Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 8319 ggr
Liljekatten
1

Bra eller dålig burkmat?

Jag undrar lite om ni ger era katter burkmat/våtfoder?

Vilken sort ger ni och varför har ni valt just den sorten?

Är dyr lika med bra och billig lika med dålig mat?

Här hemma så får våra katter både torr och våt kattmat. Det står alltid torrfoder framme och de har nästan alltid två olika att välja på. Royal Canin plus någon annan sort, det kan vara lite olika. Burkmat får de en gång om dagen. Jag kokar även kyckling, fisk och grishjärta till dem emellanåt. Det är bekvämt med torrfoder, men det känns mer naturligt att de ska äta blöt mat så därför kombinerar jag. Oftast så köper jag Mjau på burk eller ICA:s kattmat. Varför jag valt just de båda märkerna är nog för att de är tillverkade i Sverige och därför tror jag att det är lite bättre koll på ingredienserna. Det är även bra pris på dem.

Nu fick jag för mej att jag skulle jämföra olika märken och köpte hem några olika sorter för att se vad som skilde i innehållsförteckningen.

Mjau, tetra, bitar i gelé med nötfärs

Kött och köttbiprodukter, mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker, socker.

Mjau, burk, strömming

Kött och köttbiprodukter, fisk och fiskprodukter, mineraler.

Bozita, tetra, med oxlever

Kyckling, oxlever, gris, mineraler, ägg, morot, beta-glukaner.

ICA, burk, färs med oxkött

Kött och köttbiprodukter, mineraler.

Whiskas, burk, kyckling i sås

Kött och köttbiprodukter, spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, mineraler.

Euro Shoppers, burk, bitar i gelé med fisk

Kött och animaliska biprodukter, skaldjur, mineraler.

Man har ju alltid rynkat på näsan åt Euro Shopper (ES) och trott att så billig mat kan ju inte vara bra mat, men om man ser till innehållet så ser det ju inte så illa ut (undrar bara om animaliska biprodukter är det samma som köttbiprodukter?) ES:s kattmat tillverkas dessutom i Sverige. Whiskas innehåller spannmål och vegetabiliskt proteinextrakt. Vad är det???

I en del sorter finns även socker (tex Mjau tetra och ICA:s kyckling och kalkon i gelé). Är det bra?

Givetvis kan man inte bara gå på ingredienserna. Kollar vi på tillsatserna så skiljer det en del och jag har gjort ett sammandrag och det ser ut ungefär så här:

Vitamin A: 1400-3000 IE, (ES 2200 IE)

Vitamin E: 11-81 mg, (ES 14 mg)

Kopparsulfat: 0,5-1,6 mg (ICA 0,5 mg, de andra 1,4-1,6 mg)

Sammanfattning näringsvärden:

Magnesium: alla låg på 0,02% (ingen uppgift på ES)

Protein: 8-10,5 % (ES 8 %)

Fett: 4-6,5 % (ES 6,5 %)

Hur ska man kunna VETA vilken mat som är bäst för våra älsklingar? Eller är det så att det kvittar om vi ger dem Euro Shoppers mat som kostar 3.90 kr för 400 gram eller om vi köper Gourmet Guld, 85 gram, för 7.90 kr styck?

Vad tycker ni?

feiner
0

Hmm animaliska biprodukter är väl vad som helst på ett slaktat djur, senor, trynen, klövar… iggh. Men spekulerar mest nu. 

Men jag kan svara på vad mina damer äter. Varje dag mat är RC indoor 27. Den är utblandad med RC dental varianten litegrand. Ja sedan så charmar de till sig lite påläggs kalkon ibland. Men min exotic är väldigt pigg i burkmat. Hela kullen som hon tillhörde hade fest på gourmet och det tigger hon ibland av oss. Då kraffsar hon på lådorna och piper i mängder ute i köket. Det är lite kul för de är så olika i kropparna, ingen av dem är för mager eller för tjock för det har jag hört mig om. Men de kan liknas vid de två pojkmössen i Askungen på jul. En smal och lång och den andre kort och tjock. Personligheterna klaffar också haha.

Liljekatten
0

#1 Vad är då köttbiprodukter? Jag skulle tro att det är samma.

feiner
0

Jo, finns det ingen som kan detta? Vore intressant. Men vad det än är så ropar Doris högt efter det.

Trini
0

Intressant, hade missat detta inlägg!

Mina gillar mest Sheba, och får det bara som gott-gott ibland då och då.. De äter i princip bara torrfoder, persian från royal..

Socker är ju inte bra att det ingår som ingrediens, undrar varför de har tillsatt detta, kan ju aldrig vara bra för tänderna! Mjau tetra är annars bekvämt tycker jag, men nu blir jag tveksam till att köpa detta..

De andra frågorna skulle jag också vilja ha svar på!

Annkis54
0

ja…det verkar vara en djungel det där
mina får inget annat än Royal Canin Persian Kitten
o Indoor just nu

O så nötfärs
gimpet vitaminpasta o lite räkost i tub

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#2 Köttbiprodukter är:

• Malda hovar, klövar och klor.

• Nedmalda tänder.

• Malet skelett.

• Rensad tarm och urinblåsa.

• Hud, förutsatt att den inte behandlats med kemikalier.

• Könsorgan

• Ryggrad, hjärna och inälvor.

• Ögon och öron.

