visste ni detta ?
Det här hittade jag på Expressens hemsida idag. Visste inte att det var så:
http://www.expressen.se/husdjur/1.1236899/nat-ett-maste-for-katt-pa-balkong

I djurskyddreglerna så finns det ju de ska skyddas med nät, har jag läst i de papper jag fått hem för några veckor sen
/ carina
jo, jag visste oxå detta

Japp,det visste jag.
Läste igenom alla nya lagar & regler då dom uppdaterades :-)
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
beövs det nät även på en balkong som ligger på botten våningen??
ha en bra dag. kram
Det står ju i artikeln att det gäller höjd över 5m…
jepp, de har jag vetat länge=)
#4 de beror ju på hur högt upp balkongen är… men säkrast är väl även att ha innätat även om man har en altan… för smart om man vill ha öppet på sommaren och katterna inte kan smita ut..
Ja, det har gällt åtminstone sedan senaste revideringen av djurskyddslagen….tror det var 2008.
kan ni tips aom något bra och billigt nät??
ha en bra dag. kram
#8 svetsnät (små maskor) eller rådjursnät (små maskor)
Jag säger också svetsnät(maskor 1,9cm X 1,9cm) för det har jag i min kattgård. Det verkar ej töja sig o min äldsta katt klättrar då o då ända upp. Hönsnät som man brukar prata om är mer töjbart o jag skulle inte använda det.
det man ska tänka på är att ha hyresvärdens/ bostadsrättsföreningens godkännande INNAN man bygger sätter upp något!
Vi fick inte näta in vår balkong i bostadsrättsföreningen för det förfulade fasaden enligt dem( dock syntes int enätet på avstånd)
när vi påpekade denna paragraf om skydd om det är mer än 5 meter ovan mar.. så fick vi till svar att vi fick gärna ansöka och glasa in vår balkong, enligt föreningens utsedda inglasning.. vilket kostade multum! så vi fick riva vår innätning för att inte behöva böta och sedan satte vi in nätdörr så katterna inte kunde gå ut.. Jag vill inte ha inglasat.. vill fortfarande att det skule kännas som en balkong utomhus.. desutom så skulle just den typen av inglasning kosta närmare 60 000!!! vilket vi inte hade..
så se till att ni har pappar på godkänt tillstånd innan, så OM någon granne eller liknande klagar så kan du visa upp att det är godkänt..