rätt att ångra?
Har ni som uppfödare rätt att ångra er efter det att ni har tingat bort en kattunge?
Är det något som ni har skrivet på er hemsida eller i tigningsavtalet?
Har någon gjort det någon gång?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har skrivit detta tror jag
Men klart du har rätten säga nej om detta inte känns bra, bättre stoppa där ju, sen går ju inget göra.
Håller med Carina totalt
Om man skrivit tingningsavtal och avgift är erlagd kan inte uppfödaren ta tillbaka köpet om inte köparen går med på det.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Om inget tingnings avtal är skrivet då men handpenningen erlagd??? Ex på grund avståndet mellan köparen å säljaren..
ett oskrivet håller väl lika mycket ??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Har köparen betalat handpenningen tycker jag inte man bryta affären.
Jag har aldrig skrivit kontrakt eller tagit handpenning för en kattunge när jag har sålt den. Om jag skulle hamna i den situationen att jag har lovat bort en kattunge och det innan leveransen börjar kännas fel skulle jag gå på min magkänsla och avbryta affären. Avbryter man en affär tycker jag att det är jätteviktigt att man är ärlig och inte drar en "vals"
# 4 Är anledningen till någon drar sig ur avståndet ? Det känns konstigt det har väl inte förändras?
Som jag tolkar lagen är ju katt och hund jämställd med vilka "varor" som helst. Vid erlagd handpenning ska köparen ha ett signerat upprättat kontrakt på erlagd handpenning och båda har därmed ingått ett avtal. För att kunna kringgå det här så bör man inte ta ut någon handpenning alls, då kan ju säljaren ångra sig.
Handpenning kan nog vara på både "gott och ont", det är ju också en säkerhet för köparen, att vid erlagd handpenning få köpa den katt man betalt handpenning på. Nackdelen för säljaren kan ju vara det här med att man ingått ett bindande avtal och då hade det varit bäst att från början inte begära en handpenning alls.Ja om köparen tex inte skulle göra anspråk på sin katt, inte hämta och betala den då den är lev.klar och tiden är bestämd, ja då ser jag inget annat än att säljaren får behålla handpenningen då köparen brytit sin del. Annars ser det bindande ut för båda parter.

Man har rätt avsäga sig trots en handpenning om man känner detta inte vore rätt vid en träff tex med den som tingat, herregud man kan inte skicka iväg kattungen med vem som helst. Jag skriver avtal om inte jag träffat köparen står det jag har rätt avsäga mig trots de lagt handpenning om det inte känns rätt då de kommer. Men i de fallen har de längre väg åka. I vanliga fall träffar man köparen innan handpenning läggs. Det kan ju komma upp att köparen haft kat innan som farit illa eller annat, då kvittar det om en handpenning ligger på kattungen.
Handpenning är för de tingat ungen, ja! men de har inte köpt den ännu. Avtal är lika viktigt med handpenningen som vid köpet, i mina står det om jag vid träff inte känner det vore rätt har rätt betala tillbaka handpenningen.
Är inte handpenningen en del av den totala köpesumman på katten?
Ja du #7 har ju ett upprättat avtal där det står vad ditt avtal innebär, läste inlägg#4 som att handpenning var erlagd men inget kontrakt upprättat…tyckte det var konstigt.

Kanske har en handpenning hunnit läggas. köparen bor på annan ort längre ifrån, då kan de inte skriva på avtalet, men ord gäller också, man kan ha pratat o bestämt att köparen kan lägga handpenning trots man inte träffats, men att uppfödaren måste träffa köparen innan, och då kanske vid hämtning för känna så allt är rätt mellan dem, det är ju lika på bägge hållen om man inte träffats innan. Jo handpenning ligger som en pant på katten, för ingen annan ska kunna tinga den innan man träffats, och för säljaren ska veta köparen verkligen har intresse.
Men inte säljer man en katt om det sen visar sig helt fel, och inte detta är ett tryggt hem för katten, då spelar det ingen roll om en handpenning är lagd. Ska man ge katten ett hemskt liv pga en handpenning?? hmm?
Jag skriver ett kvitto för handpenning då den kommer in t mig, detta skickar jag t köparen. Om vi inte träffats står det där jag har rätt ångra mig och betala tillbaka handpenning, likaså även om vi träffats och det inte känns bra.
Det är helt OK, finns det inskrivet i ett avtal vad som gäller så är det ju ok o båda parter vet vad de har att rätta sig efter. Givetvis ska inte djur överhuvudtaget hamna i köpares händer som varit ute i oärliga avsikter från början.
Vad man inte får glömma i denna diskussion är att vi som uppfödare räknas som företagare och köparen som konsument och katten som vara oavsett vad vi tycker om det. Vill företagaren bryta ett ingånget avtal så har konsumenten rätt till skadestånd OM man överhuvudtaget kan bryta avtalet så försök kommma till en överenskommelse med tilltänkta köparen och var väldigt försiktig innan ni ingår muntliga eller skriftliga avtal.