funderingar kring vita katter.
skulle vilja veta vad ni tycker om dessa söta vita exo och perser som är
helvita? är det vanligt dom bli döva?? vad krävs för och få fram en ode
eyd? vila färger kan använda på vit katt?? vad kan den vita katten ha för gentiks färg??.stämmer det att vita katter är lort grisar??.
hur kommer det sig att en hlevit katt som säjs vara röd el cerme smko gentikst få blåcreme, bruntabby, silveretabby vit. ungar då??
ha en bra dag. kram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dövhet och vita katter: det är inte helt lätt att svara på hur vanligt det är, för uppgifterna i litteraturen varierar väldigt mycket. Som en riktlinje anges 60-80 % av alla blåögda vita vara döva, jämfört med 30-40% av alla odd-eyed och 10-20% av de orangeögda vita. Därför är det större risk att en helt blåögd vit katt är döv, även om det också finns många sådana katter som har normal hörsel. Förr i tiden trodde man att det fanns en enda gen som gav blå ögon i samband med vit pälsfärg hos katt. Numera vet man att det är mer komplicerat än så. Det finns flera olika gener som kan ge blå ögon, och en del av dessa är inte förknippade med dövhet. Det sägs att vita katter som vid födseln och de första veckorna därefter uppvisar några pigmenterade pälsstrån på huvudet/nacken inte blir döva. Vet inte hurpass vetenskapligt belagt detta är, men jag är själv uppfödare och ägare till en vit blåögd hane som har utmärkt hörsel och som hade den här typen av färgad fläck på huvudet som liten.
Nedärvning av odd-eyed vet jag inte så mycket om mer än att det verkar svårt att avla fram dem "medvetet". Samma sak vad gäller blåögda. Det verkar inte finnas några klara regler. Min hane har t ex två orangeögda föräldrar, och en vit syster som är orangeögd.
En vit katt som inte är homozygot vit utan heterozygot kan vara bärare av vilken färg som helst. Man kan använda en vit avelshane/hona till de flesta färger, men man ska ha klart för sig att den vita genen är dominant och att det räcker med att den finns i en upplaga för att kattungen ska bli helt vit. Det kan alltså hända att man får enbart vita kattungar, eller övervägande vita kattungar, om man parar en färgad hona med en vit hane.
Lortaktiga är vita katter inte mer än andra. Däremot syns naturligtvis smuts och missfärgningar tydligare på en vit katt än en färgad. Detta gäller inte minst gula missfärgningar under ögonen (tack och lov för Eye Envy!).
Din sista fråga om en vit katt som bär creme eller rött kan få diverse andra färger på sina ungar: det beror ju på vilken färg katten som den paras med har, och om den vita katten är hane eller hona.
ok tack för svaren detär ett mystium dettamed vita katter vad dom eg ha för färg gentikst pappan är vit och mamma svarttabby vit. och så fick dom vita, ungar hane och hona och blåsköllpadda hona ochsilveretabby hane bruntabby hona. hur katten kan då hanen vara röd el cremsmoke gentikst den vita pappa till dom????.
och en annan fråga vad kan jag få för färger på den kattungen jag köpt av den parnig påmin svartsköllpadsmkoe hona??
ha en bra dag. kram
#2 Det är nog bäst om Erna eller någon annan som är mer bevandrad i genetik än jag svarar på detta. Men av de färger du räknar upp som den vite hanen och svarttabby honan fått på sins ungar ser jag inget konstigt med någon av dem mer än möjligtvis bruntabbyhonan. Erna kan säkert utreda detta bättre än jag.
För att kunna svara på fråga nr två behöver man ju veta vilken färg din kattunge har. Vit eller silvertabby?
Enklast för dig är att titta på ett korsningsschema för färger, som finns lite överallt.
http://www.funestig.net/fargschema.html
När det gäller vita föräldrar så brukar det vara enklast att titta längre tillbaka i stamtavlan där det förhoppningsvis står vilka färger som är inblandade.
En genväg: Om du har en sköldpadd eller röd hona så får hanarna mammans färger. Viceversa så ger pappan sin färg till döttrarna.
Sedan lägger man till ev pälsmönster, t ex tabby och ev silver eller vitfläck.
När det gäller avel med vitfläck så gäller generellt, att om man parar en vitfläck med en solid, så brukar man få snäppet mindre vitfläck på avkommorna, men undantag finns.
Ibolan verkar det som om bara undantagen föds i vissa kullar! Det föds ju bara ca 1-5 kattungar i kullarna, inte 100, så fördelningen blir slumpartad av givna färger.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok hur läser man fägrshemat jag fatta inte??
ha en bra dag. kram
Pappan är den översta raden och mamman är raderna till vä. Rubrikerna står överst.
Du kan även kolla in mitt eget schema om du vill:
www.yamacatos.se klicka på Artiklar och Genetik del 5.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok ska göra det. men jag undrar varför rikser blåögda bli döva och varför finns det inte så många som avla på vita exo per?? och varför finns det så få od ey???
ha en bra dag. kram
Nog är det många som avlar på vita, tillräckligt många skulle jag vilja påstå, eftersom efterfrågan inte är större än tillgången, snarare tvärtom. Det är också svårt att hitta köpare som kan sköta dem. Det är nog den färg som omplaceras mest av alla när köparna tröttnat. Sorgligt, för egentligen behöver alla färger skötas lika bra, men det syns mer på en vit om man inte gör det ordentlígt.
Dövhet hänger samman med låg pigmentering. Blå ögon har mindre pigment än gula. Därför är risken större för blåögda eller för oddeye på den sida där ögat är blått. Fläck på huvudet när de är små ("hörselfläckar") tyder på mer pigment och minskar därför risken för dövhet.
Den gamla statistiken över andel döva tror jag inte kan tillämpas på dagens raskatter, eftersom vi i generationer valt bort döva katter ur aveln.

