Överbett/underbett på kattunge
Som jag har förstått det så är det bättre att kattungen har överbett än underbett, eftersom de ofta växer i överbettet, men inte alltid tvärt om? Är det någon som har erfarenhet att det har blivit ett bestående överbett även i vuxen ålder?
Har domare mer acceptans för ett överbett eller ett underbett?
Tacksam för erfarenheter och funderingar kring detta!
nopp…kan tyvärr inte hjälpa dig
Enligt mina erfarenheter så växer aldrig en katt i ett underbett. Föds den med detta, då är det kört, tyvärr. Och jag skulle nog säja att har den ett underbett som är väl synligt som bebis, då blir det rejält när den blir vuxen.
Ett överbett däremot är något som minskar med tiden. Ofta blir bettet perfekt, men det beror på hur mycket det är. Är överbettet för kraftigt är inte det bra heller. Jag tycker att jag märkt att katter med ett kraftigt överbett ofta har ett trångt bett också, man vill ju att bettet ska vara brett och kraftigt.
Nu är det väl inte så vanligt att domarna tittar i munnen, men har katten underbett så blir dom nog inte så glada däremot överbett kan vara OK. Men som sagt det beror nog på åldern också.
Jag, personligen skulle ALDRIG ställa en katt som har mycket underbett. Men jag ställer ju inte numera så det är ju inga problem med det*LER*
Hoppas detta var lite svar till dig
Hälsar Lotta P
olika domare olika tycken..men vad jag vet..kattungar som har haft överbett har faktiskt också fått höra det..lika ofta som man kan höra att en vuxen har ett pytt litet underbett…
Jag föredrar ju en kattunge som har ett litet över bett än en kattunge som har ett helt perfekt bett som liten för …när den perfekta bettet växer så slutar ju det oftast med ett underbett…vad jag vet..
Ett underbett som liten brukar ju nästan alltid bli värre..
Jag vet ingen som inte har vuxit i sitt över bett som vuxen…nopp…men där emot vet jag de kattungar som har haft över bett som små å ändå fått ett underbett som vuxen för att de har vuxit så kraftigt.
#2 i IDP så kommer inte en ända katt undan en rejäl titt i munnen vid varje utställning… vare sig kattunge eller vuxen..har nog bara varit med om det en enda gång å då på någon annans katt…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har fått lära mig att alla bett kan bli bra eller värre. Någon millimeter underbett var i alla fall förrut godtagetbåde i avel och på utställning. Därför skrev jag min tråd om fördrågan om riktlinjer som inte finns. Står ingenstans ens att de ska saxbett. jag har inte kunnat hitta något. Konstigt tycker jag när vi pratar om ett bra bett.
Det är godkänt på utställningarna att ha upp till 2 mm underbett i IDP i allafall.

#5 Ja detta har jag också förtått men jag letade efter en skriftlig beskrivning och godkännande av avikelser. Och hittade ingen beskrivning allas på hur bettet skall se ut. Man har alltid taalat om ett par millimeter och det borde finnas nerskrivet tycker jag.
Tack för alla era svar! Intressant! Då är jag inne på rätt spår i mina funderingar.
Jag kan inte komma ihåg att jag sett något kraftigt överbett på någon vuxen katt på utställning. Jag har ju gått assistent en del och sett en del bett. Överbett på kattungar har man ju sett men det verkar ju som sagt då rättas till när katten växt till sig.
#7 Anledningen till att man inte ser vuxna katter med väldiga över respektive underbett på utställningarna är antagligen just för att det döms ner.
Så Eva, du är inne på helt rätt spår:-)
Jo en sak till. En kattunge med perfekt bett slutar nästan alltid med underbett som vuxen, då underkäken bevisligen växer mer än överkäken. Så ett råd, är du och letar ny bebbe, köp en med överbett, inte dömycket men sisådär lagom;-)
Hälsar Lotta P
Jo en sak till. En kattunge med perfekt bett slutar nästan alltid med underbett som vuxen, då underkäken bevisligen växer mer än överkäken. Så ett råd, är du och letar ny bebbe, köp en med överbett, inte dömycket men sisådär lagom;-)
Håller fullständigt med 

Men snälla ni alla med bra bett som bebbar får inte fel bett som vuxna, långt ifrån. Det var ett vanskligt råd

