Perser iFokus

Perser

Etikettot-allmänt-prat
Läst 7446 ggr
Annkis54
2010-01-11 19:46
0

TIPS

nu hoppas jag att det kommer in många olika tips här i denna tråden.
Vi har ju alla under många års testat olika saker..
o nu hoppas jag att vi ska delge varann detta.
Jag tipsar om en limpistol.  En medlem här tipsade om detta för längesen…men jag tyckte att det funkade bra med häftmassa…men nu innan jul så testade jag med limpistol. HIMLA bra. Snabbt att sätta på limplupparna.
Fäster snabbt o starkt..o lätt att ta bort när det behövs.
Fäst dock inte på målade ytor…ifall det lossnar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-11 20:03
0

Jag anväder en gammal stålpinnskarda till mina trasmattor och även till fleecetröjor. Den fångar upp de tvinnade hår"mupparna" väldigt braSkrattande

Eva // medarbetare på Perser

heliotropes
2010-01-11 20:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag testad denna i ca.3månader.

Och nu kan jag inte tänka mej att vara utan den. Den är väldigt mjuk i sitt gummi, så man kan lätt använda den överallt. Jättebra till/i klätterställningarna och annan textil. Den korvar ihop håren så de lätt kan dammsugas bort eller plockas bort. Det är själva borstsidan som är super.

Jag testade att dammsuga av en "katthylla" väldigt noga, för ögat såg det ju bra ut, sedan gick jag lös med denna , det fanns mycket mer hår att ta bort.Förvånad

Den blir t.o.m. lortig så man får diska av den ibland.

Den här köpte jag bland hundgrejerna på Coop Forum/Extra, den kostade under 100-lappen. Väl värd pengarna.

heliotropes
2010-01-11 20:59
0

Jag kan fortsätta med lite tips, när jag endå är i fartenSkrattande

Jag är ju en som har fastnat mycket för det Österrikiska ENJO, säljs på samma sätt som tuppeware, alltså hemdemostrationer.

Själv handlade jag av en bekant som har tillfälligt slutat, men det går säkert att få tag på någon återförsäljare om man är intressrad.

Deras "grej" är att använda så lite starka rengöringsmedel som möjligt. Det är ju känt att våra katter/djur mår dåligt av alla starkdoftande medel och många medel frisätter även en del ogynsamma partiklar. Vi mår ju inte heller bra av det.

De har bla. en trasa som är helt super på att ta bort fläckar på avlutade möbler och annat i trä, själv har jag ett avlutat vardagsrumsbord som katterna kan "sulla" på, trasan behöver bara vatten..vips..fläckarna kommer lätt bort.

De finns trasor som effektivt tar bort kalk och fett mm. med enbart kallt vatten. De har även ergonomiska moppar och fönsterskrapor.

Jag använder klorin och Virkon där jag behöver desinficera.

[Guardians]
2010-01-12 01:24
0

Lite sköljmedel i vattnet till dammning och golvskurning gör att katterna blir mindre statiska i pälsen.

Annkis54
2010-01-12 02:13
0

#1..stålspinnkarda…jag har ingen aning om vad det är för nåt
har du nån bild du kan lägga in

#2..står redan på inköpslistan…tack!!

#3 har aldrig hört talas om detta företag. har du nån länk till nån hemsida..jag skulle definitivt vilja ha vissa av dessa trasor…
o drömmen vore ju en golvmopp som suger åt sig katthåren..wow
#4 detta har jag läst att du har skrivit förut Annica. Vilka mängde med sköljmedel i hur mycket vatten.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-12 02:46
0

#5 Samma modell av karda som sälj till kattpälsar…men som inte bör användas då de sliter i pälsar och hårbotten för mycket.

Surfade fram deras sida…varsegodGladENJO

aannickaa
2010-01-12 03:04
0

HejGlad

Så bra tips!

Kan ni dela med er av tipsen till Ragdoll iFokus,starta samma tråd där?

