Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 11683 ggr
jenay
2012-01-22 21:29
0

priser på raskatt

vad är det vanligaste priserna på raskatter olika raser tycker de tvore intrsant och veta hur och varför just det priset sätts på katten.Skrattande

Skrattandeha en bra dag. kram

deleteduser
2012-01-22 21:34
0

Köpte en conish rex-hane 2001. Om jag minns rätt så kostade han 6000 kronor då.

jenay
2012-01-22 21:35
0

ok själv har jag gett olika priser för mina exo. avel och utsl köpte den ena för 7500kr. 2010.

Erna
2012-01-23 12:40
3

Mina kattungar för sällskap kostar omkring 5-6000:-

Avel ca 6-8000

Show ca 8000 - uppåt

Man får lite mer för exporter, men det beror på alla extra omkostnader.

Det är väldigt sällan som jag säljer avel-show i Sverige. Jag har inte så stor produktion och de flesta blir ändå sällisar. De snyggaste går på export bl a för att jag har en gigantisk väntelista från hela världen som jag aldrig kommer att kunna tillgodose. Det är verkligen inte lätt att få fram rastypiska silver-golden.

Det är en enorm efterfrågan på silver-golden och särskilt EXO, eftersom det finns så få uppfödare.

Jag kan berätta att jag betalade 6000 för Nordens förstfödde goldenhanne år 1979. Då var det ungefär det dubbla priset. Han fick 60 kullar så han drog in betydligt mer än han kostade. Dessutom var han en underbart snäll och artig kavaljer.

Jg kan inte fatta att uppfödarna på perser dumpar priserna till botten för ca 2-3000. Varför? Om det inte går att sälja kattugnarna så får man låta bli att ta kullar. Tillgång och efterfrågan.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2012-01-23 19:54
2

Håller med, 5-6000:- kr för sällskap är rimligt och tycker verkligen inte man ska dukmpa priser, det är ju skillnad om katten gått kvar hemma eller skall omplaceras, då blir ju priset ett annat. men jag tycker att om man verkligen vill ha en katt så är man villig att betala det priset som är begärt från början.

för mig gäller

sällskap: 5-6000:- (där inkluderas såväl mindre typade och utställningsbara katter)

Avel/utställning: 10.000:-

exporter mer :)

Sajtvärd på Perser iFokus

[Highonbluetomorrows]
2012-01-24 19:25
0

Finns en hel del sällskapsperser ute för 5000 kronor, medan exempelvis ragdoll till sällskap tenderar att kosta nästan 7000 kronor. Norsk skogkatt ligger däremellan.

Jag vet inte vad det beror på och jag har inte något bra statistiskt underlag. Däremot tittar jag på en hel del annonser och det är uppfattningen jag har fått i alla fall :). Ragdollen är väldigt populär nu så det kan ju bero på det, men det kanske även beror på att vissa raser har mer krävande/dyra hälsoprogram?

mallabralla
2012-01-24 20:06
0

ja det stämmer att priserna varierar, men tror det har med avelsbasen att göra, perser är ju en väldigt bred ras och har funnits länge, det är inte så dyrt heller att köpa in avelsdjur från utlandet, allt beror ju på hur mycket uppfödarna själva får ge för sina avelskatter, dyra avelskatter=dyrare försäljningspriser.

ju sällsyntare ju dyrare ;)

Headturners
2012-01-25 08:59
1

Sen ska man ju ha klart för sig att en katt kan ligga ute för 7000 eller mer, men vad sen säljaren får för pris är en helt annan sak…

AlexH
2012-01-25 12:16
0

Cornish rex ligge på högre pris.. sällskap/show mellan 6500-8500 sek

Avel mellan 7500 -… uppåt.. allt ifrån 10,15,20000 vet jag om att vissa säljer för.. dock levererar de nog mycket utomlands.. på detta masor med restriktioner :(

så jag har gett mig ini en kostsam ras….

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

deleteduser
2012-01-25 12:22
0

#8 Oj, är cornish rex så dyra nu? Som jag nämnde i #1 kostade min cornish "bara" 6000. Han lever tyvär inte längre :(

Erna
2012-01-25 12:31
0

Som jag har förstått är det bara huskatter som är billigare än perser. Varför?

Varför så stora prisskillnader mellan raserna?

Jag gissar att det kan bero på att perserna är lätta att få tag på, fast då kan man undra över varför både Norska skogkatter och Birma är dyrare, eftersom de är vanligare numera.

Jag har inte låga priser på mina PER/EXO och är dessutom välkänd, medan det finns en birmauppfödare, som ingen hört talas om, som annonserar sina för minst 7000:-

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AlexH
2012-01-25 12:42
1

inom Crx verkar det som att alla ligger ungefär lika, oavsett om du är ny eller ej.. just för att man inte skall konkurrera ut varandra med priser och därmed sänka priserna på katten.. sedan finns det några som enbart håller på med importlinjer och köper in och de tar helt andra priser för sina katter (högre) sen får man ju ta ställning till om man verkligen vil betala 15-20 000 för en katt… oavsett ras.. speciellt som katten högst troligtvis kommer med restriktioner också…

Lite OT .. men endå inte :)

Inom Hund så är det väldigt vanligt att specialklubbarna kommer fram till rekomenderat pris för sin ras.. och de flesta uppfödarna följer det.. nu är ju priserna på hund oftast högre än på katt.. men då har specialklubbens medlemmar (mest uppfödare) kommit fram på årsmöte om vilket pris hunden borde ligga på.. det är naturligtvis fritt fram att sätta det pris man vill.. men då gör man sig nog obekant med resterande uppfödare om de sänker priserna jättemycket…

De har även framarbetade RAS-dokument som är ett krav från Kennelklubben. där specialklubben skall arbeta fram ett dokument om rasens historia, rasens framtid, hälsa och hur man skall arbeta för att få bort rasbundna sjukdomar etc, samt en 5 års plan som visa mål om hur man ex skal få ner inavelsgrad, hur stor % av populationen som en hane får vara pappa till etc.. detta dokument skall uppdateras och omarbetas vart 5 år och skickas in.. dessa används som grund för att följa upp rasens väl och ve, samt att om det framkommer i den statistik som klubbarna har att ex. (som på irländsk varghund) bettet på rasen är sämre än vad det skall vara, då får domarna via SKK dokument att under denna period , MÅSTE bett,tänder etc kollas på alla hundar ur den rasen de dömer. och har de ej korrekt bett så får de ej tilldelas Certifikat.. detta för att ALLA skall arbeta mot att få rasen frisk och att avla bort fel..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Iwanhoe]
2012-01-25 12:51
1

#7 Instämmer med din fundering angående begärda priser och vad som i verkligheten betalas. Har sett många annonser på Blocket med begärda priser på 10.000 för exempelvis sphynx och pixiebob. Man undrar ju om uppfödarna verkligen får ut dessa summor?

