Kostnad för försäkring?
Ja, efter att ha fått det årliga beskedet och insett att mitt försäringsbolag höjt min månadskostnad med 37 kronor, så undrar jag om de är galna! Jag undrar om veterinärenerna tar allt högre priser för vård eller om de erbjuder vård in absurdum? Funderar på att sänka försäkringstaket, men det kanske man ångrar när han blir äldre… Hur tänker ni kring försäkringar?
Försäkringstaket skulle jag aldrig våga sänka.Däremot så har jag bara de fertila katterna livförsäkrade.
Jag har IF flockförsäkring och den tycker jag är toppen.
Stolt ägare till tre La permer
Har också IF flockförsäkring på mina, mycket nöjd med dom. Har man en katt tycker jag det räcker med vetrinärvård. Hur högt försäkringstak har du då?
När jag skaffade honom satte jag 50000, då det skulle sänkas med ålder….och så har jag låg självrisk, då jag är student….
Jag är ingen expert på försäkringar men 50 tusen känns lite väl mycket på katt. 25 tusen låter lite rimligare.
25 tusen är ingenting.18 tusen kostar ett kejsarsnitt en vardagsnatt.
På Ultuna kostar det 2200 bara att komma innanför dörren en helg.
Sen brukar det vara marginellt dyrare att välja det högre beloppet.
#5 Ja vetrinärpriserna är ju då olika i landet, jönköping kostar snitt circa 12 tusen på en vardag..
#5 dagtid eller nattetid?
Hm ska ringa på måndag och fråga vad exempelvis ett benbrott kan kosta hos veterinären….och hur mkt det skiljer i månaden på olika tak…
kanske fråga vad et kostar om han av ngn anledning skulle behöva ligga inne också el får diabetes el nåt….tankar?
Jag hade ju oturen att behöva snitta för ett tag sen, och jag tittar på kvittot som är utskrivet 18:41;) så det räknas väl som dag då.. Men jag har aldrig varit med om några fall där det skulle ha kostat uppåt 50 tusen på katt! Vad skulle det vara isåfall?
varit dum som betalt för det kanske då..
#10 Nu ska ju de där 50 tusen kronorna räcka ett helt år.
Så ett snitt och sen lite komplikationer på det och en sväng urinvägs problem så är du uppe i det.Bryter katten dessutom ett ben så är du långt uppe över den slanten.
Eller tuggar i sig ett snöre på julafton.
Vi har Sveland katteriförsäkring - där ingår 40.000 på alla katter. Blir dom liggande på sjukhus några dagar med röntgen och labundersökningar räcker inte 25000 och som Monica säger - det ska räcka ett år. Händer två stora saker på ett år blir man ju ruinerad!
För ett år sedan fick vi hem ngn slags kräksjuka efter en utställning - två katter las in för uppvätskning o koll i ETT dygn vardera a' 8000kr styck. Det var inte julafton utan vanliga vardagsdygn!
Jag tar bort livförsäkringen när dom haft någon kull eller två.
Det är ju också skilllnad på om man försäkrar avelsdjur som bor i hushåll med flera katter än en kastrerad sällskapskatt som går ensam 
#14 Även kastrater som är ensamboende kan bryta benet.
#15 visst kan dom det, men jag tror inte dom har förlossningskomplikationer, kanske inte heller åker på utställning där man kan utsättas för smittor mm.
Min mamma var här igår och visade sin försäkring på hennes 7 år gamla exot, jag höll på att ramla av stolen för Agria har tydligen gjort en hutlös höjning. Nä jag kan bli rent förbannad på försäkringsbolag som bara mjölkar pengar.. Kan ju också tala om att hon under dessa 7 år aldrig behövt använda sig av försäkringen.
# 13 Jag hade livförsäkring från början, men tog bort den.
# 14 Jag får göra en kostnadsundersökning…Han bor ju själv, men jag har förstått att jag får betala extra på grund av att han är hane, trots att han är innekatt och kastrerad…
# 15 Jo, kanske det…får fråga om vad det kostar att ligga inne…

