sk.Peke-face perser
Ville ta upp begreppet "Peke face" som ju så ofta används för att beskriva dagens perser.
detta var en "egen" ras på 80-talet som sedan länge slutade avlas på eller ställas ut för den delen.
jag bifogar text skriven av George Sogno.
THE 'peke faced' Persian was a spontaneous mutation occurring in Red and Red Tabby Persians. Yheir standard called for a very high nose, a vertical indentation between the eyes and pronounced boning above the eyes. It became common practice to refer to any very typey Persian as a 'Peke face' Remember, this was during the 1980's when high noses were the be-all and end-all of Persian type. The pendulum has swung back to healthy moderation, obviously, but some people still persist with this outdated and usually incorrect, description.
Och beskrivning av CFA:
The peke-faced solid red Persians would surely be first on the endangered species list, if CFA had such a list. One must be reminded to include the color class 0112 and 0113 in the Solid Division. Peke-face solid reds are not seen in exhibition today. Few of the judges polled can remember handling a solid peke-face. CFA reports only one (a male) registered in 1993 and a total of only 98 registered since 1958.
Peke-faced reds should conform in color and general type to the standard for reds; however, allowances should be made for the slightly higher ears. The underlying bone structure of the head differs greatly from the standard Persian. The nose should be depressed and indented between the eyes. The muzzle should be wrinkled. There should be a horizontal break located between the usual nose break and the top dome of the head. This second break creates half-moon boning above the eyes and an additional horizontal indentation in the center of the forehead.
Over the years the term peke-face has been inaccurately applied to many Persian exhibiting extreme head type. A true peke-face must possess the markedly different skull structure described in the standard.
Möjligen dessa man ofta refererar till när man talar om typ IV brachycephala? för det finns ju enstaka individer som nämns här då som är "peke faced" i den vida världen. Tycker också att det är väldigt intressant att läsa att det redan på 1950-talet avlades på ultratypade katter, om då än mer osunda än vad som påstås att dagens perser är. Men att man sedan på 80-90 talet började avla på ett enligt mig då sundare ideal.
Så om jag uppfattar detta rätt har det alltid funnits en delad uppfattning hur en perser "ska" se ut, å ena hållet vill ha lång näsa och åt andra hållet vill ha ultratypad. men tittar man då på vad som hänt med de båda "typerna".
De som ville avla platt insåg att "peke-face" katterna hade sitt pris och arbetade vidare för att få dagens perser look och utseende, med andra ord har det snarare gått frammåt och inte bakåt om vi nu ska titta från 50-talet och frammåt, vet ej om vi ska gå tillbaka till 1700-talet då det fanns antingen korthåriga eller långhåriga, men om vi tittar på denna tidsperiod så har persern utvecklats och blivit sundare.
Tittar vi på "doll-face" så har den så vitt jag vet stått stilla i utvecklingen och är näst intill utdöd, vad kan det bero på att den knappt existerar längre?
för mig är det självklart att säga att den moderna persern tog över i popularitet och de klassiska dalade i popularitet.
vad tror ni?
en lite intressant tråd om perserns utveckling och historia :)
Sajtvärd på Perser iFokus
Mycket intressant inlägg
Och jag håller med dig Malin den looken är inget man eftersträvar idag, men många tycks tro det
Idag jobbar man för ett sött öppet uttryck på perser och excoter
Sussie
Tack Malin för ett mycket intressant inlägg.
När det gäller brachycefali grad IV, så som den beskrivs i den tyska artikeln, så tror jag inte att man avser peke-faces. Vad det handlar om vid grad IV är en extrem reducering av nos-och mellanansiktsskelett, samtidigt som käken är kraftigt roterad uppåt/bakåt. Man får ett intryck av en katt med utstående ögon, nästan inget mellanansikte alls och sedan en kraftig underkäke. Tyvärr är det åt det hållet en del amerikanska perser har börjat utvecklas. Det är inte sunt, och definitivt inte vackert heller.
Att bibehålla harmoni och balans i perserns ansikte tror jag är A och O för sundhet och ett sött, öppet uttryck.
Bra inlägg! Intressant att få mer inblick i den historiska utvecklingen
#2 Jag jobbar bara med Amerikanska linjer och jag vill gärna inflika det att min avelshane har ett gigantiskt huvud. Där det får plats både hjärna, ögon , tårkanaler, bred käke, fint bett. Jag torkar hans ögon en gång i veckan, han är något fläskig i nyllet men drar du tillbaka fläsket ser man att allt enligt mig är i balans. PÅ bilderna som visas i den tyska artiklen är lite luddiga för jag känner inte alls igen denn huvudform som visas på grad IV. Dom finns men det finns också fina katter i USA, och enligt mig har kommit mycket längre än detta lilla land i syfte att göra persern mer anatomiskt korrekt.
