KLASSISK PERSER - ÄNTLIGEN :))
En så vacker ras som perser en gång var… ÄNTLIGEN några som skapat ett förbund för att ta tillvara denna - på utdöende - vackra omtyckta ras!
Nygammal ras ser dagens ljus.
Inom World Cat
Federation har "klassisk" traditionell perser i färgerna silver, chinchilla och
golden nu godkänts sedan 2010.
Detta för att intresset är stort runtom i världen att få tillbaka hur perserkatterna såg ut tidigare.
Med ögon som har valnötsform samt riktig nos osv.
I och med detta kan de nu ställas ut som
Traditional Longhair samt registreras som det i 30 länder.
För att få sina katter omregistrerade som Traditional Longhair i Sverige måste de anmälas till en kattutställning för att bedömas av domare som avgör om de fyller
kriterierna för omregistrering.
(De är av traditionell klassisk perserkatt typ.) Standarden här
_OBS! Att detta endast gäller kattklubbar inom WCF och ej FIFe som SVERAK tillhör!
_Den uppfödare som kämpat igenom detta och ska ha en eloge är:
Cherie-Finesse
hon supportades genom detta av ett stort
multiföretag, Nestlé Purina som använder hennes katter i sin reklam.
(Tydligen har de märkt att klassisk perser säljer bättre i reklamen!)
Mer om detta i denna länk.
https://sites.google.com/site/cheriefinessecattery/project-updates/wcf-traditional-longhair
Forskningsartikel från 2010
som beskriver de allvarliga hälsoproblemen man ser med typade perserkatter.
Artikeln här! http://dreamofsilk.se/JFMS%20artice.pdf (På
engelska.)"
Ni uppfödare som lever i "dagens groteska utseendeideal" (sorry) - läs gärna vad "vanligt folk" och uppfödare av andra kattraser - verkligen tycker och känner inför Persern av idag!
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=200208
Glömde länken till ovanstående text: http://www.dreamofsilk.se/intro.htm
Brittisk långhår är väl dessvärre den ras som "vanligt folk" istället hellre köper idag, då klassisk perser knappt går att få tag på.
Alt. så säljer "ni" ut dem till rea-priser - trots att "vanligt folk" är beredd att betala bra mkt mer för en sådan (i era gon otypad) katt. Dock kommer de ju ingenstans på utställning då.. men roligt att det äntligen dykt upp ett förbund där man nu kan ta tillvara och tävla och vara stolt över den klassisa typen ! :)
Jag kan ju inte hålla med dej ett dugg vad gäller svårsåldheten på kortnosade perser. Jag har därimot svårt att hitta köpare till mina långnosade perser. Jag har för närvarande tre st. som bara blir äldre och äldre då "vanligt folk" vill ha kortnosade.
Troligtvis tycker väl "vanligt folk" att dessa rasrena långnosade perser är dyra då man kan köpa en billigare blandras som ser "likadan" ut. Jag har annonserat ut dessa konstant sedan de var leveransklara,så det beror inte på det. Dessa tre ligger idag på ett pris på 3500Sek/st. Men jag kommer nog att få lov att dumpa priset ännu mer..till blandras priset…som ligger i snitt på 2000SEK…så kan långnosade perser få en högre status vore det väl bra…men..då bör det göras något år dessa blandrasavlare.
Jag tycker det är så tråkigt Stoltkatt att människor med okunnskap klampar in här och kritiserar oss som gör vad vi kan för att hålla rasen sund och frisk.. Hur många ggr ska man behöva förklara att det är inte nosens längd utan bredd som avgör om katten har svårt med tex andning… Om vi då tar ett exempel på en annan ras typ Norsk Skogkatt som har ett vanligt kattutseende, ser inte annourlunda ut på något sett. Ja då tar man förgivet att den rasen är supersund.
Då tycker jag att ni som har sådan okunnskap ska forska lite på andra raser för att själva se att persern ligger inte i topp för att vara en speciellt osund och sjuk ras, givetvis finns det problem som det gör med alla raser även "bonnkatter"
Jag är stolt uppfödare av kortnosade perser och jag är stolt över alla uppfödare som lägger ner tid och pengar och energi för att få fram en frisk ras som persern faktiskt är idag, om man jämför för ca 20 år sedan då dom långnästa perserna inte alls var speciellt sunda…
Sussie
Sorry om jag kliver in och rör om lite - i "klubben för inbördes beundran"… ;)
Dock gillar jag också perser - så även om jag skyr dagens typ, så tycker jag fortf. om rasen - klassisk perser! Därpå bryr jag mig, och kommer med MIN input - men det kanske inte är välkommet här?
20 år tillbaka i tiden räcker nog ej dessvärre, iaf inte på solida persern.. Silverperservarianterna kanske mer… jag pratar om kanske 40 år tillbaka i tiden, innan man började med idealet med nosen i pannan… då de fortf. såg fina ut!
Sundhet eller ej.. ska man bortse från det (vilket man givetvis ej ska) men om vi nu skall hålla oss till bara det just nu - så såg persern SÖT, inte arg ut.. Den såg vacker, sund och "normal" ut… tillskillnad från idealet idag…
Varför ser man så mkt skelögdhet idag med. Ofta man ser perser som inte verkar kunna fixera blicken, utan man ser massa vitt i ögonvrån! Förutom att det SER osunt ut är det estetiskt FULT!
Får man lov att komma med INPUT utifrån här - eller cencurers de som ej stryker utvecklingen av perser medhårs i detta forum - eller räcker det att man bryr sig och tycker om rasen?
Hur kommer det sig att persern från att ha varit en väldigt populär ras, blivit såå impopulär?
Kanske ngt för uppfödare att fundera över?
Men vad jag undrar, anser man verkligen att det är normalt att behöva torka kattens ögon?
#5 Vad har du för belägg för att perser är en impopulär ras? Jag har precis haft kattungar till salu, varav en kortnosig, och jag hade kunnat sälja den kortnosiga flera gånger om.
Tongångarna känns för övrigt misstänkt lika de som var uppe i en annan tråd nyligen…den om det nya förslaget till djurskyddslag. Då, liksom nu, var det en anonym person som gick till angrepp mot uppfödare av "modern" perser och använde samma typ av argumentation om att vi "rear ut" våra kattungar. Lustigt sammanträffande, inte sant?