Vår försäkringsperiod löper från 1 augusti och förra året blev vår Tova sjuk i slutet av augusti - dvs. en ny period hade precis börjat. Tova fick hög feber, vinglade, ville inte äta m.m. Vi åkte till veterinären med henne och de tog blodprover ett antal gånger och hon fick dagvård med dropp och tvångsmatning. Vi åkte in med henne sammanlagt fem gånger - med dagvård som resultat. Slutsumman för veterinärvården slutade på ca 16000:- och detta var sex veckor in i perioden.
Veterinär två som vi träffade ville ultraljuda henne eftersom hon misstänkte att Tovas cystor på njurarna hade växt - men jag vägrade eftersom klinikens bästa veterinär hade ultraljudat njurarna i början av juni och när vi sökte hjälp i augusti tyckte han inte att vi behövde kolla njurarna igen. Även blodproverna sa att det inte var njurarna som var problemet. Veterinär nr 2 tyckte vi ändå skulle göra ett ultraljud för som hon sa "det kan vara roligt att se om cystorna växt sedan början av juni". Hon fortsatte med "det kostar inte er något för ni har en försäkring".
Hon hade en vet.vård på 30000:- eftersom hon var nio år. Vi hade alltså 14000:- kvar som skulle räcka ett år. Hade hon åkt på en ny omgång med hennes mystiska sjukdom (vi fick inte reda på varför hon blivit sjuk) hade vi inte haft tillräckligt med pengar på försäkringen.
Tova var kastrerad och de kan alltså också bli sjuka och kosta många pengar inom sjukvården.
Jag har hört att de med perser/exotic har fått fruktansvärda höjningar inom Agria och jag har tagit kontakt med mitt ombud som ska räkna på hur min försäkring påverkas den 1 augusti. Hon sa att det inte skulle bli en så farlig höjning - men jag tvivlar.
En bekant till mig hade fått en höjning på 100:-/månad - hon har skogisar.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#18 Jag har Agria..ojoj ska ringa dem i nästa vecka…

Såg nu att jag glömde skriva i mitt förra inlägg #18 att skogisägaren har åtta katter och de 100:-/månad är för alla åtta.
/Yvette
# 18 Så varför isf höja mer för exotic? är ju inte sjukare än andra ju
Vet man att höjningen verkligen är högre för exotic? För att jämföra måste man ha exakt samma försäkring med samma självrisk, ersättningsbelopp och andra tillägg. Det beror också på om man betalar helår eller uppdelat samt på katternas kön och vilken kommun man bor i. Den som har 8 skogisar har också troligen 50% rabatt på premien, d v s att höjningen utan rabatt skulle ha varit 200.
Sen kan höjningen även bero på att man nyttjat försäkringen under året och mist en del av den ev bonusen.
Min veterinär tar 1.907:- för ett kejsarsnitt, när jag frågade honom. Det kan vara bra att veta ifall det blir aktuellt. Det är inte ens lönt att blanda in ett försäkringsbolag. Då tar jag hellre från mitt kattkonto.
Han har en privatpraktik med en assistent som går på utbildning. Han har jobbat som gränsveterinär på Arlanda och är väl meriterad.
Den stora kliniken i stan tar minst 5.000:- mera. De har lokal och anställda som kostar pengar.
För många år sedan var jag tvungen att snitta på Ultuna Veterinärhögskola och de lyckades klanta till det, så att hela snittet på magen sprack efter 9 dagar. Alltihop kostade 20.000:- Fast då hade det fått kosta vad som helst, bara kissen klarade sig. Jag trodde aldrig att hon skulle fixa det, men det gjorde hon. Sedan dess vägrar jag att åka dit igen.
De betalar så dåliga löner att de inte kan anställa experter.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 23 Hm tja min katt har varit frisk de senatste åren. Jag läste något om att de har tagit bort rabatten för id-märkning på raskatter….
Det finns ju andra bolag. Jag har haft Sveland som var utmärkta att ha att göra med. Sedan finns Folksam och If och säkert flera.
Agria är som Royal Canin, dyrast och vi får betala deras PR, fallskärmar, mm.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 26 Funderat på det, men är rädd för eventuella undantag i försäkringen, då jag eventuellt byter bolag, då han hade ögonskador ibörjan och ngn typ av förkylning och lite magkrångel…. Hhah..så jag har valt det dyraste, tur att han är min ögonsten ;)

