Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 12968 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Rinnande ögon - tips?

Vi har redan tid hos veterinären om några dagar så det behöver ni inte påpeka. Vår katt, en perserblandning, har haft smuts runt ögonen ett tag, men vi har lyckats hantera det rätt bra. Nu däremot rinner ögonen märkbart och värst var det för några dagar, dock vet jag inte varför det kom just då och varför det sedan blev "normalt" igen..

Det vi gör nu är att torka av med bomullsrondell fuktad i ljummet vatten varje dag och när det var som värst så gjorde vi det flera gånger per dag. Försökt ge ögondroppar men det lyckas vi inte så bra med. Har inte köpt Eye Envy eftersom det väl bara är för att ta bort missfärgningar, inte "lösa upp" intorkad smuts - eller?

1) Finns det något sätt att självbehandla en katt vars ögon rinner rätt rejält? Hur håller man det rent runt ögonen och hur löser man upp de klumpar av smuts som bildas i pälsen under ögonen och samlas runt ögonen som vore det en "kajalrand" av smuts?

2) På ena sidan under ögat är det hårlöst och lite varigt för att smuts på något sätt rivits av och dragit med sig pälsen. Vågar jag ta klorhexidin där eller är det för nära ögat? (obs, det är en bit under ögat, inte precis under men ändå rätt nära).

Hjälp tack :)

heliotropes
2

Det kan ju vara en kombination av både bakterie och svamp,om fukt får ligga länge är det gynnsamt för båda. Du får invänta och se vad du får för svar av veterinären,och vad du kommer att behöva.

Just nu kan du fortsätta att göra som du har gjort,tvätta och håll torrt, men du kan byta ut det vanliga vattnet med ett saltvattenkok, då de kan hjälpa att ta dö på endel "bassilusser".

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

hur gör man eget salt vatten kok kanse dum fråga el köper man de tpå apoteket???

Skrattandeha en bra dag. kram

[silkesnosen]
0

hm beror på hur katten ser ut, men det kan vara ett "normalt" tillstånd om han är mkt trång och platt???? Eye envy lugnar, begränsar flödet och hindrar så att det inte blir lika missfärgat!!!! kan oxå anv jean-peau öginvatten för att få bort missfärgningar….börja med att blöta upp med ljummet vatten, på en baby-lapp. Jag tycker att det är bra att gå till veterinär, men det vet inte alltid hur det kan vara med perser..om han nu e typisk i utseendet, el har en knäck på tårkanalen el så. Undvik för guds skull..shield o sådan skit man kan få från veterinären.

p.s använd inte klorhexidin o sådant..käre nån d.s

[silkesnosen]
1

jo, just det, eyeenvy..fugerar perfekt på huden där håret försvunnit, läker fint o hjälper huden.

Headturners
1

Kan du lägga in en bild på katten ögon, vi har ju utbildade vetrinärer här som säkert kan råda dig innan du har tid hos vet.

Sussie

Vinbärskatten
0

Använd ögonvatten som du köper på apoteket för att göra rent runt ögonen med en bomulls pad, och sedan torka med en bomulls pad Ordentligt, använd sedan Eye Envys helande puder. istället för ögonvatten kan du även använda eye envy tear stain remover. detta ska även lugna rinnande ögon.

Vi använde vatten några dagar för att vi hade slut på eye envy tear stain remover, vart inte alls så bra. då våra katter började rinna jätte mycket i ögonen.

Använd alltid eye envy helande puder, det tar även bort fukt som kan ligga kvar när du har gjort rent.

Finns inget bättre än Eye envy produkter.

Hoppas det löser sig.

Erna
0

Får man slut på eye envy, kan man koka eget medel i mikron. Koka upp en skvätt vatten med lite salt i, så pass att det precis smakar lite salt. Ha några dagar i kylen och gör nytt sen.

Bordsvatten funkar också väldigt bra (t ex Loka) men Eye Envy är bäst!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Highonbluetomorrows]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för råd! Jag ska definitivt kolla upp Eye Envy igen, trodde faktiskt bara det var rent kosmetiskt. Tills veterinärstiden blir det koksaltlösning i alla fall. Ska fixa det nu direkt :).