Trä och sågspån som inte har behandlats med impregneringsmedel används som bindemedel i maten. Enligt jordbruksverket tas detta upp som "tillsats" i innehållsförteckningen

Mina äter lite olika blötmat. Vi har nog gått igenom hela sortimentet av blötmat, allt för se vad som tåls el äts bäst av.

Friskis kattungemat"blöt"får alla lös mage av som luktar kräk.

Mjau är bra mat, men burkarna är bäst

Whiskas gillar de Den röda oxkött

De älskar Sheba och gourmet maten, men det blir dyrtSkrattande

Sen äter mina nötfärs, räkost, skinka, ost, nötkött, och annat gott dagligen.

Det är ju viktigt för katter att de inte bara äter torrfoder med tanke på risken för urinsten.Om nu inte en katt äter blötmat så bör den dricka väldigt mkt vatten.För jämna ut detta anser ju jag det viktigt med blötmaten. Jag vet de uppfödare som helst bara vill ge blötmat pga de risker som finns för urinsten, hur ofta hör man inte katter som får dettaLedsenDärför är det bra ge mjukmat också.

/ Carina

feiner
0

Höll nästan på att gråta när jag läste ditt lila inlägg Carina. Har jag gett min Doris det? Hmm ofattbart att det äts. Men nu ska jag syna det mer eller avveckla. Sågspån och malda tänder, iggh.

Liljekatten
0

#6 Vad har du fått denna information från? Det låter inte särskilt smakligt….

Nästan alla sorters kattmat innehåller ju köttbiprodukter. Sheba också och det är ju inte klokt att man betalar 80-90kr/kg för den smörjan om det stämmer det du skriver.

Kittentotts
0

#8 Denna info fick jag för ett bra tag sen via en som jobbar med foder, expressen skrev om detta i sin tidning också, nu gäller det inte alla foder kanske, man bör ju gå in o se vad varje blötmats tillverkare andvänder, men detta är inget nytt de andvänder dessa ingredienser, man bör nog kolla så man köper rätt mat.

Då man köper kattmat bör man läsa hur mkt kött det innehåller,

Tog ett utdrag om en disskution på Bufalos om just detta, läs gärna detta så får man  mer uppfattning då jag tycker det är bra skrivet:

BRA burkfoder av bra kvalitet är bra, men de man köper tex i matvarubutikerna anser jag inte vara av bra kvalitet. Kända märken som veterinärer säljer säger jag inget om… (utan att nu då nämna märken)

Kravet för att det ska få stå "med kött" är att maten innehåller minst 4% kött. Det innebär dock inte att maten är dålig. Köttbiprodukter är inte fy skam, men för att veta det förutsätts att man vet vad köttbiprodukter verkligen är och det är det få som gör.
Jag håller mig till de produkter som innehåller mest kött av alla, om det ändå är relativt lite kött i fodret ska det vara bra kött! Dessutom kan man ju undra vad resten av burken är om endast 4% är kött.. lite "biprodukter" får en katt som fångar föda ute också i sig.. men ben och sånt.. nermalt.. och annat de maler ner.. nej usch.. inte mina katter iaf.

Burkmat av brakvalité innehåller näst intill 100% animalier och är bra mat. Sådan mat är mer lik kattens naturliga föda än torrfoder.
Som sagt av BRA kvalitet kan vara ett bra kompliment, men undvik de mindra bra märkena.

Trini
0

Någon som kan rekommendera bra märken? Jag går gärna över till någonting bättre, mina katter får ändå så lite burkmat så det gör ingenting om den kostar lite mer. Finns det att köpa bättre märken på zoo? Eller måste man köpa hos veterinären?

feiner
0

Tänker samma här(#10), så tipsa gärna. Det är bara en dam som äter burkmat så det känns överkomligt med dyrare och bättre. Läste förut på en burk (gourmet) och där stod det, 4%, köttbiprodukter och socker bland all text. Suck. Det är vad hon ropar högt över i köket, krafsar på lådorna och styker sig upp efter benen.Hmm. Nu är inte mitt godissug lika kritiskt men nästan haha men vad vi stoppar i oss där kanske också borde ses över. Skrattande

yadhayezibas
0

Jag ger Purinas gourmet burkmat, små burkar. Och Hills kitten burkmat..

Boromir
0

Jag med, och de vill inte ha nån annan mjukmat…

Liljekatten
0

Av de märken jag kollat upp så är Bozita det enda märke som inte innehåller köttbiprodukter. Se överst.

När det gäller de 4% som skrivits om så är det så att om man köper tex Bozita med ren så måste den innehålla minst 4% ren. Den innehåller givetvis mer kött än så. Se ex:

Bozita Paté med Ren Innehåll: Kyckling, nöt, gris, ren (minst 4%), mineraler, ß-1,3/1,6-glukaner.

Den ingrediens som står först finns det mest av, alltså kyckling i detta fallet. Jag tycker Bozita verkar vara ett riktigt bra foder då det inte innehåller vare sig biprodukter, spannmål, socker eller andra konstigheter. Jag tror inte att man kan köpa det i vanliga matvarubutiker (nån som vet?), men annars så finns det ju i de flesta zoo-butiker. 10-12kr för 360 gram.