#21 Detta svar fick jag från mitt ombud igår och vet andra som fått samma svar.
Agrias produktansvarig har kollat varje ras för sig och delat in dom i fyra grupper. Den grupp som har flest skador/sjukdomar får en högre premie. På hundsidan har de haft detta system i många år men på katt har de bara haft raskatt-huskatt. Det blir alltså fyra premiegrupper och nu kommer de att gå efter skadestatestiken.
#22 Agrias ombud ska på möte den 29 februari och efter det kunde mitt ombud ge mitt ett bättre besked och då skulle jag även få reda på vilka reservationer de sätter på perser/exotic. Hon skulle också räkna på vilka premier jag kommer att få den 1 augusti och vi skulle då gå igenom katt efter katt.
Jag ska ta kontakt med skogisägaren och fråga henne hur hög vet.vård hon har, vilken fast självrisk och vilken rörlig självrisk hon har. Ja, helt enkelt se om vi har likadana försäkringar. När jag sedan har fått svar från mitt ombud (eller om jag ringer till Agria imorgon) återkommer jag.
/Yvette
# 28 En handlingens kvinna:)) Låter som om det är mycket på gång, hoppas på information från försäkringsbolaget.
ja tycker med agria blivt dyrre sen jag började ha försäkring hos dom
tecknade försäkring 2003. men ska byta bolag till sommaren är inte rikgt njöd med om. sveland verka ok. if vet jag inte så mycke tom???.
ha en bra dag. kram
Vi har flyttat alla våra katter IFRÅN Agria till Sveland. De har inga lustiga undantag för att rasen är Perser och de är MKT billigare än Agria.
If är lika dyrt som Agria tycker jag. Har haft båda till mina hästar så jag har jämfört en hel del. Har hästarna i Sveland oxå nu.
ja det vet jag agria h aju en massa reservartioner förstå inte varför eg det finns ju på per och exo och även skottar finns de resavrtioner på.
ha en bra dag. kram
Ni som har PER/ EXO och Agria hur tänker ni kring HCM?
hur mena rdu me dden frågan?? jag ve tinte om den ingår i agria hcm???.
ha en bra dag. kram
#34 För att HCM ska täckas av Agrias försäkring så måste föräldradjuren vara scannade enligt HCM programmet.
#35 Nej, det stämmer inte. Det gäller endast om man vill ha ersättning för förlorad avelsduglighet, och det är bara aktuellt om man har både liv- och avelsförsäkring. Det står att det då krävs "giltigt friskintyg" enligt hälsoprogrammet. Hur länge "friskintyget" är giltigt framgår inte.
Mina kostnader går upp 100 kr/månad från och med april :/ Känns inte vidare kul, speciellt inte i kombination med höjda självrisker!
Men byta går inte heller, eftersom alla inte är friska :/ Och tar jag bort vissa från Agria försvinner ju min stora rabatt.
Är det någon som försökt få ersättning från Agria för deras misstag?
Under senaste året har följande hänt:
- Min uppfödarrabatt "försvinner"
- Kullen läggs på separat avtal
- När det med kullen ska fixas får jag TVÅ avtal på Medusa
- Poppys intjänade självriskrabatt "försvinner"
- Poppys livförsäkring ligger på 7000, och jag kunde svära på att den var 6500 förra året, måste kolla upp det dock