Sussie
det här med USA, om jag nu ska utgå från att bara "titta" på bilder så tycker jag inte mig se några IV, är det sant Iwanhoe att man strävar mer och mer efter det i USA? vet att för mig är nosarna lite för tighta på amerikankse perser, alltså ofta smala och små näsborrar, men trodde absolut inte de strävade efter brachycephala katter kat IV :(
har du nån länk så man får se?
En fråga också, det påstås ju lite här och där att man skall förbjuda avel på kortnosar, att vi ska bli tvingade att avla ut på "vanliga" katter enligt lag. stämmer detta eller är det BS? om det är så kan vi ju lika gärna börja avla Brittiskt långhår och det vill jag icke :(
Kan inte någon sätta in en bra bild på en doll face o en peke-face så vi alla kan se skillnaderna.
Får nog hänvisas till BS-avdelningen
För det förta så finns det ingen ny lag ännu - det som finns är ett betänkande (statens offentliga utredningar 2011:75) som kommer att leda till ny djurskyddslag.
Den paragraf i förslag till författningstext som domedagsprofeterna syftar på innebär följande: Det införs förbud i lagen gällande avel med sådan inriktning attden kan medföra lidande för moderdjur eller avkomma. Krav införs på att djur ska avlas på ett sådant sätt att de naturligt kan föda fram sin avkomma. Vidare anges i lagen att aveln ska ha sådan inriktning att den ger avkomman normala kroppsfunktioner, såsom att kunna andas och röra sig obehindrat och kunna använda sina sinnen utan att det medför lidande.
Veterinärer föreslås få rapporteringsplikt avseende ärftliga problem.
Lagförslaget innehåller inget förbud mot vissa raser men krav kommer att ställas på ett mer organiserat hälsoarbete liknande det som finns på hund.
När det gäller katter uppfattar utredaren att avelsproblemen är något mindre omfattande. Det finns dock en negativ trend som hotar att leda till liknande avelsproblem som hos hund och vissa åtgärder bör därför vidtas. Utredaren anser därför att SVERAK bör genomföra en liknande kartläggning av riskraser som SKK har utfört. Särskild utbildning för domare och särskilda domaranvisningar bör även finnas för katt. Även här anser utredaren att kompetenskrav kan ställas på dem som dömer vid utställningar gällande djurs fysiologi och vilka djurskyddsmässiga risker som olika exteriöra överdrifter har. Utredaren skulle också vilja se ett bättre skydd för dem som köper en katt och samtidigt ställa krav på att de vet vad de ger sig in i. Därför vill utredaren införa informationskrav som motsvarar det som finns för zoohandlare, som innehåller information om djuret och skötselråd samt gällande lagstiftning, för alla som säljer katter. Detta ska dessutom kompletteras med information från SVERAK där det framgår om det finns en ökad risk för sjukdom eller skada på grund av den specifika kattrasens exteriör och de uppsatta avelsmålen. Jordbruksverket bör i föreskrifter reglera närmare vad som informationskravet ska innehålla.
forts. "kartläggning av riskraser" syftar förmodligen på SKKs krav att det för varje enskild ras ska finnas ett RAS-dokument (detta nämns tidigare i betänkandet). RAS står för "Rasspecifika avelsstrategier" och innebär att varje rasklubb har upprättat ett dokument som innehåller rasbeskrivning, historik, resultat av kartläggnning av hälsoproblem, analys av inavel o hanhundsanvändande, slutsaser, avelspolicy o avelsmål. Utredaren menar alltså att något liknande ska tas fram för varje kattras. Inom SKK-organisationen påbörjades detta i början av 2000-talet och man ska veta att det har tagit klubbarna flera år att ta fram dessa dokument så det är inget man gör över en helg!
Utredarens syfte tycks alltså inte vara att förbjuda raser utan att se till att det tillskapas något slags strukturerat o dokumenterat arbete för att förbättra hälsoläget där det behövs, upprätthålla ett bra hälsoläge där det redan är bra och förhindra att avel "drar iväg" i icke önskvärd riktning.
De domaranvisningar som nämns innebär att SKK har tagit fram en lista med exteriöra detaljer som domarna ska se upp med och inte premiera utan istället påpeka i samband med utställning - på pudel som är min ras så nämns t ex smala underkäkar. Dessa anvisningar innehåller llite smått o gott på skilda raser men långt ifrån alla.
Exempel på några olika RAS-dokument:
http://www.fbksverige.se/fbk_ras_20051123.pdf
http://www.mopsorden.se/ras.html
http://www.pekingeselogen..eu/page1.php
http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-engelsk-bulldog.pdf?epslanguage=sv
http://www.japanesechin.se/RAS.html
http://www.griffonsektionen.com/PDF%20filer/RAS.pdf
#4 och #5
Missförstå inte nu, jag menar verkligen inte att alla amerikanska perser är osunda! Många är jättefina. Vi har ju för övrigt väldigt mycket amerikanska linjer bakom våra svenska perser, som överlag är sunda och harmoniska. Jag skrev bara att det finns en del amerikanska perser som börjat utvecklas i en oroväckande riktning. Det känns fel att peka ut några enskilda uppfödare här, eller länka till bilder. Tror nog att ni vet på ett ungefär vilken modell jag menar
. Annars kan jag PMa er. Håller med om att det syns dåligt i den tyska artikeln (fotografierna är överhuvudtaget inte jämförbara alls), men jag uppfattar ändå en katt med underutvecklat mellanansikte och överdimensionerad underkäke. Håller med om att det är en ovanlig typ, och det ska den förhoppningsvis förbli också.