AlexH
2012-01-25 12:56
0

#9 jag betalade 4700 sek för min första crx, 2004… lever inte heller längre tyvärr.. dock tror jag att jag fick ganska lågt pris… då jag vet om de som redan då betalade 5500-6500 sek..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Jina
2012-01-25 14:06
0

2007 köpte jag mina devon för 6000. Säljer idag ungar för 7000. Vissa tar 7500, vissa 6500.

Headturners
2012-01-25 15:01
0

#14 Då är det ingen hobby verksamhet du bedriver? Men sådana priser måste man ju tjäna en del på sitt avel?

AlexH
2012-01-25 15:08
0

#15 det är rätt så höga parningskostnader inom i alla fall cornish, samt att många importerar och de kostar i Europa ca 1200-1700 EUR att köpa plus då ttransporten hem till sverige..

Sen så är det nog olika med vad det kostar med vaccinering, microchipp etc.. jag har bara de stora klinikerna i sthlm att tillgå och deras priser skiljer sig avsevärt från de små veterinärerna..

Jag individ försäkrar alla mina kattungar när de är 6 veckor så att om något händer så har jag veterinär försäkring på dem.. denna kull hann jag inte göra det på vid 6 veckor.. innan jag var tvungen att lägga in ena kattungen 2 dygn på bagarmossen.. det kostade 11500 sek.. mammans avelsförsäkring täcker endast upp till 6000 sek per kattunge mellan åldern 5-15 v.. så 5500 sek plockades ur egen ficka..

jag har hittils aldrig gått något större plus än att jag har pengar kvar till nästkommande parning och för att kunna täcka in ett par självrisker..

Nu kanske det är vanligare att man lånar ut hanar till varandra inom rex-raserna än vad det är inom PER/EXO.. tycker när jag läser här på PiF att de flesta lånar inte ut utan köper in en egen hane och använder till alla sina honor..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Headturners
2012-01-25 16:06
0

Jag tror att prisena inom Europa är samma för Perser/Exo, och från USA är det mycket högre än så, givetvis beroende på vad det är för linjer man köper. Så kostnadsmässigt är det nog rätt så lika oavsett vad man håller på med för ras. Sen tror jag att dom flesta vill ha en egen hane och inte låna andras, min hane är min gosegris och jag vill inte stressa honom med att fara runt till olika katteri som en hingstFlört

WildWest
2012-01-25 16:22
0

Som #10 skriver är det konstigt att det bara är huskatter som har lägre pris än perser.

Idag fick jag ett mail ang min perserhane som är utannonserad. Bl a frågan vad han kostade. Jag berättade lite om honom och skickade flera bilder och skrev 5.000:-. Fick till svar Oj vad mycket pengar. Hade ingen aning om att en perser var så dyr.

Nähä vad tror folk då? 1 krona tassen eller…….

Headturners
2012-01-25 17:13
0

Ja det är riktigt tråkigt Kerstin, men tycker dom det så är det inte rätt köpare.

Jina
2012-01-25 18:50
0

#15 Absolut, tjänade hela -25 000 förra året :)

jenay
2012-01-25 23:51
0

huskatter och blandrashundar ha väl alltid varit låga priser  på???

Razzmatazz
2012-01-25 23:58
0

Varför högre pris när man exporterar? Vad är det som gör katten dyrare då?

//Rita

jenay
2012-01-26 00:04
0

ja det undrar jag ochså???? katt som katt.Skrattande

Razzmatazz
2012-01-26 01:29
0

det verkar som om vissa försöker få extra inkomst på sina katter vid export. Jag förstår inte meningen? Är katten värd de 8000 som det begärs för den i Sverige, eller den dubbla summan när den exporteras? Var finns realismen i det ?

//Rita

AlexH
2012-01-26 10:21
0

Nu kan det kanske bli ändringar i och med att rabiesvaccineringen har ändrats.. men tidigare fick man behålla katten till nästan vuxen ålder och genomgå rabies med blodprov väntetid m.m.. samt att man under denna tid har katten försäkrad och ska ha mat sand m.m och då är det rimligt att ta ett lite högre pris för en export (nu pratar jag inte tredubbla priset ) men den lite högre summan skall innefatta extra vaccineringen (rabies), pass, mat, försäkring m.m

Jag vet inte om det skiljer sig mycket mellan raserna, men jag har inte haft någon som prutat på mina katter, ej heller haft ifrågasättande vare sig från sällskapskpare eller avelsintresserade.

Jag har ett rätt så jämt pris vare sig det är avel eller sällskap.. men jag tycker inte man ska sänkapriset /ta ett mycket lägre pris för att man säjer till sällskap.. katten har ju inte mindre värde för att den inte går i avel, katten är ju först och främst en familjemedlem.

Sedan så ser ju alla olika på vad som ska räknas in i kostnader mot priset av katten.

Jag räknar med alla kostnader.. utställning, m.m.. just för att jag ställer ut mina katter för att visa upp min avel och på så sätt få kontakt med andra som har intresse för min ras och mina katter. Ja det är en hobby och ett stort intresse. Jag tar inte massor med kullar per år.. jag tar kull när jag finner att jag har tid och kan ta risken att kanske sitta kvar med alla osålda.. jag skulle aldrig sänka priset på mina kattungar för att de är äldre än 12 veckor..( inte = omplacering ifall sådant skulle behövas av vuxen katt) som man ser att en del gör på sina annonser på blocket.. jag reser utomlands med min hona om det är så att den hane som jag vill använda inte finns i sverige, det är extra kostnader som hamnar i kalkylen för priset på katten. Jag har även lånat hem hankatt från utomlands med avd det innebär att ha en fertil hankatt hemma under kanske två tre månader tills man vet att honan är dräktig.. det är rät så stora kostnader i dessa..

Mitt mål är INTE att tjäna pengar.. mitt mål är att gå runt så jag när kullen är såld har råd att ta tag i nya planer, kanske nya utlansdresor till en ny hane som jag vill använda, eller ha möjligheten att köpa in ny katt till katteriet.. hittils har jag gått back totalt på mina kullar, och det ser jag som en risk man får ta när man gett sig in i avelns värld… oavsett ras eller djurslag.. Skrattande

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Headturners
2012-01-26 10:33
0

För mig är det lite konstigt att man tar nästan samma pris för en sällskapskatt och en till avel. Givetvis har ju katten samma känslomässiga värde, inget snack om det.