Det finns en studie från 2006 som är gjord av George S.
den visar på att 18% dövhet hos vita skogisar
17% på MCO
11% på turkisk angora
Nordiska rexringen gjorde en undersökning för ett par år sen och den visar på att runt 5% av vita devon och cornishar är döva
Sen finns det en studie som visar på att 40-60 % av de vita huskatterna är döva de siffrorna kommer från Bergsma & Brown
Stolt ägare till tre La permer
Men är inte dövheten mer lr mindre bortavlad nu? På Perser och Exotic alltså….
Iallafall bland seriösa uppfödare som registrerar sina kattungar..
Jag har fått uppfattningen att vita katter är lättare att hålla vita än vad vitfläckarna är.
# 10 På hund finns flera defekter som hänger ihop med färg…. den vita färgen på dalmatiner, vissa vitfläcksmönster m fl. Det finns också det som kallas blue merle t ex på collie - som egentligen inte är en färg utan en gen om bleker färg och som också har "inbyggda" defektanlag. Dock drabbas ju inte alla utan enbart vissa. Inget av detta går att avla bort med mindre än att man helt upphör med färgen/rasen.
Jag har antagit att dövheten på vita katter på samma sätt genetiskt hänger ihop med den vita färgen och kan inte avlas bort med mindre än att man slutar avla på vita katter - men det kanske är fel?
nu hänger jag inte rikgt med varför skulle vita katter vara jobbiga och hållas rena är det inte det att folk gå efter att dom kan va döva som gör att dom inte säljs??
och vitfläck är väl ochså jobbiga och hålla rena el?? vad är skillnaden jag tycker vita katter är vackara och även helsvarta katter.
ha en bra dag. kram
#11: MonEnil (#8) framhåller en viktig sak, nämligen att raskattuppfödare under lång tid avlat på hörande katter och att siffrorna som anges för dövhet hos vita katter i allmänhet därför är missvisande. Jag kan ta min egen hane som exempel. Hans far, SW'08 EC Precious Double O Seven (orangeögd vit) kommer från generationer av hörande vita linjer, är givetvis hörande själv, och har hittills endast gett hörande ungar (min hane är dessutom blåögd och har perfekt hörsel). Jag tror därför att problemet är mindre än man tror vad gäller raskatter. Självklart måste man vara uppmärksam så att det inte dyker upp. Dock anser jag att dövhet, i vart fall hos innekatter, är ett lindrigt problem jämfört med många andra defekter. De flesta döva katter anpassar sig bra till situationen, och ägaren märker knappt att de är döva. I ett fall som jag känner till upptäckte ägaren att katten var döv i och med att den lade sig ovanpå dammsugaren när denna var i full gång!
#13 verkar rimligt eftersom anlaget för dövhet må vara kopplat till färgen men förmodligen också lever sitt eget liv s a s. Dvs Alla vita katter bär kanske inte anlaget!
Även döva valpar kan förbli oupptäckta under lång tid - de anpassar sig och utvecklar andra sinnen/strategier för att klara sig
Mina CRX ligger gärna på torktumlaren när den är igång…….varmt och skönt å så vibrerar den …mys! jag har en kattbädd ligger där för deras bekvämlighets skull
Nowah ligger där iland också men hittills har jag inte sett henne ligga där när den är igång.
är dina crx vita?? hehe lite roligt med att dom ligger på damsugaren själv h ajag en exo som leker med damsugarn.
ha en bra dag. kram
jag har fråga hur vet man vad ens helvita hane är för gentiks färg enligt uppfödren få jag inte reda på det förens jag t amin 2 el 3 kull på honom ?
ha en bra dag. kram