Jag förstod vad du menade ;) blev bara förvånad att det fortfarande finns de som vill sträva efter osundhet, tråkigt :(
nej vi ska inte börja peka finger så vi låter det stå för dem ;)
Peke-face var ju en spontan mutation hos röda perser, någon som vet varför just hos röda?
finns mycket få bilder på peke-face på nätet, är ju så att om man söker på Peke-face så kommer alla dagens perser upp eftersom man ofta refererar till dem när man använder uttrycket.
det postades några bilder på peke-face på sks forum, men om dessa är äkta peke-face måste jag undersöka vidare innan jag länkar.
Doll-face är ju ett nytt uttryck för de som avlar på lång nos. framförallt använt i USA, även dessa uppfödare får blandat utfall. "vanliga" perser uppfödare får också sk. doll face i sina kullar. för mig finns det inga doll-face, det är något man hittat på i marknadsföringssyfte.
Jag tycker att en perser är en perser oavsett om den ser ut som en myrslok eller en gorilla, har den stamtavla på att den är perser så är den ju det :) sedan om man väljer att avla på kort nos eller lång nos, det har ju med smak sak att göra och hur man tolkar rasstandarden.
Jag skulle vilja påstå de som menar att de avlar på den klassiska typen, jo absolut visst att man vill eftersträva hur persern såg ut på 40-talet, men jag tror aldrig att du kan avla fram exakt den typen så de linjer även "doll-face" uppfödarna använder innehåller plattnosade, ultratypade, brachyocephala katter.
För att kunna säga sig avla perser av den gamla typen anser jag att man skall avla på en linje där det aldrig blandats in trubbnäsor och det tror jag är näst intill omöjligt (skall inte säga omöjligt) då avelsbasen skulle vara mycket snäv och det skulle innebära att alla "riktiga klassiska perser" är släkt med varandra och det kan man ju fråga sig hur det resulterar sig i sjukdomar etc.
tror också att de sk. klassiska perserkatterna tampas med samma problem (mer eller mindre) som den moderna persern då de går hand i hand och avlas ut med varandra. Det är inte alltid noslängden som avgör om katten är sund, kan andas eller är brachyosephal.
men skall länka till några uppfödare av "Doll-face" perser så får du ett hum av hur deras avelsarbete ser ut :) där kan du titta på linjerna de använt.
Peke-face återkommer jag om.
sorgligt nog har många doll-face uppfödare fått för sig att de ska föda upp Teacup perser, vet ej varför
…
tycker dock inte att om man tittar på den sista länken att de ser så "söta ut" tycker de ser mer arga ut än dagens perser.
kollar du in den andra länken tycker jag att de är väldigt söta så klartt:) men för mig är det svårt att förstå när man inte verkar avla mot någon rasstandard för att få till öron, ögonfärg osv, ligger allt fokus på nosen då kan man tänka?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Persian_aka_Angora_from_1894.JPG
bild på perser från 1800-talet, samma päls massa som dagens perser och defenetivt kortare nos än de flesta "klassisk perser" uppfödare vill uppnå. detta om någon är ju då klassisk perser. sedan absolut har nosarna på dagens perser kommit upp högre än på denna bild.
ok, hittade en bra peke-face bild
http://www.wenlockcattery.com/Pictures/joshua.jpg
en egne division som tävlade separat men som "förbjöds" då den hade allt för mycket problem. nosen sitter lägre än på dagens perser men uppenbarligen var den så ohälsosam inuti att den slutade avlas på.
Tack för bild på peke-face! Den är ju väldigt snarlik de båda bilderna som lades in av en person på SKS, och där den ena bilden påstods vara från 1959. Med tanke på att avelsarbetet inte alls hunnit lika långt vad gäller kortnosighet/kortskallighet på den tiden tippar jag att peke-face hos dessa röda/rödtabby perser var en speciell mutation. De såg ju aningen lustiga ut, måste man säga. Förmodligen var mutationen förknippad med något negativt som man kom underfund med så småningom, och så slutade man avla.
#13 och #14
Stort tack för att du grävt fram bilden på "angoran" från 1894, samt lagt in länkarna till "doll-faced" etc. Det är ju litet lustigt att katten från 1894 har kortare nos än dagens s k "klassiker"…
För övrigt kan jag bara hålla med dig vad gäller märkligheterna ifråga om dessa "klassiker". Alldeles bortsett från nosen så är ju inte en siffra rätt vad gäller perserstandard. Högt ansatta, stora öron. Mandelformade ögon. Dålig pälskvalitet. I mina ögon ser dessa perser ut som långhåriga bondkatter, helt enkelt.
