Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1174 ggr
LindHa
2007-05-16 15:04
0

Tillstånd

Har stött på via ett fåtal kattuppfödares hemsidor ibland en text med:

"Vi har tillstånd från vår kommun att bedriva uppfödning"

Vad innebär det här?

Kittentotts
2007-05-16 15:45
0

Man har fått tillstånd av kommunen ha mer än 2 kullar per år, och så behövs tillstånd för ha mer än 10 katter oavsett du är uppfödare el lantbrukare mmm med katter hemma. Kommunen kommer hem och ser hur ditt hem ser ut, de ska då godkänna detta för uppfödning om de nu gör det. Du får betala en summa för få tillståndet.

LindHa
2007-05-16 15:52
0

..Jo jag sökte lite på nätet o fann denna sidan nu precis, någon uppfödare hänvisade till § 16 i djurskyddslagen så det var lätt o söka..

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=232

Cajza
2007-05-16 17:19
0

Jag har precis varit i kontakt med djurskyddsombuds"kvinnan" i Trelleborgs kommun. Hon ska skicka hem ett papper som vi fyller i och därefter bokar vi ett besök av henne. Hon ska kolla hur vi och katterna har det. Om vi blir godkända får vi vårt tillstånd och detta kosta 2400kr. i vår kommun. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Paddiz
2007-05-16 17:41
0

Vi har haft vårt tillstånd sedan april -05. När vi sökte tillstånd behövde vi egentligen inte ha något då vi hade nio katter och bara tog en kull per år. Orsaken till att vi valde att söka i -05 var att det då kostade 540:- och kommunen planerade att höja det till det dubbla. Har precis kollat vad det kostar idag och det visar sig att de bara har höjt det till 612:-. Vårt tillstånd är tillsvidare.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

simzonites
2007-05-16 17:41
0

Vad konstigt att det är sådan prisskillnad från  kommun till kommun?

/Lotta

Paddiz
2007-05-16 17:56
0

#5 Snacka om att vi är glada för att bo i Klippan och inte i Trelleborg =O)

/Yvette

LindHa
2007-05-16 17:56
0

..Har läst lite fram o tillbaks i reglerna men finner inget, hur länge varar detta tillstånd? Följs det upp av kommunen eller hur ligger det till? Katteriet behöver ju inte se likadant ut imorgon som det gör idag då tillståndet söks (jag menar då att om det idag  finns under 10 katter i katteriet så kan den siffran ju ha dubblats om några år, risken finns)Känns lite som att med ett tillstånd är det OK för uppfödare att inneha hur många avelskatter och kullar som helst obegränsat…logiskt kan väl få uppfödare ha mer än 10 katter då det ju krävs både arbete, utrymme och tid, inte minst också vid ett obegränsat stort antal kullar..därför man undrar om de har någon slags uppföljning om nu regeln ska vara till gagn för djurens bästa eller om de endast är intresserade av att "dra in" en engångssumma…

Paddiz
2007-05-16 18:18
0

Jag tror att det är olika i olika kommuner. I Klippan får man tillståndet tillsvidare och kommer det in en anmälan görs ett oanmält besök. Skulle anmälan visa sig vara befogad så får djulhållaren en åtgärdslista och sedan när den är fixad så får man söka tillstånd på nytt. Är anmälan inte befogad får djurhållaren behålla sitt tillstånd.

Här i Klippan måste man sätta hur många katter man vill att tillståndet ska gälla, annars kan man i princip ha 50 katter och det är inte säkert att bostaden är bra för så många.

Klippans djurinspektör kunde ge oss tillstånd för 20 katter men i vårt tillstånd står det 15. Det räcker länge och väl. Skulle vi vilja ha fler än 15 måste vi söka ett nytt tillstånd med ny besiktning och ny avgift.

/Yvette

LindHa
2007-05-16 18:31
0

#8 OK då är jag med, gäller samma sak med kullarna, att de ger tillstånd för 3, 4, 5 eller fler kullar (inräknat ev. foderkull/kullar) osv per år, eller där finns ingen begränsning på samma vis som med antalet katter man sökt och fått tillstånd att ha?

Marita-L
2007-05-16 18:33
0

#5 I Borås kommun 1600:- för 10 år framåt.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Paddiz
2007-05-16 19:25
0

#9 När det gäller antalet kullar så har vi ingen begränsing där. Vi får ha 15 katter och fler än två kullar + sälja fler än två kullar. När vi sökte tillstånd sökte vi inte att få sälja kullarna då vi trodde att det liksom hörde ihop med att ta dom, men det gör det inte. Djurinspektören skrev upp att vi ville kunna sälja kullarna oxå.

Foderkatter räknas oxå in i antalet katter och även foderkatternas kullar. Alltså kan man inte placera ut katterna för att minska ner i katteriet. Även kastrater räknas in.

Tillståndet är inte bara för katterier. Även de som har över nio kastrater måste ha tillstånd.