#6 Ögonproblem hos perser har vi avhandlat här många gånger tidigare, och vi som var med förr kan intyga att även långnästa perser kunde/kan ha rinniga ögon. Det har inget med noslängden att göra, utan handlar om mer komplicerade anatomiska sammanhang än så.
#6 Den frågan har vi svarat på så många ggr här så det blir tråkigt.
Får jag fråga dig en sak, vilken ras har du hemma?
Traditional Longhair (TLH) är en ny ras med en ny standard, som knappt har något gemensamt med perserstandarden. Bara som ett exempel ska öronen vara medium och inte små som hos persern. Att då som i rubriken kalla rasen klassisk perser verkar något missvisande.
Som med så många andra raser undrar man varför de inte kan marknadsföras på egna meriter, utan att man måste smutskasta perser för att försöka nå framgång. Jag är för övrigt inte intresserad av att läsa några länkar på kattforum, då jag inte anser det vara någon faktabank.
Jag rear inga långnästa kattungar. I den mån jag har kull har alla oftast samma pris. Dock har jag mer än en gång varit med om att de som kommer för att titta på en mindre typad sällskapskatt i stället faller i trans över den bästa i kullen. Många som frågar efter kattungar är sådana som tidigare haft perser och inte kan tänka sig något annat.
Jag har inget emot den nya rasen, men tycker knappast att Stoltkatt (eller vad du nu för dagen kallar dig) med sin aggressiva framtoning verkar vara någon lämplig ambassadör för den.
Som vanligt förnekar perseruppfödare att brachycefali i sig ökar risken för specifika hälsoproblem. Trots den forskning som finns och trots Veterinärförbundets uttyckliga oro för brachycefala raser. Ni gör er inte någon tjänst genom att förneka. Det handlar inte bara om bredd. Allt som normalt sett får plats i en normal kattnos ska få plats i kattens huvud! Det påverkar anatomin inuti tex. avrinningsvägar och hornhinnans innervering.
Men detta är en lönlös diskussion att föra på ett perserforum eftersom ni inte vill diskutera brachycefali som ett problem i sig och jag förutspår att tråden kommer låsas snart.
# 7 Iwanhoe:
Perser har gått från att i många generationer vara den mest populära kattrasen, till att bli mindre och mindre populär..
Trist att du drar alla över en kam.. tror du att det finns en enda person "därute" som kritiserar perserns utveckling? Jag är iaf inte den person du refererar till, eller tråd..
Tittar man på ex. blocket ser man OFTA uppfödare ha olika priser på just perser, och då ofta ett lägre pris på en mer långnäst..
# 8 Headturners:
Jag har klassisk perser, Shaded silver perser sedan över 10 år tillbaka
# 9 MonEnil
Traditional lonhhair är en ny standard - ja. I syfte att bevara den klassiska perser som en gång fanns - och som var idealet för ca 30-40 år sedan.
Och ja, de KRITISERAR (kalla det smutskasta om du själv önskar) dagens perser - och så persern tragiskt nog utvecklats! Man vil bevara / ha kvar den typ som en gång idealet - dvs MEDIUM och moderat - vacker utan att bli grotesk.. SE SUND ut!
Trist om du - och andra uppfödare - väljer att slå dövörat till - ja, tom "vägra" lyssna till "vanligt folk" (på forum/ej faktabank) deras reflektioner, infallsvinklar. Det KAN vara ngt att ta till sig, eller förkasta - men att så demostrativt vägra lyssna på andra än de som stryker en medhårs kan vara riskabelt… ja, rent av dumdistrikt!
Jag undrar om detta nu då är en ny ras, ska man använda dagen perser i avlen då?? Varit ine å tittat på uppfödare av "klassiska perser" som bak i sina stamtavlor har kortnästa perser!!!! Då är det helt plötsligt ok eller?
Har varit populäsast..ja..och..
Glöm då inte att det har kommit väldigt många nya godkända kattraser bara inom FIFE under de senaste 20-åren,alla raser har ju tagit sin plats hos respektive kattköpare.
Klart att intresserna dalar ut för många andra raser. Persern kräver ju även sin tid vad gäller pälsvård något som många inte har idag då båda i en familj måste jobba full tid för att få det att gå ihop..
#10 Brachycefali är ju själva grunden för perserrasen, liksom för ett antal hundraser. Om vi ska ifrågasätta den modellen på huvud-och ansiktsskelett i sig kan vi lika gärna lägga ner allt vad perseruppfödning heter. Naturligtvis bör även pekingeser, japanese chin, mops m fl förbjudas.
Nu råkar det dock förhålla sig så att den forskning som finns beträffande brachycefali inte alls är entydig. Jag återkommer snart med en närmare kritisk granskning av den artikel som hänvisas till i den här tråden.
Vem är det som förnekar något, förresten? Hur många gånger ska vi perseruppfödare behöva försvara vår ras och vår avel? Låt oss ta det en gång för alla: vi VET att det finns perser som har problem med rinniga ögon och trånga luftvägar. Vi jobbar hela tiden för att undvika dessa problem, genom att avla på SUNDA individer med öppna näsborrar och normal andning. Det FINNS nämligen sådana perser, tro det eller ej. Okay?
#11 Precis som jag trodde, du har inget faktaunderlag alls, bara personligt tyckande.
JAG har aldrig fått ett svar och undrar därför.
Brachycefali har blivit grunden för perserrasen, ursprungligen var det inte så utan standarden har tolkats dit. Det finns ingenting som hindrar varken hund- eller kattuppfödare från att ändra riktningen på aveln. Det är i förlängningen ändå vi som skriver och tolkar våra rasstandarder.
Jag vill nog påstå att majoriteten av forskningen kring brachycefali visar på att det medför problem, men fortsätt leta efter entydig forskning du… existerar ens sådan? Väntar man på 100% samstämmighet i forskningen får vi vänta till döddagar. Det handlar om att ta vara på den forskning som finns nu och använda den till fördel för katterna.
Och du tänker kritisera en artikel? När tänker du bemöta forskningen brett? Jag har inga som helst problem att på en knapptryckning få fram ett flertal vetenskapkliga studier om brachycefali hos katt (perser/exotic) och de ger i stort inte en positiv bild. Jag finner tex.
CT and normal anatomical study of the relationship between head conformation and the nasolacrimal drainage system av Schlueter et al. (2009)
Corneal innervation in mesocephalic and brachycephalic dogs and cats: assessment using in vivo confocal microscopy av Kafarnik et al. (2008).
