Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2167 ggr
corrminda
2009-10-11 14:36
0

Forl

Hej!!

Finns det någon som har erfarenhet av Forl? Hur det ser ut i munnen?Hur märker man det? Skillnaden på det och tandköttsinflammation? Vid vilken ålder brukar man upptäcka? Ärftlighet?

Tacksam för svar på listan eller privat

camilla@corrmindas.se

Bullan
2009-10-11 14:56
0

Forl i tidigt stadium går endast att upptäcka med röntgen.

Forl i långt gånget stadium, så ser man stora hål i tänderna. Hålen brukar synas vid tandköttskanterna. Detta är mkt smärtsamt för katten och enda behandlingen mot detta är att låta veterinären dra tänderna.

Märker man att katten dregglar, gnisslar tänder och eller ser ut att ha obehag från munnen, så ska man låta veterinären kolla upp det.

Alla katter kan få detta och man vet inte om det är ärftligt eller inte. Lejon har också forl.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Erna
2009-10-11 16:23
0

Så vitt jag vet, så är det ärftligt, eftersom det förr var vanligt hos chinchillorna, iaf på de som var linjeavlade utan solidinslag.

Min erfarenhet är, att tänderna blivit mycket bättre på katter som har solidkorsningar i stamtavlan. Numera har mina silver inga problem med FORL. Ytterligare en god anledning till att korsa ut på andra färger.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Denna kommentar har tagits bort.
corrminda
2009-10-11 18:45
0

Tack för era svar..och för att den andra tråden "lyftes" på listan  Mycket intressant att läsa/Camilla

Headturners
2012-01-07 11:55
0

Puttar upp lite gamla inlägg som är intressantaGlad Fyll gärna på med ny info om ni har.

[silkesnosen]
2012-01-08 10:19
0

Hm funderar på detsamma. Min katt har alltid en lätt inflammation,, så jag borstar tänderna. Jag har visat hans tänder för veterinär, då de är lätt missfärgade, men han ansåg att jag skulle vänta med att söva honom och kika om det kan vara FORL.

Han är pigg och glad och äter och har sett likadan ut i många år…funderar mkt på om en katt kan vara så pigg men ändå ha FORL.

jenay
2012-01-10 22:29
0

är forl vanligt på per och exo el???

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2012-01-10 22:53
0

Hur vanligt det är vet jag inte,men att det dyker upp ibland. Och man bör ju inte avla på dessa då det troligen är ärftligt. Det kan ju även dyka upp i avkommor med föräldrar med fina tänder,så det räcker ju att anlaget finns någonstans där bak.

Eva // medarbetare på Perser

jenay
2012-01-11 20:49
0

ok kan man dna testa sina katter för forl???

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2012-01-11 21:03
0

Nej! inte vad jag vet…..kanske någon annan här som har bättre koll?

Eva // medarbetare på Perser