//Annika

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
2010-01-12 16:56
0

#1 och #6 är det en sån här du menar
fast med vassa piggar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-01-12 16:58
1

här kommer lite fler tips från mig

denna "skärkniv" var det oxå en medlem här som tipsade.
Jag använder den när jag trimmar runt ögon o övrigt i ansiktet.
Kan även användas på dig själv om du inte plockar ögonbrynen.
Köps på Kicks..3-pack för runt 70 kr

Jag är jättenöjd med den

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-01-12 17:00
0

detta är väl egentligen en vaxsug som man använder när man suger vax ur öronen.
det funkar bra till sug för nyfödda ungar…
även om en katt är snorig
funkar även till människobarn.
den finns i både plast o gummi…se till att få tag på den i gummi för plasten är för hård.
Köpes på apoteket.
Funkar jättebra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-01-12 17:03
0

Furminator
denna "karda" köpte jag på en utställning för nåt år sen. Tar bara löst ull o även lösa stickelhår.
Jag förstår inte hur den funkar…att den inte skär av håren…men det gör den inte.
När man har kardat igenom sina katter så minskar håren i huset drastiskt. Sök på furminatior på nätet om ni ska köpa
den ligger runt 2-300 kr. finns i olika storlekar
denna vill jag inte vara utan.
Vissa säger att katterna gillar att bli kammade med den…det kan jag inte säga att mina gör men….det är som med kammen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-01-12 17:05
0

sista for now:)
denna kattsandsspade är verkligen lika bra som reklamen säger.
Man kan ta så mycket mera sand på en gång..o den tar småbitar oxå.
dyr…japp…var det 200 eller 250
men inget jag ångrar
BeCats har den

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-12 17:13
0

#9 Det är exakt en sådan jag menar Glad

#11 Dom är jättebra dessa tutor, för ca.13-14 år sedan fick jag två husisar rejält sjuka i kattsnuva, dessa var tyvärr bara vaccinerade med pestvacc. (de blev smittade av en ung perser som hade fått det levande vaccinet Dohykat, som numera är indraget.)Dom krakarna kunde varken dricka eller svälja själva, så med tutans hjälp fick jag i dom vätskeersättning, de fick även pencellinet upplött via tutan, tio dagar var de sjuka, det var en jobbig tid.

Annkis54
2010-01-12 17:24
0

hmmm
hur gjorde du då med tutan?
kanske är bättre än "sprutor" som de flesta av oss använder?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-12 17:35
0

#15 Jag sög upp blandningen med den, i och med att den var mjuk så kunde jag föra in den längre mot svalget. Jag valde att sköta om dessa sjuklingar själv, valet hade varit att lägga in dom på dropp.

raggorgeous
2010-01-12 17:35
0

Genom www.kattprylar.se köpte jag deras "överlevnadskit" där man för ca 120 kr bla fick med en "riktig" slemsug (och klämmor till navelsträng mm) som är helt oundbärlig då man har nyfödda kattungar. Jag suger alltid näsa och svalg på dem som rutin och alltid är det nån droppe som sugs bort.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

aannickaa
2010-01-13 00:19
0

#10 har nu köpt den till min valp Skrattande å den fungerar,JiiipiGlad

Har varit och handlat idag utifrån tipsenSkrattande.

Annkis54
2010-01-13 00:42
0

#17..jag hittar ingenstans att gå in på där
inte heller nån sökruta
jag har köpt nåt överlevnadskit på nåt ställe o…ja…. det måste jag ju berätta…för det tipset är nästan bäst av allt:):)
om ni inte förstår vad jag menar så tar jag kort på den o visar
i alla fall….
en slemsug…med slangar…den ena slangen där passar perfekt till att sätta på tuttarna på en katt.
Om man är osäker på att hon har fått mjölk eller om hon har mjölkstockning o man behöver suga ut lite.