Men det måste väl ändå skilja i kvalitet?Håller alla era katter för utställning och avel då?? är alla era katter så nära standarden, att dom kan tävla med gott resultat?

Dom katter jag säljer till sällskap beror ju oftast på att dom inte duger för utställning eller avel, det kan då vara tex. att nosen är för lång, att dom är låggradiga i sitt vita, att öron eller ögon form inte håller för standarden idag.

Sen sätter jag också värde i linjer…

AlexH
2012-01-26 11:19
0

#26 jag ger inte utställnings eller avels garanti utan de köper främst en sälskapskatt av mig.. dock OM en annan uppfödare visar intresse för en kull och en specifik katt som jag anser inte skall gå vidare i avel på grund att jag tycker den inte håller måttet helt enkelt så säger jag nej.. jag säljer inte en katt till avel som jag själv inte skulle vilja använda i avel…

Jag har haft förfrågningar om att skriva in avelsgaranti i mina kontrakt.. och då vill de ha en ny katt gratis eller få tillbaka 50% av köpesumman.eller något annat.. Eftersom man aldrig kan garantera att den vid 12 veckor bästa kattungen kommer vara den absolut bästa show och avelskatt vid vuxen ålder så har jag sagt nej.. dock har jag själv i mina planer att om jag säljer en katt som har som syfte att användas i avel i framtiden och exemplevis är steril.. så kommer jag ta en diskussion med den uppfödare om vad man skall ersätta det med.. I allafall i sverige täcker försäkringar detta OM man har avel och liv försäkring.. och då får uppfödaren ut kattens värde på försäkringen om den inte är fertil.

Kan ju vara så att vissa raser ser man lättare/snabbare om katten är en show eller en sällskap (som med perser och långa och korta nosar) Dock så är det lite riskabelt att sälja en katt med showquality, vad är det du lämnar i garanti? att katten skall vinna allt, eller en del? att den kommer ta BIS och BIV och garanterat kommer ta en hög titel? OM nu katten som är såld som Show inte vinner allt detta även om den är av hög Show kvalitet, så kan det finnas konkurrens ute med ännu högre kvalitet.. skall du som uppfödare då ersätta denna person med en ny katt? eller betala tillbaka värdet på den katten så att hon betalar samma pris som sällskaps katten i slutändan?

enda gång som jag skulle sälja en katt för ett lägre pris är om det är ett synligt fel på katten, dvs svansknick, sternumkrok, navelbrock, etc och då ska ju katten kastreras.

mot mina sällskapsköpare så har jag en "morot" jag ersätter kastrerings kostnade upp till 700 sek mot uppvisande av kvitto på att det är gjort om de kastrerar innan katten är 1 år gammal.. detta uppskattas av köparna och har funkat klockrent.. dessa pengar läggar jag alltid undan när de köper katen så de finns att återbetala när/om kattköparen nyttjar detta inom avtalad tid.

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Headturners
2012-01-26 11:41
1

Nej jag skulle aldrig sälja en katt med benämmning topshow eller liknande, men man kan ju se rätt så tidigt om katten håller för att ställas, dvs. nos, bett, panna, färg osv. sen finns det ju aldrig några ganrantier att katten vinner, men kanske kan plocka cert.

Men en perser med ex. lång nos vet jag inte kan plocka cert och därför bli det en sällis å då kan jag ju inte ta samma pris på en som har kort nos och kan ställas. Förstår du hur jag menar? det är ju utseedemässig kvalitetsskillnad.

Pratade med en tjej som köpt en nakenkatt som sällskap och hon frågade mig om hon kunde ställa ut den eftersom hon betalat så mycket för den, jag kan inget om den rasen med den såg inte alls ut som dom som tävlas. Där tror jag skillnaden är , vi säljer inte sällisar för en förmögenhet utan kollar på hur katten ser ut och vad den håller till, en katt som inte kan tävlas eller ska avlas på kan man ju inte ta samma pris för som en som kan tävlas och är avelsduglig…

A_KickEm
2012-01-26 11:43
0

Du har dessvärre i huvudsak fel när det gäller avels (användbarhet)försäkringen!

Agria är det enda bolag som ersätter steril katt och först efter att den parats två gånger med olika hanar (t ex) samt genomgått diverse undersökningar. Andra bolag ersätter endast om katten tidigare producerat avkomma.

(Dessutom ersätter försäkringen endast vid vissa diagnoser - direkt fel på fortplantningsorganen. Om katten måste tas ur avel av andra skäl - sjukdomar, skador…..så får man ingen ersättning. Så i princip så är det alltså fortplantningsorganen som är försäkrade - inte kattens lämplighet/förmåga att fortplanta sig av andra skäl)

I övrigt tänker jag nog ungefär på samma sättFlört

AlexH
2012-01-26 13:27
0

#29 jag har Agria, och vad min handläggare sa till mig (jag har inte behövt nyttja för infertilitet på försäkringen) är att man får ut på denna om man har både avel och liv samt veterinär.. jag har allt man kan ha i försäkring på katterna.. och Har jag köpt hem en katt för avel som med två olika hanar går tom trots flera parningar så ska jag få ut avelsförsäkringen enligt handläggaren.. men naturligtvis så måste ju katten genomgå de underökningar som krävs..

Visst kan man få nej från försäkringsbolaget .. men ta i trä.. så har jag alltid fått det som jag har rätt till enligt min försäkring när jag har behövt nyttja den..

Dock med en förlust på min kattunge som jag fick ta bort .. eftersom jag inte hade lusläst försäkringen och missat att kattungarna är oförsäkrade från 2a levnadsdygnet till och med de fyller 5 veckor…SkrikandesFoten i munnen och därmed gick med på allehanda undersökningar innan vi kom fram till at han var tvungen att somna in.. så den kattungen kostade mig mer än vad jag får ut på försäljning..

Fast naturligtvis har du rätt det är ju själva organen man försäkrar..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AlexH
2012-01-26 13:31
0

#29.. fast jag hade fått ut avelsförsäkringen på min Sture när han fick sin hjärt diagnos OM jag hade haft både avel och liv på honom.. eftersom han hade producerat kattungar.. tyvärr hade jag bara liv.. och då gällde inte det..

Dock fick jag ut på liv när han gick bort, trots att han hade diagnosen mild HCM.. eftersom det var inte HCM i sig som tog honom utan hans medfödda hjärtfel som orsakade lungödem. så jag är trots allt nöjd med Agria…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A_KickEm
2012-01-26 14:17
0

#30 Ja, men det gäller alltså bara Agria - inte de övriga bolagen.

