Fritt fram för ELH och EXO i CFA!
Nu blir nog många glada 
ÄNTLIGEN! har CFA fattat att EXO inte smittar ner PER!
Perser som bär på korthårsanlag kan aldrig nedärva korthår.
Nu blir det lättare för uppfödare i CFA att köpa in katter från andra förbund. På köpet får de ett nyttigt tillskott av nya linjer från EXO.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ja toppen bra! nu kanske man kan slopa utskrivningen av LH och ELH på hemsidan, för det skall inte existera längre utan bara exotic eller perser punkt slut? eller vad gäller? iof så finns det ju de som vill avla pure persian och då kan det ju vara viktigt att skriva ut det, men annars behövs det ej, eller?
Sajtvärd på Perser iFokus
#2 NEJ Mallabralla så ligger det inte till, detta är ännu mer förtydligande att vi ska skilja på Pure Persian och Exotic Longhair, Alla långhår med exo i stamtavla kommer reggas som Exotic Longhair inte Perser. 
varfrör va cfa emot elh och exo förut???
ha en bra dag. kram
så…hmmmm, skall det då klassas som 3 olika raser? för i Fife reggar man ju bara som perser eller exot, trodde det gällde det samma på cfa nu, annars är ju inte nya ändringen någon skillnad från förut? va är skillnaden?
jag förstå inte heller skillnaden?? men vet det finns elh exo och per och pure persian.
ha en bra dag. kram
As part of the compromise to permit longhair Exotics to be shown as Persians, kittens produced from
breedings from longhair Exotics x longhair Exotics and from longhair Exotics x Persians were no longer
registerable in CFA. Both the Exotic and Persian Breed Councils have agreed to rescind that restriction. At
the 2/4-5/12 Board Meeting, this restriction was lifted. Effective immediately, CFA will register kittens
from such breedings. They will be registered as longhair Exotics.
Alltså ELH kommer tävla mot Perser, men avkommor kommer registreras som just ELH.
nu är jag med tack för förklaringen!

japp men varför ha cfa varit emot det innan då???
ha en bra dag. kram
Det har att göra med ursprunget till Exotic då man korsade in American shorthair, Burma mm i USA. I Europa använde man Bristish shorthair. Sånt otyg kunde man ju inte tillåta bland perserna, bevars.
Nu är det så länge sedan (tidigt 60-tal) att man inte har några sk "biverkningar" längre.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok vad menar du med biverknigar v ad om sjuka???
ha en bra dag. kram
När man korsade in amerikanska Burmor fick man även deras defekta skallar på köpet, men numera finns inga såna problem på EXO mer än hos andra raser.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag som endast avlar Pure Persian, tänker faktiskt att det snart borde vara dags att Exotuppfödare får stå på egna ben.
Behöver man fortfarande använda perser i sitt exotavel!!
hm, jo, fast det finns ju många som valt att avla bara exoter, men föds ju ändå perser ur en exot x exot parning såvida föräldrar inte är homozygota för korthår. och det är ju inte så ofta det sker
Ja fast dom är ju igentligen ELH som föds efter exoter, nu syftar jag ju mer på att på att man ska sluta använda Pure Persian i Exoavel. Förstår du vad jag menar ?
Tycker det är jätteroligt att man numera kan regga ungar i CFA som är Longhair Exotic, men dom är inte perser
Dock har ju Fife en annan syn på saken..
jag förstår ;)
men exo är väl perser korthårig perser?? finns ju shorthari exo med och elh vad nu skillnaden är där?? varför ska man inte använda exo i pure persian aveln???
ha en bra dag. kram
nej nej nu har du fått det om bakfoten, perser och exotic är två olika raser :) exoten skapades genom att para perser katter med andra raser så som amerikanskt korthår, många som avlar Pure persian menar därför att de katter som är avlade med exotic inte är "rena", förstår du nu?
ja jag tro jag hänger med nu
ha en bra dag. kram
japp ha kollat in sidan 2 gr snygg.
ha en bra dag. kram