ny här :)
hej!
Jag trodde jag tog hand om en norsk skogkatt, men alla jag mött och som sett bilder på honom tror att han i alla fall är en blandnig med perser.
Det tror jag mer o mer sen hans tovor kom också! Tjejen som trimmade honom sa att det var typisk perser-päls.
Här är en bild av honom, ni kan ju säga vad ni tror! (han har sned nosvägg)
Nu undrar jag lite vad för mat ni ger era pälsbollar? Jag ger just nu Porta 21, spannmålsfritt torrfoder, och Mjau blötmat lite nu o då. Det ska finnas torrfoder som hjälper till med pälsen, men jag är inte förtjust i Royal Canin… Finns det fler märken som har detta?
Tackar på förhand för svar :-)
Det är nog svårt att säga säkert ang. pälsen,bara detta med att två olika raser av långhår(alt.bärande av långhårsanlaget) paras kan pälsarna bli lite "hur som helst". Men säger hon som brukar trimma katt att det liknar en perserkvalite´så har han nog en
Han har även de typiska pälsade benen och tofsar på tassarna som en Perser,så han har nog lite persergener i sig.
Förutom Royal Canin använder jag IAMS,jag tycker att båda fungerar bra.
Han såg iallafall ut att vara en riktig kramis
är ju väldigt svårt att säga, men ser nog ut att vara lite perser i, men kanske inte mamma eller pappa utan mormor, morfar eller farmor, farfar.
jag ger ju rc persian, men jag använder Iams också på en av mina katter som har känslig mage, tycker inte pälsen är lika fin dock men bara han mår bra så :)
har inte hört något om att foder skall motverka tovor, har väl kanske med att det är något tillskott för pälsen, jag skulle testa på laxolja från Fjordpet, det gör susen för päls och hud, droppa bara över maten!
Sajtvärd på Perser iFokus
Tack för svar!
Då är jag inte helt ute o cyklar i alla fall :-) Kanske framgick inte det i förra inlägget, men det är en omplaceringskatt, som bott hos oss sen september.
Det märkliga är att hon som hade honom innan, sa att hon köpt honom hos en norsk skogkattuppfödare, där de andra kullsyskonen var NSK, och han hade sned näsa bara. Men jag kan inte hitta denna uppfödaren, så kanske är det inget seriöst?!
Katten heter Anton, han är snart 2 år gammal, och HUR snäll som helst! Han är en riktig knäkatt, och älskar att kela. Han kom hit med sin kompis Doris som är en halvlånghårig blå huskatt, som snart fyller ett år. Hon är också väldigt snäll.
Tycker ni maten ni ger katterna hjälper till att hålla pälsen i trim? Vad i maten är det som gör det?
Jag vet inte vad jag ska tro om härstamningen, men han ser i alla fall unik ut, liknar ingen katt jag tidigare sett. Inte bara perser kan få tovor. Jag har en gång känt på en renrasig norsk skogkatt som var helt igentovad och knölig i pälsen.
Maten han får låter bra. Jag tror inte du kan påverka pälsen med något annat torrfoder, utan det är nog bara regelbundna bad och kamning som gäller.
Tack för era svar!
Nä, jag vet att norsk skogkatt också kan få tovor, som många andra raser, men efter alla tveksamma blickar och åsikter jag fått när jag påstått att han är renrasig NSK, får mig att tvivla på att han är det, även om det är det den förra ägaren påstår!
Kan tillägga att han gick att raka i vaket tillstånd, och sparade sin matte och husse en massa pengar! Dessutom slapp han lida av sövningen efteråt!
Han är mycket gladare nu efter rakningen!
Så bra att han är rakad så att du kan börja om från början. Då har du ett fint lejon nu.
Har du inte fått någon stamtavla är han inte renrasig. Det är inte tillåtet för registrerade uppfödare att utesluta någon kattunge i kullen från registrering. De som vill lura köpare är dock bra på att hitta på historier.