svartsilvertabby exo.
hej jag tycker den är så läcker den färgen är det många som fått svartsilvertabby exo?? vad krävs för anlg för denna färg??
ha ni sålt en sån katt som ni ångrat ni sålt för den viast var sig toppen katt??
ha en bra dag. kram
Jag föder ju inte upp silver, men som jag förstått räckker det med att ena föräldern bär på anlaget för att kattungarna ska kunna bli silver/smoke.
smoke är en solid katt och så kallad silver tabby är eg tabby med smoke, om man ska dra det lite krasst.
så om jag inte tar helt fel krävs det två anlag för att få fram silver tabby och det är tabby anlaget, vilket bara krävs från en av föräldrarna och silver/smoke som också bara krävs från en av föräldrarna.
så parar du en silver eller smoke hona med en vanlig tabby hane kan du få svartsilver tabby :)
Sajtvärd på Perser iFokus
jo men nu är min hane gentiks svart mjöligen dilution och silver vet inte om han är mönstrad men det finns mycket nr 22 i hans stamtavla.
ha en bra dag. kram
a, så vitt jag vet måste ett av föräldra djuren vara synbart tabby, jag skulle då para honom med en silvertabby/spotted/tigre eller smoke hona, svart eller blå då i botten, om din hane är dilutionsbärare och honan är blå eller också dil bärare kan du då få både svartsilver tabby, svart smoke, blå silver-tabby och blå smoke, plus då ungar med eller utan tabby och med eller utan silver
väljer du däremot en creme silver hona eller rödsilver hona blir hanarna svart silver, blå silver(om dil anlag finns hos honan) och honorna blir svartsköldpadds silver eller blåsköldpadds silver eller då smoke, solid etc.
ok jag har en rödtabby hona en blåvan hona och en svartskölpaddsmoke hona dom är möjligen dil bärare. min blåvan ha mest svart och blått i stamtavlan.
min hane är helvitt.
ha en bra dag. kram
då skulle du kunna få smoke avkommor med den smoke hona och din hane, men inte silver tabby, men då kan du planera för nästa led, om du får en smoke hane tex kan du para den med din rödtabby hona och få silvertabby i alla möjliga färgkombinationer :)
aha ok tack. är det vanligt med svartsilvertabbys??
ha en bra dag. kram
avlar man på silver är det nog den vanligaste, precis som det är vanligast att få fram svarta katter om du har en svart avelskatt :)
Det krävs minst att en av föräldrarna är tabby och minst en som har silver och att en är svart ..om man ser det från en lätt sida
Det är vanligt med silvertabbysar om man har valt att föda upp just dom 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har en hane som är rödsilvertabby och 2 honor som är svart resp blå. Alltså skulle jag kunna få svartsilvertabby och blåsilvertabby hanar, men det gäller att övertyga mina honor att löpa lite oftare. Kunde dom inte ta lärdom av sina kompisar chinchillorna, som löper titt och tätt?
Någongång borde det väl bli såna bebbar.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Silvertabbysar är det finaste jag vet
Marita, vilken underbar liten skimrande sak du har, mitt hjärta smälter
ok men choklad silver tabbys finns väl inte många?? åh denva söt som socker marita.
ha en bra dag. kram
nej det är mycket ovanligt, vet bara två europa som pysslar med silver och smoke på choklad och lila, den ena i danmark och hon har bara fått fram smoke. den andra tror jag har en lila silver tabby, men som sagt ytterst ovanligt men inte omöjligt med lite envishet :)
Tack 
Ja silvertabbysar är det finste som finns
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
japp tycker jag.
ha en bra dag. kram