Sätt slangen mot tutten o sug….på några sekunder börjar mjölken rinna…den passar perfekt

**#18 visst var den braaaaa
**

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

aannickaa
2010-01-13 20:29
0

#19..kommer inte att kunna vara utan den nuGladTACK!

Annkis54
2010-01-13 20:41
0

#20Flört

Nu ska jag visa min kattvagn…eller vad jag ska kalla det.
Den är i alla fall gjord av en gammal barnvagn.
Sen har vi byggt en stor låda istället för insatsen. Det är 2 stora utrymmen där för flera katter. Den är hopfällbar.
Styrs hur lätt som helst. Används som transport, trimbord, bärhjälp, allting är uträknat:)
under lägger jag 2 hopfällbara stolar.
Behöver jag säga att jag aldrig bär nåt längreOskyldig
Dock så krävs det en kombi för att få in den.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

huldabella
2010-01-13 22:34
0

*smyger in från Ragdollforumet*

#19  Vilket superbra användningsområde för sugen!!!! Det ska jag sprida vidare! Glad 

*smyger ut igen*

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

heliotropes
2010-01-14 11:17
0

Jag använder en genomskinlig akvarieslang till både slemsug och vid mjölkstockning. Jag brukar "putsa" till kanterna så de blir mindre kantig. 

Det som är extra bra…..den finns att köpa på metervara på zoobutiker så man kan lätt fixa en ny….hygieniskt om man vill ha nytt vid olika förlossningar och slarvig som man är så förlägger man ju ofta saker och ting Skrattande

Mayer
2010-01-14 13:38
0

Tips till tusen..

Ett billigt alternativ till innätning av balkongen..2x10 meter för 219 kr.

http://www.nettyskyddsnat.se/

heliotropes
2010-01-14 20:37
0

#24 När du nämner nät…så kom jag på ett annat tips Skrattande

Inte vackert! men väldigt bra och fungerande. Skrattande

Jag har en rastgård åt mina hundar och mina katter älskar ju oxå att vara där, dom får vara där ute när jag kan ha dom under uppsikt. 

Saken är den att nätet runt är bara ca.1 meter högt och några av mina busar har hamnat på andra sidan ett par gånger för mycket,(enligt mej:) dom har klättrat över mitt i buset och sedan sett alldeles rådlösa ut på andra sidanSkrattande dessa klätterbusar har även hamnat på taket på hanarnas rastgård som finns längs ena sidan. Jag ville ju inte att en sådan sak skulle hindra dem från att få vara ute.

Ååå! vad jag funderade för att komma på en snabb enkel lösningSkrattande

Byggplast, det är gjejer de´´Cool och vanlig tejp, här syns det en liten bit av stängslet och plasten, den ligger över och är sedan ihoptejpad nertill….fungerar ypperligt.

Annkis54
2010-01-14 20:50
0

på tal om att fundera o fundera på lösningar
vem har inte haft perser som dränker sig i vattenskålen. Flört
När min Blossom var lite yngre så höll jag på att slita mitt hår:):)
herrejesses vad jag slet för att hon skulle vara vit o fin under hakan..o ställdes ut gjorde hon.
jag funderade o letade o uppfann..o inte nåt bra fann jag.
Tills…..wow…
detta är en grej för höns egentligen tror jag.
vi tar en bit kompostgaller o böjer till i lämplig storlek. o sätter så grejerna som köps från http://www.hogbergaab.se/  gå in under vattenautomater…22 kr kostar en hållare..
sen så får man få tag på en flaska som passar…de hårda petflaskorna passade perfekt..så jag har sparat 3 st såna.
Nu har Blossom blivit duktigare…men emellanåt får jag ta fram mina vattenautomater…o det funkar utomordentligt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Guardians]
2010-01-14 20:50
0

#25, då har du ändå snälla katter, vi har provat med byggplast, hårdplast, plåt utan att kunna hålla en av katterna innanför, till slut nätade vi med en vinklad övernätning på 1 meter.