En undring har jag dock: Det står ju att det innehåller kyckling, nöt, gris och ren, men vilka delar av dessa djur? Det står ju inte kycklingkött, nötkött eller griskött. Kan det vara så att det innehåller bl a klövar, öron och könsorgan ändå fast de inte skriver ut det? Fundersam

Kittentotts
0

#14 Ja man kliar sig i huvudet av alla innehållsförteckningar

Kan man inte söka på varje mjukmatstillverkare på nätet tänkte jag nu? kanske skulle prova detta

Tänk va dyr sheba är egentligen med tanke på all skit den innehåller. Men tålls kolla upp tycker jag de burkmat som finns

Dessvärre gillar inte mina hills, annars hade jag köpt detta i mjukmat tex, så får ta kolla resten, el så får man göra egen mat till våra små, då vet man ju vad de får

/ Carina

Elisabet-E
0

Det här med burkmat är en djungel och köttbiprodukter låter superäckligt! Men det är ju faktiskt vad vilda kattdjur äter när de fångat ett bytesdjur. Så även om vi tycker det låter vidrigt så är det nog inte så konstigt ändå att burkmaten innehåller detta.

Mina katter får Mjau färser minst en gång om dagen och efter mina mycket tråkiga erfarenheter av urinsten har jag blivit ännu flitigare att servera dem burkmaten.

De har ju sina torrfoder framme alltid men blir ändå som skrikande gamar när de hör att jag öppnar en burk. Och bara de får i sig mer vätska får de "gå på McDonalds"

Liljekatten
0

#15 Jag har kollat några hemsidor, men ingen skriver (givetvis) ut vad köttbiprodukterna är för något. Tror jag ska ringa och fråga….

#16 Håller med om att det egentligen är naturligt för katterna att äta detta och det är nog mest vi människor som bryr oss. Katterna hugger in glatt på alla köttbiprodukter vi serverar dem.Räcka ut tungan

Lavine
0

Hej! Jag råkade halka in här i denna intressanta tråd.  

Jag är ingen expert på detta, men har läst på en del om kattmat tidigare. Det jag lärt mig är att Mjau (och Bozitas) blötfoder betraktas som bäst av dem som läst på och som är kattfolk jag själv litar på. Mjau innehåller bara kött, och är därtill svensktillverkat och prisvärt. Jag tror att de Ica-burkar som är Sverigetillverkade har "OK-stämpel" också.

Att tetrorna innehåller socker betyder endast att det är sockerkulör i gelén, så att den ska se aptitlig ut - för oss människor, katterna bryr sig ju knappast. Andelen socker är pytteliten. Andra märken skriver många gånger inte "socker" utan lite lagom luddigt "tillsatsämnen" eller liknande, så där ger jag Doggy (Mjautillverkaren) en liten eloge för att de vill vara sanningsenliga. Mjauburkarna innehåller konserveringsmedel, det är väl i så fall nackdelen med det fodret.

Jag ska försöka hitta mer "bevis" för Mjaus förträfflighet, eller locka hit någon som är bra på att berätta. :-)

Liljekatten
1

#18 Du skriver att Mjau bara innehåller kött och det stämmer tyvärr inte. Alla sorter innehåller köttbiprodukter också. Men jättebra om du "forskar" vidare. Meningen med den här tråden är att jag vill ta reda på vilket mjukfoder som är det bästa/mest prisvärda.

Lavine
0

#19 Aha, jo just det ja, jag räknar in "köttbiprodukter" som kött också, lite slarvigt kanske. Jag tycker det är okej att katterna äter det, men hur jag tog det beslutet minns jag inte heller riktigt just nu.

Men jag läste just (som också framgår i din jättebra uppställning i första inlägget) att Bozita är fritt från köttbiprodukter. Och att de heller inte använder sockerkulör, utan de där beta-glukanerna i stället, som då i sin tur tydligen har goda effekter på tarmfloran. Så då verkar ju Bozita allra bäst. Det är ju då däremot inte billigast.

Lavine
0

Jag läste också att Bozitas tetra kan tilltala dem som inte gillar att ge just köttbiprodukter.

Jag kan inte länka till stället där jag läste det, det är ett forum som heter Salve, adress

http://salve.egetforum.se men det kräver inloggning alltså.

Kittentotts
0

Jag tror egentligen inte heller våra kissar mår dåligt av att äta dessa saker, man ser ju som då man bodde på landet av huskatterna som på den tiden åt allt utan levern och vad det va mer de alltid lämnadeSkrikandes

Men jag hade gärna sluppit rensad tarm och urinblåsaFot i munnnen

Själv så köper jag ju mjau kattmat, men även whiskas, sheba,pussi. Mina katter äter mjukmat så fort de stirrar att de vill ha, detta i regel 3ggr dag.

Förutom mjukmat ger jag dem nötfärs med gräddfil utblandat med kalk.

De får även räkost dagligen

Så mjukmaten är inte så kostsam eftersom de äter nötfärs,mjukost, sen så har jag funderat på ge poffas färskmat som min uppfödare ger, den är av kött med allt vad de behöver i näring i, mkt bra mat för oss som föder upp katter

Poffas finns i Mölndal

Poffas Hundshop

Krokslätts Torg 7, 431 37 MÖLNDAL

031-20 77 20

Fax

031-81 10 36

Djurartiklar

Smådjursartiklar

Foder och näring

Hundfoder, Kattfoder, Specialfoder

Tjänster

Fodertillverkning

MonicaLagerquist
0

Jag ger hellre mina katter ett foder som inehåller köttbiprudukter än ett foder som innehåller majs ris fisk och vete.Köttbiprodukter är skinn ben och slamsor sånt som katter är gjorda för att äta.Dessutom räknas lever hjärta och lungor som köttbiprodukter och det är ju faktiskt människomat också.

