Söker Perserhane för parning.
Jag har en svart Perser hona som jag söker pojkvän till.
Det är första gången för mej att ta en kull så jag vet ingenting om hur det fungerar.
Vi bor i Åhus i skåne.
Hon har stamtavla o har tidigare haft en kull (1 år sedan).
Har någon en prins till min prinsessa??
Vet inget om färger så har någon tid o lust får ni gärna ge tips o ideer.
Väldigt söt tjej du visar. 
Jag tror att det kan vara svårt att hitta en hane som någon lånar ut.
Har du hört dig för med uppfödaren om hon/han kan tänka sig att låna ut?
Lycka till i ditt letande 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Det bästa är nog att läsa på lite så att du har lite kunskaper om avel och vad du söker för egenskaper hos en hane.
Om du ska ta kull måste du vara med i en kattklubb. Där får du veta mer om vad som gäller vid uppfödning, och det är också en första förutsättning för att få låna en hane. Kan du ställa ut din hona är det ett bra sätt att knyta kontakter. De flesta klubbar har en sida med avelshanar på sina hemsidor. Även om det inte är många PER/EXO kan man hitta en och annan. Jag förutsätter att du också har god kontakt med uppfödaren och kan få råd därifrån.
Monica
Jodå, min uppfödare lånar gärna ut, men vi bor 30 mil ifrån varan o jag hade hoppats på att hitta nån lite närmare.
Jag har mycket bra kontakt med min uppfödare o hon hjälper mej i letandet. Hon hjälper mej med hur jag ska gå till väga, allt som behöver fixas, o svarar på frågor. Men jag är av den uppfattningen att det aldrig skadar att få information från olika håll.
Jag är inte intresserad av att ställa ut henne i dagsläget, kanske senare. Min uppfödare har ställt ut henne tidigare o det är hon som har tagit en kull på henne med, jag har bara haft henne sedan i somras.
Har precis nu i veckan gått med i en kattklubb så den biten är avklarad, stamnamn kommer jag oxå att ansöka om nu inom dom närmaste dagarna.
O precis som ni säger så har jag massor att lära, o det är det jag försöker göra nu, läser mycket på den här sidan, läser på olika sidor på nätet o pratar med både min egen o andra uppfödare (har bekanta som föder upp andra raser)
Det är inte alls aktuellt att ta en kull precis just nu, utan jag tänkte till våren eller försommaren kanske, men jag vill vara ute i god tid o lära mej lite o hitta en hane som jag gillar o som passar min hona. Vill inte göra sånt här i all hast eller ta första bästa hane jag råkar få att ja ifrån.
Har hon bott i samma hushåll som katten som somnat in pga misstänkt vingelsjuka?
Nä Emma, så korkad är jag inte.
Ingen av mina andra katter har bott tillsammans med honom det senaste 11 månaderna, tack o lov, o dom går heller inte ute.
Förlåt om du tog illa upp av frågan. Det var inte meningen att kolla om du var korkad direkt..
Det är bra att planera i förväg, för det är inte lätt att hitta hanar. 30 mil kan man nog få vara beredd att åka, men en fördel med att inte låna av uppfödaren kan ju vara att det kanske blir en mindre likartad kombination av linjer. Jag har åkt både 40 och 50 mil bort, men den här årstiden är det tveksamt om jag skulle göra det.
Med en svart hona kan du nästan välja vilken färg som helst.
Hej Mikaela
Jätte roligt att du vill börja föda upp våran underbara ras
Måste också säga vilken vacker hona du har med fantastiska ögon
Ja skulle nog råda dig att om du verkligen vill föda upp så tycker ja du investerar i en egen hane, då det är svårt att få låna, mest tror jag att de beror på att man e rädd för sjukdomar osv. Jag själv lånar inte ut mina hanar pgav den anledningen.
Så sök efter en solid hane som du gillar looken på, kolla runt på olika katteriers hemsidor gör förfrågningar så dyker den rätta upp
Lycka till
#8…Med en svart hona kan du nästan välja vilken färg som helst.
hmmm…svart parad med svart eller blått ger ju bara svart eller blått
hade jag en svart hona så skulle jag leta efter rött eller creme:):)
Har eventuellt hittat en cream 
hur gick detmed ditt letande nyfiken?
ha en bra dag. kram
Jag heter Ulrika Welin och jag letar också efter en perser hane! Jag har en röd hona(Chanel) 70% Perser 20% Maine Coon, hon har bernstens färgade ögon. Hon är två år gammal och har haft två kullar sedan innan. Själv är hon väldigt lugn och sansad.
Jag bor också i Åhus. Så om någon verkar intresserad, ring:
044-24 93 34 , eller
0704-24 93 34
Tack på förhand!

#13 Ytterst få som lånar ut sina renrasiga hanar till blandrasavel. Det finns alldeles för mycket huskatter så kastrera din hona och om du är intresserad av avel, köp en renrasig eller om du bara är intresserade av kattungar; ta hand om en hemlös dräktig hona.