#31 Är du säker på det - jag har fått nej från Agria på en liknande grej. Fick ett vänligt brev där dom stödde mitt besiut att ta hunden ur avel av avelshygieniska säl men dessvärre inga pengar då det inte var "organen".

AlexH
2012-01-26 14:50
0

#32 jagkan bara gå på vad min Agria kontakt sa till mig då han fick diagnosen, för då såg jagatt jag inte hade avel på honom och , hon sa att om jag hade haft båda.. så skulle den ha gällt.. men säker kan jag ju inte vara då det aldrig blev prövat…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Erna
2012-01-26 15:02
0

# 22

Exportkatterna blir dyrare än de som säljs inom Sverige pga alla extra kostnader.

När jag skulle skicka en avelshane till Australien var jag tvungen att besöka veterinär 4 ggr för olika intyg under olika tider. Det sista besöket måste till en distriktveterinär inom några dagar före avresan. Denna veterinär är dyrare än min egen + längre resa dit.

Distriktsveterinären ska skriva besiktningsintyg på engelska, avmaska och avlusa även om inget sånt finns på katten.

Man får betala extra för Rabiesvaccin, EU-pass för djur i de fall det behövs. Gränsveterinär på Arlanda ska sina pengar.

Transportboxen måste vara av en rätt storlek och godkänd och har man ingen så måste man köpa. Min kostade 1.750:-

När man räknar ihop allt så blir man paff.

Själva katten är dyrare eftersom jag bara exporterar de allra bästa. I detta fall var hanen 9 månader och hade navel+testikelintyg. Jag var tvungen att kolla priserna i mottagarlandet, för jag ville inte ligga på varken för lågt eller för högt pris.

Så allt detta är alltså dyrare omkostnader för exporter än annars.

Förutom det så tillkommer ju själva transportkostnaden (drygt 14.000:-), men den står alltid köparen för, från dörr till dörr. I Australien fick hon dessutom slanta upp med karantänskostnad för en månad. Dessutom lyckades vi få parkeringsböter på Arlanda på 700:- fast det fick vi stå för själva. Det gör vi inte om igen.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

A_KickEm
2012-01-26 15:50
0

jag har ett snitt på 20000 back per år på hunduppfödningen - om jag säljer valp till ett land där köparen skulle få betala 10000 kr mer om valpen köptes i det egna landet så skäms jag inte på något sätt om jag tar 1-2 tusen mer för valpen än vad jag skulle gjort om den sålts i Sverige utan att jag för den skull haft de merkostnaderna för just den valpen.

Man kan inte räkna enbart pengar in och ut på en enskild kull - uppfödningen måste ses som en helhet med utgifter under hela året för samtliga avelssdjur (även ungdomar och pensionärer) men sporadiska inkomster - och det är så man deklarerar den till Skatteverket också.

Razzmatazz
2012-01-26 16:53
0

Men brukar inte omkostnaderna vid en export gå utanför det pris man tar för katten? Jag har hört horribla prissättningar på det dubbla priset mot vad katten skulle kostat i Sverige och då är dessa extrakostnader inte inräknade i den summan. varför höja priserna så mycket bara för att katten passerar gränsen, dent är samma katt som om den skulle sålt i Sverige betingat ett mycket lägre pris. Där ser jag ingen rim och reson?

//Rita

[MonEnil]
2012-01-26 22:08
4

Varför skulle det vara horribelt? Jag skulle inte vilja exportera, men jag unnar dem som gör det att ta vilka priser de vill. Tillgång och efterfrågan styr priserna, och det pris som köparen accepterar är inte för högt.

Jag tycker däremot att sällskapskatter ofta värderas för lågt. En sällskapskatt är förhoppningsvis lika värdefull för sin köpare som utställningskatten är för sin.

jenay
2012-01-27 00:02
0

att importer och exporter kostar mycket kan jag förstå men inte att katten till topsow kosta 10 till 15 tusen för den h aen ovnlig färg och

Skrattandelinjer när den finns i sverige det är orimliga priser anser jag faktikst. 4 till 5 tusen på sällskap och 5 till 9 tusen på utsl avel tycke rjag är rimligt även mina polare. som kan per och exo. han ha rvarit uppfödre.

Erna
2012-01-27 14:36
0

Det är väldigt olika hur man sätter priserna med eller utan alla omkostnader inräknade. Jag räknar alltid in omkostnaderna eftersom jag numera vet hur mycket det blir.

Andra gör inte det och jag kan tala om att det inte är roligt att få den ena överraskningen efter den andra med ökade kostnader.

jag har en kompis som just nu håller på att ta in en katt och hon fick veta att kostnaden skulle öka med 5.200:- extra för vet.koll på Arlanda.

Uselt av transportören att inte räkna in alla kostnader i priset.

Vad är det som ni inte förstår om att katten kostar mera vid import och export?? Det är väl ganska uppenbart att omkostnaderna ökar än när man säljer inom landet.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2012-01-27 14:40
0

Erna, vet kollen kostar den alltid 5200 på arlanda? det är ju sjukt! måste jag diskutera med min transportär isf.

A_KickEm
2012-01-27 16:40
6

Vetkoll på Arlanda behövs väl inte när man tar in katt/hund från EU och de inte åker som gods utan följer med någon?!

I övrigt förstår jag inte problemet överhuvudtaget. Att plocka kottar och bär räknas som hobby och de kan jag sälja med med vinst! Har aldrig hört någon klaga på att bärplockare tjänar på sin hobby!!! Dom får dessutom tjäna upp till 7000kr på hobbyn utan att betala skatt!

Som uppfödare verkar det som att man ska gå med så stor förlust som möjligt för att räknas som seriös - för dr diskussionen har jag sett ett otal antal gånger i olika sammanhang.

Att vara hund/kattuppfödare innebär mycket arbete, dock ett kärt sådant, och det är näst intill omöjligt att gå med vinst om man inte har en mycket stor uppfödning. De flesta uppfödare går med förlust ÄVEN om de lyckas sälja en och annan valp/kattunge till ett högre pris på en marknad som är beredd att betala det priset. VAD är det som är så upprörande med att uppfödare, när möjlighet finns, försöker minska sina förluster. Om uppfödningen går med vinst så ska den deklareras och beskattas precis som andra inkomster - så vad är problemet???

