Köpes
Alla raskatter ska ha stamtavla oavsett syfte. Sällskap är inte så "bara". De flesta raskatter säljs till sällskap.
Ber om ursäkt för min formulering. Jag har två perserkatter sedan tidigare. Den ena är upphittad i en park så hon har inte stamtavla
och den andra som är en Chinchillaperser från den gruppen av katter som varit med i en tidigare diskussion här på Perser i fokus om avlivningshotade perserkatter. Hon har inte heller någon stamtavla fastän hon kommer direkt ifrån uppfödaren.
Med sällskap menar jag att jag inte alls är intresserad av utställning eller sådant.
OK, jag förstår. Jag ville bara varna för oseriösa säljare.
Tack det var snällt. Egentligen behöver det inte vara en perser eller exotic heller. Jag har hört att Maine coon och Rag doll är lugna katter också så känner någon till någon sådan (även om det egentligen är fel forum för de här raserna) så tveka inte. Tänkte att någon här kanske har några kontakter.
Perser och exotic trivs bäst med andra perser och exotic. Ett tillskott av en i förhållande till perser så dominant ras som maine coon tror jag kan orsaka stor vantrivsel för de katter du redan har.
Oj, det visste jag inte. Det vill jag absolut inte. Min ena katt är världens lugnaste och snällaste och sävligaste katt som finns. Min andra katt, Chinchilla persern, är jätterädd och mesig av sig. Däremot är hon väldigt kontaktsökande med min andra katt. Chinchilla persern är inte jätteintresserad av mig. Förutom när det handlar om mat. 
Förlåt Ts för att jag lånar din tråd lite, men en fråga till MonEnil. Jag har en ragdoll hane på 8mån och jag har haft perser förut. Nu ska jag skaffa en kompis till min ragdoll och ska titta på en exotic i veckan. Jag har hört att exotic kan vara lite vildare än perser. Min ragdoll är lugn och snäll men även väldigt lekfull ibland . Passar inte exotic bra med andra raser?
Lindusfia, hoppas du hittar en passande katt :-) Blocket svämmar ju över av katter som behöver nya hem.
Jo, jag har varit där och tittat. Mitt problem är att jag lider av extrem åksjuka så jag kan inte ta mig så långt bort ifrån Göteborg. Det är därför jag undrade om det fanns någon i Göteborg. Jag har sett hur fina som helst på blocket. Men ingen är så nära så jag lätt kan ta mig till dem. Och det är lite mycket att begära att säljaren skall ta sig till mig.
Jag har en vän som har Maine Coon och Perser och det har gått jättebra. Vi har några Perser i olika åldrar till salu. Dock så bor vi ju inte vid Göteborg. 
#7 Ragdoll vet jag inte så mycket om, men det stämmer att exotic kan vara livligare än perser. De har ju andra raser i sin bakgrund än de rena perserlinjerna. Det varierar förstås med individer, så du kan säkert prata med uppfödaren du ska titta hos så att ni båda kommer fram till om de kan passa ihop.
Det gick fort, hoppas de ska trivas då! Hur menar du blandning? Antingen är hon perser eller exotic, beroende på pälslängd.
Du vet att pappan är exotic så han ej är en lösgående huskatt? Är en stor sådan bransch tydligen för att folk vill tjäna en hacka o inga viktiga tester är gjoda på föräldra djuren.
Jag skall kolla upp det. Det gör inte något om hon inte är renrasig. Det är mest perser-tempramentet som jag är ut efter. Jag har nämligen en amazon papegoja som går lös här i lägenheten och eftersom mina andra två perserkatter saknar helt jaktinstinkt så passer perser och papegoja så bra ihop.
Hoppas ingen tog illa upp nu.