Att, som vissa gör, påstå att det här är den typ som gällde på 70-80-talen är ju rent löjligt. Även om de flesta perserkatter på den tiden hade längre nos än dagens så hade de banne mig runda fina huvuden med lågt ansatta öron (någon som minns Midstuens Chagall??) och fantastiska pälsar. De såg inte alls ut som några "doll-faces". Jag tror den där domaren hade helt rätt när hon skrev att hela grejen med "doll-faces", "klassiska" och allt vad de kallas är ett smart marknadsföringstrick från ett gäng uppfödare med medelmåttiga katter.
Ja om man tittar på de avelskatter som används så är det mycket unknown och sedan på hansidan var det faktiskt många extrem typade perser i stamtavlorna.
tar upp de här trådarna om historik för det intresserar mig ytterst mycket som uppfödare av denna ras. är inte ute efter att svärta ned någons avelsarbete, alla får avla som de vill, men tycker det är intressant att diskutera för att förstå sin egen ras utveckling bättre!
kul att så många vill vara med och diskutera!
Visst liknar angoran lite vissa av dagens chinchillor? tycker den är otroligt vacker
70-talsperser kan man se exempel på här:
http://www.morninglorypersians.site11.com/beginning.html
Inte ser de ut som långhåriga huskatter, inte heller denna katt, som i en tidning från 1985 uppges vara Drevvikshofs Rimfrost. Han föddes 1959 och finns långt bakom mina och många andras katter.
En lustig detalj i bilden är att han ser ut att vara trimmad enligt dagens mode, något som inte förekom ens 1985 när tidningen gavs ut. Kanske är det ett mode som kommer och går, någon som vet?
väldigt intressant! han ser ju väldigt lik ut en dagens perser
om man jämför de bilderna i länken från 70-talet måste jag ju säga att dagens perser har mer av 50-talets look än 70 talets, det söta och öppna uttrycket, tycker jag väl visar på att man avlar tillbaka till katter utan den "arga" looken
I den här tidigare tråden finns lite rörliga gamla bilder.
En bekant till mej städade ur en gammal bod och där hittade hon på en bok som hon gav till mej. Det var en hårdpärmad Katt kalender ifrån -74
I den finns det en hel del bilder på Persern. De flesta såg lite grymma ut,mycket grymmare än den som visas i inlägg #20.
Boken innehåller lite blandat..så här beskrevs perserns typ -74
Kroppen: Skall vara kort och massiv utan att för den skull göra intryck av att vara för tjock. Tämligen stor i jämförelse med korthårsraserna. Väger i allmänhet något kilo mer som fullvuxen.
Benen: Liksom hela katten i övrigt,skall även benen vara kraftiga och tämligen korta. Även tassarna skall vara kraftiga.
Huvudet: Stort och runt, med ordentligt tilltagen bredd mellan öronen. kort näsa, kraftiga kinder och bred nos. I profil skall man se ett tydligt "stop" dvs en inbuktning mellan den runda pannan och näsan. Hakan skall vara kraftig,men om den är tydligt framskjutande betraktas detta som ett fel. Felaktigt bett tolereras inte heller.
Öronen: Skall vara små och rikligt behårade.
Ögonen: Skall vara stora och runda.
Svansen: Kort och bred. Yvig.
#24 Visst var Kattkalendern trevlig! Den fanns bland annat att köpa i Jultidningskatalogen varje år (den som skolbarn säljer från) så den var lättillgänglig för allmänheten. Jag har åren -71, -73, -74 och -75.
Jag tycker nog inte de såg så grymma ut, men att några inte är så glada på fotografen just på bilderna, något man kan se på mindre lyckade bilder även idag.
Mycket intressant läsning tjejer, det får mig att tro att begreppet "klassisk perser" är bara långnästa avkommor av våra kortnästa katter. Jag kan själv gå tillbaka till 1800- tal på mina stamtavlor det är riktigt spännande
Jag hoppas nu att dom på sks läser detta och får lite mer fakta om vad dom tror att klassisk perser är
Troligen har fler långhåriga huskatter blivit novisgodkända som perser i vissa länder. Hur länge novisklassen har varit öppen och vilka krav som ställts har varierat i olika länder och förbund. Eftersom vi i Sverige främst köpte katterna från England har vi nog haft renare perserlinjer än i många andra länder och därför inte haft dessa huskattliknande katter.
ja men tyvärr tror jag de bara läser vad de vill läsa :(
åh vilka häftiga videos! skulle ju kunna vara idag!!!
Å vad fina katter hon har på Cute & Classic.. t.o.m. jag skulle tänka mig en perser därifrån, perser är annars ingen favorit, hoppas det blir fler som avlar på det utseendet. jag är inte insatt i avelsarbeten, men en åsikt om utseende har jag iaf
så ser en perser ut i mina ögon :)
måste bara testa igen.. fick meddelande om att mina inlägg blivit automatiskt modererade/borttagna.. märkligt. kan denna med försvinna tro? haha.. Dra lärdom: tycker man inte om dagens perser, utan den klassiska, då har du inget här att göra. 
