BYB på gång
http://www.blocket.se/goteborg/Perser_hankatt_lanas_ut_38654742.htm?ca=10&w=3
Renrasig perser med stamtavla lånas ut. Perserblandningar är ju väldigt populära och dyra.. Ger perser-uppfödare verkligen sina köpare lov att använda katterna i blandrasavel?

TS-Tyvärr så är såld katt såld.Som uppfödare av katten kan man inte göra så mycket.
Det enda man kan göra är att kastrera katten innan den säljs.
Stolt ägare till tre La permer

Sen undrar jag hur du kan veta att hon lånar ut hanen till andra honor än perserhonor.det står inget om det i annonsen.
#2 Nej det står inte, fick en känsla av oseriöshet bara.. Vet att sålt katt är såld, men någon slags avnvarskänsla måste det väl finnas att kanske kontakta ägaren och förklara att det inte är bra med BYB, eller att hen i alla fall ska testa katten för fiv/felv osv.

Många gånger är det ren okunskap.Det bästa är att om någon uppfödare av rasen tar kontakt med personen.Hjälper henne tillrätta så att allt blir bra i slutändan.
Tyvärr är alla uppfödare inte helt seriösa eller så har det hänt något i livet som gjort att kattenra fått lov att komma i andra hand.
Hade det varit "min" ras så hade jag mailat henne och erbjudit mig hjälp med att få till en ev parning om nu katten är lämplig för det.Nu har jag bara sett en dålig bild på katten men jag tycker att han ser ut att ha för lite vitt.
#4 Bara en liten sak, att katten har för lite vitt har ingen betydelse i avel, utan vad man parar med. Alltså lite vitt para med mycket vitt, om du förstår vad jag menar 
#4 Reagerade också på det. Han måste väl ha sålts som sällskap?

Jo jag vet att man kan använda honom i avel trots att han har lite för lite vitt(eller lite för mycket
säger hon som inte gillar vitfläck)
Men det kräver ju att man kan så pass mycket att man är medveten om det.Risken med att när okunninga avlar träffar på andra lika okunninga och då kan det bli väldigt fel.Men med en vettig mentor som styr upp det hela kan det bli bra.
# 7 det håller jag med dig om.
Givetvis reagerar man på denna typ av annons att den låter oseriös.
Dessutom står det 100:-! Vem lånar ut en rasren katt för parning för hundra spänn???

#9 För att få igenom en annons på Blocket måste man sätta en summa i annonsen står det.
han kan lånas ut för parning, mot en summa eller något annat vi kommer överenns om.
som sagt, just varför jag kommer kastrera mina katter som säljs till sälskap innan flytt, jag hade blivit tokig! och kännt mig väldigt lurad!
Sajtvärd på Perser iFokus
jag håller med er faktikst köper man en katt för sällskap så är det en sällskap men folk gör som dom vill tydligen. ha även sett fler a annonser där dom säljer kattunga rperser utan stamtavla oseriöst i mina ögon.
ha en bra dag. kram