Konstig andning hos mina killar - OROLIG
Hej, jag har två perserkatter. Tyvärr känns det som båda är lite krassliga. Jag har bokat tid hos veterinär nästa vecka, men tänkte ändå höra om någon har liknande erfarenheter.
Min äldstra kastrathane, 7 år, hostar hest ca en gång om dagen. När han hostar ser det ut som han inte får luft. Anfallet går över efter en liten stund. Vi har tidigare trott att det varit astma och han har fått kortison, som tidigare hjälpt, men det gav ingen effekt nu så vi har bokat en tid hos vet på torsdag. Han har ökat ett halvt kg i vikt det senaste halvåret också. Väger nu 4,5 kg. Pälsen ser glansig och tjock och fin ut. Han verkar ok i övrigt. Hoppas det inte är hjärtat!
Min lilla katt, drygt 1 år, har varit dålig i magen lite från och till. Nu har vi äntligen fått ordning på magen och hans avföring är fast och fin. Han har gått upp de halvkg han gick ner under diarrén och nu väger han 4 kg. Hans päls är matt, stripig och skivar sig. Han ser hängig ut, men äter och dricker, om än mindre än tidigare. Hans andning är snabb mellan varven, utan någon märkbar förklaring. Jag är OROLIG för honom. Han har en tid i morgon bitti.
De får båda BARF kan jag tillägga.
Vad tror ni?
Kan det vara mask ? Har du avmaskat dom?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Rena innekatter får väldigt sällan mask.
Mask får katter av att äta råttor,möss och pippifåglar.
Kattungar till utelevande kattmammor kan få mask via mammakatt.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för era svar. Jag har bara haft katterna inomhus. Det jag är orolig för är hjärtfel.
Ber till gud att det inte är något som inte är behandlingsbart…
Hoppas det går bra för er hos veterinären och att det är något behandlingsbart.
Jag håller tummarna för pojkarna hos veterinären och hoppas dom snart blir bra ♥
Mask och parasiter kan dom tyvärr ha/få även om dom går inne. Det finns parasiter som man kan ha utan att man vet om det..tyvärr..
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Båda katterna är nu undersökta av veterinär. De hittade ingenting efter röntgen etc. Jag är både lättad och lite konfunderad.
Min ena katt är jag fortfarande orolig för. Han har kraftig hosta som är rosslig. Han har tidigare fått diagnosen astma. Nu ville vet inte behandla honom alls. Tidigare har han svarat på kortison och antibiotika vid samma symptom. Förstår inte riktigt. Borde han inte behandlas alls? http://www.youtube.com/watch?v=mMseqORs0wI&feature=related
Någon av er som har en katt med astma?
Har vetrinären tagit prover för Mycoplasma?
Hej !
Kom på en sak bertäffande dina kissar, antar att de är innekatter? Har haft en kisse för 3 år sedan som hostade o mådde dåligt o kräktes, men bara klar vätska.
Eftersom mina katter
har tillggn till gräs i trädgården o äter detta med jämna mellanrum när väderleken tillåter, så jag såg till att hon fick gå ut, för min tanke var att hon kanske har hårbollar som inte kommer ut den rätta vägen.
Efter ett dygn kräktes hon upp grässtrån o lite hår tillsammans med slem , men fortfarande inte OK.
Fick tid dagen därpå ,varken jag eller min mycket duktiga vet på Ölands Skogsby, kunde förstå.
Hon fick stanna kavr för en riktig uppkollning.
Hon rönkades o upptäckte att hon hade hårbollar i tarmarna o hon fick dropp o olja både fram o bak .
Så återstod då detta om hon kunde klara detta eller om det blev operation.
Gode Gud det funkade!
Så efter detta har jag alltid o ger henne o de som inte äter gräs,, kattmalt 2ggr i veckan o de gillar detta verligen .
Har haft en till med dessa symtomer o då gav jag olja genon munnen o Anal.
Men har man råkat ut för detta så blir man ju extra observant med de problemel som man råkar ut för .
Det behöver ju inte alltid var det värsta.
Katter som är innekatter brukar sällan ha mask , så det är inte vanlig.
Men jag tror att det är mer vanlig med detta som jag råkat ut för, med välpälsade katter som måste ha tlllggn till gräs , kattemalt eller ett sådant foder som klarar av detta för våra vackra PESRERKISSAR.
Jag är så glad idag att lilla Diva klarade sej , men jag var tveksam.
Ta gärna del av detta jag skrivit o sprid det vidare!
Skickar med en bild på Diva med bebbar, som blev extra stor glädje , med tanke på hur illa det kunnit gått!
Hoppas verkligen att du får svar vad det är för på dina kissar!
Det blev en lång historia hoppas kunna hjälpa ngn i detta läge,hur viktigt det är att katten har tillggn till gräs o diverse!
Mvh / Gujje
Jag kan bara hålla tummarna för att det är något behandlingsbart..