Lillfjanten alla är välkomna här oavsett, sålänge man håller sig till forumets Skrivregler. Här har vi tagit upp dom olika begreppen på perser och vad dom står för.
Sussie
Säger forumreglerna att man inte får säga emot er perserfolk? Säger de att endast ni får komma med otrevliga antydningar i era inlägg? Fortfarande ligger det kvar inlägg som insinuerar att nämnda perseruppfödare inte skulle ha renrasig uppfödning. Ni är inte inte intresserade av diskussion eller utanifrånperspektiv. Ni sitter redan på sanningen och vill bara ha ryggdunkar.
#56 En enkel fråga till dig Silvestris/Stig-Britt: vad är det egentligen du vill åstadkomma? Ja, jag vet vad du anser om perserrasen ur djurskyddsaspekt osv. Det behöver du inte upprepa. Men jag undrar vad du tror att du uppnår med att komma in här och slå oss i skallen? Det enda som händer är att folk blir arga och upprörda. Om det var det du ville så har du lyckats bra. Om det däremot faktiskt är så att du är genuint intresserad av att åstadkomma en förändring av perseraveln så har du valt helt fel taktik.
En förändring av folks attityder, tänkesätt och handlande oavsett om det gäller perseravel eller något annat förutsätter en respektfull dialog där man lyssnar och tar till sig vad andra har att säga. Detta tycks vara helt främmande för dig och dina anhängare. Hälsoproblem finns inom alla raser, även den som du föder upp. Jag skulle aldrig drömma om att dundra in på ert rexforum och skriva sådana saker som du och andra har skrivit här. Om jag vore genuint intresserad av något problem hos Devon eller Cornish rex skulle jag i så fall formulera mig hövligt och med respekt för dem som har den största kunskapen om rasen, nämligen uppfödarna.
Det är inte tillåtet att på ett negativt sätt diskutera andra personers katter eller katterier. Därför har jag plockat bort vissa länkar och inlägg.
För dina diskussionerna på ett allmänt plan.
Och var snälla mot varandra! =)
Vad jag vill åstadkomma? Jag vill komma med ett utanifrånperspektiv vilket alla uppfödar, oavsett ras, behöver ibland. Jag vill diskutera hur ni ställer er till forskningen som berör just eran ras. Tyvärr verkar detta ovälkommet bland er.
På Nordiska rexringens forum (och på SKS) har bla. min ras diskuterats livligt av folk både inom och utanför rasen och jag välkomnar sådana diskussioner. Ur djurskyddssynvinkel och pga. mitt stora kattintresse låter jag inte "rastillhörighet" begränsa diskussionerna.
men….vi diskuterade ju perserns problem på sks i 4 dagar?
jag har också kommit med ett förslag på att man skall röntga alla perser som skall gå i avel för att se så de har fria luftvägar som de gör på hundsidan. men det svar jag fick på det på sks var att varför avla på en ras som man behöver röntga luftvägarna på. ni verkar ju inte vilja diskutera för att förbättra, bara framhäva att vi plågar våra djur och bör avla så näsan blir lång.
Jag hävdar att om en katt blir godkänd av veterinär som frisk och utan problem så betyder det också att den är frisk och inte har problem.
om man dessutom gör en sk ett års kontroll som jag föreslog så ser man om katten utvecklats i fel riktning, har katten inte fria luftvägar skall den inte avlas på, men har den fria då kan ingen i världen komma och säga att den inte kan andas eller är osund. detta skulle ju resultera i att det endast avlas på den typ som inte lider av sin exteriör, med andra ord man kan veta hur "långt" man kan gå om mna nu vill uttrycka det så.
om man diskuterar din ras, vad diskuterar man då? antar att du har rex men vet inte vilken av raserna. är det någon som föreslår att man ska avla mer underull på katten? mer fett på katten så den inte fryser så den måste ha kläder på sig? vad pratar man om och vad görs åt problemen? vad gör du för att ändra din ras? skulle du vara villig att avla mer päls? ändra exteriören på katten? jag bara undrar
Nu skulle jag vilja återgå till ämnet.
Man skulle kunna säga såhär, att persern var en från början, men sedan blev det meningsskiljaktigheter angående typen, syftar då framförallt på nos längden.
känns som persern blev indelad i två läger. klassisk typ och modern typ.
Men det intressanta är, hur kom det sig att man avlade nosen så kort? vad stod i rasstandarden som gjorde att ansiktet blev platt? och att tex inte andra kortnosade raser som britten har avlats så platt?
CFA har ju en väldigt utförlig rasstandard över hur perserns ansikte skall se ut, men inom FiFe tycker jag att det är svårt att hitta belägg för den platta nosen, där står ju endast väldigt kort nos, kraftigt stop som är placerat mellan ögonen, men detta står ju i andra rasstandarder också?
har funderat över detta länge. för mig är det en smak sak, tycker det platta är finast, men är intressant att veta hur det kommer sig att persern kom att skilja sig från övriga raser vad gäller denna look och vad säger FiFe?
