Hjälp med mat!!!
Som många vet så har Simzonites Trinity kommit hem till oss för några dagar sedan!!!
Skulle behöva hjälp av alla proffsen här när det kommer till mat. Det är så här att jag adrig sett Trinty äta, dricker framför oss gör hon sen igår. Men hon är väldigt pigg i blicken så det kan va så att hon smyg äter på kvällen…
Iallafall så har jag köpt det foder som hon ätit (Mjaus kalaskyckling) jag vet ju inte om hon drikcer det, men Nicke äter det med god Aptit!!!!
Nickes mage klarar inte riktgt av det o det är lösbajs överallt nu skulle man kunna säga!!!!!
Ha ni några bra tips på hur jag ska ta mig till!!!!!!!
PS. Varför vill NIcke klösa ner väggen när han har bajsat!!!
Någon som vet??? (se bild)
Han gör rent över allt efter sig..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
ja…det är sånt som är så tråkigt
men inte förvånande…
mina katter skulle aldrig klara av ett nytt foder..så där med en gång
ska jag ge nåt nytt så gör jag det i småportioner..o då menar jag småååå…under en tesked första gångerna…
nu får du ta bort maten igen för honom…o låta hans mage lugna ner sig…du behöver troligtvis inte ge nån medicin eller liknande för om jag har förstått rätt så har Carinas katter bra magar…så ta bara bort det som han inte är van vid…o ge Trinity för sig om hon vill ha denna mat
sen….så får du börja om igen…men liiite första dagarna…o dubbelt upp efter 2 dagar eller liknande…detta under förutsättning att hans mage inte reagerar igen
ha bara koll på Trinity så att hon verkar må bra o inte går ner sig….för det kan ju vara så att hon äter när du inte ser det
ska bli kul o se om du får några svar om varför han klöser på väggen…för det har jag undrat många gånger
många katter har jag o har haft som gör så hehe
hoppas allt går bra med Nicke
annars får du skriva det så får vi tänka om….

Nu är du i en jobbig sits Natalie med mat & allt hör jag. Jag har aldrig kört med just det fodret i torrt då de ger dåliga magar, inte ens vår husis klarar detta foder, de kan reagera på även friskis & Mjau torrfoder. Mina har aldrig diarre här hemma på Royals, Hills, eller de bra fodren på marknaden, ibalnd har jag även köpt Purina ONE som finns i vanliga handeln, kommer inte ihåg vad det andra fodret heter som är svart som också finns i vanliga affären. Jag tror de reagerar på färgämnen mm i dessa andra fodren. Mjukmat klarar de nästan alla sorter tror jag av kända märkena. Men jag tror Nicke reagerat på bytet nu, inte bra byta rätt av till ett sådant foder.Du får om Trinty nu vill ha detta foder skilja på deras mat.Jag förstår du känner dig hjälplös nu, hade jag med gjort med en matstrejkande katt.
Jag kan inget annat råd ge än att du åker t djuraffären, be dem ta fram provpåsar på Royals, Nutro och andra märken de har, se om det finns något hon gillar av deras sorter.
Gällande Nickes Krafsande så är ju detta mkt vanligt då de ska gömma sin avföring eller kiss att de gör så, ibland står jag och pratar med mina då de gör så, jag säger till dem att det är ganska onödigt, men de förstår inte
Merlin gör så att han går ur lådan, skrapar på golvet i 15 minuter ca. Nickes mamma va en sådand som skrapade på toans väggar. Kankse är de pedanter, gillar inte få smutsiga tasssar.
Ja verkar som att det är ingen bra idée med matbyte för persern, iaf inte fort. Mina klarar vara av Hills och Royal Canin,inget annat (godis förstås). Dem klarade halft Eucanuba…den är väl bra? hm.. När Conchi och Percy har haft diarré har vi gett dem Eucanuba veterinay diete för diarré och det gick över på 5 dagar eller så.
Det me kraffsande, är det så dem gör rent? för att Conchi klöser på taket på sin låda jätte länge. Lite roligt beteende.

Tack för hjälpen!!!
#2 Anledningen att jag köpt detta foder är för att trinty har ätit det jämt, så hon borde inte reagera på fodret, möjligtvis RC i så fall…
#2 #3
Det är ju inte så att jag vill byta ut torrfodret till Mjau utan jag föröker bara hitta nåt som Trinity äter, RC står fortfarnade framme så klart, fast Nicke tycker det är roligt o äta nått nytt så klart… Min tanke va u att ge Trinty hennes foder i början o sen börja blanda ut det med RC…
Jag vet ju inte om hon äter hennes torrfoder överhuvudtaget eftersom jag inte sett henne äta. Jag föröker ta bort maten för nicke o ställa fram den när trinty är iköket men hon vil inte ha någonting då, därför låte jag det stå framme över natten.
Jag kan ju ta bort det helt igen, men hur gör jag då?? Jag har pravat o loka henne med massa go saker som ost, tonfisk, grädde, etc….. men inget passar… Men annars så får jag väll prova andra torrfoder, fast egentligen så borde ju det torrfoder hon ätit hela sitt liv va det bäst…
Så här fridfullt hdae vi det i ca tio minuter!!!!! 

Problemet är löst!!!
För en stund sen satt jag o gav Nicke lite räkost då Trinity gick förbi mig o gick direkt till matskålen o åt av RC fodret, bara så där!!
Så bort med Mjaus foder!! Får hoppas nu att hon inte reagerar på fodret…
Hur gör jag med Nicke nu, blir det bättre när det andra fodret är bort eller ska jag praova ett annat foder som stabiliserar magen på honom???
Hmm som jag skrev den där eucanuba använder jag när dem har haft väldigt löst i över 2 dagar…och då löser sig problemet för mig…men jaa…

#7 Oj, missa det… ska testa det!!! Tack så mycket!!!
#6..jag hade inte gått på ännu ett nytt foder…du VET inte om det stabiliserar eller bara irriterar ännu mer
låt honom vara bara
Trinity fick RC under sin uppväxt hos mig, men tyvärr hade hennes ägaren gett henne Maju's torrfoder. Nicke ska abslout inte behöva byta foder och bli dålig i magen. Som vi pratade om vore det bästa att vänja in Trinity på RC igen, och under tiden blanda med det hon ätit. Men det kan ju skapa problem att skilja dem åt när de ska äta.
Ser att hon ätit av RC nu och jag tror det är mindre risk att hon blir dålig i magen av det då det är ett foder av högre kvalité.
Känner att jag övergivit dig lite precis när du fått hem henne nu när jag varit i Lund på utställning. 
Att Nicke krafsar på väggarna när han haft diarré är nog för att han vill dölja det men ändå slippa få nåt på sig.
/Lotta

#10 Övergivet, ne du… inte har du det… Alla andra har ju problem som ska lösas o det här var mitt första!!!! 

Va skönt höra att hon äter nu Natalie. Jag tycke rinte du ska ge Nicke annat än RC, hans mage lugnar sig igen. Och vilket härligt foto på dem Natalie, de kommer bli världens bästisar. Lotta inte ska du känna som du övergivet
Hoppas du haft en mysig helg, detta behöver man också, få åka bort. Kram på er alla! nu ska jag avsluta min dag!

Jag tror att Nicke redan har börjat bli bättre i magen, han luktar liksom inte bajs konstant!!! 

Kanonbra! Visst kan de reagera på olika saker de äter med lite lösare illaluktande bajs. Och då de får något nytt. Mina kan bli så om de får för mkt gott av något.