Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2594 ggr
[Linda240]
0

Hjälp med tovig päls

Jag kammar noga igenom pälsen varje dag. Vist kan komma att jag glömer 1dag men jag e noga och brukar inte glömma Använder både kam och karda. Där e nästan altid någon tova som jag måste klippa bort. Hans päls är pudelkrullit i armhålan och under magen. Det är där som det tovar sig. Han blir badad ca 2-3 gånger månad. Känns som det e bättre några dagar efter han blivit badad. Finns det något balsam eller liknande som kan vara bra. Jag använder Espree Dark Coat Aloe Shampoo. Han är en hittekat så jag kan inte kontakta uppfödaren för råd/tips. Snälla inga påhopp har haft långhåriga katter innan men ingen med sån här konstig päls

Headturners
0

Hej

När du badar honom måste du använda något avfettande som Yes diskmedel, som du masserar in på djupet.

Tänk också på att skölja länge så alla shampoo rester försvinner.

Sussie

[silkesnosen]
0

Finns balsam, brukar ha det under magen…

[silkesnosen]
0

Jo och kanske tvättar du för ofta??? Så det blir slitet och tussar ihop sig??

Firinella
0

# 3 Precis vad jag tänkte. Prova att inte bada så ofta. Det finns spray att köpa. Har du provat med att kamma med en Furminator? Jag har bara haft en enda perser med jättepäls som jag fick kamma/borsta varje dag. Det slutade med att jag rakade/klippte ner honom och gissa om han gillade det. Man kunde se på honom att han njöt av att bli av med sin jättepäls. /Laila

[Linda240]
0

Tack för tipsen

Marita-L
1

Hej Linda,

Jag tror inte du badar för ofta. Min fråga är blir han riktig torr när du har fönat honom?
Som Sussie skriver ovan så är det också viktigt att man använder sig av ett avfettningsmedel..du har Yes, Goop och andra produkter där ute på marknaden.
Sedan där efter ett bra schampo som du masserar in på djupet och sedan sköljer noga.
Är han inte kastrerad så blir han fetare fortare.

Om man inte får kattens päls riktigt ren vid bad och sedan inte riktigt hundra torr så blir det precis som du skriver.

Jag önskar dig lycka till nu med din misse.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Linda240]
0

Tyvärr går det inte att föna han.

Han får panik och rivit mig alvarligt många gånger.

Har provat att gå sakta fram med det går bara inte.

Han har extremt mycket päls för jag måste klippa han i ansiktet och i rumpan.

Han får mat i hela ansikten om jag inte klipper.

Han är inte kastrerad men planen är att göra det.

Blir pälsen värre så e det kanske bättre att låta han behålla sin manlighet.

vilket shampo och balsam rekomenderar ni.

heliotropes
0

#7 Pälsen blir alltid bättre av kastrering. Som okastrerad har de igång en massa kötlar som gör pälsen fet.

Eva // medarbetare på Perser

Headturners
0

Pälsen blir tusen ggr bättre om du kastrerar honom, men eftersom ingen vant honom vid bad som liten rekomenderar jag dig att raka ner han helt.

Sussie

[Linda240]
1

Ok såg jag läste fel.

Skall boka tid till kastrering så fort lönen ramlat in.

roisleo
0

Säger som Marita.L. Huvudsaken är sköljninen efter att han är noga shamponerad helt ner i botten.  Sedan skölja och så skölja en gång till både mage och rygg. shampot har en endens at hamna under magen så därför är magen lika viktig som resten av pälsen.

Det är ett aber att han inte låter sig fönas. Det är så viktigt att han är fönad torr överallt särskillt under frambenen , mage och ljumsklar.

Om du har en av de äldre modellerna av transportboxar som är helt öpna som ett galler, kan du sätta in honom i en och föna. De vänjer sig ganska fort,

Jag fick göra det med några som jag hjälpte till med att trimma för många år sen och det gick jättebra. Man kunde ta ur botten på den, så då satte jag boxen på 2 stolar med mellanrum, då gick det att föna under ifrån också.

Tog lite längre tid men det var det värt

Tar man det försiktigt så vänjer de sig och t.o.m. tycktes de känna sig mera trygg så istälet för att mohålla, slita och dra i dom,.

Kan du inte få tag på en sån så är det inte så svårt att tillverka en själv av kompostgaller.

Använd inte en box av plast som är sluten runt om. Då blir det för varmt i den och det är inte bra. Måste vara öppet runt om med galler runt om

När han är 100% torr kan du pudra lite på de utsatta ställena.

Kger han också som andra påpekar en bättre päls

Hoppas du hade nytta av detta.

Vänligen Maria-L

www.leo-rois.se

[Linda240]
0

Gallerbur har jag provat.

Han kastade sig som en vildkatt i den.

Så jag brukar kamma han medans han torkar

roisleo
0

OK de kan göra det först men vänta ett tag och ta fönen en bra bit ifrån.

Har oxså provat med att ha två mindre värmefläktar stående på golvet instängd i ett rum.

Har själv en EXO som jag gör så med. Då sitter jag på golvet och kammar samtidigt om jag gradvis flyttar fram oss till en meter framför fläktarna. De låter inte så mycket som en fön och så är det inte så stakt luftflöde från dom.

Mångaq tror att det går fort att torka en EXO men de har en mycket tätare päls så de har tagit lika mycket tid som mina pälsmonster.

Man kan vänja dom med att ha en fläkt på lite då och då utan att han är badad, bara för at vänja. Att han bara är i samma rum som både du och fläkten och "njuter av det sköna varma "

Fortsätter han så, är det ju tråkigt. Om han inte skall ställas ut, varför inte nu till sommaren göra en söt lejonklippning på honom. ??

Vänligen Maria-L

www.leo-rois.se

[Linda240]
0

Jo till sommaren funderar jag på att raka han.

Han är hittekat så han går inte att ställa och han skall ej gå i avel

Headturners
3

Hej Linda

Det första jag tycker du ska göra är att kastrera honom, många kliniker har kanpanj just nu så passa på. Han kommer bli lugnare och mysigare och då kanske han kan acceptera fön så småningom.. Men är han tovig så raka ner honom för det gör ont på dom…

Lycka till

Marita-L
1

Kastrera och passa då på att be dom raka ner honom, då blir han en lycklig katt Glad

Har man svårt att föna och hålla honom i bra skick så mår han bäst att få vara kortklippt.

Finns ingen anledning att stress upp honom utan låt veterinären göra detta samtidigt som han kastreras.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Linda240]
0

Tack för alla tips.

Har köpt en Furminator och jag kammade bort halva katten Förvånad.

Nu känns pälsen riktigt lättskött.

Nu har han blivit kastrerad med så nu blir det väll riktigt enkelt att hålla han tovfri

Headturners
0

Va härligt Glad