Sedan gäller detta för så att säga adressen. Skulle vi flytta till en annan bostad måste vi söka nytt tillstånd.

/Yvettte

LindHa
2007-05-16 19:51
0

#11 tack för svar, ja jag läste via en länk (den länk jag lade in i ett tidigare inlägg) att det även gäller ladugårdskatter så tillstånd gäller för alla som jag tytt det hela, alla som då har 10 katter och fler.

Summerwinds
2007-05-16 21:36
0

Super bra tråd med mycket info!

Har SVERAK gått ut med någon info till sina medlemmar angående detta eller har ni sökt info själva? Gör SVERAK någon slags koll att uppfödare har tillstånd tex efter 3:e kullen samma år eller liknande?

Kittentotts
2007-05-16 21:44
0

I våran kommun kostade tillståndet 1600:- då jag sökte detta.

Paddiz
2007-05-16 22:47
0

#13 Första gången vi hörde om detta var i media. Sedan tog vi kontakt med SVERAK för att få veta hur mycket de kommer att lämna ut till kommunerna. Tjejen jag pratade med där sa att de inte lämnar ut hur många uppfödare det finns i Klippan om kommunen ringer och frågar, men om de frågar specifikt om te.x Quinoa's så kan de säga att det finns en sådan uppfödning. Nu är detta 2½ år sedan som SVERAK svarade så och jag vet inte om de kanske gör annorlunda idag. De upplyser te.x. inte kommunerna om hur många katter som katterierna har eller hur många kullar de tar.

Klippans djurinspektör sökte på uppfödare inom Klippans kommun och fick upp en uppfödning, men inte vår. När vi sedan själv ringde till kommunen för att höra oss för så fick vi all information av dom.

/Yvette

Annkis54
2007-05-20 17:01
0

jag har nyligen skrivit en artikel till vår tidning "Kattaloggen"
jag hade förberett inför min egen ansökan
klistrar in den här
försökte hitta o lägga in den som en artikel här…men hittade inte rättGråter.så nån av medarbetarna kanske kan lägga den som en artikel

Min ansökan till Trollhättans kommun om tillstånd att bedriva katteriverksamhet

När jag fick information om denna nya bestämmelse så blev jag lite rädd. Tänk om någon ska komma hem till mig o tycka att jag inte tar hand om mina katter på rätt sätt. Mina katter är ju alla familjemedlemmar o bor med oss. Tänk om man behöver det ena eller det andra….men sunt förnuft fick mig att tänka om….

Jag gick in på google o sökte på "tillstånd katteri"

Kom på till "djurskyddsmyndigheten" där man kan läsa sig fram till vad som gäller.

Jag klickade mig fram till blanketten som jag skrev ut.

Det verkar som om blanketten är gemensam för både uppfödare o ex. karantän..så ett råd…

Läs igenom hela blanketten innan du börjar fylla i.

Det är mycket som jag inte skulle fylla i, för att jag har mina katter som familjemedlemmar. Så det är inte aktuellt med ex kattboxar, kattstall, särskilt utrymme för foder mm.

Den var inte svår att fylla i,  men jag fick läsa lite från o till för att se vad som gäller för just mig.

Jag går igenom blanketten från början.

Ansökan om tillstånd avser:

Pågående verksamhet:  

För mig gällde det pågående verksamhet

Datum: eftersom det närmade sig årsskiftet så skrev jag 1/1-07

Tillstånd söks för följande: o så är det 12 st alternativ. Höger sida av denna del av blanketten där det står "yrkesmässigt"…detta gäller för de som har registrerat någon form av "företag"..så där ska man inte fylla i, om man inte har registrerat nåt. Om man registrerar eller inte har inte nödvändigtvis att göra med om man får vinst på verksamheten. Men hela denna delen var lite luddig även för djurskyddsinspektören, så vi gick inte mer in på detta.

Jag har 8 st vuxna katter så för den sakens skull så behövde jag inte söka tillstånd.

Men jag har 3 eller fler kullar per år så på grund av det var jag tvungen att söka tillstånd.

Jag har haft registrerat katteri sedan 1994 så då gällde det en pågående verksamhet.

Det finns en ruta som man ska skriva i utbildning för att visa lämpligheten i att bedriva uppfödning.

Där skrev jag bara att jag har haft katt i hela mitt liv. Först huskatter o sedan 1994 perser.

Under samma ruta finns erfarenhet o där ska man även ta upp om man ställer ut sina katter, för det var en viktig del av erfarenheten. Det hade jag inte tänkt på själv.

Rengöringsrutiner: där berättade jag bara hur min dagliga rutin går till.

Skötsel: Saneringsmöjligheter…visst har man det om man tänker efter…även om man inte har en massa extrarum som i vanliga fall står tomma så har man ju ändå teoretisk o praktiskt möjlighet att sanera vid behov…samma sak gäller ju att man kan använda ex. sitt sovrum för födsel o digivning.