Först när SYFTET med uppfödningen är att den ska vara vinstdrivande så är det inte längre en hobby - då ska man ha registrerad firma, deklarera som företag och vara momsregistrerad.

mallabralla
2012-01-27 16:50
5

jag håller med dig. om en uppfödare begör ett pris man ej finner acceptabelt är man ju fri att avstå katten om man inte anser att den är värd pengarna, då kan man ju i sådana fall finna en katt som stämmer överens med hur mycket man är villig att ge för katten.

jag har iaf aldrig ifrågasatt en uppfödares priser, tycker jag det är för dyrt tackar jag nej, gav 30.000 för en katt som jag VERKLIGEN ville ha, jag anser mig ha rätt att få tillbaka de pengar jag själv lägger ned. om 10.000 anses mycket för en bra avelskatt när det gäller perser och exo får man kanske sänka sina förväntningar, jag vet inte. andra raser kostar ju mycket mer, varför ska vi per/exo ta skam priser bara för att det är per/exo, har vi lagt ned hårt arbete, mycket pengar på dyra importer och ett genuint selektivt arbete, varför ska vi då sköta grundjobbet så andra kan rida med på framgångsvågen genom att betala 5000 för en avelskatt? DET tycker jag snarare är ett skamligt förslag snarare än att en uppfödare vill ha betalt för hårt arbete.

Tack också för förklaring med vet kollen, jag höll på att sätta i halsen när jag läste om mer kostnaden! hahahah

Headturners
2012-01-27 19:13
1

#42 Malin jag håller med dig i det du skriver, men en parantes är att vi inte tar 7-10 tusen för en sällskapskattFoten i munnen

Jag har också betalat ca 30 tusen för hane och 27 tusen för en hona som jag importerat sen + allt annat rabiesvaccin karantän osv…..

Såhär ser våra priser ut:

4-5 tusen endast sällskap med krav på kastrering

5-6 tusen sällskap och utställningskvalitet krav på kastrering

Hona avel 7-8 tusen

Hane avel 10-12 tusen

Utomlands är ett jäkla  bestyr och då går priset upp till det dubbla

Kram på er Glad

MonicaLagerquist
2012-01-27 19:22
0

#43 Hur genomför du kravet på kastrering?

Stolt ägare till tre La permer

Headturners
2012-01-27 19:28
1

# 44 skriver det i kontraktet, och att intyg ska sändas tillbaka till oss.

Det är det enda jag kan göra, därför önskar jag att vi kunde kastrera tidigare så man slipper råka ut för dessa bakgårdsuppfödareRynkar på näsan

MonicaLagerquist
2012-01-27 19:47
0

#45 Men det är ju inget giltgit kontrakt Såld katt är såld.

Headturners
2012-01-27 19:51
0

# 46  Monica det är jag fullt medveten om, som jag skrev mer än så kan jag inte göra…..

Hur gör du själv för att se till att dina sålda sällisar blir kastrerade????

MonicaLagerquist
2012-01-27 19:59
1

De katter som jag säljer som inte ska gå i avel kastreras innan de flyttar.

Jag tycker inte om att skriva avtal som jag vet inte är giltiga.Det känns som om man lurar köparna då.

Headturners
2012-01-27 20:10
0

#48 Hur gamla är dom då när du säljer dom??

Headturners
2012-01-27 20:13
0

#48 Ett kontrakt/köpeavtal är ju både till fördel för köpare och säljare, skulle aldrig få för mig att sälja en katt utan det.

MonicaLagerquist
2012-01-27 20:15
0

#49 Det är lite olika.Honor flyttar tidigast två veckor efter kastration.Så kastreras de vid 12 veckor så är de 14 veckor.Jag kastrerar endast katter som av medicinska skäl inte ska gå vidare i avel.

Jag har haft två honor med navelbråck och de åtgärdades och kastrerades innan flytt.

Headturners
2012-01-27 20:26
0

Okej jag har inte någon vetrinär i närheten som kastrerar vid så tidig ålder, men det hade ju klart varit bäst om dom gjorde det. Vet dock inte om det är det finns risker med att göra det vid så tidig ålder. Men jag får väl fråga en vet. om det…

mallabralla
2012-01-27 20:38
2

såg en jätte bra länk på siames i fokus om just vad som är giltigt kontrakt!

lägger länk här

http://siames.ifokus.se/articles/4e260c0588f47213f6010578-djuridik-for-uppfodare-och-kopare-av-katt?articles-2

jenay
2012-01-28 00:03
0

jag tycker det är oacetabelt och kasterar så unga kattungar dom bli ju

knäpp a i huvetj ag ha fått den info från säker källa somär uppfödre

själv som råkat ut för en katt som blivt kasterad så unga12 v ska man inte kastera en kattunge på. tycke rde tär helt fel att vet och uppfödre

med på det det är ju skamlöst faktikst.

och varför ge krav på att man ska kastrea sin katt när man betlat så mycket pengar för att ha den till utsl ex????Rynkar på näsan

mallabralla
2012-01-28 00:31
6

Utställning och avel är INTE detsamma!

det kan finnas otaliga orsaker till att en katt som är utställningsbar inte skall gå i avel, det behöver inte vara katten i sig utan flera led tillbaka.

att en person har en erfarenhet av tidig kastrering betyder inte att alla har det. utomlands görs det nästan alltid och det börjar komma även i sverige, många hävdar till o med att det tvärt om är bra för katten. det en person säger behöver inte alltid vara det rätta.

din vän kan ha haft dålig erfarenhet men man måste själv skaffa sig erfarenhet innan man kan uttrycka sig om vad som är rätt eller fel.

om du inte tycker det är rätt att kastrera tidigt så gör du inte det, men den som har goda erfarenheter av det förstår jag och sympatiserar med att de fortsätter göra det.

det är samma sak med allt.

MonicaLagerquist
2012-01-28 08:51
0

#54 Så du anser alltså att det är bättre att en kattunge med navelbråck antingen får gå med sitt navelbråck o-opererat eller att man opererar bort bråcket men inte kastrerar och sen fyra månader senare måste söva katten igen för att kastrera.

Läs på lite innan du kastar ur dig ankölagelser hit och dit.

Att kattungar blir knäppa i huvudet av att kastreras vad har du fått den infon ifrån?

Vad har du för erfarenhet av att låta en mycket kunnig veterinär operera en  kattunge?

Headturners
2012-01-28 08:56
0

Monica Jag tycker det är bra att du tog både navelbråck och kastrering i samma sövning.

Finns det rekomendationer för hur tidigt man kan kastrera kattungar, tänker mest på honor då eftersom det är lite mer omfattande än hanar?

