Geggiga ögon och nysningar!
Hejsan!
Min lilla Rut på ca fem månader, exotic, nyser otroligt mycket! För några veckor sedan var det så allvarligt att jag fick ta henne till veterniären där hon fick antibiotika mot nysningarna för han trodde att det kunda vara inflammation i luftvägarna. Hon hade också väldigt mycket gegga i ögonen, lite grönaktig, och detta fick hon en ögonsalva mot. Ögonen blev bättre, använde den i ca 10 dagar, men så fort jag slutade så kom det tillbaka :( Nysningarna försvann inte ens under själva behandlingen med antibiotikan, så nysningarna är kvar också.
Jag tvättar hennes ögon dagligen med Fysiologiskt ögonvatten från apoteket, men man läser om eye envy och babyolja och annat här på forumet så man blir ju inte klok i huvudet. Nyser gör hon säkert 30 gånger per dag, och då läste jag något om nezeril 0.1mg?
Hon är vaccinerad så jag vet inte vad som kan vara felet? Vad kan veterniären göra som inte redan är gjort?
MVH Emelie
Jo, men skulle ju använda salvan i 7 dagar, men så sa han att det kan vara bra om jag använder den lite längre. Symtomen försvann efter bara några dagar så jag la ju verkligen inte av för tidigt :(
Eftersom det inte blivit bra bör man nog göra ett test för att se om hon har klamydia eller något virus för att kunna behandla med rätt medel. Vilken ögonsalva har du fått?
Jag antar att hon blir smutsig i näsan när det rinner. Man får försöka hålla näsborrarna rena. Det kan man göra med babyolja på lite bomull. Oljan är mildare än vatten mot den känsliga huden på nosspegeln. Det brukar gå bra med vaselin också.
Näsdroppar kan man använda tillfälligt om det är täppt. 0,1 g Nezeril är den gröna asken som finns på den särskilda hyllan för Barn på apoteken.
Nope, hon är min enda katt :) Det kan ha varit Fucithalmic hon fick, kände inte igen förpackningen när jag googlade, men jag vet att det var något på F i alla fall
Ficortril kan det nog ha varit…
Ficortril hoppas jag att det inte var. Det är en kortisonsalva.
Noviform brukar annars vara en mirakel salva för ögonen, men jag skulle nog kolla henne för klamydia och kanske astma. Röker du? hon kanske är känslig för röken, man måste leka lite detektiv.
Sajtvärd på Perser iFokus
Nej jag röker inte. Som sagt, jag kommer inte ihåg vad salvan hette, mer än att den började på F. Antibiotikan som hon fick hette något på B. Tótalt nu så har hon varit sjuk sen lite efter jul :(
ok, hm, det var nog Baytryl vet du fick som antibiotika.
har du varit till veterinären igen? gått till en annan klinik kanske för ett annat utlåtande? det låter inte bra att hon gått så lång tid.
be dem ta ett prov för mycoplasma, det låter som att det är det! och då är det väldigt viktigt att hon får rätt behandling då det kan förvärras hastigt! de tar ett svabbprov i munhålan, så inget komplicerat.
Noviform går inte att få tag på för närvarande - tillverkningsproblem. Var likadant för några år sedan.
fasa! vad är det du säger! tur jag har en förpackning hemma då
sista apoteket jag försökte med (igår) sa att dom fått besked att det skulle finnas tillgängligt igen i slutet av februari……den som lever får se. Förra vändan då det inte gick att få tag på fick jag ngt annat på recept men kommer inte ihåg vad det hette - enl min veterinär en motsvarande salva som han inte begrep varför den var receptbelagd…..inte antibiotika, inte cortison….men namnet????????????????
Väldigt söt katt tycker jag 
Åh tacik så mycket :) Hon är one of a kind kan jag säga, hihi.
Nu har jag iaf pratat med min veterinär och han sa att han skulle ta prover på ögonsekretet (?). Jag begärde inga fler prover, som exempelvis blodprov eller svabbprov i munhålan, det kanske var dumt…
Har kollat upp och den salvan hon fick var Fucithalmic 1%
Hon behöver förmodligen behandlas en längre tid med antibiotikan, så se till att sätta fart på veterinären.