En diskussion måste hållas levande och i bästa fall leda till någon praktisk förändring.
Ja, du föreslog att man ska röntga luftvägarna. Andra av oss tycker att det är at ducka för det verkliga problemet dvs. avel på en skallanatomi som orsakar problem (ögon och luftvägar) hos många av katterna och som på sikt kanske tom. riskerar att orsaka den typ av problem cavven kan drabbas av.
När man diskuterar min ras diskuteras mycket: pälsmängd och pälskvalité, huvudets form (där vi hos en del uppfödare tyvärr ser brachycefala tendenser), jästsvamp, ögonform… tex.
Vad gör jag för att hålla rasen frisk? Parar ut för att öka den genetiska variationen och ja, jag arbetar aktivt med päls. Rexarna är pälsraser och ska ha päls. Jag har enbart välpälsade katter i avel och det är hög prio på päls hos mig. De ska ha heltäckande, tät, lockig päls och med täckhår. Har man dessutom ordentligt med päls på katten minimerar man risken för att den ska drabbas av överväxt av jästsvamp. Ändra exteriören? Ja, det är väl det vi uppfödare gör allt som oftast men när FIFé ändrar standarden till "very short nos" byter jag förbund till ett som inte anger detta. Ett som även anger att nakna fläckar alltid är ett fel. Ett som tillåter utparningar betydligt friare än FIFé.
Men rex-avel kan ni gärna komma och diskutera på NRrs forum så slipper den här tråden tappa fokus.
låter mycket intressant.
om vi då talar om perserns problem, vi belyser de två stora problemen som är på väg att eskalera (som du menar, finns ju de som hävdar motsatsen) men om vi nu utgår från detta,
1 Icke fria luftvägar
2 brachyocephali
1. Vad kan man göra åt detta. som jag tidigare nämne, vill man använda en katt i avel kan det vara en bra idé att låta en veterinär röntga luftvägarna, om det visar sig att katten har trånga luftvägar används den inte i avel, på sikt leder det till katter som har fri andning. Man kan då också se svart på vitt ifall det är möjligt (som många perser uppfödare menar) att bibehålla nosens korthet eller om detta är en omöjlighet då alla per och exo har andningsproblem. med andra ord då skulle man bli tvungen att avla ut nosen så pass att andningen inte blir ansträngd.
Är vi överens där?
2. Tror ingen vill hamna där Cavven är, nu skall jag inte tala om en ras jag öht har någon koll på men om det syftas på att skallen är för liten så är det ju ytterst viktigt att vi inte hamnar där. En skall röntgen är ju ända sättet att veta, läste att grad I och II är ej skadligt för djuret? självklart vore ju det bästa om den ej hade det öht. för att kunna avla bort dessa defekter måste man ha en inre bild av sina katters anatomi, annars är det omöjligt. men det kan ju hända att det kan läggas via ras rådet som ett led i de lagar som nu föreslås, att man skall göra dessa tester på per och exo, precis som de börjat med på bulldogg sidan. jag ser inget negativt i detta, jag föredrar att ha svart på vitt att mina katter är friska.
Hur skall skallformen se ut för att katten inte ska riskera problem, man kan gå igenom tillsammans med sin veterinär utifrån röntgenbilderna.
till sist.
Vad har då gjorts för att förbättra dessa två problem fram till idag.
Nosen har avlats bredare och med öppna näsborrar och större nosläder för att syre lätt ska kunna komma in och ut
huvudets form har också ändrats, förut kunde man se många perser med djupa fåror i ansiktet (nästan lite insjunket) tungan hängde ut för den fick inte plats i svalget.
Man har avlat på ett rundare huvud åt alla håll och dessa fåror i ansiktet är inte längre något vanligt förekommande, ansiktet har blivit slätare.
när man nu har ändrat på utsidan kanske det är ett naturligt steg att gå vidare och lära känna sin katt på insidan?
Och jag tycker det är en onödig omväg att hålla på att röntga djuren för att se om luftvägarna är fria när problemet mycket snabbare bör kunna lösas genom att man undviker det brachycefala idealet. Jag anser att det är att angripa problemet från fel håll. Om A orsakar B, C och D kan man lösa det genom att angripa A och därmed täcka även B, C och D. Eller så kan man angripa B, C och D separat… det tar antagligen längre tid och när det gäller djurs väl och ve anser jag att man ska eftersträva en snabb och hållbar lösning.