Klinisch-funktionelle Anatomie und computertomographische Darstellung der Nase bei normo- und brachyzephalen Katzen av Nöller (2007)
The course of the nasolacrimal duct in brachycephalic cats av Künzel et al. (2003).
A comparison of corneal sensitivity between brachycephalic and Domestic
Short-haired cats av Blocker och Van Der Woerdt (2001)
och nu orkar jag inte sitta och skriva fler källhänvisningar, men listan är ganska lång.
Ni förnekar att brachycefalin i sig är ett problem framhärdar att det går så bra att föda upp de mer extrema varianterna när forskarna menar på att de milda graderna av brachycefali kan vara okej, men inte de grövre dvs. grad III och IV (runt grad III ser man rätt många moderna perserkatter). Ska man tänka på katternas bästa finns ingen anledninge att eftersträva de mer extrema formerna av brachycephali.
Aha, så att perserns popularitet har… inte dalat utan störtdykt beror på att andra raser tillkommit? Pälsvården borde inte vara ett problem med tanke på att exotic finns.
Noll självkritik igen, alltså. Raskatter överlag har ökat i popularitet så det förefaller lite märkligt att just persern drabbats av att det tillkommit fler raser. Birman, skogisen, abyn, burman och siamesen har knappt påverkats allas under samma tidsrymd.
# Du har ingen som helst aning om de andras rasers popularitet förstår jag.
Jag känner många som föder upp raserna du nämner ovan och dom har det precis lika trögt att sälja kattungar periodvis som vi har.
Att man sen sätter ut sina katter till ett högt pris betyder inte att man får det priset vid försäljning.
Givetvis spelar pälsvården in och om du tror att en exotic är lättare att sköta så är du helt ute å seglar…
När man säljer en perser/exotic så är det viktigt att informera om tiden och intresset man ska ha för att sköta en sån päls, och då väljer vissa att köpa andra raser. Sen tror inte jag att nån av oss har ett behov av att ligga på topplistan, det är ju hur fånigt som helst….
#16 Du kan bespara dig brösttonerna. Jag tror nog att jag klarar av att kritiskt granska inte bara en utan åtskilliga artiklar. Nu råkar det förhålla sig så att just artikeln av Schlueter et al (2009) är den som kommit i blickfånget som den "tunga" när det gäller kritik mot perserns anatomi, och är dessutom den som det hänvisas mest till i texten till ny djurskyddslag. Då faller det sig naturligt att det är den artikeln jag tänker fokusera på i första hand.
Till skillnad från dig accepterar jag inte blint vad forskare kommit fram till bara för att det kallas vetenskap och publiceras i facktidskrifter. Förutom att det kan finnas brister i själva studierna är det inte heller ovanligt att resultaten misstolkas av lekmän som söker stöd för sina personliga uppfattningar.
Sedan undrar jag vad du grundar påståendet om perserns "störtdykande" popularitet på? Är det antalet registreringar du far efter? Ett vikande antal registreringar kan ha många olika orsaker. Du vet lika bra som jag att PKD slog ut mängder av katter och att många uppfödare lade av. Därtill kommer problematiken med bristen på avelshanar. Det finns många faktorer att ta hänsyn till.
Åh, vad lustigt att folk tror att det är jag, tror ni fortfarande att det BARA är jag som tycker såhär…be någon moderator kolla IP, det kommer inte matcha.
skönt iallafall att se att det finns andra som tycker samma lika.
#20 Kolla IP? Tillåt mig skratta. Det finns enkla sätt att skapa hur många olika IP som helst och dölja sig bakom olika identiteter.
Jag har kollat registreringssiffrorna och nämnda raser har legat stabilt under den tid som persern dykt från dryga 5000 till 1000 registreringar per år. Att det går trögt att sälja kattungar råkar så gott som alla uppfödare på någon gång, men persern har sjunkit som en sten i antal registreringar och det bör absolut kunna kopplas till bla. minskad popularitet.
Jag har 240 hp och vet vad källkritik är, oroa dig inte för det. Jag tycker bara att det är väldigt märkligt när forskningen pekar åt ett håll och uppfödarna säger något annat… Det är dessutom oroande när uppfödarna bara lyfter kritik mot vetenskapen och helt uppvisar en avsaknad av självkritik. Min uppfattning om störtdykning grundar sig på registreringssiffror ja. Jag vet att PKD1 varit ett problem, men från drygt 5000 registreringar till lite över 1000? Skyll inte det på bara PKD1 eller att det kommit fler raser.
Och brist på avelshanar, vilken ras har inte det? Eller har ni exceptionellt få och i sådana fall, vad beror det på? Infertilitet? Föds det få hanar? Är de svårare att hålla fertila än hanar av andra raser? Är perseruppfödare extraordinärt ovilliga att hålla sig med avelshanar? Jag tvivlar på att ni har större problem på den fronten än någon av oss andra uppfödare.
#23 Jag har bara fått för mig att perseruppfödare ska ha sådana sjuka parningsavgifter för katter som inte säljer…sen känns dem lite konkuransrädda, sitter dem på en bra hanne med fina linjer så får jag känslan över att den här "världen" vill man hellre sitta på saken själv än att låna ut och riskera att någon annan lyckas bättre.
DET va min egen uppfattning.
Jag hade den här diskussionen med exakt samma personer för nån månad sen och det är lönlöst, det är huvudet i sanden. Jag visade en sida ifrån en dansk uppfödare som födde upp perser och hade ett utmärkt galleri med perserkatten genom tiderna, ända sen början av 1900-talet. Vilken fantastiskt fin katt det va och det är ett hemskt förfall som börjat (vad jag kunde förstå) på senare år. Jag refererar till trubbnosigheten.
En amerikansk kattdomare med 40 års erfarenhet säger följande på ett diskussionforum:
"Doll face" is harder to get, I'll grant you that - because it isn't a breed recognised by any truly serious cat organisations. They're just persians from very old, pet quality lines. This 'traditional persian' thing was invented in the USA (as was 'traditional Siamese/Burmese/whatever') and so-called doll face persians are the equivalent of an aby with necklaces, heaps of barring all over and white extending too far - just plain untalented versions of breeds which have moved on.
