Storlek på perser?
I rasstandarden står det ju att de ska vara "mellan till stora" men vad innebär det egentligen? På foton tycker jag alltid att de ser så SMÅ ut, med sina korta små ben.
Är det någon som har en bra bild på en perser där man får en uppfattning av ungefär hur stora de egentligen är? Exempelvis från ett utställningsbord eller så.
Eller någon som har mått på sin misse kanske?
Är de lika stora som norska skogkatter?
en hona ligger väl önskvärt ca 3,5-4 kg, en hane gärna 5.
de ska ju se korta och kompakta ut (cobby) så de kan se små ut men är ändå tunga, kraftig benstomme.
bild på en hane från mig, han väger strax över 5 kg, dock lite längre i kroppen än önskvärt men fortfarande en BIS katt. jag skulle vilja påstå att han har en mycket bra tyngd och storlek vad gäller kroppsmassa :)
Sajtvärd på Perser iFokus
en annan hane som är betydligt mindre, endast 4 kg men han visar hur en bra kroppsform skall se ut på perser.
en bild till på honom för att visa jämfört med mig, lite suddig men man ser han
en till bild på honom bara för att han är så söt <3 vet att det är många här inne på forumet som inte tycker det men för mig är han sockervadd <3
#2. Tack för infon: lite mindre än skogkatter alltså :). Men på bilden ser den i alla fall inte lika liten ut som jag tänkte mig.
OT. Får kanske gå på kattutställning och lära mig mer där. Någon som vet om det brukar kosta inträde om man inte själv ska ställa katt? Exempelvis sydkattens stora utställning i vår…
#3 och #5. Det är sådana bilder som gör att jag ser persern som en liten katt haha. Tycker bilden var jättesöt :)
Som sagt, blir nog en kattutställning för min del så jag får se själv. Aldrig varit på en!
du måste ju ta en sväng på en utställning och se dem live! bor du i stockholm? om du vill få ett riktigt hum om hur en perser känns, är osv kan vi hålla kontakt så kan du få komma och gulla med mina på nästa utställning jag går på
#5 Han är ju urgullig!
#5 Hur kan man inte gilla denna goding ! Puss på han 
Litegrann om vikter på perser
Det står visserligen i standarden att en perser ska vara mellan till stor, men det var tyvärr länge sedan de var så!
Idag är perserna ett snäpp mindre än förr, men de är mer harmoniska i formen idag.
Det står också i standarden att en perser ska vara cobby = kompakt, men det rimmar illa med en stor katt. Jag har aldrig sett en stor perser som dessutom är kompakt, utan då har de både längre rygg och ben.
Så i valet mellan stor och cobby, väljer jag cobby.
Vikten varierar under ett år och med åldern. En okastrerad katt utvecklas hela livet och blir sakta större och tyngre.
Vikterna varierar mycket mellan olika färggrupper. Vanligen är silver/golden lite mindre och lättare än solida och tabby, men undantag finns. Storlek och vikt beror också på ärftliga anlag och vilka linjer som påverkar, förutom foder, hälsa och en lugn omgivning som inte stressar.
När katten fäller varje år, kan den även tappa rejält i vikt som den sedan återfår i takt med den nya pälsen.
En hona påverkas av täta löpningar med sämre kondition. Givetvis sätter en kull sina spår. Därför har vi begränsningar på högst 3 kullar på 2 år.
En hane är större och tyngre än en hona, fast det finns alltid undantag.
En hona kan väga från 2 kg och uppåt och en hane ett par kilo mer.
Fast jag skulle aldrig avla på en 2 kg hona, eftersom risken för kejsarsnitt ökar om hon är för liten. Min nedre toleransninå är ca 2,5-3,0 kg.
Man bör inte heller para en väldigt liten hona med en för stor hane, för då kan det bli problem för henne att föda normalt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
bra förklarat erna!
ja det brukar kosta 50 kr i inträde :) sedan finns det massa skoj att titta på förutom katterna, massa shopping av kattprylar hem till dina små :)
nej jag vet :) men det finns ju tyvärr några som tittar in här titt som tätt och kritiserar hur våra katter ser ut så man vet ju aldrig vad för reaktion man får om man lägger upp en bild ;)
#8. Tack för erbjudandet men jag bor långt från stockholm.
