Mina gullungar

Åh, den blå honan föll mig i smaken… supersöta både två!
Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

Absolut inga gullungar då jag längre inte gillar rasen-föredrar blandraser!
alla har ju rätt till sin åsikt ;) du är inte tvingad att gilla någon ras om du inte vill :) men forumet heter ju Perser iFokus så det är ju till för oss som gillar rasen, du behöver ju inte titta in här om du inte tycker om dem, det finns ett forum som heter Katter iFokus och om jag inte minns fel även en som heter blandraskatter iFokus, där hittar du säkert bilder på söta kattungar som faller dig mer i smaken.
mvh//malin d
Sajtvärd på Perser iFokus
#6. Tycker det är väldigt oartigt att komma in i en tråd där någon visar upp sina katter, och säga att dem är fula (eller i alla fall "absolut inga gullungar" vilket väl betyder samma sak). Vill du nödvändigtvis få fram denna åsikt så för fram den i allmänna ordalag i en diskussion där åsikten är relevant.
Om en människan du inte känner visar sin nyfödda, hårlösa bebis, så kommer du väl inte fram och säger att det minsann var ett väldigt fult barn - för själv föredrar du långhåriga ungar? Är lite samma sak, faktiskt.
Jag tycker själv att persern (precis som mopsen i hundvärlden) har blivit avlad alltför långt åt en onaturlig extrem, men tycker att perserkattungar a.k.a. ulliga dunbollar, är supersöta ändå. Och om jag inte tyckt det hade jag i alla fall valt mina ord med lite större hänsyn till de som inte delar min åsikt.
TS: Hoppas du lägger upp fler bilder när de växer till sig lite :)
Jag håller med dig till 100%
och gillar man inte en ras, vad i hundan gör man då inne på ett forum för älskare av den rasen, bättre är väl att hålla sig till andra sidor så man slipper se "det fula", hoppas verkligen ingen blivit tvingad under hot att komma in och titta på våra katter! det vore ju fruktansvärt om det fanns någon där ute som TVINGAR stackars människor att titta på perserkatter…uj uj man får passa sig, vem vet, jag kanske snart blir intvingad på fästingar iFokus! iiiiii
Ber om ursäkt för mitt ordval. Det jag menar-fast det kan ju inte uppfödaren veta idag om perserungarna blir långnästa eller ej-och det var det jag ville framföra att jag gillar långnästa perser mer än typade så katten ifråga inte får andningssvårigheter och rinnande ögon. Det var så jag menade. Sorry…
bra att du ber om ursekt och det är helt ok att gilla de långnästa. men det är liiiiite mer komplicerat än att säga att längden styr tårflödet och andningen
. det är inte så simpelt som att jämföra tex en Norsk skogkatt med lång nos som en perser med lång nos, ögats storlek, huvudform, nosens bredd osv spelar också in. en långnäst perser löper lika stor risk att få andningssvårigheter och rinnande ögon som en kortnäst så vet du det
plus kan du läsa de otaliga inläggen som Erna skrivit, en uppfödare som hållit på med perser avel såväl när de var långnästa som nu och hon kan intyga om att katterna förr var betydligt mer osunda än vad de är idag.
Men självklart om man tycker att det är FINARE med lång nos och fult med kort nos så förstår jag absolut att man väljer en långnäst, men att valet styrs av OSUNDHET så tycker jag man skall åka hem till en uppfödare och träffa katterna och sedan avgöra om man fortfarande tycker att de är osunda eller ej. hänger du med?
båda varianterna är ju gudomliga i vilket fall som hälst, men osunda katter = oseriös uppfödare i 99% av fallen oavsätt om katten har lång eller kort nos.
kattungarna i denna annons blir 100% kortnästa ;)

# 10 Du borde tänka lite innan du skriver. Du kan såra någon…Jag bryr mig inte ett smack om ifall du inte gillar rasen eller dess korta näsor för för mig är de och kommer ALLTID att vara MINA GULLUNGAR /Laila
#10. Rinnande ögon kan de få ändå. Jag har en perserblandis som har "vanlig" kattnos (ser inte ut som perser alls) och han har trånga ögongångar ändå - tyvärr. Sen om det beror på persern eller bondkatten i honom är en annan fråga, men det beror i alla fall inte på hans typning.
Som #11 skrev om oseriös uppfödning. Men sånt brydde vi inte oss om då.. =/.
är den blå redan så pass upprätad så blir den nog ganska "osynlig" när hon är färdigväxt,båda har en jättefin bredd.