smakar illa...finns det nåt sånt
svårt att sätta rubrik:)
Jag har en vän vars katt slickar sig o skadar sig.
finns det nåt man kan spruta på…eller annat
det är en korthårig ras
vet inte…fix ide kanske
ja, de gillar ju inte citron nej…
ska framföra detta
Nä, inte ska man spruta citron på katter! Om de slickar sig överdrivet mycket kan det bero på missnöje eller smärta. Min mammas huskatt slickade sig helt naken på magen och han visade sig ha en inflammation i urinblåsan av struvitkristaller. Men det kan ju vara tusen olika orsaker, allergier, stress, eller andra sjukdomar.
Jag skulle söka upp veterinär om min katt gjorde så, inte spruta syra på den.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Naturligtvis inte spruta,men väl baddas på. Visst bör katten utredas om vad det kan vara som utlöser detta. Men det är inte helt säkert att man kan få några hjälpande svar, inte ens av veterinären,då gäller det att klura på om det är miljön.
Jag har själv haft en slicknojekatt,turligt nog gjorde hon sig inte själv illa. Hon kunde även "fånga" in någon annan katt i familjen och tvätta de tills de blev smått tokiga…
detta är en av "viltraserna"..ett område på hasen där skinnet är väldigt tunt. De har varit hos veteriär ett antal gånger..o behandlat o tom transplanterat hud. Men så fort det är läkt o tratten är borta så går han på det igen. de har nyss försökt med nåt som heter "bitterspray"..men han slickar ändå
funderar på om man kan tillverka nåt skinn o sätta på som sockor eller nåt…
Oj, transplantering! Då är det inget litet sår. Stackars misse, och stackars ägare. Det kan inte vara lätt att ha en katt med självskadebeteende.
Vad är en viltras? Bengal eller en förvildad katt?
Det finns ju en del till synes spontant uppkomna hudåkommor på katt, ex atopisk dermatit. Men en del andra går ju att bota genom att ändra miljö och foderfaktorer. Pröva hypoallergifoder i några månader.
Är det en stereotypt beteende så hjälper det inte att förhindra katten från att utföra beteendet. Då måste man gå till grunden på problemet och avleda katten på något vis.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
tack för era svar…
det är ingen vildkatt.. jag vet bara att det är en korthårsras..som för mig ser ut som en av "viltraserna"..kan vara helt fel uttryck från mig:)
jag tror inte att det har varit ett stort sår..men det vet jag inte heller med säkerhet. utan att de har transplanterat var nog för att huden är stram just där o skulle ge bättre läkförmåga. Persern har ju en väldigt elastisk hud, medans jag tror att dessa katters hud är väldigt stram.
O det läker..men katten ger sig på det igen
kanske skulle lösningen vara just nåt typ av "kläder".
katten mår alldeles utmärkt i övrigt. O katten lever ihop med sin förälder/föräldrar o nåt syskon… så det är nog en väldigt bra miljö att bo o leva i.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl en sokoke?
Stolt ägare till tre La permer

En av våra katter fick ett litet sår strax framför framtassarna (mellan halsen och framtassarna) De va ingen fara med det men jag vart lite nojig att det skulle komma smuts eller tex kattsand i det så jag gjorde en "tröja" av tubifast. Tubifast finns på apoteket och jag tror att det är 1 meter i en förpackning(kostar 30-40kr). Jag hade det hemma för att jag har använt det under lindor (tex vid en stukning). jag klippte en lagom lång bit och sedan gjorde jag hål för framtassarna och trädde på henne som en tröja/strumpa. det är väldigt mjukt och töjbart åt alla håll så inga problem för katten att röra sig, men dom kommer ändå inte åt. Kanske kan vara något för din vän?
Finns andra sorters tuber men dom är inte alls lika elastiska. ett tips är att klippa bitarna lite längre än man behöver och sen kan man tvätta dom i 60grader och använda igen. kanterna trasslar sig lätt men är dom lite för långa har man lite att ta av.
Tubifast finns 3 storlekar(olika färger på en rand på dem). den blå passar runt arm/smalben på en vuxen (lagom för min katt) sen är gul lite större och brun ännu större.
än en gång tack
jag vidarebefordrar era förslag
Det finns elastiska tubförband att köpa å apoteket i olika storlekar. Längden kan man själv klippa så den passar. Använde alltid smal storleken till de vita långhårsdamerna när de skulle föda. Det var super. Vet att jag förslog dig en gång ett ben från en stumpebyxa till din EXO när hon var dräktig då andra ungar fick och diade på henne.
Om man tror att det kanske blir för varmt, är dialon puder inte fel. Den är ju antibaktriell har jag för mig.
Lycka till med kissen.
Jag vet att det finns en viss ärftlighet för beteendet särskilt hos korthår. Fråga uppfödaren för ledtrådar.
Sök veterinär och utred.
Det kan vara allt från foderallergi, mjällskabb, cat scratch disease, bristsjukdom, beteendestörning pga stress och 1000 olika orsaker.
Så där kan ju inte katten ha det. Tänk själv hur hemskt det är att få klåda, man kan bli tokig för mindre.
Vi hade en schäfer som kliade sig blodig på halsen och det visade sig vara foderallergi. Hon tålde inte torrfoder med fisk. När hon fick BARF foder blev hon symptomfri.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se