Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2530 ggr
annika85
0

Klippa exotic

Hej.

Jag har två st exotichanar, som i pälskvalitet är så olika de kan bli.

Den yngre som är en riktigt mörk smoke har underbar kort, glansig och livfull päls. Kräver inte mycket arbete alla, lite borstning och något bad då och då.

Den äldre är en kastrerad hane på runt 5 år, creme tabby.

Hans päls är en riktig mardröm, jag har aldrig sett en exotic med så mycket päls. Han liknar mer ett mellanting mellan perser/exotic.

Underullen är fruktansvärt tjock och han fäller konstant i ENORMA mängder. Inte bara under fällningsperioderna, utan konstant under hela året. Jag borstar honom i princip varje dag, så det bildas inga tovor samt badar honom då pälsen blivit fet ca 1ggr varannan månad.

Min fråga till forumets samlade expertis är hurtillvida det är möjligt eller tillrådigt att raka ned en exotic på samma vis som en perser?

Någon som har erfarenhet och några tips att dela med sig av?

MVH/Annika/Gizmo/Yoda

LaSadie
1

Testat Furminator? En jättebra borste :)

[MonEnil]
1

Du skriver att du borstar, så jag antar att du inte kammar? Det kanske i så fall är en del av förklaringen.

Jag har inte hört någon raka en exotic. Det är säkert möjligt, men då ska man veta att en rakad päls som växer ut tenderar att bli ännu tätare, så det kanske inte är någon bra lösning.

annika85
0

Hej.

Tack för Era svar.

Jag skrev att jag borstar, och menade med detta att jag borstar, kardar samt kammar med en variaton av olika kammar.

Efter flera år så har jag en hel låda med diverse olika pälsvårdsredskap av varierande funktion.

Det kanske är så att pälsen på den äldre katten bara verkar vara så tjock i jämförelse med den yngre……Har man katter så får man ju räkna med lite pälsråttor i hörnen.

Men tack för tipset om furminator borsten, jag har något liknande redan som jag inte använt än som jag skall ta och pröva.

MVH/Annika

[MonEnil]
0

Det kan nog underlätta att försöka bada varje månad så att pälsen inte hinner fetta till sig mellan baden.

Erna
0

Har bara ett ord att säga; Furminator!

Finns inget bättre på marknaden.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

roisleo
0

Ja Erna, de är super Exotic som fäller. Undrar ibland hur man kunnat vara utan den, innan den kom

Maria-L.

www.leo-rois.se