Let me assure you that 40 yrs ago, when this sort of type was common, there most certainly were problems such as you mention - they're not the exclusive province of modern persians! (Which in many cases, when the head structure is correct, don't have sinus/drainage probs at all.)"
Jag kan översätta det om någon vill.
Den första katten ser i mina ögon ut att ha en chlamydia-infektion..
Alla katter kan få ögonproblem - det var iaf inte min frågeställning alls…
Jag skulle också kunna rada upp bildexempel på bildexempel på "ultratypade" perserkatter som ser allt annat än krya ut..
Nu pratade jag alltså om perser i generell term - inte om ögonproblematiken eller om enskilda katter!
Det är ingen som påstår att klassiska perser skulle vara sjukdomsbefriade, men katter med mildare grad av brachycefali (eller ingen alls) löper mindre risk att utveckla "perserproblem".
Och horror horror, nu finns ett seriöst förbund som erkänt rasen så nu får domaren ta och äta upp det uttalandet.
Silvestris
Jag tycker det är vågat av dig att komma in här och döma ut en hel ras + uppfödare av den.
Det är tråkigt att du inte kan se det vi har åstakommit istället utan du ser bara det negativa. Du stirrar dig blind på en pytteliten forskning som gjorts, tänk om vi skulle ta all forskning genom tiderna på fullaste allvar. Mycket som har forskats om visar sig senare inte alls vara vad vi trott. Givetvis ska man ta del av det som forskats fram men jag tror också att sunt förnuft också ska användas. Nu är det ju vi som lever med rasen och ser med egna ögon hur våra djur mår. Det finns ju forskare och lekmän som blandar in sina personliga åsikter och avsky i sitt arbete…
Vi stoppar inte huvudet i sanden som du påstår, eftersom vi föder upp en ras som har ett annourlunda utseende har vi ögonen på oss hela tiden. Jag tror säkert att uppfödare av andra raser känner igen sig där tex. Devon Rex har ett annourlunda utseende och möts säkert av människor med okunnskap och fördomar hela tiden. Det gör att vi jbbar ännu hårdare med hälsa och sjukdomar på våran ras för att kunna möta dessa fördomar. Som jag sagt tidigare bara för att katten har ett"sunt" utseende betyder det inte att rasen är det. Så vad vill du Silvetris att vi ska göra för att du ska bli nöjd? Ska vi utplåna rasen? Vad vill du ha ut av detta? Skulle du kunna tänka dig att se några positiva bitar med perser? eller finns det inga? Jag vet att många blir otroligt sårade av dina påstående och inlägg. Det jag tror är att fler går då hellre under jorden än möter din kritik. Alla har ju inte 240 hp ;)
#31 Jag stirrar mig inte blind på en liten del forskning, majoriteten av den forskning som har gjorts på brachycefali hos katt visar på problem. Vad vill jag att perseruppfödare ska göra? Tex. lyssna på forskarna och sluta avla på de mer extrema formerna av brachycefali. Jag vet att perseruppfödare har tampats med PKD1 och att nu försöker föda upp katter som funkar normalt, men så länge ni föder upp extremt brachycefala katter kommer ni föda upp katter sim lider av det. Sk måndagsexemplar kommer födas trots att det ganska lätt går att förebygga. Devon rex är en ras som folk tycker mycket om och det är även en ras där vi uppfödare hela tiden för en diskussion om när "nog är nog". Vi vet att vi har en extrem ras och vi vill stoppa i tid. Om folk blir sårade av att jag säger vad jag tycker (och presenterar forskning) trots att jag aldrig går till angrepp mot varken individuella människor eller katter kan jag inte göra något åt det. Vissa kan inte skilja på sak och person, det är deras problem men såklart tråkigt för debatten.
#29 "Den första katten ser i mina ögon ut att ha en chlamydia-infektion.. "
Nej du, det gör den inte alls! Inte på minsta vis.
"Jag skulle också kunna rada upp bildexempel på bildexempel på "ultratypade" perserkatter som ser allt annat än krya ut.."
Absolut, det kan jag också. Men du missar ju hela poängen med de här bilderna! Vad bilderna illustrerar är att allvarliga ögonproblem hos individuella perser förekommer hos såväl "ultratypade" som långnästa varianter. Det är ju detta vi uppfödare försöker berätta om och om igen, utan att någon tycks lyssna.
Du skriver att du inte går till angrepp emot individuella människor eller katter. Men du går till angrepp emot en hel ras och dess uppfödare. Skulle det på nått sett vara bättre???
Det är väl ändå vi som föder upp rasen som ska jobba med deras hälsa och välbefinnande. Förstår inte varför du är så intresserad av att peka finger här????????????Jag kan lova dig att vi serösa uppfödare gör vad vi kan för att förbättra å förebygga problem inom rasen. Precis som du säger att ni gör i eran ras. Men du vet ju också att allt inte kan ske under en natt. Och lilla sverige har inte så mycket att säga till om i resten av världen.
Men att en å samma artikel om brachycefala går runt å runt så fort det disskuteras perser är riktigt trist å tråkigt.Vi hänger ju inte på Devon Rex i Fokus och kritiserar eran ras å dess problem!!!!
Nu vet vi vad du tycker och vi har lyssnat, dags för dig att lämna över till oss som är uppfödare av den underbart söta goa rasen Perser.
Jag hoppas också att du nån gång kan ändra din inställning och att du får träffa vackra sunda perserkatter , för det finns det gott om.
Men hur ofta beror en normalnäst katts ögon- eller näsproblem primärt eller sekundärt på anatomiska defekter i ansiktet? Det är den här förnekelsen jag snackar om! Man förringar de problem som persern faktiskt löper högre risk att drabbas av pga. brachycefalin genom att säga "andra raser kan också bli sjuka". Det är att ducka för diskussionen.
Jag ifrågasätter avel på en defekt som enligt forskning öka risken för hälsoproblem. Om du vill kalla det att angripa alla perserkatter och perseruppfödare får du göra det. Jag ifrågasätter även avel på manx, scottish fold och nakenkatter så tro inte att jag valt ut persern att hacka på bara för skojs skull. Jag ser djurvälfärdsproblem som något allvarligt och djurvälvärdsproblem orsakade av människans "estetiska sinnelag" är helt enkelt onödigt. Det behöver vi inte ha. Det är en typ av lidande vi kan eliminera.
