Rinnande ögon
Hej,
Jag är ny på rasen, men har nu "fått" en perser-kattunge… Han är väldigt söt och rar, men jag har en liten fråga.
Hans ögon rinner något så han blir lite kladdig i pälsen under. Han verkar inte irreterad i ögonen, men finns det något man kan göra? Ögondroppar?
Tacksam för svar.

Oftast räcker det att bara torka av med en våtservett eller liknande… Men rinniga ögon är något man "får med på köpet" av exo eller perser har jag lärt mig 
håller med #1 här
detta är ganska vanligt
om det inte blir mer än lite…så kanske han kan ta hand om det själv. För det kan vara så att ju mer man pillar ju värre blir det.
Men naturligtvis så måste det torkas bort om det blir för mycket,
Så det är en avvägan här:)
Det kan hjälpa med droppar som finns på Apoteket, mot torra ögon!!!
Tack så jättemycket för råd och tips, jag börjar med att torka han försiktigt, så hoppas jag att det ger med sig så småningom 

för mig blev det faktiskt mycket bättre med EYE ENVY.
ett mirakelmedel man använder för att göra rent runt ögonen.
super bra och drygt.
sök eye envy på google så hittar du var du kan beställa det.
/Isabella

Hejsan,
känner att jag måste protestera HÖGT angående rinnande ögon, jag har "massor" av PER/EXO här hemma o jag torkar inte mer än ett par ögon per vecka mao inte särskilt vanligt om man avlar vettigt ;) men tyvärr så anser endel uppfödare att man ska "stå ut" med rinnande ögon :( Det är så det är bland PER/EXO men NEJ så är det inte.
Pia

Håller med #6
Har också ett antal katter här hemma som jag torkar väldigt sällan.
Visst är EXO/PER känsligare för drag än andra katter. Men att de ska ha rinnande ögon är inte acceptabelt.
Ingela
www.kungbores.se
Putt
Min exo var lite rinnig som riktigt ung men nu vid snart ett års ålder torkar jag någon gång ibland och då menar jag inte ens varje vecka med Jean Peau ögonrengöring …..min pudel torkar jag oftare
Hej du! Hmm jo de rinner. Eye envy var ett kanontips! Fungerar..sedan kommer du att slappna av med tiden och inse att lite rinn inte e farligt. Finns även Jean-peau ögonvatten, som tar bort det röda missfärgningarna i pälsen som kan bli.
Lycka till med den "bästa" rasen:) En exoticägare!
Just det använd för guds skull inte ögondroppar. Jag provade i början och det ledde till massa problem, undvik!
vill bara säga bra inlägg av Pia, rinner ögonen mycket ska man kanske titta på hur katten i övrigt ser ut, smal nos? innåtgående nos? går det att få se en bild på kattungen? Eye envy är bra, det är anticeptiskt och minskar även rinnandet med tiden. Jag har upplevt att kattungar rinner mer, det är ofta när katten är uppe i varv som det tycks rinna mer, någon som vet vad detta beror på?
Sajtvärd på Perser iFokus
#14 Vet du var man kan få tag på Jean Peau ögonvatten? Någon som säljer på nätet?
kanske ska förtydliga…..jag torkar m Jean Peau i ögonvrån och torkar rent pälsen under ögonen men behöver inte droppa ögonen med det. Däremot kan man droppa också om det rinner mycket - rinnet brukar minska påtagligt på bara någon eller ett par dagar (erfarenhet från hundar på detta)
En annan erfarenhet från många hundar är att ögonen kan rinna under tandömsningen men upphör när de permanenta tänderna är på plats. Vet inte om det brukar vara så på katt också men på min EXO stämmer det in.
Jean Peau säljs i många zoobutiker . På nätet finns det under namnet JP Eye Care hos Häromi www.haromi.se - svart flaska med guldig text.
vi säljer där jag jobbar i haninge djurbutik :)
Sajtvärd på Perser iFokus
#19 Tack för nätadressen!