#11. Tack för infon. Vad konstigt det känns att vissa väger så lite… Har en 6-månaders yngling här hemma - en SMAL sådan - som väger över 3 kilo redan och lär komma upp i fyra. Visserligen hankatt och huskatt. Men jag har svårt att tänka mig vuxna katter som skulle väga mindre än honom ^^.
För övrigt tycker jag i allmänhet att perser i fokus är ett av de trevligare kattforumen här på i-fokus. Så enskilda personer som är oartiga står kanske ut mer, men då får man låta bli att ta åt sig helt enkelt.
Tack för era svar och trevlig helg!
gud vad roligt att du tycker det <3 det värmer mitt hjärta, det är alltid lätt att ta åt sig av elakheter och man undrar ju vad gemene man skall känna och tro när de kommer in här. en evig batalj känns det som :)
ja visst kan det verka konstigt med storlekarna! min blå-vita hane då som jag visade som väger 4 vägde också 3 vid 6 månader, men han är ju också fertil så då är de lite "nättare" när han kastreras lär han gå upp ett kg tror jag.
men sedan är inte persern fullt utvecklad förrän 3 års ålder, om ens aldrig :) de tycks bredda och muskla på sig genom hela livet.
men har man en hankatt som väger 3 eller under vid vuxen ålder så måste man ju kanske fundera på om man verkligen vill använda honom till avel. ungarna blir ju då krasst sett små de med och vi vill ju inte avla fram teacup perser i detta land, iaf inte jag :)
håller också med Erna om honorna, en minimivikt på 2,5 tycker jag, inte önskvärt men minimum, sedan också matcha med rätt hane så förlossningen inte blir för svår.
#11 #15
Det finns dom som hävdar att storleken på hanen inte spelar roll eftersom fostren anpassar sig efter mamman - FEL anser jag. Det är också så att storlek från tidigare generationer kan spela roll om det finns stora skillnader i storlek hos individerna på linjerna man parar ihop.
Nu talar jag som vanligt utifrån min erfarenhet som hunduppfödare men jag föreställer mig att det fungerar lika med nedärvning av storlek på katt.
absolut! det gäller ju allt på katten, kan ju hoppa över en generation för att sedan poppa upp i senare led för att göra avelsarbetet ännu lättare ;)
#17 kan hoppa flera generationer oxå
ja så klart det med ;)
Min minsta hona föder lätt som en plätt. :) min största hona har haft jobbigast. Så jag håller inte med om att storleken alltid påverkar. :)
Formen på bäckenet spelar naturligtvis också in och den ser man inte "utanpå".
(Forskning på hundraser där förlossningskomplikationer är relativt vanliga har visat att bredden på bäckenet i princip saknar betydelse så det där med att mäta mellan höftbenen är meningslöst - det är djupet som avgör om tiken kommer att ha lätt att föda eller om hon är "trång" och har större risk för komplikationer)
De honor som jag tvingats göra kejsarsnitt på, har alla varit av mindre storlek, så nog tror jag att storleken betyder nåt!
Förr hade jag flera sk "purebred" chinchillor och det var definitivt mera problem med dem, och de var ganska småväxta. Numera har jag inga såna, utan bara katter med inkorsningar av solida. De har ökat i storlek och vikt och har färre problem med förlossningar och bättre tandstatus.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Det kan nog vara så att perserna numera ofta är mindre än önskvärt. Det jag själv är minst nöjd med på mina egna perser är storleken. I valet mellan en större, men ändå kraftig kropp, eller en mindre och väldigt cobby skulle jag hellre välja det förstnämnda. Jag tycker annars de lätt kan se förkrympta och lite dvärglika ut. Trots det är det ju ingen groteskt stor katt jag vill ha, som t ex vissa maine coon.
En större perser får ofta kritik för att ha lång kropp och vara högbent, men det hänger ju liksom ihop med att vara större. Man kan ju tänka sig hur oproportionerligt det skulle se ut om en lång människa på 190 cm skulle ha lika korta ben som en på 160 cm.
