Mat
Hej!
Mina tre katter får RC för perserkatter, torrfoder. Bara detta. Min ena katt vill inte äta något annat medans mina andra två katter äter vad som helst (i stort sett). Räcker det med att ge katterna torrfoder? Vid veterinärsbesök så har jag sagt vad jag ger mina katter att äta och de säger att det är helt tillräckligt. Ger jag RC så får de i sig allt de behöver, säger veterinären. Stämmer detta? Borde de få blötfoder ibland? Katten som bara äter RC torrfoder äter inte blötfoder om jag ställer fram det till henne.
Det räcker att ge katterna torrfoder. i det finns allt som katter behöver. det är noggrannt framtaget .
//Rita

Jag skulle rekomendera dig att vänja katten vid lite olika mat.Rätt som det är gör foderfabrikanten om maten och då kan du om du har otur få matvägrande katter.Torrfoder är för övrigt inte det optimala maten till katten.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har haft katter i hela mitt liv.Före mig var det mamma och när jag flyttade hade jag med,perser och dom har alltid ätit RC och aldrig matvägrat eller blivit sjuka.
//Rita
Att inte vara sjuk är en sak - optimal hälsa är något helt annat
Jag ser stor skillnad på mina hundars o mina katters hälsa beroende på om jag ger enbart torrfoder eller om jag även ger färsk mat. Det är sånt som energinivå, "pigghet", pälskvalité, tandstensförekomst…små saker som talar om för mig att dom mår bättre med färsk mat på menyn.
Alla foder är processade på nåt sätt med tillsatser och kan aldrig i världen innehålla alla naturliga ämnen som katterna annars äter.
Jag har även BARF (=naturlig ej processad) till mina katter och de älskar det och verkar må bättre av det.
När kattungarna får BARF morrar de av upphetsning vilket de aldrig gör över torrfoder. Särskilt kyckling är uppskattat. Eftersom mina kattungar växer upp på olika foder: torrfoder, Mjau burkmat och BARF så har de aldrig magproblem.
Däremot har det hänt att de spytt och fått diarré hos nya ägarna om de givit RC eller något annat undermåligt foder, t ex Whiskas Junior inköpt på extrapris. Så snart de gått tillbaka till BARF och ett kvalitetsfoder så har magarna ordnat sig igen.
Jag tycker inte att RC baby eller kitten är ett bra foder till kattungar och ger hellre andra märken.
Jag minns när det blev brist på IAMS torrfoder i Sverige, som då var det ledande fodret på marknaden. Folk jagade efter IAMS i hela Sverige och katterna vägrade att äta nåt annat.
Det lär ska finnas en tillsats i RC och några andra foder som gör katterna beroende. Samma sak är det med oss människor. Vi blir beroende av glutamat som tillsätts i en mängd olika livsmedel.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Våra två förra perserkatter ville bara ha torrfoder, försökte ge blötfoder, men de ville inte ha. Han vi har nu har tidigare bara ätit torrfoder hos förra ägaren, men vi provade och han gillar det, så nu får han en halv blöt"påse" om dagen, han hinner inte äta upp en hel innan den blir dålig.
Jag tycker det är bra med lite blötfoder också, då jag läste någonstans att det tar mindre stryk på njurarna, hurvida det stämmer eller inte vet jag ej, men känns bra att han äter båda delarna.
Jag vill nog slå ett extra slag för färsk mat som komplement till torrfodret dvs färsk fisk, färskt kött mm. Torrfoder och konserver är steril mat - spelar ingen roll om blötmaten förpackats i burk eller påse, det är forfarande steril mat som inte innehåller vare sig levande enzmyer eller naturliga vitaminer. Oavsett hur mycket dom gör reklam för innehåll av omega 3 fettsyror så är det väldigt instabila fettsyror som inte tål värme. Dessutom är det kött som används i de kommersiella fodren omega 3 fattiga.
Enzymer, naturliga vitaminner och omega 3 fettsyror är viktiga komponenter i en hälsosam kost både för oss och våra katter (och hundar).
RC är nog det sista jag skulle köpa i torrfoderväg. Min exotichona var uppfödd på RC - det tog ett halvår men nu äter hon olika sorters torrfoder, blötmat och färsk mat
Tror inte jag köper in någon fler katt som fötts upp på RC.
Nu ska jag beställa lite malda kycklingskrov och annat godis för leverens nästa söndag!