Funderar kring ålder på perser/exot.
Jag funderar en hel del på om de kanske inte blir så gamla? När jag kikar runt på olika hemsidor, så tycks de bli kanske cirka 5-8 år. Vad beror det på? Spelar det roll,vilken typ av liv de levt? De flesta är ju ändå välomhändertagna innekatter. Finns det ngt som äär genetiskt, kort livsspann?
Min mormors gamla siameser, blev 15-19. Jag vet flera "vanliga" huskatter, som närmat sig 20, såvida de inte blivit överkörda eller liknande.
Min katt är 5 fem år nu och jag har för mig att hans mamma fick somna in vid ca:6 år, pågrund av njurarna. Ja, jag funderar…
Vad är era erfarenheter?!
Har haft två perser som båda blev 10 år.
Jag har hört att livslängden är ca 10 år, men har sett en hel del perser som blivit äldre. Så låg ålder som du skriver har jag ej hört talas om.
Hej,
mina blir ofta mellan 10-15 år just nu har jag en som går på sitt 14år och tycker att hon är en tonåring :) lite slank men har alltid varit det ;)
Jag tror att många katter (PER/EXO) har lite kortare liv beroende på att många har angett PKD som skäl att ta bort dom :( jag har en 10 åring som har PKD o han mår bättre nu än som ungkatt :) Han har lovat mig att han ska leva "alltid" :))
Pratar vi omplaceringskatter, hittekatter m.m. så har ju dessa oftast haft det tufft och det måste ju spela roll iaf i min åsikt.
Vet inte om detta hjälpte dig i din fråga men jag har iaf 30 års erfarenhet av perser o exotic :)
Pia
Raskatter blir oftast inte lika gamla som "Bonnkatter"
Per/Exo ligger på 10-15 år men kan bli äldre, vi hade en tant som ringde oss hennes perser som min sambo fött upp blev 17 år 
Sussie
Medellivslängden på perser/exotic kommer sannolikt öka eftersom PKD har varit ett problem, men det är nu undanröjt då de flesta uppfödare idag endast använder DNA-testade och anlagsfria katter.
Tillägger vad våra fick avlivas för. Den första persern vi hade som sällskapskatt och hon fick hjärnblödning och behövde tas bort hastigt. Vår andra som vi hade fram till i höstas, även hon var sällskapskatt (hade varit utställd som liten med fina resultat), fick problem med njurarna och vätskebalansen, så hon fick gå vidare innan hon skulle börja lida av det, veterinären sa att hon inte hade mer än ett par månader kvar. :(
Vi hade katterna vid olika tillfällen, men båda köptes som vuxna 5 och 6 åringar.
Låter ju bra ju
då kan jag få sällskap av min "misse" flera år till kanske Han är både pigg och glad och blir allt mer personlig med åren.
Livslängden är olika för olika avelsgrupper, linjer mm.
Mina silver/golden blir oftast 14-16 år.
Den äldsta blev 18 år och somnade in under natten av ålderdom. Hon hade aldrig varit sjuk i hela sitt liv. Hon tävlades tom när hon var 16 och 17 år då hon var i superkondition och Vann! Kan tillägga att min veterinär hade kollat hennes hälsa dagarna innan utställningen.
Vår huskatt är nu 16 år och pigg som en mört. På vintern vill han inte gå ut, men på våren-sommaren då jagar han möss ute. Gammal man gör så gott han kan. Han är alltid lekfarbror åt alla småttingar hos oss.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Min röda persertjej blev blev 18 år och fick hastigt en stroke. Hon hade aldrig varit sjuk före dess. Hon gick bort ifjol. Kom från Eddors.
#8 vad hette hon i stamtavlan? Tänk att du fick 18 år med henne, du måste ha massor med fina minnen 
# 9 Hon hette S*Eddore´s Roxanne Shanté och en av er här på sidan har henne i stamtavlan till en exotic. Hon kom som omplacering till mig vid 9 års ålder och hon var en underbar katt. Så mild och alltid glad. Otroligt lätta att bada föna och snäll emot andra kissar. Saknar henne så. Lilla hjärtat.
#9 En sak jag tänkte på när hon började bli äldre var att hon fick mycket våtmat för jag var rädd om hennes njurar. Hon älskade också strömmingsfiléer. Kunde ta 4 st på raken. Hon hade också en suverän mage så hon blev aldrig dålig i magen även om hon fick smaka lite olika saker.
Det här låter ju betryggande, ibland undrar jag om han kanske blir riktigt gammal, trots strulig mage.
PÅ tal om ålder på gamla katter!
Min äldsta Colourpoint blev snäppet 17 år gammal / gamla linjer , svenska!De
kissar som fått lämna oss , tyvärr i år tre stycken.
Alla tre av åldersjäl/ 16- 13 år gamla.
Mvh /Gujje
Min kastrat hane Nils är 8år och lider av HCM han är pigg och mår i övrigt bra
Hälsn Annelie
Normal ålder för perser tycker jag är 15-17 år om ingen särskild sjukdom tillstöter dessförinnan. Flera av mina avkommor har blivit omkring 18, den äldsta jag känner till 18½. En som köpte kattunge av mig för några år sedan berättade att hennes gamla katt hade blivit 22 år. Det var en svart perserhona som hon ställde ut i början på 80-talet.
oj inte visste jag att de tfinns så gammla per och exo h abara hört talas om en huskatt som blev 24 år. lite häftigt. min husis är nu 11 år.bli 12 i maj.pigg och tjatig som en 1 åring.
ha en bra dag. kram