Samma artikel går inte runt till alla, jag har sett flera olika under åren. Ni är varmt välkomna att diskutera devons på devonrex.ifokus eller på Nordiska rexringens forum eller facebook-sida. Alla är välkomna och vi vill gärna ha perspektiv utifrån. En lite annan inställning än den ni verkar ha här på perser.ifokus.
Jag bryr mig om alla djurs välfärd och är engagerad på många plan, ni slipper tyvärr inte ifrån mig bara för att ni tycker att jag är obekväm. Jag hoppas också at jag får se en vacker och frisk perser någon gång för än så länge har jag aldrig stött på någon. Inte ens på utställningar där, enligt er, endast sunda individer premieras.
#30 Jag tror inte domaren ifråga behöver "äta upp" sitt uttalande, som du uttrycker det. Ifråga om WCF, ja. Men resten är i allra högsta grad relevant. Vad det handlar om är en smart affärsidé, helt enkelt. Ett gäng uppfödare med mediokra katter som inte vinner några pris på utställning kommer på den lysande idén att uppfinna en ny ras. Man kallar den Doll faced Persian, eller Traditional Longhair, och lanserar den som en mycket sundare och mera ursprunglig variant av perser. Till råga på allt tar man högre priser för kattungarna! Som sagt, riktigt smart av dessa uppfödare.
#31 Att människor blir sårade av dina inlägg beror på den mästrande ton du använder dig av när du går in här och talar om för en massa erfarna perseruppfödare att de är en samling strutsar som gömmer huvudet i sanden och inte begriper rasens bästa. Man kan lägga fram saker på olika sätt, och en smula ödmjukhet är inte fel om man vill åstadkomma en förändring. Respekt för andras kunnande och erfarenhet är också en god sak, även om dessa inte råkar ha 240 högskolepoäng i sina CV.
Nu till själva sakfrågan. Du vill att vi inte ska avla på extremt brachycefala individer. Det är i och för sig en definitionsfråga vad man menar med extrem brachycefali, men om vi säger att det motsvarar kategori IV i Schlueter-artikeln så vet vi vad vi menar. Bra, där tror jag att de allra flesta perseruppfödare i Sverige är överens med dig. Det finns nämligen ytterst få perser i Sverige som är så extrema som kategori IV i artikeln, med den höggradiga rotationen av hörntänderna i överkäken och den mer eller mindre totala avsaknaden av nos- och mellanansiktsskelett. Ta och titta på de perser som ställs ut i Sverige idag. Du kommer inte att hitta många kategori IV-individer där, om ens en enda. Varför då? Jo, för att vi inte vill avla fram den typen av osund perser. I grunden är vi alltså överens med dig. Bra va?
Med extremt brachycefala menar jag från grad III och där hittar vi många perserkatter. Jag har ingen anledning att säga emot forskarna som menar att avel på grad III och IV inte bör förekomma.
Vad gäller respekt har jag mycket svårt att visa respekt för en grupp människor som öht inte vill kännas vid några problem med brachycefali och som bortförklarar all forskning som "dålig" på olika sätt. I synnerhet med tanke på att alla inte ens har den grundläggande kunskap som krävs för att bedöma en vetenskaplig studies kvalité.
#35 "Men hur ofta beror en normalnäst katts ögon- eller näsproblem primärt eller sekundärt på anatomiska defekter i ansiktet? Det är den här förnekelsen jag snackar om! Man förringar de problem som persern faktiskt löper högre risk att drabbas av pga. brachycefalin genom att säga "andra raser kan också bli sjuka". Det är att ducka för diskussionen."
Det har inte fallit dig in att det finns andra anatomiska strukturer i ansiktet än de rent skelettmässiga? Mjukvävnaden runt ögonen, exempelvis. Den tredje katten i exemplen ovan har s k entropion, inåtrullning av ögonlocken, vilket orsakar allvarliga ögonproblem.
För jag vet inte vilken gång i ordningen så duckar vi INTE för diskussionen om brachycefali. Däremot vill vi vidga perspektivet och få dig, Stoltkatt och andra att förstå att det inte alltid är så enkelt att det BARA beror på en kort nos om en katt har problem med rinnande ögon.
#36 Så du har aldrig sett en vacker och frisk perser i ditt liv? I så fall måste du ju se världen med helt andra glasögon än de flesta andra. Jag tycker uppriktigt synd om dig.
#38 Om du inte kan visa respekt för seriösa perseruppfödare kommer du ju aldrig att åstadkomma någon förändring heller. Men det är väl egentligen inte det du vill, utan du är bara ute efter att visa hur duktig och välutbildad du är jämfört med alla andra nollor.
Jag har aldrig påstått att enbart brachycefali orsakar rinnande ögon. Men om du ens läst titlarna på artiklarna jag radat upp kanske du kan ana att brachycefali i sig påverkar en rad strukturer i kattens huvud. Att det finns andra sjukdomar och defekter som orsakar problem rättfärdigar inte på något sätt avel på en annan defekt (brachycefali) som orsakar problem.
Och nej, alla perserkatter jag sett har haft som minst väldigt blöta ögon som rinner, i större eller mindre omfattning. Det kanske ses som friskt och normal hos perserkatter, hos andra raser är det något avvikande. Jag har tyvärr även hört perserkatter med ansträngd andning på utställningar och jag känner även domarassistenter som bär just perserkatter som vittnat om detta.
Som jag många gånger tidigare skrivit i olika trådar: Smaken är som baken…
Tycke och smak kan inte diskuteras, för det leder ingen vart.
Jag kan bara tala om att jag under 35 år aldrig haft svårt att sälja vare sig kortnosta eller långnosta kattungar. Vanligt folk gillar olika typer, så är det bara. Ganska ofta har dessutom vanligt folk som är ute efter en sällis, förälskat sig i någon av mina mest kortnosta.
Av erfarenhet så har jag sett att persern blivit sundare med åren.
Dessutom ska man inte blanda ihop utseendet på en infekterad perser med en frisk, det har inget med typ att göra. Jag har sett många huskatter med samma sorts infektion som bilderna ovan. Då är det ingen som gnäller om för kort nos??!!
Vill man slå ner på en ras så kan man hålla på i evighet. Jag har hört detta i alla år jag varit med i kattsvängen och struntar i kritiken totalt numera eftersom den inte är relevant.
Heder åt alla perseruppfödare som slitit för att förbättra rasen under många år!
