Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 8526 ggr
lindusfia
3

Mår katter bra av grönsaker?

Min lilla nya katt vill äta gröna kokta ärter. Är det bra eller dåligt att låta henne göra det?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

heliotropes
0

Det är helt ok! Bara det är några.. som godisFlört

Eva // medarbetare på Perser

Mitralis
1

Om man läser på blötmaten Pussy, den lyxigare varianten så är det grönsaker i. Även Friskas har grönsaker i Glad

Bowser92
0

Min lille krabat äter majs som en galning och han har inte dött av det :) och som #2 säger, även vanlig kattmat innehåller grönsaker :P

mallabralla
2

det är inte skadligt, men det är inget katten behöver. kattmat innehåller ofta grönsaker som utfyllnadsmedel för att hålla priserna nere.

om man tittar på vad katten skulle ätit i naturen så skulle de inte ha ätit grönsaker ;) de äter möss, rubb och stubb och får i sig vätska och de vitaminer igenom den, katter är dåliga på att dricka vatten generellt och får därför ofta problem med njurar av enbart torrfoder.

katten är strikt köttätare, grönsaker är tomma kalorier som man får se som "godis" då i små mängder som Eva sa.

Sajtvärd på Perser iFokus

lindusfia
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min papegoja brukar äta upp resterna av grönsakerna på min tallrik. Men han har nu fått konkurrens.

A_KickEm
0

Ärter KAN ge dålig mage - men det lär ni ju upptäcka i så fallFlört Men man bör nog inte låta katten äta grönsaker mer än som godis oavsett hur mycket den tycker om det - grönsakerna "stjäl" då utrymme från den mat/näring som katten verkligen behöver.

jenay
0

hm min exo älskar ostbågar och min husis wokgrönskae rtycker dom få äta det dom vill.

Skrattandeha en bra dag. kram

mallabralla
0

jo men frågan var ju om det var bra för katten att äta grönsaker, inte vad katterna tycker är mumsigt som godis. och då är ju svaret på hennes fråga att det inte är bra i för stora mängder.

A_KickEm
0

# 7

Jag vill nog mena att i ägaransvaret ingår det att se till att husdjuren får bra kost/näring anpassat till arten - likaväl som det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen får detsamma…..eller ska vi låta våra barn käka glass och smågodis till middag??? Jag kan garantera att många skulle göra det om dom fick äta det dom ville.

Varken ostbågar eller grönsaker innehåller sådan näring som katten behöver likaväl som att smågodis och glass inte innehåller den näring ett barn behöver.

Mitralis
0

En sak som kan vara bra att veta är att lök är giftigt för katter och hundar.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/katt/varfor-ar-lok-sa-farligt-for-en-katt/5315

lindusfia
0

Rå lök är giftigt/farlig för papegojor också. :)

mallabralla
0

avokado är också giftigt för nästan alla varelser förutom människor

A_KickEm
0

Russin, vindruvor och macadamienötter är giftiga för hundar - vet inte hur det är ed katter.

[Highonbluetomorrows]
2

Inte ska man väl ge katterna grönsaker i den dagliga kosten om det går att undvika! Deras tarmar är gjorda för kött och kan inte hantera grönsaker på ett lämpligt sätt. Som någon sa dock: som godis då och då är det helt ok :). Gillar katterna det ena eller andra, och det inte är giftigt, så varför inte.

Katter i det vilda får i sig cirka 10 % kolhydrater från sina bytesdjur, så mycket mer än så bör man inte ge. Dvs: ger man exempelvis ett foder med mer än 20 % spannmål/ris/majs, bör man inte ge ännu mer "icke-kött" - godis eller inte - i min mening.

A_KickEm
0

Helt rätt! Vid torrfoderutfodring bör alla "tillskott" vara animaliska - grönsaker ytterst sparsamt och bara om de är mycket välkokta då de snarast  utgör en belastning för magen. Hundar och katter är rovdjur o har inte de enzymer som krävs för att smälta kolhydrater som inte är kraftigt bearbetade.

De flesta torrfoder innehåller mer än 40% kolhydrater.

jenay
0

jaja men nu ge jag dom det somgodis i bland.

Skrattandeha en bra dag. kram