En ny fästing..
Otäckingar!!
Nu har det tydligen kommit in en ny fästing som trivs även vintertid och förökar sig explosionsartat.
Själv har jag ju hundar som kan dra med sig dessa fästingar till mina katter som annars inte utsätts för dem. Framöver får man tydligen vara passopp för dessa även vintertid..blä!…länk med mer att läsa om denna
Det låter som en riktig mardröm. Vanliga fästingar är ju illa nog.
Katter är tydligen immuna mot fästingbett, men tyvärr kan de ramla av i hemmet (sängen) och fastna på oss människor med tråkiga följder.
Själv är jag vaccinerad med det hjälper ju inte mot allt man kan bli utsatt för av fästingar.
Det finns fästingmedel till både hund och katt. Annars kan man använda ett hemkok på vitlök, rosmarin och nåt mera som jag inte minns just nu. Det har varit infört här tidigare. Det funkar verkligen för vår huskatt brukar alltid få fästingar, men inte förra sommaren.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
va! åh nej! monster!
Sajtvärd på Perser iFokus
det finns örthalsband nu mot fästingar för katt, men inget är ju 100% säkert.
typ scalibor skulle jag inte rek med tanke på att de innehåller nervgift och det är tydligen flera hundar och katter som dött eller blivit riktigt sjuka :(
sedan är det ju de här dropparna också, frontline comp, någon som vet hur det är med om katten får i sig det? det ska ju placeras i nacken för att katten inte ska slicka i sig det, har aldrig haft något problem med fästingar men skulle nog välja örthalsbandet. men har man otur så räcker det ju med en fästing :(
hm, är det inte så också att de blir mer och mer recessiva mot preparate också, vet att det är så mot loppor och löss iaf, tillslut så blir de immuna de uslingarna!