Pälsen blir statisk?
Hej!
Behöver råd om vilka borstar/kammar som ni tycker funkar på era katter?
När jag (försöker så mycket hon tillåter i alla fall) borstar eller kammar min katt, blir pälsen så oerhört statisk (säger man så?).
Idag efter badet (oh gud vilken pärs!) försökt jag borsta henne först med en stålkam när hon var blöt och sen när hon var torr provade jag med en karda från Dogman som jag införskaffat. Den tyckte jag inte heller var tipp topp.
Har ni några tips?
Och hur gör ni, när ni badat era katter och sen skall torka/föna dem på undersidag och magen??
Tacksam för alla tips och råd jag kan få 
Mvh, Marie
Den så kallade mirakelkammen är bäst bland kammarna.
Innan du duschar en katt så är det jätteviktigt att de är riktigt tovfria,sedan vid föntorkningen brukar jag inte röra pälsen så mycket,iallafall när den är som våtast.
De ställen som jag undviker att direkt blåsa på när de är som våtast är mitt på ryggen och svans,för att förhindra deras naturliga återfettning ska komma igång. Dom partierna torkar oftast av luften runt omkring under tiden man håller på med bla mage och ben…
Det jag brukar använda mej av er en vanlig hårborste med svinhår och borstar lite lätt isär håren så blåsten kan göra sitt.
När de sedan nästan är helt torra brukar jag med hjälp av kammen dra isär ev. envisa "blöttovor" som har bildats,jag håller alltid imot så man inte luvar.
Är de statiska så brukar jag efter torkning borsta in lite balsam,jag använder dog&cat spraybalsam,men det finns många olika.
Vad gäller torkningen så har jag en golvfön så jag har mina båda händer fria,enkelt då man vill vända och vinkla katten så blåsten kan blåsa där det behövs..har man endast en handfön kan man försöka lägga eller ställa den på något lämpligt sätt..
du säje rdet finns flera olika sprayer kan du rek några???
ha en bra dag. kram
Lasulites är enligt mig absolut bästa antistat sprayen, hittas på utställning.
annars har Espree bra också.
Sajtvärd på Perser iFokus
tack för tipset om att använda svinborsten vid föningen! jag har hela tiden använt mirakelkammen men ska testa med svinet nästa gång ;)
Sajtvärd på Perser iFokus