Journalföring: visst gör jag det. Om jag behandlar mina katter för nåt…kan vara så enkelt som att jag ger en ögonbehandling, så bokför jag detta..o det är ju journalföring.

När kattungar föds så skriver jag ner födelsevikt o håller koll på detta dagligen, o detta är journalföring

När jag avmaskar katterna så skriver jag ner det på ett speciellt ställe, o detta är journalföring

Vilka åtgärder vidtas om ärftliga defekter uppstår: ja..jag tänkte efter…vad gör jag då…o så skrev jag som det var. Om en katt tex inte har ett korrekt bett…men i övrigt är mycket snygg o har ett supertemperament…ja då kanske jag väljer att ta en kull eller två, efter katten. Men om defekten upprepas ett flertal gånger hos avkomman…ja då är det kastrering som gäller.

Är det ändå nåt som man undrar över så kan man ju alltid ringa o fråga dem.

Jag skickade iväg min ansökan till djurskyddsmyndigheten o endast högre makter vet var jag hittade den adressen.

Men dit skulle den naturligtvis inte…men jag fick ett brev ifrån dem att de hade fått min ansökan o att de skickade den vidare till min kommun.

Några dagar senare ringde en man, Curt Svenland, djur- och miljöinspektör,  o bestämde en tid med mig.

10 januari kl 14.00 prick anlände Curt Svenland, och vi satte oss ner med en kopp kaffe o gick igenom min ansökningsblankett o pratades vid allmänt.

En sak som jag inte hade förstått var att man skulle ansöka för det antalet kullar som man beräknar att ha i framtiden. Om man söker för tex 4 kullar o sen ökar på med någon mer hona så att det bestående blir fler kullar framöver, så måste man ansöka igen. Så där fick jag göra ett tillägg. För ökar man på antalet kullar jämfört med ansökningen, så måste de komma hem igen o göra en ny bedömning utifrån det antalet kullar man räknar med i framtiden. Skulle det bli någon mer kull nåt år så är det inte nåt som påverkar beslutet.

Han var noga med att fråga hur jag tänkte mig avelsarbetet. Han frågade o skrev upp vad just min ras hade för sjukdomar o avelsproblem o hur jag såg till att mina djur inte hade/fick det.

Hur jag gör för att få bort rasens specifika avelsproblem, och hur jag resonerar o planerar för att avla fram det bästa från rasen.

Avgiften på 2100 kr var en engångssumma som vår kommun tar ut. Beräknat på 700 kr per timme. Skulle det av någon anledning uppstå återbesök så tar de ut just 700 kr per timme, om det är ett "befogat besök". Om exempelvis någon har anmält eller ringt och sagt att de ska ta en koll på mitt katteri…och inget "fel" hittas, så är det avgiftsfritt.  

Efter någon timme sa han att den han framförallt tittade på och bedömde, var mig. För han påpekade att det var just jag som fått tillstånd till att bedriva katteri. Hur jag verkade vara, min erfarenhet, hur jag betedde mig mot djuren. Naturligtvis så gick han runt o kollade allt i huset. Uteplatsen, antal klösträd, hur många matskålar, vattenställen, kattlådor, utrymmet för katterna i huset. Mm mm. Han påpekade att det inte luktade nåt i hemmet trots 8 vuxna djur varav en avelshane.

För att summera så var det som att sitta ner med en trevlig kompis som gillade katter. Och jag måste säga att för mig så kommer det att kännas mycket bra att kunna lägga ut på min hemsida att jag har tillstånd till uppfödningen.

I Trollhättans Kommun så är det ca 10 stycken katterier med tillstånd.

Gäller reglerna för er också så rekommenderar jag er att söka tillstånd.

För att jämföra lite mer olika kommuner i Västra Götalands Län så mailade jag runt o frågade vad tillstånd att bedriva katteri i just deras kommun kostade.

Nedan är svaren redovisade.

*Strömstad:  2100:-   *mbn@stromstad.se

Tanum: 2640 :-  info@tanum.se

Vänersborg: 1500:- eva.goransson@vanersborg.se

Uddevalla, Lilla Edet o Lysekil: 1625 :-  kommunen@uddevalla.se

Vi har ej tidsbegränsade tillstånd utan de gäller så länge DU bedriver verksamheten på samma fastighet.

Göteborg: 3200:- e-redaktionen@stadshuset.goteborg.se

Kungälv: 1500:-. kommun@kungalv.se Prövning av ansökan om tillstånd att yrkesmässigt eller i större omfattning hålla, föda upp, upplåta, sälja ellet ta emot katter för förvaring eller utfodring kostar 1500:-.

Om verksamheten bedöms som kommersiell blir tillsynsavgiften 2 250 kr/år och i annat fall debiteras 750 kr för varje utförd tillsynstimme.

Mölndal:1500:-  molndals.stad@molndal.se

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Boromir
2007-05-20 22:43
0

Vilken bra tråd! Tack! Vet någon vad det kostar i Umeå?