klamydia
Jättebra av vetrinären att säga det, vi har mer eller mindre fått tjata om att vi ska ha klamydia vaccin.. det är ju dyrare..
När jag åker in för vaccineringar på Måndag så ska jag höra mej för om kostnaderna. Levande vaccin på klamydia har jag en väldigt dålig erfarenhet av,så jag hoppas att detta avdödande ska vara bättre.
De två som jag går hos håller sig bra uppdaterade och delar med sig av det "nya". Det är jättebra.
det finns ju ett kombivaccin Nobivac Forcat, där klamydia ingår - är det detta du har dålig erfarenhet av?? På vilket sätt?
Hade nämmligen tänkt be om Forcat nästa gång jag ska vaccinera Nowah.
Då menar veterinären att man ska vaccinera mot klamydia separat med ett avdödat vacc i st för m Forcat?! det bör ju i så fall inte göras samtidigt fr att inte riskera att immunförsvaret löper amok och det inte bildas tillräckligt med antikroppar mot något överhuvudtaget.
jag fick klamydia på en katt på en utställning, det blev inte billigt med alla prover till SVA som jag var tvungen att tjata mig till. Den veterinären hade attityden "perser har ju problem med ögonen" och pratade om att ge lugnande och spola tårkanalerna, och när jag frågade varför de aldrig haft problem med ögonen innan hade hon inget svar…Önskar jag hade vaccinerat mot klamydia, men jag trodde att det inte var godkänt i Sverige?
Så vitt jag vet, så gäller det att veta mycket om vacciner, levande eller inaktiverade.
Min förra vette med många års erfarenhet tyckte inte att jag skulle använda det levande vaccinet, eftersom han fått ta hand om så många biverkningar och tom opererat ut ett öga på en ung katt.
Han sa att man först ska testa besättningen för att utesluta att klamydia finns och sedan vaccinera. Man ska inte vaccinera en redan infekterad katt, utan behandla först.
Enligt en kompis i Danmark så räcker det inte med medicinering under en vecka, utan man måste behandla i flera veckor. Det är länge sedan jag fick infot och jag kommer inte ihåg namnet längre, men ni andra kanske vet?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
All information man hittar om vacciner idag säger att dagens levande vacciner ger avsevärt bättre immunologiskt svar och att biverkningarna som kan uppträda sällan är allvarliga - det är i så fall om hunden/katten får en kraftig allergisk reaktion vilket är mycket ovanligt. Om avdödat vaccin läser man att det ger ett osäkert immunologiskt resultat och att risken för elakartat (dödligt)sarkom vid injektionsstället är avsevärt större än för levande vaccin. Enligt svenska vaccinationsrekommendationer ska kattungar vaccineras tre ggr med 4 veckors mellanrum om katten vistas i riskmiljö (katterier, utställningar)- och resultatet är fortfarande mer osäkert än två omgångar levande vaccin.
Svårt att veta vad man ska tro och vilket ben man ska stå på
Vi använder Nobivac Forcat, när det inte har funnits så har vi fått Purevax RCPCh och har inte fått några biverkningar på kattungarna.
Jag har alltid använt levande vaccin till mina valpar/hundar/katter o har aldrig haft biverkningar - känner ingen inom hunduppfödningen som använder avdödat vaccin eller haft biverkningar av det levande vaccinet annat än att någon valp kan ha varit lite hängig dagen efter. Den veterinär jag vanligen anlitar är absolut ingan "fan" av avdödat vaccin och avråder från att använda det MEN jag har intrycket av att det inom kattuppfödning är vanligare så jag skulle gärna vilja veta mer om erfarenheter av olika vaccin.
Det levande klamydia vaccin som jag har dålig erfarenhet av blev indraget,Dohycat. Det var många biverkningar med detta vaccin.
Det här avdödande vaccinet för klamydia som kom på tal nu vet jag inte så mycket om,men det ska jag ta reda på. Borde vara ett kombivaccin.!?
Jag ger aldrig något levande vaccin till kattungar. Har inte veterinären något avdödat hemma så låter jag bli att vaccinera tills de får hem det. De vuxna får numer levande för kattsnuvan.