Som jag och fler många gånger tidigare har förklarat för dig så ärver hankatten sin genetiska färg från sin mamma.Så har din vita katt en svart mamma så är han svart under det vita.Har han en röd mamma så är han röd under det vita.
Är din vita katts mamma vit så får man gå ett till steg bakåt i stamtavlan och titta dels på vilka kattungar som mammakatt fått vad har de för färger och vad har hon i sin tur för färg på sina föräldrar.
Såg att någon skrev att vitt är dominant………….Kan nog stämma! Min sambo hade en gång i tiden en vit hane (Exo) som fick 23 vita avkommor innan han till slut fick en skp smoke
DVS visade att han bar på silvergenen!!!
oj jissesså man kan ha oturen och bara få vita avkommer då när man ha vit hane?
ha en bra dag. kram

#19 När man använder en vit katt i avel så har varje kattunge i kullen 50% chans att bli vit.
Jag har haft två kular med vit hona.I första kullen vart det en vit och fyra färgade kattungarr.I andra kullen blev det två vita kattungar.
Eftersom vi vet att mamman genetiskt är svart (eller… hon är reggad så, men enligt färgutfallet på ungarna bör hon vara padda) så är sonen genetiskt svart.
På UC Davies beställer du DNA-test, så svabbar du med bomullstops och skickar in. Då får du veta ifall han är blå eller svart, och ifall han är mönstrad.
Frågan om färg i första inlägget, för att förtydliga, kommer sig av att pappan är vit (röd under enl uppfödaren) och mamman svart. De fick både svarta döttrar och paddor.
att hålla rent en vit katt tycker jag är lika enkelt som att hålla rent vilken färg som helst.Har bara ljusa katter och har inga problem alls med att hålla dom rena men mina katter rinner dock ej så mkt från ögonen men jag använder special shampo,balsam,ögon tvätt evy eye puder och det funkar perfekt jätte krit vit päls samt fina runt ögonen.Men man får ju tvätta dom ofta så slipper man all missfärgning som kan samlas runt ögonen om man inte gör dom rent så ofta.Jag ser inga som helst problem med vita katter när det gäller att hålla dom rent.
Dövheten i dag på vita katter är väldigt ovanligt tror vi valt att avla bort det för länge sen har en vit exotic själv som hör för bra hihi :D
ok ska testa min hane för jag är ju nifiken och vill kunna tala om för minaköpare vilken färg han gentikst är för det är noga ha jag hört el???
ha en bra dag. kram

#23 Vilken fär han har är väl bara intressant om någon ska avla vidare på avkommerna.Kommer du att sälja avelskatter?
avel och sällskap har jag tänkt hur så??
ha en bra dag. kram

#25 Det är ett väldigt stort ansvar att sälja katter för avel.Har du kunskap att ta det ansvaret?
Hur hade du tänkt formulera avtal osv.
jag ha mentor som hjälper mig ha tänkt ta kull i vår.
ha en bra dag. kram
vad betyder ordet som jag läste på pawped på dominant helvitt att det är epstisk.?? hur nedärver dom ögonfärgen nån som vet??
ha en bra dag. kram
hej alla nu ha jag luskat ut vad min hane ha för gen färg han är svart
kan vabärare på dilution och silver. fick hjälpav en annan uppf och luska ut de tvia hans stamtavla.
ha en bra dag. kram

Kom ni på hur det hänger ihop med kullen med kattungarna där färgerna inte stämmer?
# 13
har rätt i att det finns färre döva vita katter idag, än för 30 år sedan, eftersom man sållat ut de döva i aveln.
Jag håller med om att dövhet är en lindrig defekt, eftersom katten lär sig att utnyttja andra sinnen och klarar sig bra i en någorlunda lugn och normal familj.
Jag födde upp vita perser under en kort period under 80-talet, och fick 2 st som var döva efter en hona som bar på anlaget för dövhet. Hon kastrerades sedan när jag väl insett att hon bar på anlaget. Båda kattungarna såldes till äldre människor utan småbarn och det funkade utmärkt.
Tyvärr blir det ofta så, att färgade katter inte sköts lika bra som vita, vad gäller ögonrinn, eftersom det inte syns lika mycket. Alla katter borde skötas lika omsorgsfullt.
Ang genetik:
Vitt döljer alla andra färger och är alltså dominant. Undertill kan en vit katt ha vilken färg som helst.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ang genetik:
Vitt döljer alla andra färger och är alltså dominant. Undertill kan en vit katt ha vilken färg som helst.
Njaa, det där stämmer ju inte riktigt.De vita kan inte ha vilken färg som helst under de vita.
Utan det vita döljer bara den färg som de genetiskt har.
Två svarta katter kan inte få en vit katt som är röd under det vita tex.
Möjligen en petitess men rätt ska vara rätt.Det råder redan nu så mycket förvirring angående vita katter så bästa att vara övertydlig.
nej den diks om att om att kattungarn kasne ha fel färg disk jag inte med den uppf varförskulle jag det??
ha en bra dag. kram