Stolt ägare till tre La permer

Trini
0

Någon som vet vad det är i sheba och gourmet gold som gör att katterna (många i alla fall) är helt tokiga i dessa burkar, jämfört med vanliga burkar?? Mina katter skulle aldrig drömma att dra i sig en mjau portion om de kunde välja en sheba som stod bredvid nämligen…

Är det socker? Mer kött? Vad?? För det _är_ stor prisskillnad.. och katterna borde knappast förstå att det är lyxigare att äta dyrare mat och därför föredrar det ha ha!!

Liljekatten
1

#23 Håller med helt.

#24 Ingen aning.

Men när man väljer vilket foder man ska ge sina pälslingar, vad ska man då gå på? Är det fler än jag som rynkat på näsan åt Euro Shoppers kattmat på grund av priset? Ska villigt erkänna att jag inte trott att så billig mat kan vara bra mat. Men jämför man innehållet så finns där ju inga spannmål eller andra konstigheter utan bara kött och köttbiprodukter. Vad gör tex Sheba till en bättre mat än Euro Shopper?

MonicaLagerquist
0

Jag väljer att ge mina katter ett foder som tillverkas i Sverige av svenskt kött.Då  har jag mer koll på att det inte finns antibiotika i fodret.

Liljekatten
0

Samma här. Euro Shoppers kattmat är faktiskt tillverkat i Sverige. På Sheba-burken står inte vart den är tillverkad. Men även om maten är tillverkad i Sverige så kan man ju inte vara säker på att det är av svenskt kött.

Mustang
0

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av blöt burkmat, en katt jag hade för 15 år sedan fick bara "billig" blötmat av märket Pussi, för det sa förra ägaren att den tycker han om och den va bra, torrfoder ger urinstenar sa hon. Han blev bara 6 år. Urinstenar som inte ville sluta att bildas så på veterinärens rekommendation lät jag honom somna in. Fick då lära mig att snabbköpsmat är inget jag skulle ha gett honom. Därför har jag hållt mig till Royal Canin's Perser foder till min nuvarande tös och det har funkat bra i 9 år, inga magproblem alls. Har köpt en enstaka burk Gourmet gold för att "Lyxa" till det men hon äter inte det. Rökt skinka eller rå äggula går hon igång på och det finns alltid hemmaSkrattande

Obs! Detta är inget vetenskapligt, bara min erfarenhet….

/Anne

Kittentotts
0

#24 Ja du!

Om vi för det första tar och luktar på de olika sorterna, då föredrar mitt luktsinne Sheba, luktar fräscht och gott, känns mer lyxig då man ser på också

Men ser man på deras innehåll:

Mjau:

Kött och köttbiprodukter, (kalkon minst 4%), 

Vitamin A 2000 IE, vitamin C 175 mg, vitamin D3 250 IE, vitamin E 73 mg, koppar (kopparsulfat) 1,5 mg. Konserverad med natriumnitrit, godkänd livsmedelstillsats. Innehåller alla vitaminer och mineraler

Protein 10,5% (taurin 0,05%), fett 5%, kolhydrater (NFE) 0,3%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 1,7% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 82%. Omsättbar energi 315 kJ/100g.

Sheba:

Kött och köttbiprodukter, (kalkon minst 4%),

Grönsaker (min. 4%), Spannmål, Oljor och fetter, Mineraler, Socker

Näringsgaranti (%): Protein 9.5, Fett 6, Aska (mineraler) 2, Växttråd 0.3, Vatten 81, NFE (kolhydrater) 1.2, Taurin 0.05, Magnesium 0.02. Vitaminer: Vitamin E 8 mg/kg. Omsättbar Energi/100g: 335 kJ (80 kcal).

Ser man lite på innehållet vilket är en röra då man ska försöka jämför så är det ju grönsaker 4% i Sheba också. Socker finner jag även i Sheba. Oljor & fett finns också. Ser för mig ut vara mer andra ämnen i Mjau än Sheba

Sen tycker jag det ser mer fräschare ut, lukten känns fräsch, jag tror katterna känner samma

Någon mer som kan jämföra? ser ni mer?

/ Carina

Liljekatten
0

#28 Alla katter är ju olika och har olika anlag för sjukdommar, men visst går man på sina egna erfarenheter. Jag tror och tycker ändå att en blandning är det bästa.

Som tillägg till mitt inlägg #27 så kollade jag på Doggys hemsida och där står faktiskt att Maten är noga tillagad av svenska köttråvaror. Detta gäller Mjau alltså.

Kollade lite extra på etiketten på ES kattmat och där står ju att den innehåller animaliska biprodukter (lax minst 4%) Detta innebär kanske att den innehåller en massa fiskmjöl, fiskrens, kycklingfötter…..hmmm…..därav priset kanske…..?

Liljekatten
0

Jag mailade tre olika kattmatsfabrikanter (Mjau, Sheba och Whiskas) och frågade vad köttbiprodukter är för något och nu efter en vecka så har jag endast fått svar från en. Mycket dåligt att de andra inte svarar tycker jag. Jag lägger ut svaret jag fick från utvecklingschefen på Doggy, alltså Mjau:

_Vi använder råvaror som blir över från filé- och styckningsindustrin - numer är det ju nästan svårt att få tag på hel kyckling i affärerna - allting styckas upp - vi använder helt enkelt det som blir över eller det som vi människor just nu inte äter - på kycklingen är det exempelvis skrov, lever, hjärta - på större djur kan det vara grislever, njure, grisfötter mm.