Annkis54
2010-01-14 20:51
0

innan jag hittade dessa..så hittade jag denna på tupperware
o de var ganska ok

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-14 20:59
0

Vi är nog lite uppfinningsrikaSkrattandeCool

#27 Ssss! Tyst peppar peppar….Skrattande

Jag kommer att göra det på ett annat sätt när vi kommer att ändra om här ute. Vinklad bräda blir det nog då.

Mayer
2010-01-15 09:33
0

Jag har sett en som haft höga böjda metallrör typ.Då får du en kant innåt.Och en som håller.Jag satte hönsnät liggande upptill på kanterna i min rastgård men en gulligt duktig kisse tryckte ner det en gång.Sen var det kört :(

heliotropes
2010-01-15 14:22
0

#30 *s* Ja! det är ju inte bara vi som är uppfinningsrikaSkrattande

Kruxet är en bra lösning som både är snygg och praktiskt, man vill ju inte att det ska se ut som alcatrazFörvånadSkrattande

Mississ
2010-01-16 01:22
0

Hade en wiltonmatta i hallen som ständigt blev full med hår. upptäckte då att om man fuktade en stor svamp, gärna med lite såpa i oxå, o gjorde stora cirkelrörelser så korvade håret ihop sej till klumpar o var lätta o plocka bort. Då började jag fundera vad har jag som snurrar, för att slippa göra jobbet själv…elvispen m ngt på…näää…men en polermaskin…det skulle nog va toppen…har inte prövat än pga att hunden han före o spydde på mattan så den åkte ut :)), oxå ett sätt kanske…

Annkis54
2010-01-16 15:53
0

haha
kanske värt att prova …alla sätt är bra…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-03-31 16:27
0

jag länkar till headturners tips om ångstädare

Städningstips!

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2010-04-01 12:31
0

I fönstren, så att inte blomkrukor rivs ner så har man skruvat fast en målad rundstavGlad Funkar utmärkt! (Fotomodellen är Crystal Pearl's Silver Nova)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

sidentassen55
2010-04-01 12:51
0

Jag säjer bara en sak    DUBBEHÄFTANDE TEJP !!!!!!

Det är super när man vill ha sina grejor på plats:-)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-03 17:36
0

För att minska ner ljudet i det aktuella rum som man fönar/blåser katten torr i…så kan man göra hål i väggen o dra igenom slangen där. Slangen till pet dryern eller till dammsugaren om man fönar med en sån. Då blir det så tyst som det bara går i "fönrummet"
Man får ju vara säker på att man ska ha den där…så att man inte gör hål på hålOskyldig
Själv bor vi inte ens i eget hus..utan vi bor i en "lägenhet" som är som ett hus. Men om vi mot all förmodan skulle flytta..så får vi väl laga hålet…eller byta ut hela väggskivanGuld i mun

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-04-19 22:18
0

jag ändrade namn på rubriken
för jag har svårt att hitta den:)
Här kommer ett tips till, från lottie84
Bild på lottie84

lottie84

10-04-19
14:12

Hantera inlägg

Vår och kattkiss

Har två fertila honor som markerar över varandra hela tiden.

Har verkligen provat ALLT!

En kompis till mig vann flaskor på en utställning av ett rengöringsmedel som heter scentstop och tyckte synd om mig så jag fick en flaska. Har använt det ca en vecka nu och är så himla nöjd. Äntligen luktar min lägenhet gott igen.

Måste verkligen rekomendera detta till er alla.Prova, jag lovar ni blir nöjda.GladGlad

På flaskan står det scentstop.se och där kan man beställa så skickas det hem.Har precis beställt så snart kommer det mer hem.

Härliga vårhälsningar till er alla. Lottie

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-04-19 22:24
0

hitrtade en till när jag letade

lampa för att hitta kattkiss här

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2012-03-01 22:30
0

Fuktig vanlig disksvamp brukar fungera bra på svårdammsugande Perserhåriga tyger.Flört