En alltför kort kropp kan inverka menligt på fortplantningen. Hanen kan ha svårare att para, och en hona behöve en viss längt på buken i förhållande till sin storlek för att dräktigheten och förlossningen ska gå lätt. Raser blir automatiskt ofta mindre om man inte medvetet avlar på att bevara eller öka storleken.
Ungarnas vikt som nyfödda behöver inte spela någon roll för storleken som vuxen. Det finns därför heller ingen anledning att behöva välja en liten hane till en liten hona. Hundar är ju något helt annat, där storlekarna varierar så mycket mer.
Jag vill nog påstå att man ska försöka matcha storleken hyfsat och hellre välja en hane som är mindre än honan än en som är mycket större. Jag har konstant haft lätta förlossningar hos mina devons och födelsevikter runt 90 g. Sedan parade jag ut med brittisk korthår. Honan var inte liten, vägde 3 kg men hanen var ju en britt och vägde iaf 7 kg. Honan (som kommer från linjer med idel lätta förlossningar) fick två stora kattungar. De vägde 108 och 118 g vilket är långt över normal födelsevikt hos devons. Förlossningen var mycket trög och kattungarna fick dras ur.
Aldrig mer att jag kommer göra en parning med så stor skillnad i storlek igen. Hona 3 kg och hane 5 kg är väl en normal könsdifferens och oroa mig inte ett dugg, men 3 vs. 6-7 kg… nej, det händer inte.
Storlek har stor genetisk heratabilitet, det är vetenskapligt belagt så man ska inte tro att det är problemfritt att para små honor med stora hanar.
När man blandar olika raser vet man förstås inte hur utfallet blir. Generellt är det väl också så att ungarna kan bli större just för att det är en utparning. Jag har inte tagit hänsyn till det i mitt inlägg eftersom vi här diskuterar perser.
Att välja hanar som är mindre än honorna tycker jag låter förödande för storleken, vilket jag även sett exempel på.
Det är knappast värre att para en stor hona med en liten hane än tvärtom. Kvantitativ nedärvning gäller ju för storlek alldeles oavsett.
fast jag tänker att vad som menas här, att inom persern och exoten som skall vara medium till stor ras, och med tanke på TS fråga om att de ser så små ut på bilder, i detta syfte så är det ju dumt att avla på små hanar kanske? jag kan ju inte så mycket om andra raser och så, men bästa sättet att bevara en kroppsstorlek är ju att avla på katter med bra storlek och i perserns fall då medel honor medel eller större hanar, men å andra sidan, jag kommer få hem en bastant tjej snart från Tyskland som kommer vara betydligt större än min hane, men jag tänker mer om man har en hona på 3 kg och en ÄNNU mindre hane, då är det ju inte så bra om man vill ha fram medel-stora avkommor. hänger ni med i mitt tänk?
Fast vill man ha upp storleken spelar det ingen roll om det är stora hanar eller stora honor man använder. Det finns ju en naturlig könsprägel som leder till att hanar blir större än honor.
Storlek nedärvs kvantitativt dvs. många gener påverkar och ju fler gener för större katt man "samla in" ju större sannolikhet att man kommer få större avkomma. Eftersom det inte är könsbundna egenskaper spelar det ingen roll om det är honan eller hanen som är stor. En stor katt nedärver "stora gener".
Det är liksom inte bättre på något sätt att använda en hona som är att betrakta som liten än en hane som är liten.
#28 Det du skrev var "hellre välja en hane som är mindre än honan".
Om man har en hona och väljer hane efter det kriteriet blir ju avkomman mindre än om man väljer en hane som bara är "liten", men ändå i samma storlek eller större än honan.
Om man redan har en liten hane som man vill para är det förstås bättre att välja en så stor hona som möjligt.
#29 Ja, jag väljer hellre än liten hane än en stor hane till en liten eller medelstor hona just pga. risken att få en jobbig förlossning. Nu göder jag upp en medelstor ras och vill såklart helst ha medelstora avelskatter oavsett kön men måste jag välja så tar jag hellre litet framför stort, för honans skull.