Problemet som jag ser det är att perseruppfödare arbetet i decennier för att bli av med dessa problem, men fortfarande kvarstår de. I inte helt försumbar omfattning.
ok, men då får du ha den uppfattningen silvestris, för jag tror inte du kommer att få perser uppfödare att avla enligt din bild av hur en perser skall se ut, du vill ha en diskussion, en ömsesidig diskussion, men du gillar inte svaren du får, då kan vi tyvärr inte diskutera denna fråga om din ända lösning är att avla ut nosen och inte ser det som gjorts.
persern är en av våra äldsta raser som det avlades hårt på i början. under senaste åren har man arbetat för att göra rasen sundare.
vad gäller andra raser kan vi se samma utveckling, extremare och extremare, med andra ord går man mot mer och mer osundhet där ist för att redan nu avla bakåt, vilket det säkerligen kommer att bli fler och fler diskussioner om kommande år.
min ståndpunkt är att avelsarbetet med persern går mot ett sundare ideal. vi har alltid haft ögonen på oss och därför alltid arbetat flitigt med hälsan hos våra katter, att det arbetet inte syns utåt är beklagerligt men det är fakta och det kan ingen ta ifrån oss.
sedan hävdar jag att persern har samma förutsättningar att vara sund och utan andningsproblem, en platt nos innebär inte automatiskt att det är en sjuk katt, men om du inte vill/kan lyssna på detta eller på konkreta hälsoprogram så kan vi lägga ned denna diskussion och återgå till att hänge oss åt våra respektive raser.
Den lättaste lösningen på alla raskatters problem, om vi nu ska se till en snabb lösning är ju att lägga ned allt vad avel heter och låta dem föröka sig som de vill, för alla rasrelaterade problem är trots allt på grund av människans önskan att skapa den perfekta katten enligt sin egen uppfattning. då är det mycket motsägelsefullt att avla öht i mina ögon.
#65/66
Hälsoprogram skulle inte behövas om folk bara lät bli att avla på osunda individer och praktisera genetiskt osund avel.
Vi behöver inte alls avstå rasavel, men jag tror att uppfödare måste börja släppa en del ideal och inse att idealet kanske inte bör uppnås. Jag anser absolut att det går att bedriva sund raskattavel. Vi har tillräckligt med kunskap och erfarenhet (inte minst från hundsidan) för att kunna, om vi vill.
Jag är fullt medveten om att mitt ideal är en kattkarikatyr som inte kan eller bör uppnås. Därför ligger mitt avelsmål på att avla fram friska, harmoniska, balanserade och trevliga katter.
då har vi samma avelsmål båda två bara att vi råkat falla för två helt skilda raser;)
#59 Du säger att du vill diskutera hur vi ställer oss till forskningen som berör vår ras, men att detta verkar vara ovälkommet. Snälla du, både Mallabralla, jag och flera andra har ju upprepade gånger gjort försök att diskutera detta med dig, såväl här som på SKS.
Vi har försökt diskutera på ett seriöst sätt, utan pajkastning. Problemet är att du konsekvent avfärdar alla våra synpunkter rakt upp och ner. Om man exempelvis, som Mallabralla här ovan, argumenterar för sund avel genom att röntga luftvägarna kontrar du genast med att säga att detta är fel för det är kortskalligheten i sig som är problemet och det enda som hjälper är att börja avla fram katter som ser ut som turkisk angora.
Ett stillsamt påpekande bara: Schlueter-artikeln, som det så ofta hänvisas till, är enbart en anatomisk/radiologisk studie. Fortfarande återstår det att undersöka vilka typer av brachycefali - kategori I, II, III eller IV - som ger upphov till kliniska symtom i form av andnings- och ögonproblem. Vi kan förmoda att kategori IV är värst drabbade, men det är likväl en spekulation tills en ordentlig sådan studie har genomförts. Det kan också mycket väl vara så att det finns andra komponenter i anatomin än den rent skelettmässiga som bidrar till rinnande ögon hos perser. Varför skulle annars långnästa djur drabbas, ibland betydligt värre än de kortnosiga?
Det finns alltså en hel del frågetecken för forskningen att reda ut. Personligen tycker jag att man ska skaffa sig kunskap om något innan man beslutar om en åtgärd. Det finns alldeles för många exempel på dumheter som begåtts för att folk inte haft vett att lugna sig litet och ta reda på hur det egentligen ligger till.
#69 Och jag tycker man ska ha kunskapen innan man börjar avla på extrema anatomier, för djurens skull.
#70 Jag finner ingen mening i att fortsätta en diskussion med dig, varken här eller på SKS.
Min känsla av allt det här är att ni perseruppfödare står på gränsen av att djur far illa för att rasen är så extrem och är man inte väldigt seriös när det kommer till aveln tror jag ärligt katter kommer att må dåligt.
Jag tror absolut mång av er försöker rätta till problemen och avla sunt och att ni seriösa har katter som inte bara rinner lite (vilket jag personligen tycker är är för mycket ändå men men) eller har allvarliga defekter men i en ras finns det alltid mer och mindre seriösa uppfödare och jag har funderat på det och tror att jag har dömt er seriösa för hårt pga hur många oseriösa det verkar finnas inom rasen och det ber jag om ursäkt för.
