Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3848 ggr
heliotropes
2012-02-22 20:51
1

kattår i människoår

Postar detta inlägg i en egen tråd då den "försvann" lite i den tråd jag först la in den i.Glad

Det finns ju tabeller som visar kattår i människoår,dessa har jag aldrig tyckt stämma,iallafall inte på våran ras..

Så här skulle min egna tabell se ut på ett ungefär..

………………………………………………………………………………..

katt - människa..

3 mån - 3-4 år..Kan själv,endock väldigt mammasjuk.

5-6 mån - 6-7 år..Tandbyte.

9 mån - 12år..Liten fast stor.:-)

1 år - 13-15 år..Trotsålder,många blir även väldigt osäkra tom.rädda i  den här åldern,det är många hormoner som spelar spratt. Endel går igenom denna period obemärkt.

3år - 19-20år..Mer mogen och självsäker i sin roll här i livet.

5-6år - 25-35år..Erfaren.

7-12år - 38-44år..En ålder då tyvärr många genetiska sjukdomar visar sig.

12-13år - 46-48år..Fertileteten avtar för honor.

14-17år - 65-75år..Man kan se att skelettet tunnas ur,ansiktet sjunker in.

………………………………………………………………………………..

Skulle vara roligt att få höra vad ni andra tycker,som har haft våran ras i flera år..

Eva // medarbetare på Perser

[silkesnosen]
2012-02-22 21:51
0

Känner igen det där med rädslan kring ett år. Han blev rädd för svarta strumpor o mörka jeans i garderoben. Det gick över:) Han är kastrerad tidigt , men betedde sig ngt misstänkt vid ca 3. Nu är han ek mer balanserad kisse :)

jenay
2012-02-23 17:40
0

så åren stämmer inte enligt va en vetr påståt då el hur menar du med denna tråden eg???

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2012-02-23 18:16
0

Nej! jag tycker inte den gamla cirkulerande listan på kattår i människoår stämmer,med mina egna iakttagelser av våran ras. Jag har ju även ett flerårigt intresse av mänsklig psykologi.

1-åringarna kan verkligen få mycket ideér Glad Hur betedde den sig då..som 3-åring..misstänkt..hmm!

Fridaaaa
2012-02-23 19:21
0

Tycker inte det stämmer på 14 årig katt, det med att ansiktet sjunker in osv ;) Vår ser likadan ut som 13 åring som nu 14 åring ;) Rund och go ^^,

Men på min hankatt som snart fyller 3 år, stämmer det ganska bra, :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[silkesnosen]
2012-02-23 21:47
0

#3 Ja med tanke att han kastrerades vid fem månader, så hade han en längre period vid ca 3 , då han mystrampade på mina benvärmare o gjorde " juckrörelser" ned bakkroppen, så jag fick gömma mina benvärmare en period. Idag bryr han sig inte alls….började undra om han hade ngn testikel kvar ett tag…

heliotropes
2012-02-23 23:33
0

#4 Det kommer nog så småningom,mellan 14-17 år brukar det komma smygandesFlört Själv har jag märkt det så väl när man har duschat katterna från yngre till att de har blivit äldre,en våt päls döljer inte.

#5 Det låter nästan mer som en dominanshandling,han hade kanske ett extra behov då,av att äga dej..Skrattande

[silkesnosen]
2012-02-24 06:06
0

# 6 Kanske ska förtydliga att det  var när de(benvärmarna) låg på golvet, han visade inget sådant kring mig som person.

Jadu, de kan ju verkligen få en att fundera. Idag vid 5,5 år så är han en väldigt balanserad kisse, som vet hur vi lever, men han gillar fortfarande inga förändringar, läskigt, men leker som en ungdom :)

Fridaaaa
2012-02-24 08:26
0

#6 Kan ju vara så att det gör det ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mallabralla
2012-02-24 16:18
0

min kastrat hane som kastrerades innan 1 år trampar och juckar också, tyvärr gärna mot min arm hahahha, inte poppis, detta började när min nuvarande avelshane nådde könsmognad. märkte markant att han blev mer "mammig" då, i övrigt glad och normal, men med behovet av detta varje kväll…kanske avstressande för honom.

mina andra katter trampar också gärna på mig, fast utan juck, verkar vara mysrelaterat ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

[silkesnosen]
2012-02-25 07:25
0

#9 Tur att det gick över…hahha. De kan verkligen ha saker för sig…