Min exotic tjej!
Hejsan!
Jag tänkte lägga upp en bild på min röda exotic tjej! Jag skulle vilja ha lite kommentarer/kritik på hennes utseende. I mina ögon är hon såklart världens finaste och mysigaste tjej plus att hon har världens bästa personlighet! En riktig snackemoster! :) Hon är inte fylld året ännu och är bärare av colorpoint. Jag skulle så gärna vilja ställa ut henne och ev. ta en kull på henne lite senare men eftersom jag är relativt ny i detta skulle jag vilja höra vad ni tycker om mitt lilla hjärta :)
MVH Johanna
hej och vilken liten sötis :) är hon reggad som röd? jag skulle snarare säga rödtabby med tanke på den ljusa haklappen, kanske någon annan som säger annat.
svårt att bedöma en katt bara på en bild då tyng, pannans välvning och jämnhet osv spelar lika mycket in. sedan kan jag inte säga något om kroppen då iom att den inte syns på bilden, men en kort cobby kropp med en kort rundad svans är vad som eftersträvas.
så jag kommer kommentera det jag då ser :)
om man vill ställa ut/avla så skall man ju försöka eftersträva standarden så mycket som möjligt, där skall öronen vara små, rundade och brett ansatta, detta är ju självklart upp till betraktarens ögon, men för mig är det nog den största synliga "bristen" hos denna tjej, öronen är för mig i det största och toppigaste laget, skulle också vilja ha dem bättre placerade. vad gäller avel behöver ju inte avkommorna få "dåliga" öron med rätt hane, skulle satsa på en hane med mycket små och väl placerade öron för henne. Tycker också att hon inte har så öppet uttryck vad gäller ögonen, de är något snedställda och det får de inte vara. skall också tillägga att öron placeringen lär förbättras med tiden hon växer.
ögonfärgen kunde varit djupare orange, lite klen top på huvudet.
Nosplaceringen är för mig mycket bra, likaså bredden mellan ögonen, hon tycks ha ett runt fint huvud.
köpte du henne som avelskatt eller sälskapskatt av uppfödaren? vad står i kontraktet?
Sajtvärd på Perser iFokus
kollade in på din hemsida, om jag skulle satsa på att ställa ut någon av dina katter skulle det vara Jenka, hon ser mycket fin ut ;)

Jag har köpt henne som en sällskapskatt men jag hade hoppats på att kunna ställa ut henne lite för skojskull iaf :) De du säger har jag själv sett, öron och ögonfärg osv. hon får bli en mysa soffan och sängen tjej då :) De fungerar lika bra de ju :) Skulle aldrig kunna tycka mindre om henne i vilket fall som, dem e ju så underbara dem små liven :)
Jenka är utställd lite grann och jag hoppas hon tar champion nästa uts. :)
om hon är såld som sällskap så finns det nog en anledning till det och då skall du nog följa det kontrakt som finns och den uppfödarens önskan ;) själv skulle jag inte bli glad om någon bröt ett kontrakt vi båda skrivit under.
men du kan väl prova ställa henne? för att få en bedömning? det är ju alltid roligt att delta, fast inte så kul om domaren sågar katten :( har hänt mig, fast sen var det en annan domare i ett annat förbund som hyllade honom, så är väldigt olika :) om du vill ställa henne skulle jag göra det:) Jenka är jätte fin, det blir inga problem att championera henne :)

Nej såklart, fast uppfödaren vet och har inget emot om jag ville ställa ut henne lite om de hade fungerat :) Jo jag har funderat på att testa men ja vill inte att dem sågar henne :( Ja tror hon får fortsätta att vara den glädjespridare och filtmysaren här hemma som hon är :) Min underbara tjej 
Hon ser urgullig ut. Visst tycker jag du kan ställa ut henne. Det jag främst skulle önska är bredare nosspegel, tycker det är viktigare än pyttesmå öron. Öron har också en förmåga att i vissa vinklar och ljus se större ut på bild än i verkligheten. Dessutom kan det dröja upp till 3 års ålder innan de är på rätt plats.
En stor anledning till att det är så få katter på utställningarna numera är just att många tycker att katten i princip måste vara helt perfekt (d v s uppnå 100 poäng) för att kunna ställas ut. I Sverak går det ju bra, eftersom alla deltagande PER/EXO på en utställning kan bli BIS om de är tillräckligt få och tillräckligt bra, men i WCF får man inte bli panelvinnare, t ex Bästa långhår hona, om det inte finns minst 3 okastrerade långhårshonor på utställningen. Därför utdelas alla titlar sällan. (Jag tycker själv att det är fel och att det skulle räcka med att katten uppnår högsta poäng, men det är tyvärr en seglivad inställning som bara gäller i Sverige.)
Om en domare skulle vara nedlåtande för att en katt i dennes ögon inte är helt perfekt säger det mer om domaren än om katt och ägare. Har du uppfödarens stöd är det fullt tillräckligt för att ställa ut enligt mig. Den allmänna uppfattningen är nog ändå att det behövs fler katter i vår grupp på utställningarna.
Jag tror att vi som står o tittar vid domarborden skulle behöva skärpa oss oxå. På varenda utställning så hör man personer som står o totalsågar katter. De hittar fel som inte ens finns o står o skrävlar om det. Inte så konstigt att det blir färre o färre som ställer ut. För o inte tala om de domare som högt otydligt hånar en katt som h* n inte gillar. Jag tycker din katt har vissa kvalitéer men om hon ser ut så som bilden visar så får du räkna med att domaren kommer påpeka om öronen o att hon skulle behövt en bättre top. Med en bättre top hade öronen suttit bättre oxå har jag lärt mig ;) (jag har svaga toppar på mina katter men vi jobbar påt. :)
#7 Sådana elakheter har jag faktiskt aldrig hört på en utställning sedan jag lämnade Sverak, men jag minns hur det var.
Om du har nära till Varberg, Johanna, är det en WCF-utställning där i mars.

