Temprament...
Hej!!
Jag undrar om någon kan berätta för mig om och hur Perser och Exotic skiljer sig från varandra i tempramentet?Jag vet ju skillnader när det gäller päls och utseende.Hoppas ni har överseende med en fråga från en som inte kan så mycket om raserna Perser och Exotic.
/Malin

Jag har 2 Perser och 1 Exotic. Jag märker ingen skillnad mer än att han har mer energi när det väl gäller bus. Annars så är han lika lugn och gosig som dom andra. Finns nog dom som har annan syn på exotic, men jag tycker inte skillnaden är speciellt markerande i så fall.

Vi har fyra perser och fem exoter och märker ingen skillnad på dem. Tror det handlar om deras temperament och sociala prägling hur katterna blir/är. Vi har kvar en perser och en exotic från vår förra kull och de är lika lugna/busiga.// Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Detta med skillnaden, många säger exoticen är mer aktiv, men så har det inte varit här då jag haft exotic. Men jag tror på att en perser full med päls är mer lugn. En exo är mer fri med mindre päls i röra sig. Märker ju att då man klipper en perser så rör den sig som den fått frihet. Nä jag tror de är ganska så lika.
ja jag ska nog bara vara tyst i denna frågan..haha
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Det är en stor skillnad mellan mina katter, min perser är mycket lugnare och mer tillbakadragen.. men jag håller med #2 om att det nog handlar om deras temperament och sociala prägling.

Lite olika synvinklar!
Men det låter ju lågiskt att den sociala präglingen påverkar.
Det var intressant att läsa vad ni skrev.Jag funderar vidare.
Funderade på att skaffa en Perser men har fått erbjudande om en trevlig Exotic.Och jag är fashinerad av både Persern och Exotic.De är ju båda sorterna sååå vackra!!!
Tack för svar!!
Skriv gärna fler!!
Malin