Själv skulle jag helst inte vilja sälja kattungar före dom bytt tänder, men folk vill ju ha dessa små vi 3 månader Obestämd

Sussie

www.headturners.se

MonicaLagerquist
2012-01-28 09:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#57 Den veterinären som jag kastrerar hos vill helst ha kattungen vägades över ett kilo.När vi skulle operera Unni så valde vi medvetet att göra det vid 13 veckor istället för vid 14 veckor för att vi skull komma lite för långt in på sommaren med flugor ,värme  med allt vad det innebär i risk.

Unnis op av bråck och kastration gick toppen bra och hon var helt opåverkad efter op.Ingen tratt eller smärtlindring behövdes.

Så här såg Unnis mage ut direkt efter op.

Men det är väl du som uppfödare/säljare som bestämmer när katten ska flytta.Jag ser inget problem med att behålla kattungarna lite längre för att ha koll på hur tänderna kommer osv.

Förhoppningsvis ska köparen ha sin katt i 15-20 år och vad är då ett par veckor till hos uppfödaren?

A_KickEm
2012-01-28 11:13
0

Sv Veterinärförbundets rekommendation:

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-rekommenderad-kastrationsalder-for-katt/

Det är alltså upp till den enskilda veterinären om h*n anser sig ha den kunskap o utrustning som krävs för tidig kastrering och det är upp till den enskilda veterinären att göra bedömningen om h*n klarar av det vid den ena eller andra åldern. Min egen tolkning är också att om det går fel så skulle veterinären kunna ställas till svars för att inte ha följt rekommendationen.

Erna
2012-01-28 12:05
0

# 40

I detta fall gäller det en katt utanför EU, då man alltid måste betala vet.koll. Det behövs inte för katter inom EU.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2012-01-29 01:13
0

nej i ditt fall efts du var tjuvngen och op navelbråck anser jag väl det är lindriger för katten att inte behöva sövas mer än en gång men jag tycker man ska kastrar när katten är könsmogen pg aden kan bli knäpp i ghuvet jag ha tyvärr erfarnhet av det då jag sett och hört det.

jenay
2012-01-29 01:15
0

fast nu är de tju mycket ot här nu de tv aju priser vi skulle diks som är rimliga.

jenay
2012-01-29 01:15
0

fast nu är de tju mycket ot här nu de tv aju priser vi skulle diks som är rimliga.

yadhayezibas
2012-01-29 09:39
0

Om katten blev knäpp så hade det nog inte med tidig kastrering att göra. Varför skulle de bli det??

Jina
2012-01-29 12:49
0

Och då skulle rekommendationen vara efter könsmognad, inte efter 6 månader.

jenay
2012-01-29 23:41
0

jag bara vet den blev knäpp av för tidig katsrering .

MonicaLagerquist
2012-01-30 09:08
0

#67 Hur vet du det?

Mantissa
2012-01-30 10:22
0

Jag köpte min bengalhona för 8000:- (sällskapspris). Uppfödaren skrev sedan över avelsrätten på henne på mig några år senare. En kullsyster hade kostat 12' som sällskap pga ovanlig färg.  Avelspriserna var nästan det dubbla.
Men nu börjar bengalerna gå ner också, marknaden är rätt mättad.

Headturners
2012-01-30 11:14
0

En skrämmande sak var när vi var hos vetrinären förra veckan pratade vi med en vetrinär som också jobbar på ett djursjukhus i en större stad i sverige. Hon sa såhär:

ni hade ett bra år förra året som fick era kattungar sålda, vi hade så många uppfödare som kom in och avlivade 1-åringar som dom inte fått sålt och inte kunde behålla.

Jag tänker inte säga vilka raser det gällde, men jag kan säga att det var inte Perser och Exotic hon pratade om för det frågade jag..

Tycker det är helt sjukt och oaceptabelt, vad tycker ni???

heliotropes
2012-01-30 11:33
0

#69 Det låter hemskt.Rynkar på näsan

Eva // medarbetare på Perser

MonicaLagerquist
2012-01-30 11:40
0

Kattungar som inte blir sålda bor självklart kvar tills dess att rätt hem hittats.Avlivning finns inte som alternativ.Jag hade två hankattsungar från senaste kullen kvar länge.

Jag gjorde en utparning och de rakhåriga såldes som XLH katter.Katterna var drygt nio månader när de väl flyttade.Det hörde av sig en del människor men inga som jag ville sälja till och då får katterna hellre bo kvar.

Mantissa
2012-01-30 11:54
1

Ja, jag ser det som självklart att inte ta en kull om man inte har möjlighet att hålla på ungarna. Det är inga kylskåp man producerar och säljer
Nu har jag iofs bara tagit en kull, men jag skulle aldrig köpa av en uppfödare som inte var berädd att spara osålda ungar.

Silvestris
2012-01-30 12:26
4

Du "bara vet" att kattungar blir knäppa av tidig kastrering? Det är ju märkligt att inte en enda av alla de vetenkapliga studier som har gjorts, som dag täcker flera tusen tidigt kastrerade katter, visat detta.

Jag har kastrerat sällskapskatter tidigt sedan 2005 och vet av erfarenhet att kattungarna utvecklas till fullt normala katter. Den erfarenheten stämmer väl med de vetenskapliga studier som finns.

Vad gäller priser kostade min första devon 4500 kr. Det var för 12 år sedan. Idag går en sällskapsdevon på 6000-7000 kr. Relativt nytt är att avelskatter börjar säljas till högre priser vilket jag ser som positivt. Det ger, förhoppningsvis, mer kräsna köpare (betalar man mer ställer man högre krav) av avelskatter.

Headturners
2012-01-30 12:27
0

Ja det är fruktansvärt att avliva friska djur, man kan ju undra vad det beror på att man inte får kattungarna sålda!!!

7 månader har den äldsta kattungen hos oss varit innan rätt köpare kom, och jag är alltid berädd på att få ha kvar ungar..

MonicaLagerquist
2012-01-30 12:30
0

#74 Ja jag vet ju varför mina  inte blev sålda.

Men så är det ju när man sysslar med utparningar och får katter som inte blir av "rätt" ras.

Headturners
2012-01-30 12:39
0

#75 lite ot kanske men vad para du med och hur blev ungarna? låter mer som exprimentavel än utparningFlörtSkrattande (inget illa ment)

MonicaLagerquist
2012-01-30 16:27
0

Jag gjorde en utparning på min La permhona.Hon parades med en somali.Det blev 8 kattungar.Två lockiga och sex rakhåriga.

De två lockiga kommer att gå vidare och en av de rakhåriga har flyttat till en uppfödare i Österrike för att ingå i deras avelsprogram

http://www.blåkatten.se/kull10.htm

heliotropes
2012-01-30 16:47
0

#77 Skrattande Vilken härlig bunt!…..