Katten är inte typad som en perser. Är en huskatt ser ut som en huskatt ^^. Men hans mamma var perser med stamtavla i alla fall, vet inte om det är därifrån ögonproblemen kommer dock. Känns lite som att något var "fel" med henne i alla fall om ägaren gick och fick huskatter på henne… men det är lätt att vara efterklok…

#3. Klorhexidinet gällde det sår han har under ögat, är rädd att det ska bli infekterat av den smuts som samlas runt omkring. Men ok jag ska helt enkelt fortsätta hålla det så rent jag kan.

Här är en bild på hans öga när det rann som värst häromdagen. Såg förj**ligt ut men det försvann efter bara någon dag, nu rinner ögonen inte alls så mycket men smutsen (det svarta på bilden) har förvärrats och samlas under ögonen ungefär i samma form som "tåren" på bilden. Ibland kommer han åt att klia sig längst ner och kliar då upp sår i huden eftersom smutsen drar av päls =/.

[silkesnosen]
0

Hmm kolla så att han inte fått ngn infektion förstås, finns ju kattsnuva o annat. Sedan kan ju ögonrinn vara genetiskt förstås. Min ser ju ut så när jag inte tvättat honom på kanske två-tre dagar….men min e ju mer typad som du ser på bilden…Eye-envy e kanon!

ska lägga upp en bild på honom när "matte" inte hunnit och det torkat in, så får du se om du känner igen det(hua ser hemskt ut, men han mår bra, det ögat med massa gojs under o runt…där har han en knäck på tårkanalen, då han är sned, så har ett visst konstant flöde)

Headturners
0

#8 Jättebra att du har en bokad tid hos vet. det kan vara virus eller Clamydia eller bara en lätt infektion.

Var inne och tittade på din blogg och kunde där se hela ansiktet på din katt, han ser ut att ha fin ansiktsanomi så jag tror inte det är något han ärft från föräldrarna.

#9 Det där såg inte roligt utRynkar på näsan Man ser ju på bilden att din kisse är mycket skev, kan man göra något åt en knäck på tårkanalen??

Sussie

[silkesnosen]
0

Nej, inget att göra, utan att hålla rent, vilket du kan se på min andra bild går bra. Det var ju därför han såldes som sällskapskatt och han är den bästa jag kan tänka mig…han har även en dragen tand pågrund av det här….den bästa katten..:) De lustiga är att jag inte ens ser det längre…kan lägga in ett finare foto..ville bara visa ett exempel för att exemplifiera.

[silkesnosen]
0

Se om jag finner ett framifrån… Här är han 3,5 kanske…

[Highonbluetomorrows]
0

#9. Precis så, fast lite värre =/. Han får jättelätt smuts i nosen också men det är vi rätt bra på att få bort även om katten inte tycker så bra om oss just då :P. Tyvärr har stackarn svarthaka också så han ser alltid jättesmutsig ut i ansiktet! Är rädd att folk ska tro att han är rent vanvårdad… speciellt som vi gör vårt bästa för att ta hand om alla hans små problem :(. Har din katt alltid haft rinnande ögon eller kom det med åldern och i så fall vid vilken ålder? Min misse har "kisat" en del hela sitt liv, blev smutsig runt ögonen när han var runt 9 månader och nu när han är ett år så blev det ungefär som på din bild.

#10. Den där "flytningen" han fick ur ögat häromdagen (som jag la upp bild på) kom verkligen från ingenstans och det var då vi ringde vet första gången för att rådgöra. Eftersom det inte var grönt eller gult och han mådde bra kunde vi dock avvakta. Jag tror inte att han är sjuk, särskilt inte som "flytningarna" ur ögonen försvann - men vi får se vad vet. säger! Hoppas han är frisk i alla fall, stackarn.

Headturners
0

#12 Jättesöt är han där Kyss

[silkesnosen]
0

#14 vet…han e mitt hjärta, men han vill leva som ensam katt, så jag får sukta genom att kika på andras katter :)

#13 Han har alltid varit så o kommer att förbli, men eye-envy funkar kanon. Jag tror också att det är lite ärftligt huruvuda det blir rött snabbt o så. Min katt e van vid hanteringen, så han e helt avslappnad tills jag e klar, tror det e viktigt att göra det till en rutin..o efter några dagar har du jobbat in tillräckligt med pulver i pälsen,, så att det lugnar sig.

