Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5154 ggr
feiner
2008-06-30 23:31
0

Öronvax

När vår hanne flyttade in i påskas så hade han rejält med gulbrun öronvax, mer i ett öra. Men jag rengjorde dem, droppade i nåt vaxlösande för djur och åter rengjorde ett par gånger. Nu idag har han inte så illa längre. Men för ett par veckor sedan upptäckte jag att perser fröken kliade sig i örat ett par gånger.  Tänkte inte mer på det men för ett par dagar sedan tog jag en ordentlig titt. Det var en gulbrun sörja, och hon brukar aldrig ha nåt i sina öron. Tittade på exotic fröken här hemma också och likadant där, inte lika risigt men ändå så jag reagerade.

Trodde inte öronvax var smittsamt men detta får mig fundera. Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Idag har jag rengjort damernas öron och droppat i vaxlösande. Det är så synd om dem för de har små sår efter de krafsat sig. Jag brukar kolla deras öron nån gång i månaden, de brukar egentligen aldrig ha nåt. Exoticen kan ha lite vax som hamnat precis utanför öronen ibland bara.

Marita-L
2008-06-30 23:40
0

Öron vax är inte smittsamt så kanske du skall låta en veterinär ta en titt hos dom alla via mikroskåp..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Guardians]
2008-06-30 23:46
0

Håller med nr #1, låt veterinär kolla så det inte finns nåt annt i botten på de öronen då det kliar.

feiner
2008-07-01 00:27
0

Jo visst borde jag det men avvaktar lite och ser om det försvinner som för den första. Mer intresserad av att höra om någon känner igen detta. och kanske har lite tips kring det.

Har tyvärr precis haft persern hos veterinären i nästan två veckor pga magproblem så vill inte utsätta dem för mer just nu, så det har varit många resor dit. Försöker bara få harmoni hos dem här hemma nu efter en orolig period. Tack för svar.

IdaJ
2008-07-01 00:40
0

Jag tycker att du skulle åka till vet o kolla eftersom det tycks vara något som smittar. Skabb? Du behöver ju inte ta med alla katterna, räcker ju med en om alla har samma symptom. Så får väl vet skriva ut recept åt alla om det är någon ohyra…

SussiF
2008-07-01 01:06
0

Jag håller med IdaJ, det kan vara öronskabb och då behövs en omgång medicin åt alla.

Bullan
2008-07-01 11:51
0

Om det är ljustbrunt/normalbrunt vax, så är det inte öronskabb. Öronskabb gör att det blir i det närmsta svart gegga i öronen.

Det finns ett sätt att kolla om det är skabb, och då tar du öronvaxet och sätter på ett vitt papper och blöter med vatten…färjas det rött, så är det nästan helt säkert skabb. Det är blod och skabbavföring som gör att det blir så svart gegga.

Luktar det illa i öronen, så kan det mkt väl vara en öroninflamation…vilket jag tycker det låter som på din beskrivning. Öroninflamationer kan smitta.

Låter som att du bör få det uppkollat oavsett vad det är.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

feiner
2008-07-01 12:08
0

#6 jättebra tips, ska kolla de små idag. Tror inte på skabb eftersom det borde klia rejält och konstant. Men men inte fräscht iallafall. Tack.

Sidentassen
2008-07-01 13:03
0

#7 Bara som info….skabb behöver inte klia en massa. Jag vet om fall när katterna inte kliat alls och ändå haft skabb.

Å andra sidan, hur länge sedan är det du gjorde rent öronen på katterna. Man bör ju göra det regelbundet, precis som vi själva gör. OM det inte blivit gjort på länge så är det ju inte konstigt om det är mycket.

Men…utifrån det du säjer tycker även jag som alla de andra att en veterinär borde titta på katterna.

Lycka till hälsar

Lotta P

Erna
2012-02-26 13:20
0

Det låter som en vanlig svampinfektion som är ganska vanligt. Svamp blir alltid gulbrunt och kletigt. Det smittar inte!

Obehandlat kan det bli en bakteriell öroninfektion.

Veterinär kan skriva ut Fucithalmic örondroppar så försvinner det efter en kur.

När jag kollade med SVA så talade en professor om att svampinfektion beror på att det lätt blir fuktigt av all päls hos perser. Mycket vanligt hos hundar med hängande öron. Att vissa katter får det återkommande, men inte andra, beror på PH värdet inne i örat, vilket är ärftligt.

Så även om man behandlar och det försvinner, så kan det lätt återkomma och då är det bara att behandla igen.

De gamla linjerna på chinchilla hade ofta detta problem, men inte mina nya linjer.

Öronvax är gulvitt och mycket sparsamt. Ett friskt kattöra har ingen färgad gegga alls.

Skabb är alltid mörkbrunt och ser ut som kaffesump. Det är ganska vanligt hos utelevande huskatter som i sin tur kan smitta innekatterna. Ofta kliar det och katten skakar ofta huvudet.

Sök veterinär för att fastställa vad det är.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[silkesnosen]
2012-02-26 14:47
0

Alltså min katts naturliga öronvax är ganska mörkbrunt och han är frisk….kan nog variera… Hans mamma hade samma färg.