Blir de många på en gång så tror jag ju att det är en bidragande orsak att de kan bli kvar längre. Det är min erfarenhet, och inte kan man gadera sig för mängden heller..utan det är bara att gilla läget när fertiliteten blir och är på topp..Tungan ute

Eva // medarbetare på Perser

Headturners
2012-01-30 18:01
0

#77 häftiga Glad Stackars mamman blir ihjältuttad Skrattande

jenay
2012-01-31 01:15
0

vill ni vet afå ni väl pm mig då. mvh jenay. härlig bunt.

Silvestris
2012-01-31 08:15
3

#80 Jag är inte ens nyfiken på hur du "vet" detta eftersom jag faktiskt vet att du har fel. Ingenting du "vet" övertrumfar vad alla studier samt min egen erfarenhet visar.

Headturners
2012-01-31 08:54
2

# Jag tänker inte strida emot om det finns nackdelar eller fördelar med tidig kastrering.

Men Silvestris, att du alltid hänvisar till studier och forskning är riktigt tråkigt…… Tungan ute Brätta istället om din egna erfarenhet i mildare ton, så skulle det vara mycket trevligare att läsa dina inlägg. Det är ju inte så att du är anonym lägre Skrattande

Sussie

Silvestris
2012-01-31 10:29
3

Varför är det tråkigt att jag hänvisar till vetenskapliga studier? De innefattar tillsammans flera tusen katter och ger en mycket bättre uppfattning om hur ingreppet påverkar katter än anekoter gör. Forskning är ju bra på det sättet att den hjälper oss att förstå hur saker och ting funkar.

Jag har dessutom delat med mig av mina egna erfarenheter. Kattungarna växer upp till fullt normala katter skrev jag tidigare. Kan väl lägga till att jag absolut inte har några negativa erfarenheter alls.

Min ton ändrar jag inte på. Den funkar överallt förutom på PiF. Stör ni er, läs inte.

Piapirayas
2012-01-31 12:15
0

Hej,

efter att ha läst alla era inlägg så har jag fattat VARFÖR jag inte får sålt mina sällskapskatter :(( JO, JAG ÄR FÖR BILLIG !! Jag brukar ta 3-4.000:- för mina sällisar ibland tom mindre då jag föredrar BRA hem framför mer kulor i plånboken ;))

Jag tar däremot betydligt mer för mina katter som ska gå i avel men där tycker att det ska kosta mer ;)

Någon undrade varför katterna som säljs utomlands är dyrare? Varför inte? man har ganska mycket förberedelser inför en flytt utomlands samt mer omkostnader för även här är jag tydligen lite ovanlig :) jag bakar in alla kostnader; katt, stamtavla, transfer…….. ja, mao allt utan resekostnaden vilket jag själv har uppskattat när jag har importerat mina katter. Man vet vad man ska ta hänsyn till mao inga "nya" utgifter som man kan ha missat men jag har även köpt katt o sedan har varje litet papper o stämpel kostat utanför :(

Jag väl "slå" ett litet slag för Prince här ;) som jag säljer som SÄLLSKAP eller utst. KASTRAT. Han är en helt OK PER d 03 även om han ser enbart röd ut ;))

Headturners
2012-01-31 12:57
0

#83 Ja nu har du ju varit med här oss ett bra tag, så det är väl på tiden du presenterar dig och visar dina katter Glad vore jätte trevligt.

Vi har en tråd där du kan skriva in ditt namn och stamnamn den hittar du högst upp och heter Vem är vem. Sen kan ja putta upp en tråd som heter Medlemspresentation, där kan du skriva lite om dig själv och ditt katteri Glad

Headturners
2012-01-31 15:09
0

#84 Prince är döläckerKyss hade varit kul å se en helkroppsbildFlört

Sussie

Piapirayas
2012-01-31 18:51
0

Sussie :) Prince blir trött i bena så fort han ser kameran :((

Han är en bra 03:a även om hans syskon är bättre 03:or ;)) tycker dom är helt OK med tanke på att jag har aldrig parat vitfläck mot vitfläck :) utan dessa är 4 el 5 generation parad 03:a-solid ;)

Pia

Piapirayas
2012-01-31 18:53
0

OJ, kan man bara skicka ett foto per gång?

Headturners
2012-01-31 20:37
0

Kanonfina 03.or Kyss

jenay
2012-02-01 01:45
0

denna tråden har ballt ur lite mycke OT  nu hörni det va diks om priser om priser ha gått upp el ner mycket sen förr. på olika raser.

jag tycker allt priset på våra kära huskatter gått upp men frågan är om dom är seriösa säljare??? om huskatt är vacc mm??

Jina
2012-02-01 12:46
2

Ytterst få är annat än på sin höjd avmaskade. Och kostar de mer än en hundring är det oftast pga påstådd rasinblandning

jenay
2012-02-02 00:30
0

tycker de t ärl ite dumt och avla på huskatt när dom finns så mång sav dom. stckars katter.

annzoo
2012-02-03 12:20
1

Mina bengaler säljs för 8-9000kr till sällskap och avelskatter från 12-16000kr. vilket är vanligt pris hos bengaler i dag. Dock kan priset stiga med inportföräldrar.

#68 nyfiken på vilken ovanlig färg kullsystern hade… blå, svart och silver tycker jag generällt har lägre pris än de vanliga färgerna

#54 knäpp i huvudet av tidig kastrering?  Tror de var något annat de berodde på än kastrering..själv har jag kastrerat en hane på 4 månader innan flytt och det ända som hände var att han lugnade ner sig. Han visade könsmognad vid 15v ålder.

Mantissa
2012-02-03 15:43
0

#93 kommer inte ihåg vad färgen hette. seal marble?

jenay
2012-02-04 03:39
0

jo men jag med fler tycker det är ocselptebelt att kastrear för tidigt. oj är bengaler så ovnlig fortfande pg apriset mena rjag???

mallabralla
2012-02-04 10:27
4

snälla Jenay det är inte överpriser! en raskatt med stamtavla kostar mycket pengar, vad vill du att de ska kosta? 100 kr tassen? en kattunge köpare får betala för uppfödarens arbete, uppfödaren i sin tur har betalat dyra pengar för att få in katter i sin uppfödning, det är inte gratis och det handlar inte om välgörenhet utan ett pris finns där av en anledning och det är för att katten är VÄRD det priset efter uppfödarens alla utgifter runtomkring uppfödandet av kattungen, om uppfödaren får betala dyrt för sina avelsdjur är det ju inte konstigt att hon måste ta ut en viss summa från de som köper kattungar från henne för att kompensera det hål i plånboken det har blivit, annars ligger man ju back 10.000 tals kronor för att man ska göra kattungeköpare till lags och ta billigare priser, vill man ha en specifik katt så är man villig att betala det priset, passar det inte så får man köpa en annan katt, vad är det som är så svårt att förstå?

mallabralla
2012-02-04 10:32
2

dessutom tycker jag att man måste ha personlig erfarenhet (då menar jag att inte bara gå efter vad en person sagt och vad en katt råkat ut för) av något för att kunna avgöra om något sådant som tidig kastrering är bra eller dåligt, om 1 av 10 säger att det är dåligt men resten säger det är bra, vem ska man lyssna på?

annzoo
2012-02-04 10:57
2

#94 ok om det var seal sepia så är den fortfarande ovanlig, känner bara till en sepia marble i avel.

