få friska individer med härligt temperament

manbukten
2007-10-29 13:24
0

Ja förstår men delar inte den uppfattningen. Vet PKD linjer som går bar på utställning. Bettfel likaså och Ögondroppade osv.

Men det kan också vara orsaken till minskat intresse, för jag vet att en del som köper perser idag och haft en förrut söker en klassisk pga av anddning problem,pkd osv.osv.

Jag har varit inne men ine där om jag säger så.

Utställning är möjligen ett avelsgodkännande vilket de flesta kan bedömma själva. Och en annan form av hobby.

Och om jag får välja så tar jag hellre en lite lång näst till sällskap än de efekterna. Och sällskapsköpare bryr sig sällan om utställning. De vill ha en söt katt och ju mera it den har desto bättre. Och hur många har det på utställing. Ungefär lika fördelat skulle jag tro

Nej jag gillar inte ditt fördömmande ton tar inte åt mig för det personligen. Vet vad jag har. Hela ditt utlägg gick ut på att du vet och det var fel. Men med bil och en frisk kropp skulle jag ställa ut mer. Men inte för att det blir en bättre katt utan för att träffa alla människor. Och få på papper att jag har en bra katt. under förutsättning att rätt domare är där och inte ska köpa katt av någon stor uppfödare för då är vi små chanslösa oavsett hur bra katt vi har med oss.

Det finns många uppfödare här och med olika åsikter. Detta är en hobby som ska vara rolig och det innebär att ingen kan bestämma vad den andra kan göra, men därimot lämna råd.

En bra avelskatt är en med starkt immunförsvar, frisk och SUND Lätta förlossningar bra mammor och ett gott temperament. Och med ett utseende enligt standard. Inget som säger att en champion har.

Ellinor Johansson
2007-10-29 14:05
0

# 23 Läs om mina inlägg jag skev att det är min åsikt.

Du skrev   En bra avelskatt är en med starkt immunförsvar, frisk och SUND Lätta förlossningar bra mammor och ett gott temperament. Och med ett utseende enligt standard. Inget som säger att en champion har.

Nej om en hona har lätta förlossningar, mjölkar bra och är bra mammor är inget som syns utanpå varken på en hona som är champion eller en hona som inte är champion, man kan hoppas att om honans mamma var en bra avelshona att hon har nedärvt detta till sina döttrar.

Jag tycker när du skrev i ditt inlägg #0   Varför har en frisk sällskaps katt mindre värde? Detta har vi skapat själva. Bara det är supersnygga är de dyra och ibland sjuka. Detta är en katastrof för köparen och sänker hela rasen.

Är inte det att fördöma?  Det är väl lika illa om en supersnygg eller en sällskapskisse blir sjuk, att katten blir sjuk har väl inte med exteriören att göra. Det har på Forumet visats kort på så många mycket fantastiskt vackra vältypade katter / och katter med lite mera nos som jag upplever hur sunda som helst. Perser/exotic består ju mer än av en nos för att vara rastypisk

Kan man inte acceptera att det finns lite variation, utan att den ena typen är mer sund/bättre än den andra?

Ellinor Johansson
2007-10-29 15:05
0

# 23 När jag såg de två översta på ditt inlägg blev jag mycket undrande.

Vem är du som kan fälla så kraftigt nedlåtande omdömen om katter som visas på utställning, kattägarnas moral och etik?

Domarnas trovärdighet i bedömningen?

Anser du på fullaste alvar att PKD inte finns hos den klassiska persen? 

Jag är övertygad att det går att bygga upp perserkattens popularitet igen, men uttalanden som dina är inget positivt för perserrasen.

SofiaJ
2007-10-29 16:24
0

Som sagt att ställa ut sina katter är ett sätt att visa att katterna håller en viss nivå. Men bara ett sätt, det finns andra: Däremot så tror jag att det är en trygghet för köparen att köpa kattunge från utställda föräldrar. Precis som att det är en större trygghet att köpa katt från ett katteri med stamnamn.

Däremot inte sagt att alla katterier med stamnamn eller med katter från utställningar är friska eller seriöst uppfödda. Det finns undantag. Och precis tvärtom.. Att man inte ställer sina katter eller har katterinamn betyder ju inte automatiskt att katten inte är bra.

Helst tror jag ju att man som köpare vill köpa sin katt från någon man känner och som har ett bra rykte. Och då spelar det ingen roll om katterna är utställda eller inte.