# 17 Ja, det är en stor bransch för skojare, men tyvärr är det ju så att så länge det finns köpare som vill bli lurade kommer det alltid att finnas lurendrejare.
lindusfia : Jag tycker att det är jätte fint av dig att du tar hand om katter som behöver hem. Lycka till med din nya katt och hoppas att allt går jätte bra =)
EDIT: Sidan hade inte laddat färdigt så det sista jag såg var att du fortfarande letade. Låter inlägget ligga kvar ändå av uppenbara skäl.
Jag ville bara tipsa om den här killen som riskerar att läggas ut på blocket, trots att du väl helst letade efter en kattunge. Han heter River och är 2,5 år gammal och har allt (jag skulle gärna ha tagit honom själv om jag inte hade fullt upp), är ID-märkt, kastrerad, vaccinerad, stamtavla, etc…
Då jag haft kontakt med uppfödaren, verkar han vara en rastypisk Ragdoll. De är som du säkert vet kända för att vara otroligt snälla och lugna, tålmodiga med allt och alla, lekfulla och keliga.
Jag vill så gärna hjälpa den här killen så jag tänkte att jag skulle berätta om honom här. De nuvarande ägarna har inte satt något pris på honom utan vill enbart att han ska få komma till ett bra, nytt hem.
PM:a gärna om du/någon annan som läser detta vill veta mer.
gud, han var så vacker <3 synd man inte har plats :(
Sajtvärd på Perser iFokus
Han är en riktig skönhet! Men tyvärr så har jag ju hittat min lilla nya tjej. Hon flyttar in i nästa vecka. En fjärde katt går inte. Jag bor bara i en tvåa. Och jag tror att en kille skulle störa min lilla grupp. Jag hoppas ni hittar ett fin hem till honom. Som sagt var, riktigt fin var han. Ser ut som en modellkatt 
Såg just att jag missat de senaste inläggen, klantigt av mig. Hoppas att någon annan kanske får upp ögonen för honom. Jag känner inte dem som har honom just nu men jag har deras kontaktinformation.
I onsdags flyttade lilla Vera in. Hennes pappa är en creméfärgad exotic och hennes mamma en chinchilla perser. Hon är jättesöt och snäll. Mina två andra katter har mottagit henne på olika sätt men båda verkar acceptera att hon är här. Jag är så glad.
gud vad härligt att höra! lycka till!
hon var ju för söt!!!!
gud va söt hon är bli hon blandras då när det är per och chincilla???
ha en bra dag. kram
Om far är creme och mor svarttippad chinchilla, så måste din hona vara sköldpadd shaded silver, eftersom döttrarna bara kan bli paddor. Kolla efter avvikande rosa eller gula fläckar i tippingen eller på trampdynorna.
Lycka till!
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
svarttippad betyder att endast spetsarna på hårstrået är svart, resten är silver, så den upplevs som grå. Shaded betyder att lite mer av hårstrået är svart ca 1/3 och chinchilla ca 1/7
Nej chinchilla är bara en färgvariant av perser, det är ingen egen ras. så de är renrasiga per. men denna katt på bilden är ju exo
aha ok
ha en bra dag. kram
Men jag har sett Veras mamma. Hon är helt kritvit. Precis som min egna chinchillaperser. Hon såg inte grå ut. Och pappan var ju som sagt var cremefärgad exotic. Så där gul/cremefärgad. Vera är ju resulatet av de två. Hon är liksom gråspräcklig.
det har med genetik att göra och anlag osv. det är inte alltid lätt att förstå ;) en hel djungel.
ja det är ju inte fullt så enkelt :) då måste du titta i mammans stamtavla., kanske finns solida eller shaded silver bakom? Chinchillor är aldrig helt vita, de är genetiskt svarta, eller någon annan färg för den delen.
Chinchillan är inte helt vit,fast den kan uppfattas vit.
En helt vit katt har rosa trampdynor och rosa ögonlajning,rosa läppar och rosa synlig ovan nos och ingen färg alls på topparna,på några hårstrån.
En Chinchilla och en Shaded silver är en genetiskt svart katt. (som är vanligast,finns även blå)
Kolla våran artikel om våra grönögda varianter inom rasen Perser.