Behöver hjälp! ( ang forl och mat )
Hej,
Min perser kille på 9år( som bor hos min Mamma ) drabbades väldigt hårt av tandsjukdomen Forl och dem var tvungna att operara bort de flesta av hans tänder. Veterinären sa att han absolut ändå får ett värdigt liv så vi ville göra operationen .
Han är mycket piggare och gladare nu och har inte ont längre. MEN vi har jätte svårt att hitta mat som funkar. Han har gått ner mycket i vikt. Vi har testat Bosita mjukmat, royal canins kattunge mjukmat, testat olika torrfoder och blött upp osv men han är jätte kräsen.
Han tycker om sheba och diamond som kommer ifrån vanliga mattaffärer men vad jag förstår så finns inte allt han behöver få i sig i den maten.'
Jag skulle vara jätte tacksam för råd och tips, det spelar ingen roll vad det kostar vi vill bara att han ska ha någon mat som funkar så han inte tappar mer vikt .
Har du testat Royal canins nya foder för katter 12 +?
det är torrfoder men det är mer lättuggat och med en mjuk mitt som förhöjer smak och doftupplevelsen, skall vara anpassad till riktigt gamla katter som har svårt att äta.
Sajtvärd på Perser iFokus
Tänker att det kan vara svårt att få i sig maten utan tänder, kanske behöver vara lite mer beständiga bitar?? Jag menar min katt knappt tuggar maten, typ delar o sväljer o då köper jag ändå royal canins, tandmat o han e exotic. Kanske ngt mitt emellan blöt o torrmat.Sedan finns det säkert vitaminpastor o annat ni kan komplettera med.
Lite OT: Funderar själv på om det är värdigt…hur lång tid tog det innan han blev som vanligt? Funderar på smärtan, som det måste vara att dra varje tand, om det är bättre att få somna in. Min kille e ju hjälplös så fort han får ett pyttesår, ska kolla hans tänder under året, då de ser lite märkliga ut, men samtidigft e han väldigt glad o pigg… undrar…
1# Det har vi inte testat. Men blir det inte svårt när det är torrfoder då han inte har tänder att tugga ? Kan ifförsig blöta det och testa. Absolut värt att prova. Tack för tipset!
2# Jag funderade jätte länge på plats vad jag skulle göra. Det som fick mig att gå igenom operationen var att en veterinär där själv hade en katt som varit med om exakt samma sak, hon sa att hennes katt blev jätte pigg och som ny igen då hon slapp tänderna som gjorde ont.
Det var ett otroligt svårt beslut, men vi hade tur. Han återhämtade sig jätte snabbt och blev pigg och glad bara ett par dagar efter. Han hade mer ont innan med all tandvärk än efter. Självklart är det jobbigt med operation för honom men han klarade sig väldigt bra. Det är självklart olika för alla . Det som är jobbigt nu är att lyckats hitta rätt mat till honom så han inte går ner i vikt mer. Sen gick inte operationen på försäkringen så jag fick betala ca 8000kr , tur att man har spratat undan pengar till katterna.
Han är inte extremt smal men han har tappat mycket vikt sen operationen, vill inte att han ska tappa ännu mer. Vitaminpasta får han som egentligen är till kattungar som de rekomederade hos veterinären.
Oki, förstår att det var ett svårt beslut och tack för svaret :) Fasar lite för besöket ed min katt, hoppas innerligt att det inte är FORL :(
Det är jättesvårt att hitta något när de börjar vara matkräsna.
Royel Canin har ju Babykitten,dessa torrkulor är så små att de lätt sväljer de hela. Kanske skulle fungera då de även är smakrika?
En katt behöver ju inte tugga maten som vi människor utan de fördelar maten så de lättare kan "slinka" ned.
Sist när jag hade en matkräsen katt som jag verkligen ville få upp vikten på då hon åt som en "höna". Henne lyckades jag få att äta mer genom att ge en tumnagelstor klick av kavlis räkost först,som hon mumsade i sig glatt,sedan fick jag peta lite i den andra maten(royel canin Persian) och då blev den maten mer accepterad för hon kände ju att det smakade mer så att säga…en liten procedur men den fungerade på henne.
#4 Så lite :) Min katt drabbades av extremt svår forl på nästan alla tänder, dem sa att det är ovanligt. Oftast är det bara en eller ett par tänder som drabbas och då går det ju mycket lättare. Sen sa dem att katter klarar sig bra utan tänder, bara dem inte har ont :)
5# Tack för tipsen! Jag ska köpa babykitten imorgon och testa. Jag visste inte att dem inte behöver tugga som vi, det trodde jag. Jag minns att babykitten maten är jätte små kulor så det kan ju funka. * Hoppas *
Räkosten ska jag testa med, det gillar han :)