Sen så tycker jag personligen att utställningar är jättebra för mig som inte har flera års uppfödarvana. Jag ser det som ett toppentillfälle att träffa kunniga människor som kan ge mig tips och råd. Inte bara domare utan andra uppfödare.  Precis som denna site dr man lär sig massor.

Och vad det gller priset på våra kattungar så tar vi samma för alla kattungar, eftersom vi är nybörjare och inte ta mer betalt för en utställningskatt som inte visar sig utvecklas till det.Men kanske kommer vi så småningom att göra en prisskillnad.

Kittentotts
2007-10-29 16:53
0

Jag tycker väl att utställning kan göra att man som uppfödare har möjligheten att visa sig och katter man har, detta kan ju i sig ge att fler vet vem du är som uppfödare.

Nu har vi ställt ut mkt innan, det året som varit har vi legat lågt pga mig då.

Kan också säga att jag ställt ut min långnästa perser otroligt mkt, vi har fått henne bli champion mkt enkelt, vi har fått BIV mmm flertalet gånger på henne, för min del gör det inte så mkt om de inte får dessa BIV men ser ju det positivt i att få en bra bedömning på katten, detta visar ju den kan duga i att vara i min avel.

Men…jag tycker detta med utställning är upp till varje person få välja om man orkar med el ej, för ett mer skitsnack ställe får man leta efterFlörtJag ska iallafall ut och träffa mina vänner nästa år

manbukten
2007-10-29 19:42
0

#25 Vem jag är har inte med saken att göra. Jag lyssnar jag ser. Och har deltagit i djurens värd i Sverige i 42 år. Men såg redan i dina tidigare inlägg att du är ute för att provosera. Om du vill leva i en förljugen värd så får du det, jag kommer att ha ögonen öppna. Dett aär inget enskilt för Persern det ser ut så här i de flesta avelsammanhang. Pkd finns överrallt har inte påstått något annat

Och ska vi bygga uppp persern igen måste de ske på ärlig basis

Tack och Hej

manbukten
2007-10-29 19:50
0

#26 och #27 bra inlägg och kittentotts förstår inte hur katterna kan bli sämre av att ägeren inte ställer ut Tack

jenay
2012-02-25 17:40
0

är de tlika trögt nu på utsl och marknaden med per och exo som förr???.

Skrattandeha en bra dag. kram

[Highonbluetomorrows]
2012-02-28 22:20
0

Det är givetvis marknaden som avgör ungefär var priserna kommerligga, MEN det gör mig rätt ledsen när jag ser en del sällskapspersrar (kattungar!) för 3000 kronor när icke-testade blandraser säljs för mer än så.

Personligen tror jag att det låga marknadsvärdet på perser beror på tre grejer (förutom blandrasavel).

1. Det platta ansiktet. De flesta vet hur en perser ser ut och en del uttrycker det så starkt som att den ser "missbildad" ut, andra nöjer sig bara med att säga att den inte tilltalar dem. Många föredrar katter som ser "naturliga" ut, som bengal eller skogkatt. Hade fler långnästa persrar premierats på utställningar och blivit avelsdjur hade säkerligen er försäljning ökat igen, även om persern fortfarande konkurrerat med andra raskatter med låg aktivitetsnivå (som ragdoll, BKH, BLH). Tycka vad man vill om det.
  2. Rykten om att persern är en sjuk ras. Ögon, nos.
  3. Tanken att persern är en "tantkatt", att den kräver mycket pälsvård, att det bara är en katt för de utställningsintresserade etc. Dvs inget för "vanliga kattmänniskor".

Så visst kan ni som uppfödare bestämma er för att inte rea ut katter till underpris, men om det inte finns köpare så kommer det bara resultera i att katterna blir sålda senare - inte att fler köpare tillkommer. Så hur får ni fler intressenter? Vad skrämmer bort potentiella köpare? Och vad kan ni göra åt det? Svara på detta och kom steget närmare att få sälja era katter till det pris de förtjänar.

A_KickEm
2012-02-28 23:55
0

"Det platta ansiktet" - föranleder en reflextionCool De dyraste valpar du kan köpa har "platta ansikten"…..engelsk och fransk bulldog t ex som betingar ett pris på 20-25000 och köparna står i kö åratal för sådana valpar.