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jag valde per för jag vill hålla på med den rasen tycker dom är coola och
harmonisk ras. på ett annat forum är det hög disk att per och exo är
etremt platta fortfande är dom det??
ha en bra dag. kram
Jag tror alla här skulle ha nytta av att läsa den pågående diskussionen på SKS där bla. nutida domarassistenter talar om "snorklande" perserkatter i panel… Bara för att få lite utifrånperspektiv.
Där finns även bilder på välmeriterade perserkatter, ni tycker säkert att de är snygga, och det vore spännande att höra vilken grad av brachycefali ni anser dem tillhöra. Jag och mina biologkollegor hittar iaf en som ligger mellan grad III och IV. En av dem ifrågasatte minskingen av hela perserns skalle (går att se i Schlueter, 2009) och undrade om hjärnan har minskat proportionellt med skallen.
#46 Tack för tipset, Silvestris! Mycket intressant diskussion, det där. Speciellt som det finns avsevärda likheter mellan den trådens skapare, "EllenK", och "Stoltkatt" (som nu också dök upp med sitt premiärinlägg i tråden på SKS). EllenK föder ju upp "klassisk perser" utan stamtavla och säljer på Blocket. Seriöst och bra så det förslår!
Så "du och dina biologkollegor" har hittat en perser som ni bedömer som grad III-IV. Tycker du verkligen att ni har underlag nog att avgöra det utifrån ett fotografi? Det har inte slagit dig att graderingen som tyskarna gjort grundar sig i en mycket noggrann bedömning bland annat baserad på CT och diverse mätningar av dissekerade skallar?
Ja nu har experterna om våran ras talat på SKS, Kan inget annat en skratta :)
Om du silvestris visste vem Stoltkatt, Sarotea, EllenK är så tror jag verkligen inte att du vill bli sammankopplad med den personen, eller överhuvudtaget visstas i samma tråd med tanke på dina tidigare inlägg om djurs välmående.
Ni pratar om olika trådar. Bara en notering. Sedan måste jag säga att de fördomar som finns om "perserfolket" besannas rätt bra i den här tråden.
Suck..
Är som att prata till döva öron.. ni gaddar ihop er och väljer att bara lyssna och ta till er det som passar, samt förvränger det som är ren konstruktiv kritik.
Jag tyckte alltså att det var ett bra intiativ att det numera finns en klubb och rasstandard för de som vill BEVARA den gamla vackra typen av perser!
Att detta väcker så mkt agg är helt otroligt!
Antingen förstör man rasen perser (istället för att bevara den), eller också är det bara en "smart affärsidé" - för naturligtvis kan ni inte tro att att det finns människor som skulle kunna vilja föda upp / ställa ut klassisk perser. Jo, men bara för att "tjäna pengar", inte för att de tycker om rasen - enl. ert dömande här!
Bättre att ni behåller er klubb för inbördes beundran och lever i er egen värld utan minsta input utifrån, utan kritisk granskning eller reflektion över er egen avel!
Fortsätt ni - och perserrasen kommer riskera dö ut… trist med en så fin kattras!
men lycka till !
#47 Varför tror du att röntgenbilderna har kompletterats med vanliga foton i Schlueter et al.? Kan det månne vara för att vi ska få en bild av hur de olika graderna ser ut IRL för ingen inbillar sig väl att perseruppfödare i allmänhet kommer ställa sig i kö för att göra en CT-röntgen på sina katter, eller? Men du kanske menar att ni är villiga att göra detta? Tekniken finns ju så det är bara för eg att börja bränna pengar.
#48 Ursäkta språket, men jag skiter högaktningsfullt i vilka som delar mina åsikter. Jag svarar för mig själv och ingen annan.
Jag gillar båda typerna av perser men föredrar de mer kortnosade, men att ta argument som får det att låta som om alla kortnosade har hälsoproblem kan inte väcka annat än starka känslor.
Har man ett flerårigt intresse och kunnande av rasen så vet man vilket jobb det har lagts ner på att få de sunda,som flertalet enock är. Att någon/några sedan har stirrat sig blinda på några texter av forskare och drar alla perserkatter och uppfödare över en och samma kam..det kan inte bli annat än protester.
Och att läsa argument ifrån någon som ogillar alla nuvarande perser kan jag inte ta på allvar. Lika lite som om någon skulle tala om för mej att han/hon inte gillar mina barn. Om det är att sticka huvudet i sanden..nä! då skulle jag säga -då känner inte du dom tillräckligt väl.
Jag har själv haft perser sedan -87 och sedan dess följt rasen med ett stort intresse av deras utveckling,det fanns en period då jag var väldigt stark emot dess utveckling då allt sågs mellan fingrarna bara de hade en riktigt kort nos,många hade djupa fåror i kindpartiet tungor som inte fick plats i munnen mm. då var min största önskan att rasen skulle delas upp..då såg jag inte mycket sött i dom..
men..sakterligen togs detta på allvar med dess utveckling och man började på allvar att sluta primera dessa på utställningar,sött öppet uttryck togs på allvar.
Jag började se en ganska snabb förändring i mitten på -90 talet,de blev "slätare" i ansiktet utan dessa djupa fåror,kindparti och hakor blev mer och mer harmoniska,ögonen satt dock lite djupt på en del och problem som inåtrullade ögonlock kunde vara ett problem hos vissa linjer…
sedan kom smällen med PKD..jag tror nog inte många kom undan den. Att hitta bra och fritt avelsmaterial i de färger man höll på med tog sin tid för många.
I slutet på -90 och början på -00 talet började man även se rundare och öppnare ögon som i sin tur höll undan risken för inåtrullande ögonlock,även bredden mellan ögonen blev bättre..och i böjan av -00 upptäcktes det att många katter hade sk."bumpar" i skaller..dvs.ojämnheter i skallbenet. och uppmärkammades flitigt på utställningar hos domare som inte primerade dessa. Allt detta jobbas det ju fortfarande på då blodsband och oönskade gener inte försvinner med ett trollslag…..men…mycket mycket osunt har blivit bortavlat om man ser till antalet. Det jobbas ständigt i aveln och de flesta gör det seriöst.
Jag personligen vill inte se en perser helt utan nosrygg eller andra grava fel och jag har en väldigt stor respekt för aveln i sin helhet.
Utställningar med dess domare har i mina ögon ett stort ansvar och har alltid haft det vad gäller sundheten hos våra raskatter.