[silkesnosen]
0

jo just det han hade svarthaka tills han var ett kanske, sedan försvan det…o peta näsan ingår ;)

[silkesnosen]
0

#14 Gick in o kikade på dina kattungar, så sööööta :)) Käre nån vilka hårbollar!

Headturners
0

Tack snälla Glad

[Highonbluetomorrows]
0

Vi har tvättat med koksaltlösning på bomullsrondell två gånger idag men ingen av gångerna fungerade det särskilt effektivt. Vad gör jag för fel? Eller snarare: hur ska man göra för bäst effekt?

Ska man försöka blötlägga så mycket som möjligt eller tvärtom ha det rätt tort på tussen/runt ögat? Tog jag för lite salt (en tesked/en liter vatten)? Ska vattnet vara varmt, ljummet eller kallt? Borde jag köra med topz i stället? Eller ska jag bara "skrubba" hårdare? (jag tog det rätt försiktigt nu)

Ja ursäkta för frågorna men jag blev så glad över tipsen och nu fungerar det inte, frustrerande :P.

heliotropes
0

Jag vet inte exakt några mått,jag brukar göra som Erna skriver här ovan. en tsk på en liter vatten låter för lite,skulle tro att man bör minst ha en matsked per liter. Det ska smaka salt men inte överdrivet.

Själv använder jag mej av vanlig bommul,tvättar med en ganska våt,men inte så det droppar om det. Tvättar från ytterögat och inåt vrån,skulle det finnas något torkat "bös" efter kanten så petar jag bort det försiktigt med hjälp av nageln,efter att det har blivit uppblött. Ljummet är väl att föredra. Torkar torrt med vanligt mjukt papper.

Tänkte på hans rinnighet, han kan inte ha utveclat någon form av innåtrullat ögonlock,så hans "fransar" stör? Det bör veterinären se när du visar upp honom,det kan ju även vara en form av allergi. Det är som sagt mycket som kan vara orsak.ObestämdSå det är bra att det kollas upp.

[Highonbluetomorrows]
1

#20. Tack för svar! Trodde att det skulle räcka med saltlösningen för att få bort det intorkade men ok, då ska jag försiktigt pilla bort det i stället.

Ja, jag är rätt spänd på vad det kan vara. Om det är trånga tårkanaler, foderallergi, hårstrån, ögonlocken… Är dock lite orolig för att de ska behöva utföra massa jobbiga tester, då jag redan tycker så synd om min lille (store) katt… Men det ska bli skönt att veta! Jag kan skriva här när ni varit hos vet :).

Vi har dock inte tid förrän på tisdag tyvärr, då vi valde en privat veterinärklinik där det bara jobbar 1-2 personer. Vi hade möjlighet att komma in tidigare om vi skulle gå till djursjukhuset, men där har vi varit två gången varav den första var en direkt dålig erfarenhet med otrevlig personal, och den andra gången fick vi inga direkta svar på problemet vi kom dit för. Så vi valde att hellre vänta några dagar extra och gå till den veterinär som vi litar på :).

heliotropes
0

#21 Visst är det skönt med veterinärer som man får förtroende för,men ack! de brukar bli för populära…av väntetider att döma.Obestämd

[silkesnosen]
0

Jag gör så här :

1.Blöt upp med ljummet vatten och en babylapp. Pilla bort lite med nageln, genom babylappen…

2. Torkar med mjuk pappersnäsduk.

3. Jean-peau ögonvatten, för att få bort röd missfärgning.

4. Lägger på Eye.envy puder, med topps, rulla på runt om och i tårkanalerna. Utan det slutar/minskar det inte att rinna och det brukar lugna ögat. Ju mer gojs runtomkring, ju mer irritation.

Han kan ju vara född med trånga tårkanaler el nåt, men såvida det inte är att han fått ngn bakterie el liknande så fungerar det här o försök att inte vara där o fixa hela tiden. Ögat behöver vila.