Hur kommer det sig då att "platta ansikten" på katter inte skulle vara attraktivt?? Min upplevelse på de utställningar jag hittills varit med Nowah är att "folk" faller som käglor inför det platta ansiktet när de stannar till vid buren. ….detsamma kan jag säga om alla mina vänner.

Kan det vara så att uppfödarna själva "målar f-n på väggen"? …och vem sätter priserna?? I andra raser ligger priserna  på 7-8000 och uppåt. Höj priserna och se till att nå ut med att rasen och kullarna finns. Med nuvarande prissättning signaleras ju att det är något fel på rasen!

Att efterfrågan går upp och ner är inget konstigt - som med allt annat följer det konjukturerna. Är det lågkonjuktur så köper man inte sällskapsdjur - när en greklandskris eller liknande seglar upp så VET man att  det blir svårare att sälja - men ändå blir det sålt till slut.  Rea inte ut ungarna till underpris för då blir det en nedåtgående spiral.

Marknadsföring är viktigt - inte minst den som sker på Internet! Jag har surfat runt på alla katterisidor jag hittat och kan konstatera att på den punkten finns mycket att göra. Många sidor är hopplöst svårnavigerade och inte uppdaterade på flera år…man möts kanske av de glada tillropet "vi har kattungar"….och upptäcker att det var för tre år sedan. det kan stå "Vi väntar kattungar"..men ingen information om när eller när det skrevs, vilka är föräldrarna osv.  Väldigt många sidor saknar information om uppfödaren/katteriet, det finnsinte ens uppgifter om VAR i landet katteriet är beläget, vad uppfödaren heter och än mindre ett telefonnummer…..bara ett anonymt formulär att skriva ett meddelande i. Mycket avskräckande!!!

[Highonbluetomorrows]
2012-02-29 00:33
2

#32. Tack för påpekandet. Det är mycket riktigt! Men anledningen till att dessa hundar är dyra är för att de knappt kan paras själva och knappt förlösas själva. Finns många hundar som kan det men raserna får ofta väldigt få valpar. Dessutom är åsikten samma där: folk ser dem som fula och ibland rent av missbildade hundar. I hunddokumentärer tas engelsk bulldog upp som en extrem, som något sjukligt som inte borde få avlas på. Som ett typexempel på hur människan förstört den "naturliga" hunden.

Men korrekt, fransk bulldog och mops ses ju som "fulsnygga" och är enormt trendiga just nu och där tror jag att vi har något på spåren. Är de dyra för att de är trendiga eller är de trendiga för att de är dyra? Rimligtvis samspelar de båda. I lågkonjukturer tenderar det till och med att bli EXTRA trendigt med sådant som folk vet är dyrt, just för att det är dyrt och därmed visar personens ekonomiska status än mer.

Jag hör betydligt fler folk säga att de inte gillar "plattnosade katter" "gristrynen" "sånna där katter som gått in i en vägg" etc, än tvärtom - faktiskt. De som går på utställningar är inte alltid representativa för den "vanlige kattägaren." Persern skrämmer bort en massa potentiella köpare på grund av sitt utseende. De vet hur den ser ut och bryr sig inte om att ta reda på hur rasen är eller om den hade passat dem eller inte. Tyvärr.

A_KickEm
2012-02-29 00:42
0

Oavsett hur dyra dom är att föda upp så skulle inte "folk" betala dessa priser om de inte vore trendiga. Vissa linjer på fransk bulldog får stora kullar - 8-9 valpar. T o m Bostonterrier som ju har ett "semiplatt" ansikte kostar 20000 och dom får ofta stora kullar samt har numera kommit tillrätta med mycket av förlossningsproblemen.

Tror du har helt rätt vad gäller trendighet och samspel!

Här gäller det alltså att skapa en trendig aura kring perser/exoticFlört

[Highonbluetomorrows]
2012-02-29 02:02
0

#34. Får hyra en kändis som går runt med en perser på axeln Guld i mun.

(Skämt åsido, man vill ju inte att det ska bli "chihuahuahysteri" heller.)