Egentligen är det ju inga biprodukter för oss - det är alldeles utmärkta, livsmedelsgodkända råvaror - det är bara det att vi inte äter dessa delar så mycket längre.

Vi skulle hellre vilja kalla dem köttprodukter helt enkelt - men för att vi tillverkare ska göra likadant så har våra myndigheter bestämt att om vi ska kalla det kött- och köttbiprodukter._

Jag hoppas verkligen att detta stämmer och att det inte är som det beskrivs i inlägg #6. Men vad vet man…

Kittentotts
0

#31 Man kan ju hoppas det stämmer:)

Får be min kusin som bor nära Doggy göra ett studiebesök:)

/ Carina

Silvestris
0

Det där är felaktig information. Ryggrad och hjärna är två saker som absolut inte får förekomma i foder som säljs i Sverige. Det är strängt förbjudet då det är högriskavfall (pga. BSE-smitta) och högriskavfall bränner man.

Vad som får kallas köttbiprodukter är strikt reglerat av SJV och den informationen går att ladda ner från deras hemsida om någon vill fördjupa sig mer i det.

Kittentotts
0

#33 Info är tagen på internet fr en tillverkare, va ett tag sen, så nu minns jag inte vilken sida

/ carina

RaktajinosCattis
0

Hallå från kusinen som bor ett stenkast från Doggy :)

Min mammas man har jobbat extra på Doggy lite då och då och jag tycker mig det låter som att det stämmer det han skriver i ovannämnda brev. 

Själv använder jag Mjau kattmat och av lathet köper jag tetrapack. Det händer att jag ibland "fuskar" när jag vill ha ännu mindre förpackningar då köper jag Kitekat portionspåsar. Jag har mailat Doggy om att även dom borde tillverkar kattmat i enportionspåsar.

De dagar dom lagar torrfoder här i Vårgårda så jämrar man sig över lukten bläääääää…. annars luktar det ingenting! Den kan man ju fundera över lite :)

Silvestris
0

Jag hittar den informationen på zomassan.se och de är inte fodertillverkare. De har fått sin information från hör och häpna Expressen(!) för 8 år sedan. Man kan fråga sig varför de inte gått till korrekt källa på en gång dvs. SJV.

På sidan görs heller ingen åtskillnad mellan köttbiprodukter och animaliska biprodukter, men definitionsmässigt handlar det om olika saker. Animaliska biprodukter ses oerhört sällan i kattmat. Jag har funnit ett kattfoder i Sverige som innehåller animaliska biprodukter.

Kittentotts
0

Mina tål inte maten iallafall längre

Här kör vi bara Hills blötmat numera, dyrt, men de är värda riktigt mat precis som oss

Och de älskar den!

/ carina

Ellenfyrkant
0

Jag blir illamående av att läsa den där lila listan, men så är det och det visste jag egentligen om innan, på ett ungefär.

Men till er som vill byta foder nu direkt efter att ha läst detta; Era katter har ätit maten förut, och tyckt att det varit gott, katters mat behöver inte hålla samma standard som människors även om jag förstår att det kan kännas äckligt att utfodra med när man vet vad det innehåller. Men sålänge inte katten klagar är det väl bra att mer eller mindre alla djurets delar används vid slakt ? Om alla katter bara ska äta filémat t.e.x. skulle sååå många fler djur behöva slaktas.

Mvh Ellenfyrkant

Cybercat
0

Kan bara hänsyfta till mitt nyligen skrivna inlägg om Tuss middag idag: Hel Näbbmus - Tydligen tyckte hon inte det var något fel alls på ögon, öron, hud, könsorgan, tarmar, hjärna, tänder eller skelett - för det slank ner det med.

Ärligt talat - de är inte människor. De ÄTER sådant, helt naturligt och mycket gärna, det är väl inte så förskräckligt? Då har jag MYCKET större aber med vete, socker och annat sk*t i maten som VERKLIGEN inte har i en kattdiet att göra.

Ge mig hud och hjärna any day…

sidentassen55
0

Så länge som burkmaten innehåller 80% och ibland mer…VATTEN skulle jag ALDRIG få för mig att köpa hem något sådant !

Det blir dyr bukfylla anser jag………Skrikandes

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

MonicaLagerquist
0

Det att blötmaten innehåller vatten är ju en av anledningarna till att jag och många med mig ger det till katterna.

sidentassen55
0

MEN förklarar VARFÖR man ska betala så mycket för över 80% vatten ???

Då kan man ju lika gärna blöta upp torrfodret, snacka om skillnad på kilopriset !Obestämd

Att koka kyckling och annat är väl OK, men burkmat….näe…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

MonicaLagerquist
0

Hur mycket du än blöter upp torrfodret så försvinner inte spannmålet och kötthalten ökar inte.

Att ge kokt kyckling ser jag ingen fördel.Ge katten rått kött om du vill ge kött.

Man kan inte jämföra kilopriset utan vad det kostar per dag att ge katten maten.

Firinella
0

Mina får blötmat varje kväll och mina kattungar får morgon och kväll. Provat med Mjau och några andra men de föredrog Pussi. /Laila

IceJossan
0

Håller med #39. Det är katter vi snackar om, inte människor :) I själva verket är det riktigt fruktansvärt hur mycket vi slänger när att få fram en sketen liten filé. MASSOR med bra näring! Tur att vi har våra djur som faktiskt tycker om det vi är kräsna nog att rata.

