Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2140 ggr
IceJossan
0

Duscha rakad perser

Hejhej

Jag ska på måndag bada en perser som är rakad på hela kroppen men har pälsen kvar på huvud, ben och svans. Han rakades för ca 1,5 vecka sen pga att han fick eländiga tovor som inte gick att borsta ur. Han är omplaceringskatt och jag har ingen aning om när han badade senast eller om det ens är gjort sen han var en liten plutt. Det är inte gjort sedan April 2011 i alla fall eftersom det är så länge jag känt katten (han är alltså inte min, jag ska bara skaffa grejer och hjälpa till med badet).

Jag vet att han måste fönas torr efter duschen, men har dålig koll på resten. Vad bör jag tänka på mer?

Vilka produkter behöver jag? Jag har vanligt kattschampo, räcker det eller behövs balsam och nåt puder trots att han bara är långhårig på ben, svans och huvud?

heliotropes
3

Se bara till att klippa klorna så du slipper bli riven och ta det väldigt försiktigt och lugnt med honom,så han har möjligheten att vänja sig. Gäller ju även torkningen med fön.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har,men ta det även lungt vid föning,låt den stå och gå ett tag utan att utsätta han för den,så han vänjer sig med ljudet,och undvik att blåsa honom i ansiktet.

Jag vet inte vad han har för temperament,endel katter är ganska medgörliga fast det har gått en lång tid sedan de sist blev duchade..om de nu har blivit det någongång.

Vanlig enkel dusch och i behaglig varm temperatur är väl att rekommendera i det här fallet.

Puder kan man ta efter torkningen just på svansen,om den verkar vara fet.

Sedan är det bra att inte låta det gå så långt mellan duschningarna så han har möjlighet att bli mer van med det.  Ge något gott eller lek med honom när allt är klart så han kan få ett bra minne av detta.

Lycka till! hoppas att han är med på "noterna"Glad

Eva // medarbetare på Perser

IceJossan
0

Tack, mycket hjälpsamt! Glad

Han är en smula hyperaktiv för att vara perser men otroligt snäll. Kan dock bli grinig och sprattlig vid borstning men det förstår jag det eftersom han då hade så mycket tovor som säkert gjorde ont.

Men schampot, funkar vanligt kattschampo eller ska jag införskaffa någon speciell sort? Har bara duschat huskatter förut och där är det vanligt standardschampo som använts. Är persrars hud och päls känsligare och behöver speciella produkter?

heliotropes
0

Vanligt kattschampoo fungerar bra,iallafall nu i början.

IceJossan
0

Okej, tack för svaren :) Känner mig relativt redo nu :P

[MonEnil]
2

Om svansen är fet på ovansidan (syns om man lyfter på håren) kan man ta Yes diskmedel där, i övrigt går det som sagt med ett vanligt kattschampo.

En rakad katt brukar kunna bli torr på kroppen bara genom att man torkar med frotté, så det är ingen katastrof om föningen inte går bra. Det lugnaste är att fönen får ligga still och blåsa, och man kan försiktigt föra in katten i blåsten på långt håll till en början. Då brukar de tycka att det är ganska skönt med värmen.

IceJossan
0

Det gick jättebra med badet :) Fick nån slags "förschampo", silk-schampo och balsam av en riktigt sjysst bekant som hade grejer. Han var jättesnäll i badkaret även om det inte var så kul att få benen intvålade. Men gosig var han mitt i allt :) Likaså vid föning. I början var det läskigt men sen var det varmt, skönt och gosigt, även när det blåste varmt och gött alldeles på pannan och kinderna.

Jag visste ju inte alls om han var van vid bad och föning, så det var riktigt skönt att han uppenbarligen är det, trots att det gått säkert minst ett år sedan senaste badet och han är trots allt bara 1,5 år.

Tack för tipsen!

heliotropes
0

#6 Det låter toppenbra….. att det gick så braGlad