Jag inser att ni inte kommer att börja avla långnästa katter (och debatten om det är att förvalta en ras att förvandla den till ogenkännlighet är OT) men borde ni inte verkligen jobba hårt på att få en fungerande rasklubb, och försöka utbilda eller få bort dom oseriösa inom eran ras?
För till exempel låter ju bra i teorin att röngta luftvägarna för att komma tillrätta med trånga luftvägar, men om man skulle omsätta det i praktiken hur många tror ni då skulle följa det?
Jag har ingen aning om vad det kostar men det borde ju vara rätt dyrt och förmodligen inte göras på mindre kliniker så det skulle bli ännu en kostnad. Från vad jag sett av att surfa runt på perserthmesidor verkar det som om många uppfödare inte testar för HCM och vissa inte ens för PKD så skulle det verkligen bli så att alla testar om man införde det?
En annan sak som är rätt förvånande att kollar man blocket säljs det ofta perserungar för 3.500-4000 kronor, tillåmed till avel och utställning och många bilder på ungar som säljs är dom smutsiga och kisar och ser inte ut att må bra, så blir intrycket för en utomstående ganska dåligt.
EmmJo.
jag förstår verkligen hur du känner! jag känner lika dant!
Jag älskar min ras och jag vill bidra till förändring, jag vet vilka underbara katter de är och att det går att avla efter en rasstandard, men det är så ledsamt när många uppfödare väljer de mest rastypiska katterna och inte värdesätter noslädrets storlek och vida näsborrar.
Jag importerar no två katter från utlandet där noslädret och näsborrarna är enligt min tycke och smak men själva typen är den samma. det är en längre väg att gå till att få till den allra snyggaste katten, men det är min väg och jag vet att slutresultatet blir mer hållbart.
den chokladvita honans föräldrar torkas aldrig ögonen på, det finns de katter som inte behöver det och det är upp till oss att värdesätta det och selektera ut de katter som inte har problem med rinnande ögon eller svår andning, det går om man vill. rinnande ögon kan bero på fler orsaker än bara trånga eller uteblivna tårkanaler, ofta handlar det om att ögat är för stort, något som man kanske skulle börja fundera på om det verkligen behöver avlas större eller om "moderat" är bra. viktigast tycker jag är att ögat är runt och vaket.
Jag talade förut om perserns nos, om den ligger inåt eller utåt.
Nosen skall alltid peka ut utanför ögat om man tittar i profil, man kan säga att panna, nos och haka ska sticka ut lika mycket och kunna nudda vid en penna som hålls mot ansiktet. om nosen ligger "inuti" ansiktet är det fel, detta tycker jag domare inte alltid tar hänsyn till utan det premieras en hel del katter där nosen ligger inåt, så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel.
ang. brachyocephali har jag hört att man kan se om katten har det genom att titta i profil, ligger nosen inbäddad "bakom" ögonen (svårt att förklara) så är katten brachyocephal och detta är alltså inte correct.
PKD känner jag ingen som inte testar för så tror det är ytterst få, många skriver ut det på varje katt.
HCM är nytt att testa på, bara senaste året som jag hört att folk börjat snacka om att hcm testa sina djur.
jag brukar också titta på blocket och se dessa, jag skulle personligen aldrig köpa från dem, det finns en anledning till att de tar så billiga priser och det är nog just för att de har svårt att få sina kattungar sålda till seriösa människor. Det är heller inte så ofta som jag ser att seriösa perser uppfödare annonserar på blocket, jag själv drar mig från det. de flesta har redan en återkommande kundkrets och just för att persern kräver mer skötsel är det läskigt att annonsera på blocket där det finns oseriösa köpare som bara tycker de är sååå söta.
En ny rassida är under konstruktion.
den heter SPEXUS-Svenska Perser och Exotic Uppfödare i Samverkan.
historik, artiklar, hälsoproblem, kattunge annonsering, happenings, uppfödarregister och galleri är några av de saker som kommer ligga uppe. skalet är klart men skall bara fyllas med all information ;)
alla är välkomna att skicka bilder på sina perserkatter dit! oavsätt om den är långnäst eller kortnäst :) så länge den har stamtavla på att den är perser får man visa upp sin älskling på websidan :) är man uppfödare av klassisk perser är man också välkommen att länka till sin uppfödning.
mvh//malin d
förresten om röntgningen, jag tror att om en börjar så följer de andra med för kunden har aldrig fel, man tjänar alltid i längden på att avla på friska djur och kunden väljer den uppfödaren som har friskast djur :) (om den inte är oseriös själv förståss)
men visst, har ingen aning om priset, skall på vacc med en av mina katter den 27e så tänkte diskutera saken med honom.
min nya hona, lite mindre typad, enligt min smak så som jag vill att mina katter ska se ut
# 75 - 76 Väldigt fina 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#75, 76
Mycket fina katter, Mallabralla! Dessa kommer du att få vackra katungar efter.
#75-76 Kanonfina!
tack 
om jag fattat tråden rätt är det inte så stor skilland på klassisk och modern per oxh exo???
ha en bra dag. kram
Jättefina katter Mallabralla