Brunt !!
Vilket tycker ni är snyggast en riktigt varm brunton eller lite kallare..?? Vilket är bäst ?? För en del Domare vill ha nästan oranga buna toner å andra kalla bruna.. Vad tycker ni?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag tycker som du Bullan en riktig Elvira 

Sedan tycker jag ju mina godingar hemma är fina å goa ändå fats dom inte är så varma i färgen som min Elvira men hennes färg är bara så fin…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Min Vilda var väl en varm bruntabby
trodde att det var såna de "skulle vara"
Marita..kan du pm mig igen om hur man lägger in korten så här som du har gjort ovan
det har försvunnit
hej är brunt ovanligt på per och exo???
ha en bra dag. kram
bruntabby är det samma som svarttabby, nej det är inte ovanligt
Sajtvärd på Perser iFokus
Standarden säger att en bruntabby ska vara varm i färgen, allt annat är fel.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jo nu menar jag ju solid brun färg ingen tabby el skölpadds.
ha en bra dag. kram
det finns inte brun solid färg, bara choklad eller svart, svart är vanligt, choklad är ovanligt
jaha ok då hänger jag med.
ha en bra dag. kram
men är hon svart el brun tabby gujje???
ha en bra dag. kram
svart och bruntabby är samma sak. vissa säger svart tabby andra säger bruntabby. EMS koden är den samma. n 22 (n=Noir=svart på franska. 22=tabby mönstret)
jaha så brunt finns inte då??
ha en bra dag. kram
gå in på denna länk så ser du alla godkända mönster och färger inom FiFe
hur man beskriver EMS kod n beror på ras.
men som sagt, bruntabby och svarttabby är samma sak, bara två olika sätt att beskriva samma färg, det är bara att välja vad du tycker känns bäst att säga ;) tror de flesta dock säger bruntabby för de ser bruna ut men går man på utställning är det korrekta namnet svarttabby.
Polygener (=många gener av samma slag)
Svarttabby = bruntabby.
Om katten ser kall eller varm ut i sin bruna färg beror på var i skalan den hamnar. Man kan tänka sig att den varma färgen ligger på yttersta änden av ett streck med ett + för att markera mest värme. På andra änden av strecket ligger den andra ytterligheten markerat med ett - för att ange att det är den kallaste bruna (svarta) färgen. Pälsfärgen kan alltså hamna var som helst på skalan.
Anlaget inom den bruna (svarta) färgen kallas polygeneffekten och finns beskriven i min genetikserie del 3.
Polygeneffekten finns i många andra anlag och brukar vara resultatet av att man ansamlat ett visst anlag som man eftersträvar, t ex längre päls, kortare nos, mörkare ögon, mm. Om 2 föräldrar med extremt lång päls, får en kull med samma längd så har man utnyttjat polygeneffekten.
se under Artiklar, Genetik för silver & Golden.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok då hänge rjag med.
ha en bra dag. kram

Hon har en väldigt fin färg!