#95 8-9000kr är inget överpris om du vill ha sällskapskatt men om du köper en billig sällskapskatt för att avla på då är de fel (oavsett ras). Då man köper en avelskatt, köper du även garantier om katten inte skulle hålla för avel.

Kollar du på priset eller annat (tex stamtavlan, hälsa mm) då du köper en katt? Jag har tom en köpare som korsade hela sverige i snöstorm för att köpa en 5 månaders kastrat för 8000kr…

[MonEnil]
2012-02-04 11:05
0

#95 Sitt arbete kan en uppfödare inte räkna med att få betalt för så länge det är en hobbyverksamhet. Med riktigt höga priser måste man också vara medveten om att det bara behövs att man säljer för 30 000 kr/år för att man ska bli momsredovisningsskyldig.

mallabralla
2012-02-04 11:17
1

nej, en uppfödare kan bara hoppas på att det går plus minus noll, annars skall det ju skattas, och har man lyckats göra katteriet vinstrikt så är det bara att gratulera och välkomna till den lilla skaran, men då krävs det också att man har fler avelskatter än 6 för att hela tiden producera avkommor.

mallabralla
2012-02-04 11:31
2

en fråga också till Jenay, läser du ALLA svar du får här i tråden? för det känns som du ställer samma fråga om och om igen och vi svarar men du verkar ändå inte förstå, menar inget illa om det lät så men jag undrar eftersom vi sitter och försöker förklara detta med priser på raskatt men du ändå tycker det är dyrt.

A_KickEm
2012-02-04 13:04
0

Så länge uppfödare inte ens kan få täckning för sina kostnader så kan det aldrig vara för höga priser - och i kostnaderna ska ALLA kostnader för avelsdjuren räknas in….under hela deras liv (eller så länge de bor kvar)! Samt kringkostnader för utställning, telefonsamtal, resor mm mm mm

OM en hobbyuppfödare något enstaka räkenskapsår lyckas få några kronor betalt för sitt arbete så är det inte något fel med det - bara att gratulera - så länge skattelagstiftningen följs!!!

Hobby definieras inte som något man inte får betalt för - en hobby är något man gör utan vinstSYFTE!  Sen kan man naturligtvis inte ha hur mycket vinst som helst år efter år utan att det anses vara något annat än en hobby.

[MonEnil]
2012-02-04 13:33
0

Jag tror inte att många avelskatter och att hela tiden producera avkommor är något recept på att göra ett katteri vinstrikt. Kostnaderna ökar ju i samma takt och ju fler ungar som föds desto mindre exklusiva blir de. Marknaden blir mättad och priserna sjunker. Många som har börjat i storstilad skala har försvunnit lika snabbt när den förväntade vinsten inte har infunnit sig.

A_KickEm
2012-02-04 16:19
0

Många nya uppfödare inbillar sig att man tjänar pengar på uppfödning vilket knappast någon gör och de går in i det för att tjäna en slant och efter några år så inser man att utgifterna vida överstiger inkomsterna. Att gå in i detta med vinstsyfte är blåögt och dessutom tror många att dom ska håva in skattebefriade inkomster (vilket några kanske gör för dom struntar i att deklarera).

På hund finns uppfödare som driver verksamheten som firma och som alltså har inkomster av uppfödningen - men det är då sådana med väldigt många avelsdjur och större anläggningar. Ingen "familjeuppfödning" precis.

Det är ungefär lika stora utgifter med katter som med hundar - men bara drygt hälften så mycket inkomster.

Mantissa
2012-02-04 20:59
0

om inte jag är helt felinformerad så måste man deklarera och skatta sin hobbyverksamhet och understiger vinsten en viss summa så får man tillbaka skatten till återbäringen.

#98 ja seal sepia hette den nog! det var tre sånna syskon i kullen vill jag minnas, men de andra två var spottade och såldes som sällskap. tyvärr gick inte marblen vidare i aveln, då hon inte blev dräktig trots upprepade försök.

A_KickEm
2012-02-04 21:51
0

Ja, man ska deklarera om man går med vinst - och den beskattas från första kronan. Går man med förlust är man inte tvungen att lämna in deklarationen men det kan vara klokt att göra den ändå och spara den, dels för att kunna visa upp räkenskaperna vid en kontroll och dels för att förluster är avdragsgilla mot framtida vinster i fem år.

Momspliktig blir man vid en omsättning över 30000 dvs om an säljer kattungar eller lånar ut sin hane och tar in minst 30000 på det. Momsplikt innebär redovisning oavsett vinst eller förlust.

Nu är det  så att skattemyndigheterna tar inte så hårt på det där med momsplikten vid hobbyverksamhet, i vart fall inte när det gäller uppfödning - en gissning är att dom vet att om vi redovisade moms så är det sannolikare att dom förlorar pengar o uppfödarna får pengar tillbaka. (har pratat m skattemyndigheten om momsfrågan o dom tyckte inte det var "så mycket att bry sig om")

Hunduppfödare har drabbats av skatterazzior men jag har inte hört om någon enda som ertappats med odeklarerad vinst - för det finns ingen vinst att deklarera Cool

Jag deklarerar o fyller rätt blankett men lägger det i en låda eftersom det alltid är förlust - men har funderat på att börja skicka in samt särredovisa momsFlört

mallabralla
2012-02-04 21:51
0

ja jag sparar alla kvitton och deklarerar som hobbyverksamhet.

vill ingen visa lite bilder på era vackra bengaler som ni pratar om? de är så otroligt vackra och sepia har jag aldrig sett <3

jenay
2012-02-05 04:19
2

visa bilder på en ny tråd då inte här. jag läse ralla inlägg faktikst. och jag vet att man inte tjäna på sin uppfödnig.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.