Idag ringde jag till Agrias kundtjänst och bad om att få reda på vilken höjning jag kommer att få den 1 augusti. Tyvärr kunde tjejen jag pratade med inte komma med en exakt höjning och jag får hålla tillgodo med det besked jag fick.
Agria har delat upp raserna i 4 premiegrupper. Jag bad inte om att få reda på vilka raser som finns i vilka premiegrupper förutom de som finns i samma grupp som persern.
Premiegrupp 3
Exotic
(Finns fler men jag frågade inte efter de övriga)
Premiegrupp 4
Perser
Helig Birma
Abessinier
Burma
Egyptian Mau
Sphynx
Selkirk Rex
Balines
Orientalisk korthår
Javanes
Peterbald
Seychelloise
Siames
Jag frågade om raserna i de olika grupperna hade fått samma höjning - men det har de inte. Agria går efter skadestatistiken och då hamnar raserna i olika riskgrupper. Perser och Exotic är inte i samma Premiegrupp men de är i samma riskgrupp.
Från och med den 1 april kommer man att kunna välja 25000:- eller 50000:- i vet.vård och inga katter kommer att få sänkt vet.vård när de fyller 8 år. De katter som har en sänkt vet.vård kommer att få en höjnig - ja, eller en sänkning - om man har haft 50000:- på den äldre katten och man istället vill ha 25000:-.
Våra försäkringar ser ut så här idag:
50000:- vet.vård
1100:- fast självrisk
15% rörlig självrisk
honorna har avelsförsäkring
Från 1 august 2012 kommer våra försäkringar att se ut så här:
50000:- vet.vård
1400:- fast självrisk
15% rörlig självrisk
honorna kommer att ha avelsförsäkring
Vi har 3 olika premier på våra katter och de är idag:
Fertila honor - 631:-
Kastrat honor - 561:-
Hanar (fertila & kastrerade) - 589:-
Från och med 1 augusti kommer det att se ut såhär (ca-premier):
Fertila honor 976:-
Kastrat honor - 907:-
Hanar (fertila & kastrerade) - 954:-
Jag har 50% rabatt på mina försäkringar.
OM det blir denna höjning för min del får jag betala 361:- mer per månad.
/Yvette
Ps. har inte fått svar från skogisägaren.
Tänkte just det att du måste ha en skaplig rabatt. Jag gav ca 1300 per katt när vi hade Agria. Nu ger jag 750 per katt för en bättre försäkring hos Sveland.
Har tagit bort ett par livförsäkringar och en avelsförsäkring nu, för att få ner kostnaderna. Kastraterna har ju "bara" känslomässigt värde nu, så deras livförsäkringar togs bort. Och avelsförsäkringen täcker typ inget eftersom katten var över 4 månader.

# 40 Det kommer även att bli ett samtal till Svelan. Det gäller att kolla upp alla möjligheter.
Har ringt till If och det blir inte de jag väljer eftersom att en individuell försäkring på en avelshona hamnar på 1099:- och då har de dragit rabatt för att vi har andra försäkringar hos dom. Sedan måste man köpa till Dolda fel-försäkringen - alltså blir det sämre än Agria.
/Yvette
50% rabatt, innebär det att du är med i någon rasring också?
Det värsta med dessa höjningar är väl egentligen att det blir svårare att få köparna att försäkra när bara veterinärvårdsdelen går på närmare 2000 kr per år för en enda katt.

#43 Jag är med i en klubb som Whiskas har =O) Otroligt - men sant. Har varit medlem där i många år.
/Yvette
wihskas vad förslags rabbat få du där då eg??
ha en bra dag. kram

#45 10% rabatt hos Agria.
/Yvette

Detta är intressant.Jag HADE min hona och hane avelsförsäkrade.
Honan blev snittad(då funkade försäkringen jättebra-hade Agria) och livmodern var tvungen att tas bort.
Då ringde jag om avelsförsäkringen.Den gällde bara för fem kullar på honor och åtta kullar på hanar!!!!!
Lyckades inte hitta nåt om det i försäkringsbeskedet.
Svaret från Agria-vihar en mer detaljerad "instruktion" vi.
Men att betala extra för det tillägget det gick bra!
Jag bytte bolag-det blev Folksam och ingen avelsförsäkring-
/Heléne
För ca 7 år sen fick en av mina honor "pyo" och kastrerades. Agria ville då ej ersätta via avelsförsäkringen för hon hade haft två kullar, trots att dom själva bett mig teckna avel på henne något år tidigare då hon var en dyr USA-import. Vi bråkade länge om detta och de erbjöd sig endast återbetala premien för avelsförsäkringen och bad om ursäkt för att de gjort fel. Hade jag haft Folksam hade jag fått ut värdet, då de har andra regler. Det var så surt och jag har ännu inte glömt detta.
I deras villkor nu står: Du kan inte heller få ersättning för honkatt som lämnat tre kullar efter sig eller för hankatt som lämnat fem kullar efter sig.
Bra att tänka på när man jämför bolag är allt det finstilta som vissa bolag är experter på.