Att det finns uppfödare som inte vill bry sig gör det säkert men jag tror inte att de är många,de gör ju inte sig själva och katterna en vältjänst.
#6,15
Köper man en perser vare de är långnosade eller kortnosade ska man vara beredd att man kanske kommer att behöva tvätta deras ögonvrån om man vill hålla de fina och skötta. Ett par ggr. i veckan får man nog räkna med i snitt. och ja! vi är lite tokiga 
………………….
Jag kan avrunda denna långa text med att berätta att innan jag började med Perseruppfödning -96. Så hade jag huskatter och blandraskatter och jag har även varit aktiv i omplacering av katter,främst långhår. Tårande ögon och nysningar och snarkningar hörde jag hos en del av dessa med. Fast de var friska och "normal"skallade.
Jag anser att hälsan går före allt oavsett tycke och smak;
Jag föder upp perser och vill att mina katter/ungar skall ha nos med nosrygg, de skall vara kort nos men dock med en nosrygg; öppna och fina näsborrar.
Jag vill inte ha katter med rinniga ögon, vilket har visat sig vara mkt. svårt att hitta vid köp av ny katt…..
Om jag vid en parning använder en typad hane så ser jag till att honan har längre nos osv.
Detta har medfört att jag får mest ungasr med näsor men en del ungar har lite kortare nos men fortfarande med nosrygg.
Min senaste kull ser ut så här:)
#57 Vilka fina perserbebisar du visar
Hela mitt hjärta smälter när man ser dessa söta fina pälsbollar.
Sussie
#57 Dom är jättefina dom små godingarna! Toby väcker verkligen "vill ha" begär. 
Theodore och Toby är båda underbara, särskilt Toby. Grattis till så fins bebisar!
#58 #59 #60 Tack för snälla kommentarer:)
Det jag vill påvisa är att det självklart finns sunda, friska och härliga perserkatter både med lite nos och med kortare nos:)
Att någon/några drar alla perserkatter och uppfödare över en och samma kam är egentligen inte värt att kommentera och påvisar endast okunskap och respektlöshet …..
Givetvis finns det problem inom perserrasen så som i många andra raser och majoriteten av oss uppfödare försöker lära och läsa allt som kommer fram inom just vår ras; både negativa och positiva undersökningar, i vår strävan efter friska och sunda katter oavsett ras.
Jag är stolt över mina katter och min uppfödning och glad för dom katter jag har och föder upp.
Att inte alla människor gillar perserns utseende är inget som jag väger in när jag köper eller föder upp, utan jag går min väg och gör det jag tror på och kan stå för; självklart har endel misstag gjorts under vägen men det har jag lärt mig av och fortsätter att lobba för friska och sunda katter.
Jag har aldrig haft problem att sälja mina ungar och inte heller haft svårt att omplasera dom katter jag varit tvungen att göra det med.
Sitter med fyra jourisar, huskatts perser, inga papper finns, de är väldigt svåra att bli av med. Populär är ju inte rasen. Det finns uppfödare som inte sköter sig det går det inte att blunda för. Dessutom är det svagt att man inte tar sitt ansvar även för de katter som inte passar in i utställningar. Om man nu är så förtjust i perserkatter så borde man bry sig i de vanvårdade. När inga papper finns, eller rättare sagt när man inte kan koppla katterna till rätt mamma och pappa ja då svalnar intresset betänkligt.
#62 Det är bedrövligt när katter, vilken ras det än är frågan om, vanvårdas. Dock hör den diskussionen inte riktigt hemma i den här tråden. Jag undrar också vem du riktar detta till: "Dessutom är det svagt att man inte tar sitt ansvar även för de katter som inte passar in i utställningar. Om man nu är så förtjust i perserkatter så borde man bry sig i de vanvårdade." Den som inte har tagit sitt ansvar i det här fallet är väl personen som vanvårdat katterna och ingen annan?
#49 "Sedan måste jag säga att de fördomar som finns om "perserfolket" besannas rätt bra i den här tråden."
Innan ni rexmänniskor drog igång denna minst sagt överdrivna hetsjakt på oss perseruppfödare hade jag inga som helst fördomar om varken er eller några andra rasers uppfödare. Tvärtom har jag alltid respekterat, och även umgåtts med, människor som föder upp raser som är perserns totala motsats, exempelvis siames. Jag tänker fortsätta att bedöma varje person som individ och utgå från att det faktiskt finns rexfolk som går att resonera med också.
#51 Man kan inte utifrån ett fotografi avgöra hur det ser ut inuti en katts käke. Om du hade läst Schlueter-artikeln ordentligt så hade du sett att det främsta kriteriet de baserar sin kategoriindelning på är rotationen av hörntänderna i överkäken. För att kunna avgöra om en sådan rotation föreligger måste man öppna kattens mun.
För övrigt, utan att rikta detta speciellt till dig Silvestris eller någon annan, är det en SKAMLIG diskussion som pågår just nu på SKS. Jag finner faktiskt inget annat ord för den än just skamlig. Det senaste som påstås är att vi måste mata våra katter med sked för att de är för deformerade för att kunna äta från matskål. Det är horribla påståenden som slungas mot perseruppfödare, och vi kommer inte stillatigande att finna oss i detta, det är en sak som är säker.
Diskussionen har ju svajat fram och tillbaka om allt möjligt så det finns väl utrymme för detta också. Speciellt när man "föredrar" vissa katter. Det är riktat mot alla som har perser, det finns fler trådar om denna som vanvårdat katterna. Nu är det KKS och Kattjouren som tagit tag i fallet, inte några raskattsmänniskor eller föreningar. Vi råkar ut för telesamtal som gärna vill ha katterna ända tills de får reda på att det inte finns papper och att de ska kastreras. Vi är i dagsläget uppe i 6 000 :- i veterinärskostnader. Ingen hjälp finns att få.
Tråden handlar om hur man ska bevara gamla sortens perser. Hjälp då till med dessa "gamla" sortens perser som någon oseriös människa fött upp. Sverak borde också ha hjälpt till. Det kan ju inte varit okänt bland uppfödare att detta har skett. H*n har ju blivit utkastad från Sverak, och det för längesedan. Då borde LST kopplats in, katterna hade sluppit ytterligare år av vanvård. Ja jag tycker att man smitit från ansvar, alla som föder upp perser seriöst borde ha reagerat. Så svaret är alla borde reagerat som vetat detta. Din slutsats är att om det är den som vanvårdat katterna skulle ha ansvaret, naturligtvis, men det är också ett moraliskt och etiskt ansvar att anmäla vanvård i tid, och förhindra det. Det är inte konstigt det blir tjafs mellan ras och icke raskattsfolk. Jag har hjälpt hundratals katter och dessa var ibland det sämsta skicket jag sett. Endast de så kallade Falun katterna kommer i närheten.