Ja vi verkar ha olika erfarenheter av vaccin. Fevaxyn Pentofel fick vi hemska biverkningar av på kattungar
, nu i efterhand vet jag ju att det var riktigt dumt att använda det vaccinet .
Nobivac är väl det vanligaste levande vaccinet och jag känner mig i dagsläget trygg med det. Känner mig allmänt skeptisk till "udda" fabrikat som kanske inte är så välanvända och därmed har man sämre koll på både resultat o biverkningar.
"11 Nobivac forcat är det bästa vi har använt inte ens blev kattungarna trötta, men nu finns det inte tillgängligt enligt Fass, varför vet jag inte.
Fevaxyn Pentofel är ju Leukemivirus i också.
Till hund skulle jag inte vara rädd att ge levande då de har en annan typ av bearbetning.
Katter är ju inte i grunden ett flockdjur och alla har inte samma bearbetning av virus och bakterier som tex. hunden,detta medför ju risken att de lättare kan bli en frisk smittbärare. Det är just detta som jag tycker är otäckt med levande vaccin till katt.
Rabiesvaccinet är väl ett typexepel på hur olika katter reagerar på vaccin,endel gör sig av med antikropparna direkt och en del har de kvar.
Jag har läst på en brittisk site att man ska passa sig för leukosvaccin för det stör hela immunförsvaret och katten kan bli sjuk av FIP och annat.
Jag har gjort så, att jag har testat alla katter flera gånger och sedan testar jag bara nykomlingar, så jag vet att mitt katteri är fritt. Testerna är tillförlitliga och görs i Sverige av SVA och med ELISA-test.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#14 Har också läst det på flera ställen i efterhand…
Våra CRX har vi har testat för Fiv/Felv samtidigt som blodtypningen samt innan parning. Vi skickar till Finland och svar får man via mail på 2-3 dagar - senare kommer det per brev också.
Hur effektivt är det nya vaccinet? De tidigare som funnits har ju varit sorgligt ineffektiva och vaccinerade katter har ändå kunnar bli sjuka och när en vaccinerad katt blivit infekterad kan infektionen endast bekräftas med PCR. Ett problem då det inte allid är helt lätt att isolera patogener från ögat.
Är det inaktiverade vaccinet förstärkt med adjuvans? Jag vägrar konsekvent att använda vaccin med adjuvans.
Och ja, klamydia ska behandlas i minst 21 dagar med tetracyklin eller doxycyklin. Det är den enda vetenskapligt belagt stabila och effektiva behandlingen.
Det kanske kan vara på sin plats med lite mer fakta om just klamydia,för den som vill veta mer om den. Jag hittade på denna informativa sida.
enligt min vet så behöve rman inte vacc mot klamydia.
ha en bra dag. kram
Nu har jag varit till veterinären.
Jag lät mej övertalas att ta denna Fevaxyn Pentafel trots att den även innehåller vaccin för leukemivirus. Enligt veterinären så ska det inte vara mer risk för biverkningar på denna än för Fel-o-Vax PCT som jag annars ger. Det är ju trots allt ett inaktivt vaccin. Så nu får jag väl se hur de svarar på den.
Ett katthem här i trakten har gett detta vaccin i något år nu,det fanns bara bra att säga om den,de har haft en drastisk nedgång på nysiga katter,även mindre ögonproblem.
Kommer jag inte att se några större biverkningar så kommer jag att fortsätta med detta vaccin,den kostar ca. 20 kr mer.
Vaccin mot FeLV ska sättas i ett ben pga. risken för vaccinrelaterat sarkom. Utvecklas det på ett ben kan man amputera, utvecklas det i nacken är det kört. Jag hoppas veterinären berättade detta.
Att katthem behöver vaccinera mot chlamydios är ganska självklart då de har många katter från olika hem eller direkt från "gatan". Det betyder däremot inte att uppfödare eller enskilda kattägare behöver vaccinera.
Ja, det ska det göra.
Det går bla. att läsa om vaccinationsrelaterat sarkom i SVAs vaccinationsrapport från 2003, men jag har läst fler från tex. USA. SVA rekommenderar inte vaccination mot FeLV delvis pga. sarkomrisken och uttrycker att det är direkt olämpligt i uppfödningar (svårt att identifiera FeLV-infektion?).