Erna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder både torrfoder (som alltid står framme) och burkmat (endast Mjau) samt BARF (färskt kött).

Jag läste för inte länge sedan att Mjau används till katter som har problem med magen, eftersom det innehåller minst tillsatser och spannmål.

Annars är BARF oslagbart, dvs nöt, kalv, lamm, kyckling, kanin, fast en del är svårt att hitta.

Mina katter har aldrig varit i så bra kondition som när de åt malet nötkött avsett som valpfoder packat i kilokorvar. Det tillverkades uppe i Norrland, men fabriken har slagit igen. Jag har tittat på andra tillverkare, men tyckt att priset varit för högt, så nu kör jag med nötfärs och kyckling från butiken när det är extrapris.

Mina katter äter dessutom rester av vår mat. Ingen har problem med magen när de äter varierat.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

Vill bara tillägga att när det gäller BARF-mat, dvs färskt kött, så måste allt kött tillagas på något sätt, utom kalv och nöt. Speciellt gäller det gris och vilt som kan ha parasiter. Alltså, endast kalv och nöt kan ges rått.

Förr trodde man att katterna blev vilda av att äta rått kött, men det är isf en övergående exstas, för att de flesta gillar det.

Kan också meddela att en av mina chinchillor, Susanna fångade en jättestor husmus i soppåsen igår kväll. Jösses, vad det gick blixtsnabbt! Huskatten däremot brydde sig inte ens att nosa på den. För säkerhets skull tog jag bort den döda musen efter ett tag, fast jag tror inte att hon skulle ha ätit upp den.

Så även fisförnäma perser kan visa att de har jaktinstinkten kvar.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

MonicaLagerquist
0

Får jag fråga varför du rekomennderar att allt kött förutom kalv och nöt ska tillagas?
Det är inte det jag fått lära mig.

BARF=biologiskt artanpassad rå föda.

Silvestris
0

Det går alldeles utmärkt att ge katterna allt kött rått förutsatt att det är svenskt och besiktigat. Det säger jag baserat på 10 års BARF-erfarenhet och akademisk utbildning inom bl.a. mikrobiologi.

Erna
0

# 49

Jag säger detta om tillagning, därför att min veterinär säger att just gris är det mest osunda kött av alla tamdjur som vi äter. Han borde väl veta vad uppfödarna stoppar i dem + hur mycket medicin de får mot allt möjligt.

En kompis fick dödssjuka katter som fick parasiter efter att ha ätit rått viltkött. Ingen av älgarna avmaskas ju i naturen så vad tror du? Hennes katter fick läggas in på veterinärhöskolan i en vecka och utreddes omsorgsfullt, innan de kom fram till en parasit som är vanlig i vilt.

Jag skulle då aldrig äta rått viltkött!

Det är inte alltid vi vet varifrån kycklingen kommer, så det är allt bäst att tillaga den, även med tanke på andra bakterier. Den kan vara dansk även om den är packad i Sverige. I Danmark måste man pastörisera äggen för att kunna använda gulorna råa till matlagning, t ex majonäs eller äggkräm.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
0

Det skulle vara hemskt bra att veta exakt vad det är som är så osunt då. Om veterinären är så kunnig borde han kunna vara specifik. Jag har läst på under flera år och inte funnit några skäl till varför svenskt rått kött inte skulle vara tjänlig föda för katter. Sedan har jag som sagt numera 10 års erfarenhet av råutfodring av kyckling, nöt, gris, kalkon och älg. Inga missöden varken hos vuxna eller kattungar men så är jag noga med att frysa köttet. De eventuella parasiter som kan ställa till det dör som regel av några dygn i frysen. Sedan ska vi ha i åtanke att katten är en köttätare som är gjord för att leva på att äta andra djur. De har ett lägrre pH i magsäcken än människan och de har en kortare tarm än vi vilket innebär att de inte alls är lika känsliga som vi människor.

Svenskt, livsmedelsbesiktigat kött är betydligt mer hygieniskt än de gnagare katterna sätter i sig när de får möjlighet (iaf mina jagar sork och möss i rastgården på sommaren).

Och du kanske inte alltid vet vart kycklingen du äter kommer ifrån, men jag är noga med att bara ge mina katter svenskt kött. Jag kollar alltid ursprungsmärkningen noga.

Danmark har en helt annan djurhållning och livsmedelskontroll än vi i Sverige. Det går inte att jämföra de två. Jämför förekomsten av antibiotikaresistenta bakterier hos sina djur så ligger Danmark rätt illa till och Sverige ligger bäst till i världen (eftersom vi inte får ge antibiotika som tillväxtfrämjande och inte har fått göra det på väldigt länge, dessutom har vi långa karenstider). I Sverige destrueras hela fågelbesättningar när positiva salmonellasvar erhålls (vilket egentligen är onödigt för skulle de nödslakta och koka kycklingen skulle det vara fullgott och säkert djurfoder).

AgnetaB
0

Den här bakterien i kyckling som heter cambol någonting.Ska man verkligen ge den rå? Har ju hört hur viktigt det är att tillaga kyckling noga. salmonella ?