#66 Jag tycker inte att det hör hemma i den här tråden att diskutera ett enskilt djurskyddsfall, eftersom tråden handlar om perseravelns inriktning och inget annat. Dock råkar jag känna till det här fallet en smula, och jag vet att det tvärtom vad du påstår finns flera seriösa perseruppfödare som varit engagerade inte bara sedan kvinnan ifråga avlidit utan även medan hon levde. Det är inte sant att inget gjorts från uppfödarhåll.
Jag har också hört historier om vad dessa gjorde, men det kan knappast varit sant. Nej ha eran ryggdunkartrådar ifred, men du har inte startat denna tråd.
Ryggdunkartråd? Detta är väl så långt ifrån en sådan man kan komma.
Jag har kontaktat en person som jag vet hjälpte till och bett henne svara. Får väl se om hon har lust med det, men om inte så har jag full förståelse. Vem sjutton vill ställa upp här och bli anklagad för allt ifrån extremavel till underlåtelse att ta ansvar för vanvårdade katter?
Mycket tragiskt av dej cala02 att försöka göra någon form av politisk debatt om dessa arma katter. Vad vinner dom på det. Vad det gäller just detta specifika fall kan jag bara säga att historiskt har inte djurskyddet fungerat alls som den borde. Jag hoppas att dessa katter hittar nya ägare snart och blir skötta och älskade familjemedlemmar.
Jag har bidragit genom att inte sålt katt till denna person då djurförbud har funnits i många år hos denna människa.

# 62 Tror inte att det hjälp vad man än svarar här. Jag undanber mig
påhopp. I så fall tycker jag att man radera tråden. För jag är mkt ovillig att skriva här, anser att man måste ha en vettiga
debatt, och inte någon pajkastning. När det gäller den avlidna Silver uppfödare så har hon varit på tapeten i snart 25 år Det har absolut aldrig gått att hjälp denna person/uppfödare. Kommunen/Djurskyddet var hemma hos uppfödare otaliga gång under årens lopp. Varför använde KKS denna uppfödares hem som jourhem för katter. Kan man fråga sig!? Märkligt när du kommer med kritik här att vi inte har gjort något. Tänker ringa KKS. Sedan vet jag att maken till uppfödare skulle betala för alla omkostnaderna
för de katter som blev omhändertagna ….blev det inte så ??? Det var mkt svårt att hantera de flesta katter från uppfödaren pga att de
var skygga och ej särskilt hanterliga. Katterna har suttit i bur i en omgjord lada i hela sitt liv. Det är mkt svårt att placera ohanterliga katter till vanliga hem. Anita/Rosengångens
!
#71 Tack, Anita, för att du träder fram och berättar.
Ring LST istället, det finns fortfarande katter kvar tydligen, ju fler som ringer desto mer måste de ju anstränga sig. Fungerar inte det så är det skandal, inåtväxta klor, lösa tänder, tovor i pälsen, rinnande ögon, den inspektör som missar det borde ju anmälas i så fall. Påhoppet var rent allmänt och tydligen väldigt känsligt. Tydligen så passar det bara med ryggdunkningar för vissa, annars är det påhopp. Tål ni inte en debatt? Vad KKS har gjort är att omplacera katter, vad har du gjort? Informerat mannen om vad undernäring kan leda till? Om han nu har pengar kunde du ju talat om vikten av riktigt foder så hade de haft tänderna kvar idag. Pälsvård hade ju också varit bra att informera om. Perserklubbar med rabbatter hade ju kunnat köpa foder till lägre pris. Det finns fler som är oseriösa och kallar sig perseruppfödare. Vi fick ett samtal från hemligt nummer, tyvärr, som inte var intresserad av kastrerade katter. Denna person sa sig vara uppfödare. Jag tror fasen i mig hittekattsfolk är seriösare att dömma av hjälpen man fått härifrån. Du kritiserar kks för att de haft jourisar där, det får du ta med dem. Jag kan inte varken kritisera eller förklara å deras vägnar. Det jag vet om dem är att de är väldigt noga med de katter vi har och deras vidare öden, vi ska skicka räkningen till dem. Jag hoppas verkligen de kan ge fordran till mannen, annars drabbar det ju bara ytterligare en förening. Vi fick kontakt med ett jourhem de tvivla på så de kan fortfarande följa katterna.
Det finns trådar sedan 2009 här minst, som handlar om dessa katter. När andra människor än uppfödare tar tag i saken, ja först då händer det saker. Ni får väl vända er till katthem omplaceringshem, djurskydd och andra, precis som kks om det är svårt att omplacera katter. Tänk dig då in i vanligt folks situation, vanvårdade katter får ingen hjälp, ingen av dessa som värnar om rasen verkar bry sig, inte om man ska följa trådarna här och de kontakter man haft. Man går i taket över äkthet och utseende, där läggs energi. Man får ingen hjälp bara ryggdunkningar för man hjälpt katterna, det är inte jag som behöver tröst, det är katterna. De inledande inläggen pratas det om "vanligt" folk. sen börjar experterna berömma sig själva. Jag är "vanligt" folk som tyvärr fått mina farhågor besannade.
Vad det gäller politik eller inte så är det skit samma, att skriva om att hälsan är viktigare än utseendet ena gången, studier omnämns, uppfödare som inte bryr sig talas det om i #53 till exempel. När inte galoscherna passar så är det jag som gör politik av det. Om trådar ska raderas så är det väl upp till trådskaparen och Sajtvärd. Är ni så förbaskat överlägsna så ni bestämmer det över huvud på alla andra?
Vi har också hört att det varit folk som varit i kontakt med detta vanvårdshem. Vore intressant att få reda på vad som gjordes, de ryktet jag hört är inte smickrande. Jag tror inte så mycket på det för det vore rent ut sagt förjäkligt. Men nu har ni i alla fall lyckats så tvivlel om dess orimlighet.