Kennelhosta hos katt ? Bb
Intressant läsning om man vill vara uppdaterad på kattens hälsa, visste inte ens om att detta fanns på katt!
Ingen aning, jag gogglade efter hosta hos katter eftersom vi har en tråd här om det och hittade då detta. Det konstiga är ju att symtomerna är ju likt så många andra sjukdomar 
Här hittade jag en tråd om det
http://siames.ifokus.se/discussions/4d7133e5b9cb46222704b8db-bordatellainfektion
1. Enligt din länk har du sökt på Bordatella+hos+katt ?
har du själv erfarenhet ifrån det? Intressant i så fal, kanske du kan berätta?
//Rita
# nä du jag gogglade på hosta hos katt! Å nej jag har ingen erfarenhet av det.
Har du det???
jag förstår inte vacc bör inte ges till katten om kattägre och lågt imnuförsvar det förstog jag inte rikgt vad dom menar????
ha en bra dag. kram
#5 Jaha det står inte så i ditt sökningsfält. titta själv högst upp på din länk. jag följde den och hammnade på ett informations ställe om Bordartella, mena inge illa bara undra.
Jag vet inte vad det är sen förr men nu har jag läst.
//Rita
Jag fick ett telesamtal för många år sedan från en siamesuppfödare med hunduppfödning. Hon hade hosta hos katterna och misstänkte kennelhosta, dvs Bb. Det visade sig efter provtagning hos vet. att det stämde. Efter behandling med antibiotika på både hundarna och katterna blev alla djuren friska.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Varken parvo eller kennelhosta var vanligt "förr" bland hundarna om det ens fanns. När jag började på 70-talet hade man ju inte hört talas om vare sig det ena eller det andra. Parvon spred sig lavinartat in på 80-talet som jag minns det och då fanns inte vaccinet. Kennelhostan tycker jag har kommit mer o mer efter millenieskiftet. Idag får man räkna med utbrott flera gånger per år. Smittan sprids inte minst i samband med utställningar. Antalet hundar som ställs ut har ju ökat lavinartat så det ena ger det andra.
När det gäller kennelhosta så ger inte vaccinet alltid 100% skydd bl a beroende på att det finns många oilka stammar som kan vara orsak - dock blir symptomen lindrigare om dom är vaccinerade.
För att komma till poängen och min teori…..i och med att kennelhostan nu är så vanlig bland hundarna så kan man kanske förvänta sig en ökad förekomst även bland katter i synnerhet som hund och katt ofta finns i samma hushåll om det är så att smittan kan gå från hund till katt.
Jag har *peppar,peppar* aldrig haft kennelhosta på någon hund trots 40 år med hundar. De flesta av mina vänner har haft det på sina oavsett om det är uppfödare med många hundar eller vänner med enstaka hundar.
#7 Du verkar inte veta hur goggle funkar, om man exp. gogglar på hosta hos katt kommer det upp artiklar också som innhåller det sökordet… Eftersom jag skrivit att jag inte visste att det fanns kennelhosta på katter så hade jag väl inte heller sökt på Bordatella??? Fattar inte ens varför du påpekar en sådan sak? är det förbjudet att goggla på katters sjukdomar eller? och för att man gör det så har man dom alla eller? kom tillbaka med ett svar när du inte är anonym längre 
#9 Jag trodde inte det var vanligt med Kennelhosta på hund heller, men som du skriver så är det vanligt nu? Man blir ju mörkrädd av all skit våra djur kan drabbas av. Men vaccin på katt verkar inte användas i sverige?
Ja alltså…kennelhosta är ju mest bara en suck och en axelryckning numera - något man ska igenom när dom får det….kommer lika säkert som influensa och vinterkräksjuka frampå hösten/vintern. Man ska ändå vara medveten om att för små valpar och gamla hundar kan den bli riktigt allvarlig.
det är nog inte så många som bryr sig om att vaccinera årligen heller ….det vanliga vaccinet mot valpsjuka, hepatit och parvo tar man ju vart tredje-fjärde år på hund - vill man ha skydd mot kennelhosta måste man iväg åren däremellan för att vaccinera enbart för detta. Dom som har sina hundar på dagis gör det nog men jag tror inte att andra gör det i någon större utsträckning. För utställningen räcker det att vaccinera vart fjärde år.