Silvestris
0

Campylobacter? Ingår i kattens naturliga tarmflora och orsakar extremt sällan sjukdom. Salmonella finns inte i svenskuppfödd kyckling. Vi har rigorösa testsystem för salmonella och testas en fågel positiv i en besättning destrueras hela besättningen. Kronfågel har tom. vågat gå ut och försäkra att deras fågel aldrig innehåller salmonella.

jenay
0

intrsant tråd men jag h aen fund som jag fick info om att man ska ge rått nöttfärs och inte gris varför??.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
0

#54 Varifrån har du fått den infon.

Nu ger ju jag inte färs öht eftersom att mina katter har tänder.Men de får både gris.nöt,lamm och annat rått kött.

AlexH
0

JAG ger Porta 21 burk mat, Kyckling 65% buljong vitaminer och mineraler, är innehållet…

samt så köper jag kyckling hjärtan som jag ger råa, kamben, och kycklingvingar/ben, allt rått.. till detta så får de små portioner torrfoder ett par gånger om dagen av märket Acana Grassland som är spannmålsfritt..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

mallabralla
0

jag ger mina katter Bozita blötmat, de mår toppen av det och älskar det, blir tokiga så fort paketet åker fram. skulle inte ge konserver, konserveringsmedel och metall från burken. tetra har jag hört skall vara bäst även i naturskyddsaspekt ;)

sedan tycker jag katterna kan bli lösa i magen, stinkande avföring etc av blötmat, något som absolut inte märks av på Bozita! rekomenderar varmt!

Sajtvärd på Perser iFokus

AlexH
0

hm.. mina kräktes och blev dåliga i magen av Bozita.. så det kan jag inte ge dem.. fick tetror  på en utställning.. efter att ha serverat det ett par gånger så vägrade de äta av det..

Porta 21's foder "pure chicken" är jättefräsch.. luktar bara kokt kyckling. och ser ut som du har tagit en kyckling flie och rivit den på ett rivjärn, det är hela kyckling bitar ingen färs.. så katterna får tugga lite..

ok kanske dyrt foder.. kostar 24 sek/ 400 gr burk (köper på zooplus.com) men katterna mår toppen av fodret…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A_KickEm
4

Gammal tråd som återuppståttGlad

I ett av de första inläggen #6 presenteras en definition av "köttbiprodukter" som är felaktig.

"Köttbiprodukter" klassas som livsmedel även om vi inte tycker att det låter så smakligt och där ingår blod, fett, svål maskinurbenad köttmassa, inälvor, benmärg dvs sånt vi skulle kunna äta men vi gör det inte. Jag ser inget fel i att detta ingår i hund o kattmat.

"Animaliska biprodukter" är en annan femma - det är allt från djurriket som inte kan klassas som livsmedel dvs hovar, klövar, kycklingben, hudar och t o m naturgödsel dock inte hjärna sedan utbrotten av BSE (galna kosjukan). En nare form av detta är "hydrolyserat animaliskt protein" - samma råvara men dessutom behandlad på ett sätt som "slår sönder" proteinmolekylerna vilket  gö klövarna och gödslet mm mer lättsmält vilket i sin tur gör att de orsakar mindre allergier o magproblem. (vanligt i vissa torrfoder)

I ett inlägg strax efter frågas efter vad "vegetabiliska proteinisolat" - det är vetegluten, majsgluten o liknande dvs koncentrerade vegetabiliska proteiner vars uppgift är att höja proteinhalten så den hamnar lägst enligt norm utan att man behöver använda så mycket kött/fisk.

I en del blötmat finns socker - förmodligen i någon slags förvirrad tanke att det behövs lite snabba kolhydrater också.

Alltså bör man undvika animaliska biprodukter samt hydrolyserat animaliskt protein men OBS att i t ex veterinärfoder för allergiker och en del andra foder förekommer hydrolyserat protein men i specificerad form t ex hydrolyserat kycklingprotein - det kan förhoppningsvis antas hålla högre kvalitet men inget jag vet med säkerhet. För mig är det också självklart att undvika "spannmål" och "spannmålsprodukter" samt vegetabiliska proteiner om jag köper blötmat - ser ingen vits med att köpa blötmat med samma innehåll som torrfoder.

"Vegetabiliska biprodukter" är helt enkelt fibrer och i mindre mängd tror jag inte att de spelar någon roll - i större mängd kan de orsaka lös mage om de består av osmältbara fibrer.

MEN värre än allt det ovanstående är det konserveringsmedel som finns i många burkprodukter - natriumnitrit /nitrit - det är cancerogent och kan ge fosterskador mm mm mm mm mm mm mm mm. Gravida kvinnor uppmanas att vara väldigt försiktiga med charkprodukter innehållande nitrit - vi varnas för att äta chark mer än två ggr/vecka osv och i människomat ersätts nitriten alltmer av andra konserveringsmedel - men våra katter o hundar kan utfodras med det varje dag (om man t ex dagligen använder Mjau). Tetrapacken från Bozita innehåller inte konserveringsmedel. Nitrit deklareras ibland med E-nummer E250.

