Utställningar på 60 talet
Har en liten fråga ? Är det någon som vet hur burskynkena såg ut på 60talet ?Har fått för mig att de skulle vara helvita en gång i tiden.
Frågan ställs så klart med Sydkattens utställning i tankarna
//Sylvia
Hej Sylvia
jag tycker att du ska fråga Eivor Andersson om det. Hon började gå assistent på 60-talet så hon vet säkert. Det är nog det enklaste.
va det hård konkerans då än vad det är nu på utsl bland per och exo el ??
ha en bra dag. kram
EXO fanns inte och blev inte godkända förrän långt senare, minns inte när. Kanske på 80-talet???
Först ingick de i kat.3 KH men blev flyttade till kat. 1.
Vita burskynken har krävts av och till, och ibland bara på vissa utställningar.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Exotic eller exotiskt korthår, som rasen då hette, godkändes i FIFe 1986, men redan i nr 4/72 av Våra Katter fanns en översatt artikel om rasen från Cats Magazine. Den beskrevs där som "en hybrid efter en parning mellan perser-burma, perser-siames, kort sagt mellan perser och vilken korthårsras som helst". Den godkändes i CFA 1966.
Konkurrensen var säkert minst lika hård på 60-talet som nu. Föreningen Perserkattens första utställning den 3-4 mars 1962 hölls i Kungshallen i Stockholm. Utställningen var bara för perser, ungefär 60 anmälda. Burskynkenas färg vet jag tyvärr inget om, men jag kan citera det mesta av inledningen i katalogen:
"Vi har ägnat de långhåriga katterna hela vårt intresse och vill nu visa dem även för Eder. Varför - frågar Ni. Jo, därför att persern är ett synnerligen lämpligt sällskap för folk som bor i själva stenstaden. Den gör inget anspråk på att vara ute, den hörs inte i lyhörda hyreshus och den sitter inte och tjatar vid dörren när matte och husse går ut. Dessutom är den lekfull, dekorativ och klok. Hoppas att Ni efter titten på våra älsklingsdjur inser att perserkatten är katten med stort K."
ja och den är ju katten med stort "K"
Men tyst i lyhörda hyreshus, den beskrivningen har inte min hane läst ;) hahahah
Sajtvärd på Perser iFokus
hur ha det varit med popuälritetn då när det gäller per och exo?? vet att per ligger på 5 platsen i statstiken på sverak.
ha en bra dag. kram
Varför så mycket olika frågor på detta forumet? i en o samma tråd.
Kommer det en tråd som man kanske skulle kunna svara på , så kommer det upp en annan fråga i nästa mening, som inte till hör frågan som man undrar över.
Exo , fanns ju inte vad jag kan minnas på 60-talet?
Kanske bara jag som tycker?
För att gå emot strömmen, så skickar jag en liten bild på min lilla söta Tibbetanska Spaniel på 7 veckor.
Mvh / Gujje
Att det blev flera frågor just här beror antagligen på att rubriken ger utrymme åt så mycket mer än trådskaparens fråga om burskynken. Man blir osäker på om tråden ska handla om utställningar på 60-talet eller enbart om burskynken på 60-talet. Därför var jag också osäker på om jag skulle svara, men dristade mig till detta ändå.
Att en tråd halkar in på lite sidospår gör ju inget,det är väl därför det kallas tråd
Men lite synd är väl att många nya "ämnen" som kommer in i en tråd kunde ha skapat egna intressanta trådar,som säkert hade gett fler svar och funderingar.
Så länge man inte kommer in och skapar några heta disskutioner med otrevligheter och påhopp, som i sin tur gör att tråden "barkar ur" är det som sagt ok! men lite synd.
Jättesöt!
Liten plutt du visar upp Gujje! Ps. Du kan skapa en egen tråd i gruppen allmänt prat och visa upp dina pluttisar.
Vi kan nog klämma in några sådana med..hihi!
hur menar måste jag skapa en ny tråd bara för att mina frågor inte handla om burskynken men det handla ju om allmäna frågor om 60 talet ju.
ha en bra dag. kram
Det är som MonElin säger i inlägg #8 och som du uppfattade rubriken,att den skapade mer utrymme än vad TS frågade om.
Men som jag ser det så hade du säkert fått fler intressanta svar om du hade börjat en egen tråd med tex namnet. Exotens historia 
Den som kommer in ny på en tråd och läser,kan det bli lite förvirrande att först läsa om frågan om burskynken och sedan kommer plötsligt frågor om Exo´t.
ojdå jag be om ursäkt tack för namnförslaget. tack.
ha en bra dag. kram