Hur uppfostrar man?
Hur får man en kattunge att förstå att den gjort något den inte får? Skall man skälla och skrika? Skall man bestraffa på något sätt? Min kunskap om katter är inte jättestor. Jag har inte haft katt så länge. Min kunskap är mest om fåglar. Har en amazon papegoja (som jag tjatat mycker om tidigare här på fokuset) och jag vet hur man hanterar dem. Att skrika och skälla på dem går inte. Där krävs en helt annan teknik. Att skrika och vara högljud till en papegoja är inte bestraffning utan tvärtom. Det är uppmuntra och leka. Men hur gör man med en överbusig kattunge som är överallt och river på saker den inte får riva på. Har använt Feeliway på alla ställen och har gott om klösmöbler och klöspelare men ändå så är hon på sakar hon inte får riva på. Men hur gör jag för att hon skall förstå att hon gör något hon inte får göra.
Man får vara envis och säga till med ett bestämt Nej! med ett upplyft pekfinger.
Platser där den inte får vara..Lyft ner katten själv,om den inte själv vill lyssna på ett bestämt Nej! och ta sig därifrån,det kan man få lov att göra många gånger om så behövs..med ett ..Nej!
Klöser där den inte får..säg ett bestämt Nej! och ta den till "klösträdet" och riv lite själv med fingrarna med ett "gottigott" prat
Det kan man göra lite endå,för att visa på den.
Man ska aldrig skrika eller ta till handgripligheter,ofta gör katten "saker" den inte får pga. uppmärksamhet. Får den skrik eller annat uppfattar katten det som -jippi! vilken uppmärksamhet jag fick,detta måste jag göra om.
Som din Papegoja

jag knäpper alltid med fingrarna och säger bestämt nej, det har alltid funkat och "stör" deras koncentration. när de är små så lär jag dem alltid vad nej och knäpp med fingrarna betyder genom att plocka bort katten från det den inte får göra och samtidigt knäppa och säga nej, ungeför så som man gör när man klicker tränar en hund :)
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag försöker främst fokusera på att se till att berömma och ge uppmärksamhet för allt jag vill att han ska göra! Förutom att jag lyfte honom till klösisen när han var liten, så får han alltid trevligt gulligt prat, när han är duktig där.
Jag är ju hästmänniska i botten jag försöker vara tydlig med ton och kropp. Jag använder beroende på situation, ett skarpt aaa, el ngt med bestämd blick, Om det är riktiigt illa, som om han testar att äta på mina blommor, då fräääzzzer jag, funkar alltid.
Sedan finns de ju alltid ngt som de inte kan låta bli och är ögontjänare med, där kanska man får lägga oskrynklad aluminiumfolie, citronsmak el ngt så att de lära sig att det är obehagligt..Jag lade folie över diskbänken när han var liten, så att den enda gången han hoppade upp, så lät det riktigt obehagligt, så där är han aldrig.
Prova med en aktiveringskula med lite torrfoder inuti, så att katten leker sig trött på den. Det finns massor av andra tips. Knyt fast ett snöre med nåt kul längst ner som katten kan dribbbla med. Hos mig är det ett rullgardinsnöre med knoppen kvar som kan roa i timmar.
Ju mindre leksaker desto roligare och gärna nåt som är mjukt och går att bära omkring.
Jag hyssjar på katten och visar pekfingret om den gjort nåt fel. Det får den ur balans. Mao så praktiserar jag samma metoder som Cesar Milan i programmet "Mannen som talar med hundar" som går på 7an. Det han lär ut om hundar går lika bra på katter och papegojor.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Ja! hahah cesar, jag kör också hans metoder med "pshhhhh" och knäpp med fingrarna, funkar alltid!
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag är kanske rå.. men när min Cesar började klösa på soffan så tog jag en blomspruta och direkt när han började klösa så sprutade jag ett sprut på honom.
Han sprang iväg under sängen och sen har han inte gjort det en enda gång sen dess.
Eller jo…nån dag efter, men då visade jag bara upp fingret o sa "psssh".
Han är duktig, för han förstår nu att det inte är okej.
Och faktiskt så klöser han inte alls där eller på något annat (förutom klösträden då)
Ett tips som är värt att prova.
Nu ska man ju dock inte spruta ner hela katten och helst inte göra så stor grej av det.
Katten tror ju egentligen att det är soffan som "anfaller" ;)
Här gör vi som katterna gör mot varandra. Dvs morrar och om det behövs fräser
Detta gör vi ifrån början när de är små o gör "olagliga" saker. Funkar hur bra som helst. 
# 7 Fräzza e kanon!
# 9 Precis, är för allvarliga situationer ;P

Jag kör också Cesar Milan metoden dvs schhhh och så antingen knäpper med fingrarna eller klappar ihop händerna. Fungerar på mina trollungar./Laila