Jina
0

Nu svimmar väl folk, men mina äter främst blötmat från Lidl (torrfoder + 2 sådana påsar per dag brukar det bli). Tidigare åt de Mjau, men lessnade på att slänga en massa eftersom det inte uppskattades. Trist när jag har 3 flak i källaren, hoppas på ungar snart så det går åt Flört

AlexH
0

#60 har faktiskt testat lidls blötfoder med :) när man måste skarva.. och den äter de (den som är i portionspåsar)

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A_KickEm
0

När det gäller diskussion om att blötmat består av mycket vatten som "utfyllnad" så kan det jämföras med att torrfoder innehåller spannmål, majs, ris mm som utfyllnad - vatten gör mindre skada.

jag använder torrfoder av lathet, blötfoder för att höja proteinvärdet t ex nu när jag har kattungar - men anser att färsk mat är viktigare som komplement till torrfodret så därför får dom även lite av min mat och jag köper också "korvar" m malda kycklingskrov o annat.

Jina
1

#62 När folk babblar om massa vatten att betala för/släpa hem tycker jag så synd om dem, de måste ju själva äta bara torkat kött och torkade grönsaker :(

A_KickEm
0

# …om du tycker att kattungar ska äta nitrit då förståssRynkar på näsan ….ett konserveringsmedel som barn, gravida och ammande kvinnor uppmas att undvika.

IceJossan
0

#59 Skitbra skriven text!

Du skulle inte kunna lägga in den på Familjelivs kattforum också, där otroligt många mindre kunniga kattägare håller till och behöver få bra info :)

http://www.familjeliv.se/Forum-23-411/

Headturners
0

#63 Skulle du vilja äta blötmat från lidel?? nä det tror jag inte Flört Och en stilla undran är, varför köper man sån skitmat till sina djur???

Jina
0

#66 Jag har ett svar till dig, och en fråga.

Svar: jag skulle inte vilja äta blötmat ALLS.

Fråga: kan du peka exakt på vad som är så dåligt?

AlexH
0

#66 är det för att det heter lidl som det är = skitmat.. eller är det för att du vet innehållet..?

titta på flertalet produkter på lidl.. deras korv och andra pålägg innehåller mer kött än svenskproducerat.. man ska inte bara döma ut ett företag rakt av.. då kan du även döma ut Willy's, Hemköp och Citygross..

kan man ge friskis, whiskas, pussi m.m till sina katter så är inte deras produkter bättre än lidls.. det finns på lidl två typer.. det superbilliga och det som är dyrare.. precis som i alla andra mataffärer..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Headturners
0

#67 #68 Jag köper ingen billig mat till mig själv och tänker inte göra det till mina katter heller.

Coshida
Bly: 0,25 milligram per kg
Arsenik: 0 milligram per kg
Kadmium: 0,05 milligram per kg

A_KickEm
0

Du kan "sno" texten om du vill men rätta gärna till skrivfelen:-)

[chames]
0

Jag ger mina endast gourmet blötmat :) och ekunuba torrfoder :D

jenay
0

jag ha hört det av fler a uppfödre att det är farligt och ge gris till katter men inte nötkött och nötfärs jag vet inte vaför det skulle vara farligt med grisfärs eg??. och stämmer de tatt burkmat innehåller 80 % vatten???

MonicaLagerquist
0

Man ska kanske inte lyssna så mycket utan ta reda på fakta istället.

Ja burkmaten innehåller ca 80 % vatten.

jenay
0

ok jo jag vet jag ta reda på fakta men jag lyssna på folk men bilda min egan uppfattnig.

IceJossan
1

#72 Precis, burkmat innehåller drygt 80% vatten, det är bland annat det som är så bra :)

A_KickEm
0

Färskt kött innehåller också ca 80% vatten.

Liljekatten
0

Nytt liv i gammal tråd. Bra! Glad Bra eller dålig mat kan man inte diskutera nog. Men jag vill komma med en rättelse.

Jag skapade tråden för nästan fyra år sedan och innehållet i kattmaten som nämns i första inlägget stämmer inte längre. Jag vet att ICAs kattmat idag även innehåller vegetabiliska biprodukter (vad tusan är det?Obestämd) och tillverkas inte i sverige längre utan i nederländerna. Hur det är med övriga sorter vet jag inte.

[silkesnosen]
0

står i en annan tråd på katter..kan inte länka , att det är västtråd o sådant för att hålla samman…

A_KickEm
0

Vegetabiliska biprodukter brukar betyda fibrer  - sannolikt osmältbara sådan.

jenay
0

varför ärdet bra att burkmaten bara nästan innehåller vatten då??

MonicaLagerquist
1

80 För att det efterliknar vad katten är gjord för att äta.

IceJossan
6

#80 Kattens naturliga bytesdjur består till ca 75% av vatten. Plus att katten dricker lite självmant vid sidan om detta. Blötmat innehåller drygt 80% vatten, vilket gör att katten får i sig all vätska den är i behov av och därmed spolas urinvägarna igenom ofta. Detta innebär att risken att katten drabbas av urinsten och urinvägsinfektion minimeras eftersom att bakterier och "grus" inte hinner bildas. Torrfoder innehåller knappt 10% vatten. Katten måste alltså dricka resterande ca 70% själv, vilket ytterst få katter gör. Även katter som verkar dricka rättså bra dricker ofta för lite. Att urinvägsinfektion och urinsten/kristaller i urinen är så otroligt vanligt på katter idag är för att de helt enkelt får i sig för lite vätska så att blåsan spolas ur för sällan och bakterier och stenar därmed hinner bildas och skapa problem.

Därför är det bra att blötmat innehåller så mycket vätska.

jenay
0

aha ok detta visste jag faktikst inte hur ofta bör man ge burkmat då???

MonicaLagerquist
0

#83 Mina vuxna får tre gånger per dag.Unga, dräktiga och digivande honor får oftare.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.