Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1502 ggr
Cleokatten
2012-01-06 20:56
0

Katt nr 2?

Hej,
Vi går i tankarna på att skaffa sällskap till vår Perserhona på snart 3 år och ville höra vad ni har för åsikter om om ras och ålder kön osv.

Jag har blivit upp över öronen kär i röda Exotics, men de verkar tyvärr svåra att hitta i närheten av Sthlms området.
Spelar det någon roll vad för ras det är på kisse nr 2? Ålder? Kön?

Har försökt att läsa allt jag kommer över, men tycker jag får olika svar.

Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet? Glad

heliotropes
2012-01-07 13:19
0

Är hon kastrerad?

Eva // medarbetare på Perser

Cleokatten
2012-01-07 15:46
0

Hej,

Ja hon är kastrerad :)

[MonEnil]
2012-01-07 16:37
0

En perser eller exotic bör det det vara för att de ska ha störst chans att trivas ihop. En kattunge hon kan fostra är alltid bra, men en vuxen kastrat kan också gå bra. Röda exotic brukar väl dyka upp då och då, särskilt om du kan utöka färgen till rödtabby/-tigré/-spotted och/eller i kombination med silver och/eller vitfläck.

Säkrast är att kontakta uppfödare som kan få exotic i den färg du önskar, eftersom många ungar tingas utan att ha annonserats.

Cleokatten
2012-01-07 22:23
0

Ok,
Spelar det någon roll om det är en hona eller hane?

Jag är ännu inte så bevandrad i färger och mönster på katter, men alla du skriver ovan är av intresse.
Söker runt på nätet nästan dagligen efter uppfödare men det tycks inte vara så många runt Stockholmsområdet/Uppsala som föder upp exotic.

Vi har fått kontakt med en uppfödare och hon har en planerad kull i vår. Men då är ungarna inte klara för att bo hos förrens i Juli/Augusti. :(
och det känns lite långt bort.

Mvh, Marie

heliotropes
2012-01-08 15:42
0

#4 En ung hane som börjar bli könsmogen kan bli lite jobbig för din kastrerade hona,iallafall ett tag..innan den blir kastrerad och hormornerna har lagts sig…..men honan kanske inte är beredd att glömma….med en redan kastrerad hane slipper man ju detta.

Annars spelar det nog inte så stor roll vilket kön den andra har. De är ju individer och hur exakt de kommer överrens får ju tiden utvisa.

Tyvärr så brukar man få vänta om man är ute efter någon speciell misse..men den kommer..jag vet själv vilken iver man kan ha och få..Skrattande

Lycka till med ditt sökande..Glad

Eva // medarbetare på Perser