Helt klart verkar det som en onödig ökad risk med denna inblandning av FeLV,det ska bli intressant att få veta vad det är för avdödat kombivaccin med klamydia som de kommer att ta hem i fortsättningen. De hade nämligen svårt att få leveranserna med det ovan nämda vaccinet och de kommer att byta märke. Ska också höra vad veterinären har att säga om Sva´s rapport. 
Det ska ju finnas Fel-O-Vax lV med avdödat för klamydia..tänk om de kunde ta hem den. Jag har inte några negativa erfarenheter av Fel-O-Vax mer än att någon enstaka har blivit lite övergående snuvig och hängig.
SVA (vaccinrapp 2003) rekommenderar generellt inte heller avdödat vaccin dels pga av risk för sarkom o dels för det osäkra resultatet.
Jag är på väg att byta veterinär till en mer närbelägen. Han har PureVax som är ett fösvagat levande och han rekomenderar kombivaccin som även innehåller klamydia. Kommer nog att ta det i fortsättningen.
Det är ju en djungel med dessa vacciner,grava biverkningar är nog väldigt få med antalet vaccinationer som utförs. Men har man själv eller någon närstående blivit drabbad så har man ju redan fått sin uppfattning 
Men ett någorlunda bra vaccin blir ju kvar på marknaden,annat var det för detta levande vaccin Dohycat,den fanns inte i många år innan den drogs tillbaks.
Så sant! Jag har vid ett tillfälle fått lite värre biverkningar då en av mina hundar vaccinerades mot rabies och leptospiros samtidigt och fick en rätt kraftig allergisk rektion. Av det lärde jag mig att inte ta flera sprutor vid samma tillfälle
Det där med allergiska reaktioner är otäcka..
Man ska ju även undvika all sorters behandling när man ska vaccinera,ska man avmaska så bör man göra det ett par veckor före vaccination. Gäller även om man har problem med ohyra som kattlöss,loppor och fästingar….låt bli behandligen eller flytta veterinärtiden.
# 20 Jag är lite nyfiken på varför vetrinären rekomenderar ett vaccin med Leukemivirus?? Det är ju något som det har gått ut ofantligt många varningar på, att man inte ska använda det på inomhuskatter utan på lösdrivande katter endast.
Sussie
Det är jag med.
Ska ju dit i Mars igen. Om jag inte ringer före…
Jag har sökt runt lite på vaccinet för att se om det har funnits mycket negativt om just det här vaccinet,men konstigt nog. Inte mer än om Fel-O-Vax. Någonstans läste jag att en uppfödare ger detta vaccin som den andra sprutan,själva sprutan ska ju inte ges till de under 9 veckor. Vi uppfödare gör ju lite olika,endel vill ju ge vid 6,9 och 12 veckor. Själv ger jag vid 8ve. och 12ve. *Turligt nog så tog jag en senare vet.tid denna gång då jag hade en högdräktig hona hemma,så de var 9ve.*
Aktuell rekommendation för grundvaccinering (fr 2009):
Hela rapporten http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/Veterinarkongressen-2009-s-51-54.pdf
• Vaccination av kattungar vid 7–8 veckors alder for att motverka sjukdomsutbrott till foljd av sjunkande maternala antikroppar.
• En vaccination efter 12 veckors alder da halten maternala antikroppar kan forvantas vara tillrackligt lag for att mojliggora skapande av ett langvarigt immunologiskt skydd. Observera att avdodade och levande vaccinkomponenter kan forekomma i samma vaccinprodukt. Nar avdodat vaccin anvands rekommenderar gruppen tva vaccinationer efter 12 veckors alder med kort intervall (som regel 3–4 veckor).
• En boostervaccination vid cirka ett ars alder.
En ytterligare vaccination vid 14–16 veckors alder kan vara indikerat for vissa individer/kullar av kattungar beroende pa smittlage, i enlighet med rekommendationer fran ABCD (The European Board on Cat Diseases), AAFP och WSAVA (2, 8, 9, 12, 13). En sadan tredje kattungevaccination rekommenderas pa grund av risken for att kvarvarande maternala antikroppar hos kattungen interfererar med vaccinationen sa att ett langvarigt skydd inte erhalls i kombination med okat smittryck i riskmiljoer.