Headturners
2012-02-29 09:16
6

Hej på er

Roligt att man skriver i en 5år gammal tråd Flört Jag tänkte ni kunde få läsa min syn på saken eftersom jag föder upp rasen Glad. Jag anser inte att detta problem är rasrelaterat alls, som jag skrivit i en annan tråd pratade jag med en vetrinär som jobbar på ett stort djursjukhus i sverige. Hon sa att många uppfödader kommer in med sin ungdjur dom inte fått sålda och avlivar Gråter Dom avlivar alltså friska djur . Jag frågade om det var vanligt att det var perser och exoter, men det var det inte utan andra raser…Jag fick också detta bekräftat av en person som jobbat många många år på Blå Stjärnan att detta är vanligt..  Jag tror detta handlar mycket om planering av hur många kullar man tar per år vilket pris man tar för sällskapsdjur osv. För mig är det hutlöst att ta 7-8 tusen för en sällskapskatt. För mig är detta en hobby och inget jag tänkt tjäna några stålar på Foten i munnen 

Sen är det ju så att det finns alltid oseriösa människor som rear ut katter på blocket och det är av alla raser…

#33 Det finns och kommer alltid finnas människor med okunskapen att ser nått annourlunda ut så är det osunt. Men jag kan säga att det är mycket sällan jag hör något negativt om perser exoter, många tycker dom är söta, vackra, mysiga, underbara varelser Kyss

Jag har heller inte upplevt något problem med att sälja mina kattungar, viktigaste är ju trota allt att dom kommer till ett bra hem där intresse och tid för pälsvård finns Är det så att man vill ha en perser men inte vill hålla på med päls så finns det många hundtrim som både badar,kammar perserkatter. Å det är inte konstigare än att man lämnar in sin hund..

Mina sällskapskatter utan "sköhetsfel" säljer jag för 5000kr vilket jag tycker är en rimlig summa. Och vad menar jag då med skönhetsfel? Jo en tand kan vara sne, lång nos, höga öron, mm.

Detta är lite av mina tankar och jag vill inte tvingas höja mina priser bara för att andra raser har ett högre pris.

Sussie

Headturners Perser

mallabralla
2012-02-29 18:43
0

jag håller så med dig!

stamboksstatistiken är ju egentligen inget intyg på hur många katter som SÄLJS av varje ras utan hur många som REGISTRERAS. Greta kan ju ta 40 kullar (hypotetiskt) i sitt katteri och vips ligger hennes ras i topp för mest registrerade katter, men inte är det då säkert att alla 40 kullar blivit sålda.

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
2012-03-01 10:31
0

Jag har inte märkt av någon sämre efterfrågan på mina sällisar, men det kan ev bero på mina färger som alltid är efterfrågade. De senaste 2 kullarna var golden EXO och alla gick som smör.

Jag är alltid dyrast på mina kattungar på Blocket med 6.000:- men kommer att höja priset till 7-8.000:-.

Jag har sett att flera har följt mitt exempel. Så det kanske inte vore så dumt om vi alla här höjde några tusenlappar. Några av mina kattkunder har sagt att de tror att det kan vara nåt fel på de allra billigaste.

En sak som vi fick lära oss på företagarutbildningen var att ett högre pris ofta lockar kunder, för att de tror att just min vara är bättre. Så ett högre pris betyder inte alltid att kattungen blir osåld.

Jag resonerar som så, att förr eller senare blir katten såld och jag har faktiskt aldrig blivit sittande med kvarblivna kattungar under mina 35 år som uppfödare.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[silkesnosen]
2012-03-03 20:34
0

Svårt ämne det här. Jag  möter ofta fördommar om perser och exoter och om hur de ser ut, men visar jag kort på min något "skeva" exot, så faller de som furor, så jag tror att folk inbillar sig hur de ser ut…

Sedan tycker inte heller jag, som förälskad exotägare, att alla är fina. Jag har precis som andra förkärlek för vissa utseenden. Sedan är jag ororad över vissa perserkattungar som säljs, som faktiskt ser ut att vara illa avlade och förmodligen kommer att få hälsoproblem, så kommer rykten i svang…

Jag bryr mig inte om huruvida föräldradjuren är utställda. Jag vill ju hitta en kattindivid till rimligt pris, som jag kan ha som sällskap i många år. Jag är dock noga med val av uppfödaren. Jag ringde runt en hel del i början, för att känna mig för och ställa tusen frågor, ändå gick jag bet första gången, men man lär sig med tiden.