I 2007 fick vår Lilla Jag somna in eftersom hon hade HD på båda sidor. Hon hade så enormt ont och det även efter dubbel dos med smärtstillande. Vi tog beslutet att hon skulle få somna in - men veterinären vi besökte vägrade skriva på papper till Agria om att det mest humana var att låta henne somna in.
Vi struntade i det eftersom jag ansåg att Lilla Jag led rejält och vi åkte till vår egen veterinär och Lilla Jag fick somna in.
Dagen efter ringde jag till Agria och sa upp försäkringen och trodde att allt var ok. Månaden efter drog de samma belopp som månaden före och jag ringde till dom och ställde frågan varför premien var samma efter att jag plockat bort en katts försäkring. Det visade sig att de inte sagt upp försäkringen eftersom vi hade livvärde på Lilla Jag och vi inte hade skickat in intyg från veterinären. Jag förklarade att vi själv hade tagit beslutet och att enligt deras villkor skulle vi inte få livvärdet. Berättade också att behandlande veterinär inte ville avliva Lilla Jag och att vi anlitat vår egen. Till sist fick jag lova skick in ett intyg.
Vår egen veterinär skrev ett intyg och vi skickade iväg detta till Agria en tisdag och på torsdagen hade vi livvärdet på vårt konto och försäkringen avslutades.
Ibland förstår jag mig inte på försäkringsbolag. Här hade de alltså sparat ett rätt så högt livvärde om de bara avslutat försäkringen som jag ville - men nej, de skulle abslut bestämma.
/Yvette
det har ju kommit nya rekommendationer från FiFe att scanna perser och exotic för HCM nu, jag skall iaf boka tid och skanna mina katter, vet flera andra som också är påväg o ska göra det om inte redan gjort det, uppmanar alla att "följa efter".
Sajtvärd på Perser iFokus
#50 Vet du om dom har tagit fran avelsrekomendationer för Per/Exo när det gäller katter som scannas och ligger i gråzon? Jag kan bara hitta på Maine Coon!
Vore ju tråkigt om det blir hysteri och dom katter som scannas Equivocal kastreras kanske i onödan!

Vad ska jag göra med scanningsresultatet då?
Jag scannade för några år sedan men har inte hittat nåt på pawpeds….
Heléne
vad jag förstått det som skall de som ligger i gråzon kunna användas men skall scannas oftare och längre, feorin kanske har mer koll på exacta detaljerna.
har också kommit rekommendationer på HD röntgen på per/exo.
hm, jag skulle använda resultatet som ett intyg på att min katt var frisk (för denna gång)
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag tror att HCM kommer att utvecklas som PKD gjorde på 90-talet. En del kallades för hysteriska alltså det var dom som scannade och kastrerade de som had PKD,10 år senare gör alla det. nu blir det likadaant med HCM att dom som scannar och har katter med HCM kastrerar dom och om 10 år har de hysteriska blivit befriade från det här medans de som inte trodde på det måste börja scanna dom med.
//Rita
Där har du fel Razzmatazz, man inväntade en mer pålitlig testmetod DNA…. Scanningen på PKD som testmetod visade sig vara helt värdelös….
hur kan du säja att det va helt värdelöst? Det som var drabbabde såg man, jag vet att man misstog sig på en del med yttesmå cystor, men de som hade cystor såg man. Då kan ma vä inte säja att värdelöst? eller hur tänker du?
//Rita
Tänker inte ta den disskutionen med en "anonym", helt meningslöst 
Veterinären du scannade hos ska ju skicka in den blankett du fyllde i då du scannade - finns inte resultatet med så kanske du ska kolla med veterinären som väl bör ha kopia - men är det flera år sedan är det kanske läge att göra om scanningen?!
Jag heter A-KickEm nu
Feeorin har gått under jorden i detta sammanhang!
Fife rekommenderar scanning men överlåter åt Sverak att komma med anvisningar - så vi får väl se vad det blir. Borde ju bli samma program för alla berörda raser - dock behöver nuvarande program omarbetas då det DNA-test för EN form av HCM så vitt jag förstår visat sig vara osäkert, och den formen är så vitt jag vet hittills bara funnen på MCO.
Tills vidare bör väl alla läsa igenom texten på Pawpeds sida , dels om sjukdomen och dels om det program som finns vilket i de flesta avseenden tycks vara samma som SVERAKs för MCO (jag har inte granskat varje detalj). Jag antar att vi kan förvänta oss att det är vad vi ska rätta oss efter i fortsättningen.
De som ligger i gråzon (equivical) ska INTE användas alternativt kan användaas med försiktighet - beroende på ålder vid scanningen. Det finns naturligtvis ingen anledning att kastrera en katt som ligger i gråzon innan den undersökts flera gånger och man ser hur det utvecklas! Den kan ju bli helt friskförklarad!
Själv skulle jag aldrig använda en katt som är equivocal innan den helt friskförklarats - oavsett ålder.