#12 Intressant, jag har ju bara en hund och senaste vi vaccinerade henne var ju 1års sprutan. Det är min första hund och jag gör bara som vet. rekomenderar
Får nog ta och läsa på lite jag
Men vaccinerar du dina hundar mot kennelhosta?
nej….bara vart tredje-fjärde år då jag tar Nobivac Dhppi dvs vaccinerar mot valpsjuka, parvo, hepatit o kennelhosta. Vaccinerar inte däremellan mot kennelhosta. Jag låter aldrig mina hundar träffa främmande hundar heller och har aldrig låtit do umgås eller ens nosa på främmande hundar på en utställning. Så sent som 2005 var det enstaka ggr man hörde om mass-smitta av kennelhosta efter en utställning - sen har jag intryck av att det har blivit vanligare o vanligare.
Efter världsutställningen i Frankrike förra året drabbades många av parvo……en uppfödare i Finland som hade flera kullar hemma förlorade de flesta av valparna
…men jag känner också "folk" som fått kennelhosta på sina hundar trots att hundarna inte tävlas och inte heller får hälsa på andra hundar. Hur det gått till vet jag inte.
Kennelhosta orsakas inte bara av Bb - på hund kan det ligga olika virus bakom också - samma symptom o man kallar allt "kennelhosta". Bb är ju en bakterie och på den biter ju inte vaccinet som hundar får .
#10. Ojdå förlåt så otrevlig du låter. Är du alltid det? jag bara frågade? jag vet väldigt väl hur goggle fungerar och de ord man söker på kommer alltid upp i länken men varför göra en höna av det? jag kommer då inte att tala om vem jag är när jag blir behandlad så här
//Rita
#16 Jag pm:ar dig senare så behöver vi ju inte förstöra denna tråd som jag tycker är intressant okej 
Förtydligande av tidigare inlägg. "Kennelhosta" på hund orsakas alltså antingen av den bakterie som här kallas Bb eller av flera olika typer av virus……samma symptom och därför samlingsnamnet "kennelhosta". De vaccinationer som finns hindrar inte infektion men lindrar symptomen mer eller mindre. den traaditionella vaccinationen sitter i 6-12 månader och ingår inte i den rekommenderade grundvaccinationen på hund. Att vaccinera regelbundet är av tveksamt värde om hundarna inte ingår i någon slags riskgrupp - dagishundar, gamla o sjuka….och ska man göra det så är nog början av hösten bästa tidpunkten eftersom höst/vinter verkar vara värsta tiden för kennelhosta och vaccinet kanske har "gått ur kroppen" redan efter ett halvår. Om det stundvis föreligger hårt smittryck så kan man vaccinera just då.
Det traditionella vaccinet gäller bara en typ av virus,parainfluensa, som är vanligaste orsaken men sedan ett par år finns även s k intranasalt vaccin som ges i sprayform i nosen - det ger ett bättre och snabbare skydd och skyddar även mot Bb, en jag vet inte HUR mycket bättre det är. Valpar kan vaccineras redan från 3 veckors ålder vid behov.
Ett intranasalt vaccin för katter borde väl kunna tillverkas!
intransalt vaccin va sjutton är det för något??? att det finns hos hundar ve tjag men är det vanlöigt förekommande på katter?? där det bara finns katt i hemmet.
ha en bra dag. kram
intranasalt = sprayas i näsan
ok tack för föklring finns det inget sånt till katt för kennelhosta då???
ha en bra dag. kram
Intranasalt vaccin har nackdelen att verka sämre än vanligt vaccin med spruta, eftersom kroppsvärmen i nosen ger sämre verkan. Har läst detta i en veterinärtidning. Intranasal behandling brukar inte vara det första man tar till.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Verkar ju konstigt om det skulle vara varmare i nosen än under huden?!
Letar man så hittar man följande: Intranasalt vaccin mot kennelhosta (Nobivac KC) anses effektivare än de vanliga - det verkar lokalt och bildar antikroppar i näsans slemhinna där virus/bakterier tar fäste, immunförsvaret i näshålan är starkare än det hunden har i blodet via antikroppar, det är verksamt även mot Bb medan det vanliga vaccinet endast är verksamt mot hundens parainfluensa och det verkar snabbt mot Bb- inom 72 timmar. Det kan ges till valpar från 3 veckors ålder.