Jag hade bestämt att jag skulle ha en Hona, perser, tre månaders, röd. Den jag fann dog dagen innan jag skulle hämta henne… så efter en del sökande kom jag hem med en hanne,rödsmoke (inte så långt ifrån..hah), lurvig femmånaders exot, som behövde dra tänder och annat, med en riktigt seriös uppfödare, som jag kunde ställa tusen frågor :)

Jag tror att man måste visa sig seriös, visa på utvecklingen av rasen, bort från hälsoproblemen! Tror att man måste synas i media och påpeka skillnaden på 1000 kronors persern och den som iaf kostar 3500…

mallabralla
2012-03-04 00:21
0

jag håller med dig att man skall göra sin reserch och att det skall k'ännas bra från båda håll.

priserna, hm…1000 kr finns det nog ingen uppfödare som tar, oavsätt hur oseriös man än är. det är snarare det här om att en perser ska kosta 3-4000 som är befängt det är en skamsumma enligt mig, en perser går i dagsläget för 5000 generellt och tittar man på andra raser är även detta för lågt!

så att säga att 3500 är ett rimligt pris är enligt mig inte tillräckligt och 1000, ja det är rena skämtet om det finns någon där ute som ens tar det för sina katter, det täcker inte ens utgifterna för stamtavla och sprutor, så nej tror ingen tar det som är registrerad, men 3500 ja, men som sagt det är det som är så sjukt! de flesta andra raser kostar 7-8000, 5-6000 för perser är det normala, sedan vissa då som säljer för 3-4000. men man börjar märka på höjningar av perser priser också.

[silkesnosen]
2012-03-04 07:21
0

# 40 De som tar en tusenlapp, har ju knappats stamtavla pch de är de som oroar mig…

Jo, jag anser nog att om katten inte är korrekt,  så får nog priserna börja där för att sedan vara högre beroende på s.k kvalité, även om varje katt förtsås är en guldklimp :)

Jag anser nog att priserna som sätts på en del katter, även fast de kanske inte går att ställa ut, på 8000 och uppåt, är priser som är orimligt för hobbyuppfödning, såvida man inte har mkt korrekta katter och har en affärsidé.

Sedan så är det ju en fri marknad och karteller är ju aldrig något som är önskvärt, så viss konkurrens i allt från pris, kvalité, bemötande och proffesionalitet ska ju spela in. För mig var det ju viktigt att hitta en kattindivid för livet, inte den som var utställningsbar…. Idag skulle jag kanske vara ännu mer nogrann och kanske kika mer på ngn katt som skulle kunna hålla för utställning och avel, då väljer man ju också att betala ett högre pris, men vikten av en proffesionell uppfödare är ju lika stor!

A_KickEm
2012-03-04 14:25
0

Hur definierar du hobbyuppfödning?

[silkesnosen]
2012-03-04 16:46
0

Jadu, det kan säkert finnas vissa svårigheter att avgränsa, men jag tänker att den som inte importerar dyra katter, som inte reser runt mkt och ställer ut, vilket kostar pengar och som säkert görs för att få upp värdet på katterna och därmed kunna ta ut ett högre pris. Den som inte vill tjäna mer pengar på sin avel, än att det "går runt".

Jag anser kanske inte att "hundpriser" är ngt att sträva efter. Det finns ju inget som säger att en svindyr katt blir mer älskad och omhändertagen än ngn i en ngt lägre prisklass, men givetvis ska korrekthet och förutsättningar för avel spela in, så tänker jag…finns givetvis vissa svårigheter att definiera gränser exakt.

Jag anser kanske att det är för mkt prat om status på många sätt i vårt samhälle och anser kanske att det är överskattat och att det inte nödvändigtvis har en koppling till pris.

mallabralla
2012-03-04 17:38
0

#41 & #43

Jag håller inte alls med dig i dina åsikter, men alla har rätt till att tycka som de vill

[silkesnosen]
2012-03-04 18:08
0

# 44 Okej, behöver man ju inte förstås :) Mina tankar bara …

A_KickEm
2012-03-04 18:47
0

Det finns inga som helst möjligheter att "gå runt" med ett försäljningspris på 4000/unge. Du menar alltså att uppfödares hobby ska bestå av finansiering av andras människors hobby!

Den officiella definitionen av hobby är att det är en verksamhet som bedrivs utan vinstsyfte men den FÅR gå med vinst utan att det blir skatt på den om man under föregående fem år haft förluster som täcker vinsten.

[silkesnosen]
2012-03-04 19:00
0

# 46 Nej, det menade jag inte :)

Min katt är ingen hobby, utan en familjemedlem:) Han är ju ekonomiskt sett en ren förlust, men emotionellt en ren vinstaffär :))

Tja tänkte fritt och menade inte den juridiska definitionen.