Ja elaka komentarer är aldrig kul :( Hoppas inte på något sånt. Jag ska ställa henne på en liten klubb tävling vi ska ha nu i februari, de känns som en lagom start, sedan kanske jag väntar och ser om hon växer ihop något med tiden :) Hon är inne i sitt första löp i skrivande stund, awe lilla hjärtat! De har tagit musten ur henne hon ligger utslagen i sitt hur i sitt klösträd och bara sover och sover, haha! Jag skulle gärna vilja ta en kull på henne då hon är cp bärare :) De hoppas jag ja kommer att kunna göra iaf, tror ni de går bra? :)
Jag håller med föregående talare, som sagt alla katter är värda att ställa ut så länge man är beredd på att domaren kan vara hård, men får du en bra domare (så som de bör vara) kommer denna också att peka på de kvaliteter din katt har. det är guld värt när uppfödaren är villig att hjälpa till inför utställning;) men menade att om uppfödaren inte sagt att det är ok att ta kull på henne så tycker jag inte du ska göra det, men det är ju något ni måste diskutera sinsemellan, det bestämmer inte jag ;)
när jag menade att du inte skulle bryta kontraktet menade jag att du kan ställa henne men om man köper en katt för sällskap så innebär det att du kan ställa ut om du vill men man får ej ta kull på katten, mao. katten ska kastreras inom ett år brukar det vara. så innan du gör något sådant måste du prata med din uppfödare så du inte bryter kontraktet!
det är jätte viktigt!

Jo självklart de tycker hon är helt okey hon trodde själv att hon skulle ge bättre ungar än vad hon själv är katt så det är helt okey, jag menade utseendemässigt, är hon en katt man kan ta kull på eller dem ska ha spec. avelskvaliteer?
MVH Johanna
det är så svårt att säga! med rätt hane ja, du måste hitta en som kompletterar hennes brister. hade det varit min uppfödning hade jag inte använt henne i avel. MEN alla har en bild av vad de tycker är fint och det är ju din uppfödare som ska stå för avkomman, blir ju hennes "stämpel" på dem, men jag hade som sagt inte gort det om jag hade fått en sådan kattunge. men man måste titta på vart uppfödaren kommit i sitt avelsarbete, hon kanske ser kvaliteter på henne som är bättre än vad hennes andra katter har så det är eytt steg på vägen för henne, medans en annan uppfödare skulle tycka det var ett steg tillbaka. också så svårt att säga då man inte ser kroppen, hon kanske har en grymt bra kropp, vad vet jag! men som sagt, jätte söt katt men för mig fattas det för mycket för att jag skall tycka hon bör avlas på.
sedan är inte utseendet allt heller vad gäller avel, man måste ta hänsyn till temperament, svansknick, bettet, andningsvägarna, en katt som går bra på show betyder automatiskt inte att det är en bra avelskatt och tvärtom.

Tack för alla era kommentarer, hon får nog bli min lilla myskise här hemma ist :) De blir hon nog dessutom glad för, hehe :)
Hej Johanna
Jag tycker att någonstans måste man ju börja och är din tjej frisk å kry inte bär på några genetiska sjukdomar ser jag inget hinder att ta en kull på henne. Givetvis måste ju detta godkännas av uppfödaren du köpt henne av.
Alla katter är inte showkatter men dom kan vara mycket värdefulla i avel.
Det enda jag kan tycka är att du bör se dig om efter en hane med mindre och lägre öron. Vem vet hon kan få skitsnygga bebisar
Lycka till Johanna
ja, om du vill ta kull någon gång utan att själv vara uppfödare finns det ofta möjlighet att bli fodervärd. då handlar det om att en registrerad uppfödare har en hona eller hane denna vill använda i sin avel men som kanske inte får plats eller trivs hos uppfödaren. då kan man få skriva ett fordervärdsavtal där denna katt bor hos dig då, uppfödaren äger katten på papper men katten är som din egen och du står för kostnaderna för katten, avtalet kan se ut så att du får katten "gratis" mot att uppfödaren får ta en eller fler kullar på katten (detta varierar) när kontraktet är uppfyllt så skrivs katten över på dig och du står som ägare. detta är en mycket bättre idé om man vill ta kull på ett seriöst sätt som främjar rasen!
är du intresserad av detta så kommer jag antagligen behöva fodervärd till en hona i slutet av detta år-början av nästa om allt går enligt planerna.

Ja, det låter som en bra mjukstart för en av. egen uppfödning då får jag chansen att testa på de lite granna :) Är lite nervös för detta med förlossningar osv. så det hade varit en kanon idee tycker jag :)
:) jag hör av mig när det blir aktuellt ;)