#33 Eftersom att färgerna i kullen inte stämmer genetiskt så kan det vara så att det är en annan pappa till kullen.DET är viktigt att veta om man ska avla.
hur menar du med annan pappa? och varför stämmer dom inte genetiskt?
En svart hona kan inte få både helsvarta döttrar och sköldpaddsdöttrar med samma hane.
aha ok då fatta jag jag ska ta den disk me dden uppfödaren då för jag få ju ingen vettig info om katten. men han är iafl svart gentikstk.
ha en bra dag. kram
# 31
Märk inte ord!
Det du citerar står under rubriken Genetik: självklart pratar jag om genetik inte nåt annat, vad skulle det isf vara?
Helvitt är dominant över alla andra färger så den kan vara anlagsbärare för vilken färg som helst.
Jag har hållit genetikkurser i många kattklubbar och haft Anne Marie Nilsson som lärare och mentor, så jag vågar påstå att jag vet vad jag pratar om. A-M var en av Europas mest aktade kattgentiker och oerhört kunnig. Dessutom var hon både biolog och uppfödare.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jag har inte påstått att du är okunnig.
Däremot vet jag att många har svårt att förstå hur det gäller vita katter om du läser mitt inlägg så förtydligar jag det hela.Det finns många som inte förstår det där med dolda färger,dominanta färger osv.
vem syftat du på som inte förstår vad dolt och dominat betyder???
ha en bra dag. kram

#40 Det finns många som har dålig koll på genetiken.
ok ja gentik är en djungel faktikst tycker jag.
ha en bra dag. kram
Genetik i grunden är väldigt enkelt upplagt system och ganska lätt att förstå, men det finns många uttryck och facktermer som man först måste lära sig att förstå. Sedan går det av sig självt.
Man grundar med uttryck som dominant och recessivt, fullfärger, dilution, olika mängd vitfläck, pälsmönster, masker, solid, silver, färger, mm och sedan är det bara att lägga ihop. Det behöver man inte vara en professor för att fatta.
Den som vill lära sig kattgenetik borde leta upp olika artiklar och läsa på. De finns lite överallt på nätet.
Lycka till!
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#43 Erna, kolla dina PM här på PiF! Jag har skickat dig ett meddelande.
jo jag förstår
ha en bra dag. kram
jag läste att man inte kan få röda honor om man inte ha en röd hane?? min hane är ju gentiks svart möjligen dilution och jag min hona rödtabby exo. kan jag då få röda honor???
ha en bra dag. kram
Nej
varfrö kan jag inte få röda honor???
ha en bra dag. kram
För att hanen är svart
jaha så jag måste h aen röd hane för att kunna få röda honor men min hona är ju rödtabby.
ha en bra dag. kram

#50 För att få röda honor måste honkattsungen ärva en röd gen från mamma och en från pappa.
Så röd hona +röd hane =röda honkattsungAR
Svartsköldpaddshona + röd hane ger röda honkattsungar.
#50 kolla vad din rödtabby hona har för färg på föräldradjuren så ser du varför just den hona blev röd. Om du ville få fran röda avkommor efter din hona varför köpte du inte en hane som med säkerhet är röd?
Snälla Jenay, vi har förklarat detta, vad, 20 gånger?
nej inte denna frågan inte om hur man få röda honor. därför jag tyckte helvitt hane exo är fräckt och snygg bral injer. tänkte efts min hona är rödtabby och min hane är gentiks svart så borde hon få röda ungar tycke rjag hanar afl då??
ha en bra dag. kram

#54 Eftersom att hankattsungarna ärver sin färg från mamma så kan du få röda eller crem hankattsungar.
ok tack.
ha en bra dag. kram
ha hört rykten om att ode eye är ingen bra ögonfärg den är blaskig och dålig färg stämmer detta????
ha en bra dag. kram

#57 Lyssna inte så mycket på rykten.Skaffa egen erfarenhet.
Vad som är bra färg ,vad nu man lägger in i det är väl upp till var och en.
För min del tycker jag inte att det är snyggt med oddisar men det är min rent privata åsikt.
Det finns oddisar med fina djupa färger och det finns oddisar med ljusa dåliga färger likväl som det finns kopparögda katter med bättre eller sämre färg.
Är man intresserad av att få fram fina oddisar så får man räkna med att det tar tid.Men vem har bråttom?
ok jag gilla oddiasr jag gilla utmaningar mvh jenay.
ha en bra dag. kram