#8 #9 ja jag köper nog helst med lite överbett jag också, de flesta här har ju haft detta också
/Carina
#10 Nej det tycker jag absolut inte att det är. Att råda någon att göra motsatt, vore nog däremot att ge vanskliga råd.
Efter alla år så borde man nog sett motsatsen annars.
Hälsar Lotta P
hur är det då med snett bett? om tänderna på ena sidan ligger utaför o de på andra sidan innaför? *nybörjare o nyfiken* :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Brukar rätta till sig när dom byter tänder men inte alltid..
Jag tror att det handlar lite om hur mycket plats det finns osv.. Men i bland så kan dom få samma bett som när dom var små..alltså en tand på fel sida.
Sneda bett brukar också rätta till sig men inte alltid… det finns ingen garanti med något.
Jag har varit med om en som var helt korrekt i munnen som bytte tänder å fick en tand på fel sida…så där finns inte heller några garantier… men helt klart säkrare.

#12 annars va då? Kanske är det olika regler som gäller för riktigt platta eller de med näsa. Om det finns bettfel bakom osv.
Tror inte detta är svart eller vitt. Utan det finns olika utvecklingar. Och även induviduellt. Det är alltid farligt att dra allt över en kam.
Men jag slutar här vill inte ha bråk

Har en hona med snett bett som jag hoppas ska räta till sig, men eftersom jag inte ställer ut så är det inte så noga, så länge hon mår bra ! ;)
Har dock också hört att man gärna ska köpa katt med lite överbett, eftersom de växer nån millimeter mer i underkäken..
#15 Börja inte nu igen !!!!!!!!!!!!!!!!
#16…hur gammal är hon

#17 Har inte börjat någonting ,men skrev jag slutar här. Skrev bara lite försiktigt är det så bra rek. Vi har undvikit varandra länge nu och det är nog bra om vi fortsätter med det. Jag kommenterar inte ditt och vore önskvärt i andra riktningen också. Eller hur! Kanske är det så att våra formuleringar inte kan läsas av den andra på rätt sätt. Å det går nog inte att ändra på! Ibland talar vi samma språk men ändå inte. Olika erfarenheter bydyder inte att den ena har fel.
Allting har en ände,
Korven den har två
Pannkakan har ingen men det går bra ändå
Tack
Mona

#18 Hon är ca 5 månader, och jag ser vissa förändringar i bettet. Men jag vill inte ge mig själv falska förhoppningar. Enligt veterinärerna så kan bettet iaf inte bli sämre så att det påverkar henne negativt.
#20..jag vet att det finns vissa uppfödare som säger att man kan "manipulera" lite med tänderna i den åldern…de sitter ju inte fast utan de är ju fortfarande rörliga
så har du tid o ork så kanske du kan få de rätt…det beror iofs på hur snett/fel de sitter
lycka till

#21 ja detta har jag också hört
Man kan trycka lite på en sne tand tex varje dag så den kommer åt rätt håll, man kan lirka på en mjölktand, ja det gäller ju alla dessa olika fel på tänder,bett, en jag har bara haft en med en sne tand(mjölktand) som inte vile lossna, då fick jag hjälp eftersom den inte ville släppa, och det va en enveten tand:) men den åkte ut, och allt blev så fint sen
/ Carina
Sneda tänder behöver ju inte betyda sneda bett, et är två olika saker och måste skiljas på. Jag personligen tycker att sneda tänder oftast rättar till sig, men är bettet skevt är det inte alltid det blir bra, inget jag skulle lova en köpare iallafall.
Vad man ska vara uppmärksam på är när tandbytet sker om tänderna sitter fel. Ser man att den nya hörntanden kommer MÅSTE man vara noggrann med att få bort den gamla, antingen om man klarar det själv eller med hjälp av vet. Blir e kvar så hindrar ju de att den andra tanden ska kunna komma på rätt plats.
Det finns de som direkt de ser att en tand kommer fel, går till vet och får den urdragen. Förr vet jag att man ofta klippte tänderna också när de satt fel men man ska veta att detta kan leda till att den permanenta tanden skadas.
Hälsar Lotta P
ha ni någon bild på underbett och överbett hur det få se ut?? jag ställer ju ut.
ha en bra dag. kram